Kanala remonttiin!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

siimis

Kanala remonttiin!

Viesti Kirjoittaja siimis »

Jotkut ehkä tuolta ketutus-topicista luki mun keuhko-oireista. Ei onneksi ollut allergiaa tämä köhä, mutta toissapäivänä tuli lisätietoa ongelman aiheuttajasta eikä se hirveästi pistänyt hymyilemään. Mulla on meinaan todennäköisesti homepölykeuhko :smt012 Vielä otettiin jotain verikokeita, joista pitäis lähinnä nähdä kuinka paha altistus on ollut.

Mutta siis minähän en kanoistani luovu! Selvää kuitenkin on, että sieltä kanalasta se pahin altistus on tullut, joten kanalalle tarttis nyt tehdä jotain. Ensi kesänä on siis edessä lattiaremontti. Siihen kyselisin nyt kokemuksia ja neuvoja!

Rakennushan on vanha lato, joka on sisäpuolelta eristetty tuulensuojalevyllä ja vesivanerilla. Lattiana on vaan "rakolattia" - vieretysten ladottuja lankkuja - ja päällä pehku. Ollut tosi hyvä ja lämmin, mutta ilmeisesti liiankin kuiva. Ajattelin että tilalle tulee tiivis lattia ja siihen turvekuivitus, jonka siivoan vähintään parin päivän välein. Vesiastia viemärikaivon päälle, josta putki pihalle, jotta lutraukset ei jää lattialle kosteutta tuomaan.

Tuohon ei oikeastaan saa mitenkään järjellisesti betonia, se olisi aivan tajuton urakka eikä lopputulos välttämättä olis kovin toimiva. Mistä materiaalista se lattia olis paras tehdä? Alla on uudet rossilankut. Ajattelin paksua vaneria ja päälle se inhotus muovimatto... Onko muita vaihtoehtoja?

Kyyhkyille tehdään ulkolakka, joten ne lähtee pois kanalasta pölyttämästä. Jos jollakulla on ulkolakkaan ideoita, niin niitäkin olisi kiva kuulla!
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kumma kun kuulostaa sinun kanalan lattia ihan hyvältä. Sehän jopa tuulettuu altakin päin. Voiko siinä muodostua hometta,tai niitä homeitiöitä?
Tuntuu että siinä muovimaton päällä nyt ainakin muhii kaikki. Kun eikö kuitenkin kuiva,ja vaikka vähän viileämpikin tila ole parempi, kuin lämmin ja kostea.
Jokatapauksessa sinun kannataa/pitää käyttää hengitys suojainta. Mutta mulle on ainakin sanottu että suurin altistus olis tullu noista heinistä, ja oljista ja viljasta . Jos ne on jääny kosteiksi.
Mulla kanat juo kanin juomapullosta :smt005
Ja ei ne kamalasti läträä.
Pystyykö millään tutkimaan, onko siellä kanalassa homepölyä, siis edullisesti? Linnuthan kyllä itsekkin pölisee, mutta ei se varmaankaan siitä johdu.
siimis

Niin, ensinhän oli ajatus, että oireet tulis tuosta orgaanisesta pölystä yleensä. Mutta se ei kuulemma aiheuta keuhkomuutoksia ja siinä tietokonekuvauksessa mun keuhkoissa oli siis homepölykeuhkoon viittaavia muutoksia, joskin onneksi lieviä. Mutta toki varmaan kaikki pöly ylenmäärin on keuhkoille pahasta.

Itse olen nyt miettinyt ja miettinyt, mistä se altistus nyt olis voinut tulla ja kyllä se se kanala on. Aikasemmassa paikassa ei ollut mitään ongelmia, kun kanalan lattialla oli kostea turvepatja. Täälläkään ei ollut mitään ongelmia vielä viime talvena, mutta mutta - olis ehkä kannattanut kiltisti siivota se patja pois sieltä kanalasta heti kesän korvalla, eikä odottaa sen kuivumista!Ajattelin fiksuna, että sitten se on kevyempi talikoida (mitä se tietty olikin). Kuitenkin oireet alkoi kesä-heinäkuun vaihteessa, eli just suunnilleen silloin, kun pohja on alkanut olemaan kohtuu kuiva. Ja myöhemmin kun talikoin sitä ulos kanalasta, niin vesivatien kohdalla kyllä selvästi oli homekasvustoa (kanat ja juotto&ruokinta oli tietty ollut jo koko kesän ulkona). Ja sen jälkeenhän ne keuhkotkin sitten paukahti ihan kunnolla...

Mulla on ollut jo useamman kuukautta aina hengityssuojain kanalassa ja sellaisia kuumekohtauksia ei enää ole tullut. Lääkärikin oli vaan ihan sitä mieltä että kyllä se riittää (kun koko suku oli tietty heti vaatimassa kanojen päätä pölkylle)...

Turpeesta ajattelin olevan sen hyödyn, että se happamana ei varmaan ole hyvä kasvualusta homeille? Mutta jotta sitä turvetta vois käyttää, pitäis lattia uudistaa, kun sehän valuu kaikki muuten raoista lattian alle.

Tuo pullojuotto olis varmaan kokeilemisen arvoinen idea, ehkä otankin käyttöön noi pet-pullokupit. Nippapullo ei varmaan pelitä, kun kovimmilla pakkasilla menee kanalassakin vesi riitteeseen.

Taas tällainen pieni novelli, mutta voitte kuvitella että tää nyt pyörii mielessä! :smt003
mirri

:smt005 Niinpä. Ei niitä päitä pölkylle ainakaan meillä saa. Kyllä meillä pian mentäs kirveshippaa ehdottajan kanssa. Voishan se toimi ihan hyvin tuo lattia, jos laittaa siihen filmivanerin päälle tiiviin muovimaton, ja siivoat tarpeeksi usein.
Kestopehkua ei kannat suunnitella.
siimis

Niin... Jos pistäis kaadot kohdalleen ja oikein lattiakaivon siihen, vois sitten vuosisiivouksen tehdä vaikka vedellä ihan. Kesällä siis, sitten antaisi kuivua ja tuulettua kunnolla. Nostais reunoilta reilusti ylös sen maton ja kulmat tiiviiksi. Kyllä toi lato ulospäin tuulettuu, vaikka siinä vähän muovia oliskin..

Sinne alle pitäis varmaan pistää eristettä, jos ei enää ole patjaa lämmittämässä. Onko mitään ideoita, millä siellä saa villat pysymään, ettei ne oo heti jyrsimien pesän pehmikkeinä..?

Taidankin toivoa äitienpäivälahjaksi raitisilmakypärää :idea: Mitähän sellainen kustantaa ja mistä niitä saa..?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Miten voi kanalasta saada tollasen vaivan?
Oletko varma, ettei talossanne tai työpaikalla ole hometta.
Eihän kanalassa ny asuta kuitenkaan.
Tuntuu oudolta. Ellei sulla ole siis joku allerginen herkkyys tai jotain.
Minä kyllä vaatisin home tarkastusta töihinkin ja kotiin.
Meillä töissä oli homevaurio kellarissa ja siellä työskentelevät sai oireita, mutta hekin vasta vuosien päästä. Vaikka olivat siellä 8h päivässä.
Suvianne

Tuo raitisilma kypärä ei varmaan mikään älytön investointi ole. tarvit kompuran ja sen maskin. maalareilla ja meillä töissä oli kans sellaset.
Varmasti kun vaan K- rauasta tai starkilta kysäsee.
siimis

No tuota lääkäriltäkin kyselin, ja hän sanoi että sen homepölykeuhkon saa nimenomaan sellaisista hetkittäisitä mutta voimakkaista altistuksista. Jos oleskelutiloissa olisi hometta, niin tulisi ensin kaikkea muuta vaivaa kuten astmaa. Ja minulta on
siis nimenomaan tutkittu, että allergioita EI ole ja astmaa EI ole. Sanoi ihan erikseen, että ei tarvitse huolehtia, koti on varmaan kunnossa. Meillä on alle kaksi vuotta vanha talo, ei vesivaurioita yms, eli aika epätodennäköistä, että täällä hometta olisi. Mies ja poika on ihan terveitä. Ja en siis ole töissä, vaan kotona lasta hoitamassa.

Allergiat tutkittiin vasta-aineista ja ysköksistä (ei vasta-aineita ja ysköksissä ei allergiasoluja) ja astmaa spirometrialla. Parin kuukauden päästä mitataan vielä jotain, keuhkorakkuloiden toimitaa tjs.
siimis

Niin ja sitä piti vielä sanomani, että eihän se homepölykeuhko ole nyt yhtäkkiä sieltä kanalasta tullut, vaan kyllä ensialtistus on tullut jo vuosia vuosia sitten (hevosenhoitajan hommissa). Silloin jätin ne hommat, kun keuhkot alkoi paukkumaan - oli ollut ihan älyttömän sateinen kesä ja kaikki heinät enemmän tai vähemmän homeessa. Vaikka ne kasteltiin kaikki, niin silti ruokinnat oli yhtä tuskaa.

Eli pitkään on ollut hyvässä kunnossa keuhkot, mutta nyt sitten taas vaiva nostaa päätään. Osuutta asiaan on varmaan myös 1,5 vuotta sitten sairastamallani keuhkokuumeella, se varmaan herkistää keuhkoja. Ainakin sanotaan että keuhkokuumeen saa herkemmin uudestaan, kun sen kerran on sairastanut.

Eli vaivan alku on vuosien takaa, mutta tämänhetkiset oireet aiheuttaa kanala.
mirri

Tässä vähän linkkiä, ihan yleistietoa

http://www.mela.fi/tt_pdf/homekeuhko.pdf.

Kyllä tuon kanssa ihan pärjää, ei se raitis ilmakypärä ois hassumpi. Mitäköhän kanat tykkää.. :smt118 :smt119
Suvianne

Linkki ei toimi!

Siimis, se onkin jo ymmärrettävempää jos heinähommelit on tuon tehny.
Heinistä kuulemma voi helposti saada homekeuhkon. Ilmeisesti huonosta heinästä.

Mietin vaan kun eikat meillä kanalassa pölise ollenkaan..
Siis ainakaan silmällä nähen. Ja vaikka Mimmillä oli moninkertainen määrä lintuja niin ei sielläkään pölissy ja ilma oli raikasta. Pikemminkin hyvä hengittää.
Niin ja siellä oli vuohia ja ankkoja ja pupujakin...

Sillä vaan tuntuu oudolta. Mutta jos on jo aikasemmin ollu, niin tuo oma kanala voi olla piste i:n päälle.
mirri

:smt005 no joo... eipä siellä oikeen toimi muukaan..
siimis

Kyllä se linkki toimii, kun ottaa tuon perässä olevan pisteen pois!

Mä luulen että noi samassa tilassa olevat puluset onkin se pahin pölyttäjä, ne kun lentää lepattaa edestakaisin ja hakkaavat kaiken pölyn ilmaan. Homepöly on kyllä niin pientä, ettei se paljaalla silmällä edes näy. Siksi se onkin niin vaarallista - kulkeutuu syvälle keuhkoihin.

Meillähän on myös hevosia, mutta ne on ulkona 24/7 ja ruokitaan myös ulos. En ole huomannut että niiden kanssa puuhailu aiheuttaisi oireita.

Meidän kanalan ilmanvaihtoa on varmasti syytä myös tehostaa...
mirri

Mulla on tuo vanhan aikanen painovoimanen ilman vaihto,ja toimii. On nyt ollut ihan oireetonta tuo mun olo. Mutta en oo vaivautunut kyllä vuoteen mihinkään muualle töihin kun noissa omissa navetoissa pyörinyt. Et voi se syy mulla olla vaikka entisessä työpaikassa!
En kyllä uskalla möyhää heinien kanssa ilman suojainta.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

mirri kirjoitti::smt005 no joo... eipä siellä oikeen toimi muukaan..
Jos MELAA tarkotat ni totta puhut :smt005
Vastaa Viestiin