Marekista

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

:toothy7: :notworthy: :laughing8: :toothy10: :hello1: :smt082

Ihanaa!!! Kiitos ihanat ihmiset!! :smt006
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Hih hih.. ai että kosiotanssia.. noo enpä olis heti kuvauksesta älynnyt.. Meillä Pekko kyllä esittää aina mulle kutsun tulla munimaan ja paritteleen...
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Voiko marek tarttua muihinkin kanalintuihin eli esim. viiriäisiin?

Entä onko kenelläkään tietoa viiriäisten sairauksista? Jos pidän lintuni erillään luonnonlinnuista ja haudotan kaikki yksilöt aina munista niin mitä sairauksia voi silti tulla?
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

En tiedä tarttuuko viiriäisiin, mutta wanhassa kanakirjassa oli että kalkkunaan ja fasaaniin voisi tarttua kanojen lisäksi! :?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kyllä viiriäisiinkin voi tulla marek. Kovin huonosti niiden sairauksista on suomenkielistä tietoa saatavilla, mutta jos englanti sujuu, niin kuukkelilla löytyy...
Pootsi kirjoitti: Opiskelin juuri netistä, että marekintautia aiheuttava virus leviää useimmiten ilman välityksellä pölyssä, se voi säilyä jopa vuosia. Se voi myös kulkeutua tilalta toiselle ihmisten vaatteissa.
Taitaa olla niin, että marek tulee, jos on tullakseen ja kun edes rokotukset eivät ole 100varma konsti, niin minkäs teet...
En tiedä, että onko viiriäisille marekrokotusta edes olemassa?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Nyt on sitten pojalla samat oireet kuin isällään oli. :smt009 Tohveli on ihan selvästi stressannut sisälläpidosta, mun on pitänyt siirrellä kanoja häkistä toiseen, valojaksot ja parven koostumukset on muuttuneet, jne. Tosi nopeasti se onkin mennyt huonoon kuntoon. Kolmisen päivää sitten huomasin pientä vaisuutta, tänään Tossu lähinnä seisoskelee paikallaan huojuen silmät kiinni ja pyrstö maassa. Se koittaa kyllä syödä ja juoda, muttei oikein osaa, ihan kuin näössä olisi vikaa.
Tossu pääsee pois heti kun isäntä tulee töistä, parempi kun ei pitkitetä. Enpä voi olla muuta kuin pahoillani niitten puolesta, joilla on meiltä Kehvelin jälkeläinen kanalassaan. :smt009 Meillä tuo sukulinja loppuu nyt, saa nähdä loppuuko koko maatiaistouhu. :smt012
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Voi kurjuus tota marekkia. :smt011
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Voi sentään :smt010 Mä uskon siihen, että joka kanalassa on Marekkia, tuuristakin sitten kiinni, puhkeaako se taudiksi asti. Mutta tuo nyt ei varmaan paljon lohduta.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

No voi surku Tohvelia :smt010 Onko Pootsin maattarikanoilla ollut marekia? Yleensä kanat ovat sille herkempiä kuin kukot, mutta sulla nyt siis jo toinen kukko...voih!
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Tossu nukkuu nyt ikiunta. :smt010 Suru on, mutta toisaalta hyvä mieli siitä, että huomasin niin ajoissa toisen tilanteen. Ei siitä ole kuin muutama päivä, kun noteerasin, että Tossu tömähtää orrelta alas rinnukset edellä. Eilen se vain nökötti pyrstö maassa, koitti nokkia jotain, mutta osui vain ilmaan. Tosi nopeasti meni huonoksi.

Muutama viikko sitten löysin aamulla rakkaimman kanani ja Tohvelin täyssiskon kuolleena, illalla se oli ollut aivan normaali. :smt009 Se saattoi olla osaltaan edesauttamassa Tohvelin sairastumista, olivat ihan paita ja peppu nuo kaksi. Muutenkin mulla maatiaiset on olleet kauhean perhesidonnaisia, liikkuvat yhtenä porukkana erirotuisten keskellä, Musta ja Ruskea surivat pitkään Kehveliä.

Nää kuolemiset ja sairastumiset näkyy piinaavan vain maatiaisia. Voiko se olla jotain muuta kuin marekkia?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Hymm... olikos sulla kaikki samaa parvee tai lähisukulaisia? Silloinhan vois olla joku geneettinen heikkouskin kyseessä. Mun sairaat maattarit, jotka kuoli, oli erisukuisia, mutta hommattu samasta paikasta. Eri aikoina ja sillain, että olivat välillä kokonaan vaihtaneet kantaa välillä...ja siks ei oikein meillä jäänyt muuta kuin marek vaihtoehdoksi.. Kurjia juttuja nää ..koitahan jaksella..
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Tsemppiä Pootsi :smt056 ja lohdutushalaus
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Juu, nyt on mennyt isä, poika, sisko ja täti. Rähjäinen äippä tuolla välistä kävelee siivet turhan alhaalla, toinen täti on virkeä ja maho....Ei hyvin mee tolla suvulla. :smt019
Oon koittanut googlailla ja hakea eri kanatauteja, marekia sopivampaa en vaan ole löytänyt. Noilla kukoilla oli pääoireena tasapainohäirät ja näkövika. Nälkä niillä olis ollu, mutta kun jalat ei kanna ruoka-astialle, eikä nokka osu jyviin. Kummatkin oli laihtuneet, isukki oli vielä kuivunutkin.
Mietin, josko vika on ruokinnassa, jyllääkö meillä joku muu pöpö vai mikä on, mut en vaan keksi. Voisko olla niin, että noilla mun maatiaisilla on geneettistä alttiutta sairastua, jos tämä ei sitten ole ihan suoranaisesti perinnöllistä? Mulla on yksi puolivuotias rokkihybridi, jos se kuolee niin sitten on kyllä vielä totisempi paikka.

Enpä tiedä, saattaa olla että haaveet suomalaisista maatiaisista muuttuu haaveiksi Niistä Oikeista maatiaisista, eli meikäläisen käsittelyyn ja oloihin sopeutuneista kanasista. Tiedä häntä tulevasta. Muuten vois vaipua murheenalhoon, mutta Tiinan aloitusviestin luettuani tuntuu ettei oo paljon vielä varaa. Sitä paitsi pihalla pikkulinnut sirputtaa kun maatiaiskissa kyttää niitten pesää, ja lauma maatiaisvuohia (terveitä kuin pukit) hoitelee maatiaisperennoja. Ei tässä kehtoo ruveta ite märehtimään. :smt003
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Joko on myöhäistä lähettää Eelaan? Sieltä sais jonkinlaisen vastauksen arvoitukseen.
Mullakin tosiaan näytti toivottomalta koko touhu, mutta nyt on mennyt jo jonkin aikaa ihan kivasti. Olen päättänyt, etten enää rokotuta, vaan jos joku sairastuu, se sitten sairastuu. Vahvimmat jää, ja ehkä niin se sitten pitää mennäkin.
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

No johan kuuluu ikäviä...
Vastaa Viestiin