Kalkkijalka -oireet ja hoito

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
vardenji

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Oliskohan munki syytä pyytää ens kerralla strongholdia :smt017 Kun toi tän hetkinen lääke laitetaan 10 päivän välein eikä päde sisäloisiin. Koiralle haluaisin ihan varmuuden vuoks pitää varastossa tai laittaa koiraan, kun tässä juoksentelee kapinen kettu yrittämässä mun kanoihini käsiks. Kapin takia vois olla varmaan hyvä antaa vuohillekin annos... Stronghold kävis sit vissiin kaikille?
Ilona

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Eläinlääkäriltä saa ohjeet oikeasta vahvuudesta ja annostuksesta. Stronghold on reseptilääke, joten el antaa reseptiä kirjoittaessaan myös annosteluohjeet ja selvittää oikean vahvuuden.

Kapinen kettu kannattaisi pikimmiten yrittää saada päiviltä. Jos vardenjilla ei itsellä ole metsästyskorttia / asetta, niin pyydä joku metsästävä tuttava apuun. Ketunloukkuja saa lainata metsästysseuroilta ja eläinsuojeluyhdistyksiltä. Kapi on ketulle erittäin tuskallinen tauti, joka leviää nopeasti kotieläimiin ja muihin villieläimiin. Ihmiseenkin se voi tarttua. Kapiketun saa (ja se pitää) lopettaa vuodenaikaan katsomatta, vaikka se olisi muutoin kesäaikaan rauhoitettu naaras. Raato kannattaa hävittää polttamalla, eikä siihen kannata koskea ilman hanskoja.
vardenji

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Olen epäilly sen olevan kapinen, mutten nähny satavarmaks. Nyt vuokraisäntä varmisti eilen asian. Soitan asiasta heti juhannuksen jälkeen. Raukka on jo hännätön. Luultavasti jää loukkuun tervettä helpommin. Soitan kans isoveljelle...
Ilona

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Juu, se menee loukkuun helposti, koska on todennäköisesti nälkäinen. Kapinen kettu ei jaksa enää saalistaa, koska on väsynyt ja tuskainen ja siksikin hakeutuu ihmisten nurkkiin ja käyttäytyy pelottomasti. Se ei enää jaksa välittää vaaroista.
AnetteMilli

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Ilona kirjoitti:Eläinlääkäriltä saa ohjeet oikeasta vahvuudesta ja annostuksesta. Stronghold on reseptilääke, joten el antaa reseptiä kirjoittaessaan myös annosteluohjeet ja selvittää oikean vahvuuden.
Hain itse lääkkeet torstaina, reseptissä luki OMAN HARKINNAN MUKAAN, eli ei todellakaan ollut annostusohjetta, kahta eri vahvuista, toinen oli ruskea korkillinen ja toinen vähän miedompi. Kumpaahan tässä nyt laittais? :smt017
Ilona

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Oliko se Strongholdia? Mulla ei oo vajaata pakkausta nyt, mistä vois tarkistaa, mutta muistelisin (ja oon lähes varma), että annostus oli 0,2 ml painokiloa kohden vihreessä pakkauksessa ollutta vahvuutta. Noita eri vahvuisten litkujen pakkausten värikoodeja ei näy pfizerin sivuilla, voi kökkö. En kyllä suosittelis mitään übersuuria yliannostuksia, aineen isojen yliannostusten turvallisuutta kanoilla tuskin on testattu. Koirilla tuo on kai aika turvallinen yliannosteltunakin, paitsi collieille ei sovi, ne on selemektiinille yliherkkiä. Ehkä kannattaisi vielä soittaa ellukalle ja kysyä tarkkaa annostusta kanoille. Vuohien lääkitsemisestä: kannattaa kysyä eläinlääkäriltä ennen kuin käyttää. Pakkausselosteesta löytyy tiedot vain sopivuudesta koirille ja kissoille, mutta eläinlääkäri varmasti osaa kertoa, jos lääke ei sovi jollekin lajille. Mä oon käyttänyt vuohille vain Axiluria ja niille senkin lääkkeen annostus per elopainokilo on vain kymmenesosa koiran annostuksesta . Märehtijän elimistö on aika lailla erilainen kuin muilla elukoilla.
AnetteMilli

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Coopersectiä minä laittaisin vuohille, on lampaille ja naudoille tarkoitettu.

Tuossa Strongholdissa lukee, että käy myös collieille. (Meillä ei vuohia, eikä collieta)

Noniin, siis pakkaus on violetti, eli alle 2,5kg painoiset kissat ja koirat, ruskea paikkaus 5-10kg koirat, VIHREÄ 20-40kg koirat, vihreätä meillä ei ole, mutta jos Ilona on tuota käyttänyt, niin kai mä käytän sitten ton ruskean pakkauksen puol putkiloa per kana? Vai laittaisinko sitten cooperia lisäksi? Hankala vain annostella, kun ei ole pipettiä siihen...

Ell lähti lomalle ja siellä on sijainen nyt joka ei valitettavasti tiedä kanoista hölkäsenpöläystäkään. :smt009
Iloisten Munatalo

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Se vihree pakkaus on se 240 mg / 2 ml pipetti eli 120 mg / 1 ml, sitä mulla on kotona juuri jäänyt koirien pakkauksesta ylim. nyt keväältä.
http://www.yliopistonapteekki.fi/Files/fi/589374.pdf
Ton mukaan antaisin korkeintaan 0,1ml eli 1 gtt/kana
Ilona

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä muistin väärin, se oli sit joku muu aine, joka ei käy collielle.
AnetteMilli

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

:smt013 Mulla meni siis rahaa hukkaan! Huoh!, pitää siis soittaa uusi resepti, kunhan ell tulee lomalta.

Kukolle muuten on kasvanut uusi kynsi puuttuneen tilalle. Se oli pienimmässä varpaassa ja kalkkijalka oli tehnyt siihen isoimmat tuhot. Mä olin siinä luulossa, ettei menetettyjä kynsiä saa enää takaisin, mutta ihan pieni alku siinä näyttää olevan :smt023

Tää on muuten todella viheliäinen tauti ja yllätyin miten paljon työtä teettää, joten suosittelen ennalta ehkäisyä kaikille! Ja tarkistakaa linnut mitä aiotte hankkia!

Mutta voiton puolella meillä ollaan :smt055
kaakatin

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Tuossa jo aiemmin toiseen topiikkiin kirjoitinkin, että mun kanalle eläinlääkäri määräsi 1.5 annostuubia (15 mg) 1,2 kiloa painavalle kanalle. Eli siis vajaa 20 mg/ kanakilo. Linnuille Stronghold annostus on isompi kuin koirille. Uusinta käsittely kahden viikon päästä. Ei ollut kovin iso vaiva, Punkit jalkojen koppurakuoret lähti omia aikojaan, vähän taisin jalkoja rasvailla.
vardenji

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Coopersektia olen aiemmin saanu kaverilta kanoille ja vuohille väiveisiin, axilurilla madotan, mutta siis huolena ULKOLOISET joten ei siihen axiluriin tän enempää.
Toimiiko siis coopersektikin kalkkijalkapunkkeihin :shock: Sitä mä ennemmin käyttäisin... Täytyy visiin soittaa ell:lle huomenissa ja kysyä.
Laventeli

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Laventeli »

Selamectiinin käyttö linnulla 15mg/painokilo. Huomioikaa munien käyttörajoitus hoidon aikana.
AnetteMilli

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

annoin strongin eilen, puoltuubia isommasta per kana ja sitten vielä miedommasta. Nyt 2 kanoista kävelee takaperin, raapivat ankarasti päätänsä, toisella irronnut vähän höyheniä ja siitä kohtaan iho paksuuntunut. Voiko syy olla lääkityksessä vai pitääkö nyt todenteolla huolestua?
Iloisten Munatalo

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

‎12,7mg/kg kalkkijalkapunkkiin ja väiveeseen eli tuo 240mg Stronghold on kyl aika vahvaa...sun pitää laskea tosi tarkkaan se annostus! Ja munillehan tulee sitten varoaika! (28 vrk muistaakseni).
Tämmöisen ohjeen sain kaveri ell:tä :smt045
Eli helpoiten taitaa käydä kun ottaa 15 mg vahvuista ja laittaa ½-pipettiä per kana :smt045 päätelisin itse.
Viimeksi muokannut Iloisten Munatalo, 27 Kesä 2011, 14:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin