Käytättekö kanankakkaa ”tuoreeltaan” lannoitteena?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Nata
muna
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Elo 2022, 18:40

Käytättekö kanankakkaa ”tuoreeltaan” lannoitteena?

Viesti Kirjoittaja Nata »

Käytättekö suoraan kanankakkaa lannoitteena puutarhassa vai pitääkö odottaa kuten hevosen lannan kanssa että se ”palaa”?
Tuutikki
chabo
Viestit: 174
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Käytättekö kanankakkaa ”tuoreeltaan” lannoitteena?

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Itse kierrätän sen muun ohessa kompostin kautta. Sehän on aika tujua, joten kannattaa katsoa minkä kasvin juurelle sitä laittaa, jos tuoreeltaan käyttää.
pikku parvi kanasia
riepukka
kukko
Viestit: 113
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Käytättekö kanankakkaa ”tuoreeltaan” lannoitteena?

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Itse olen aika rohkeasti käyttänyt tuoretta mutta täytyy toki olla varovainen palamattoman kakan kanssa kuten Tuutikki kertoi. :smt018
Tyhjennän näin keväällä kanalanpohjaa suoraan viinimarjoille, valkosipulipenkin päälle, rapanperille ja kuunliljoille ennen kuin nousevat pintaan. Tuhkaa ovat saaneet pitkin kevättä kun astioita on tyhjennetty. Imeytyy sitten lannoitteet kunnolla. :smt023
Sanovat että ruusun tuoksu voimistuu kun saa kanankakkaa joten ruusupensaat saavat suoraan juurelle tuoretta. Salkoruusuille laitan taas astianpohjalle.
Kurpitspenkkiin käännän mullan sekaan tuoretta ja vanhempaa laitan esim tomaattilaatikon pohjalle ja kukka-astioihin kuten palanutta hevonkakkaa jos on tarjolla.
Käytän kuivikkeena Rutimixin puruturve seosta. Lisään lantakasaan tuhkaa jotta hapan/emäs tasapaino pysyisi parempana. Tuhka korvaa kalkin.
Palaneen kakan käyttö on toki kaikkein turvallisinta. Olen tullut ehkä turhan rohkeaksi kun tuota tuotosta on reilusti :smt003 Ehkä minun pohja ei ole kovin voimakasta koska seassa on runsaasti kuiviketta.
Meilläkin täällä Keski-Suomessa pääsee pikkuhiljaa puutarhan laittoon kunhan päästään noista yöpakkasista. Toivotaan kaikille aurinkoista kesänodotusta.
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
riepukka
kukko
Viestit: 113
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Käytättekö kanankakkaa ”tuoreeltaan” lannoitteena?

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Vielä lisäys äskeiseen. Tarkoitin tuoreella tämän talvista kanalanpohjaa. On jo osin palanutta ja seassa uudempaa lantaa :smt017
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Kotkotti
nuorikko
Viestit: 45
Liittynyt: 07 Elo 2022, 18:40

Re: Käytättekö kanankakkaa ”tuoreeltaan” lannoitteena?

Viesti Kirjoittaja Kotkotti »

Laitoin nyt kokeilu mielessä kasvihuoneeseen tomaattien taimien juureen tuoretta kanan kakkaa. En toki paljoa uskaltanut laittaa juuri siksi että jos on liian tujua tavaraa. Pitänee kokeilla lannoittaa myös muita puutarhan kasveja nyt kun kanan kakkaa on omasta takaa :smt001
Vastaa Viestiin