Kananmunan peseminen ja säilyvyys??

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Milla78

Kananmunan peseminen ja säilyvyys??

Viesti Kirjoittaja Milla78 »

Meillä on hankala tilanne kun uudet kanatulokkaat eivät kaikki osaa munia koppeihin vaan osa pyöräyttää minne sattuu ja kuivikkeena on turve. Munat on välillä TOOOSI likasia ja sottasia ettei niihin auta muu kuin pesu :smt012 Jos olen töissä; en pysty keräämään munia niin tiheästi ja usein munivatkin päivällä jolloin kerkiivät pyöritellä munat likaisiksi :smt017
Olen pitänyt kopeissa munaa parikin päivää että älyäisivät sen mut ei :smt013
Kanalassa on vanha auton etuistuin niin siihen käyvät välillä munimassa ja siinä olen heinää pitänyt niin on pysyny munat puhtaana :smt002

Mitenhän kauan se muna sit säilyy hyvänä jos pesee sen?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Siitosminia ei saisi pestä kuin jollain tietyllä aineella. Ruokamunia olen ihan vedellä pessy.
Ja en ole sen kummemmin säilyvyyttä edes ajatellu. ihan hyviä on kaikki ollu.
Meillä ei auta yksi muna pesässä. Niitä on oltava 5 tai enemmän. 4 ei riitä??!! Minun Frouvat osaa laskea :smt005

Ainiin ja ei auta jos itse keksin pesän. Eli se minne joku munii, kehitin pesän. Eli siirsin kissankoppia siihen ja nostin munan. Viikon kanat kieritti munan pois kopista. Mutta kun jätinkin useamman munan niin loppui kierittely ja onnessaan tälläytyvät kasansa päälle.'
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Munia ei saisi pestä, koska munissa on kuoren päällä haihtumista hidastava kalvo. pestyt munat vanhenevat hieman nopeemmin kun pesemättömät. Jos pitää pestä niin puhdasta vettä joka on lämpimämpää kun munat. jos peset kylmällä vedellä niin, munan jäähtyminen supistaa sen sisältöä. Ja se imasee kuoren läpi ulkopuolelta makuja ja hajuja.Munien pesuun on olemassa oma pesuaineensakin, en kyllä tiedä mitä. Mutta mullakaan ei kerkiä kyllä mennä munat vanhaksi kaapissa. Se lakisääteinen säilyvyyshän on sen 28 päivää munimisesta. Siitos munia ei kannata mennä pesemään. Koska siinä voi mennä pöpöjä kuoren huokosista sisään. että tuskin tuolla pesulla on mitään merkitystä kotikäytössä. Myytäviä munia ei saa pestä. Pitää olla luonnon puhtaat munat :smt005 :smt005
Hööna

Munien puhdistus

Viesti Kirjoittaja Hööna »

Miten munat pitäs "oikia oppisesti" puhdistaa kun hakee ne kanalasta ja ovat vaikkapa vähän kananpeessä? Munat siis tulee ihan vaan omaan käyttöön. Yritin tuolla haku toiminnolla aiheesta tietoa mut en oikeen löytänyt. Voiko ne vaan pestä hanan alla?
Kotopullaki

Re: Munien puhdistus

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Kirjottamalla tohon hakulaatikkoon munien pesu mä löysin parikin topikkia missä tästä on keskusteltu.

Jos on vähän kakkaa niin minä vaan rapsutan sen pois. Jos on enämpi ja vaikka mutaakin vähän (talven sateilla meillä voipi olla) niin pesen pesusienellä juoksevan veden alla. Jos munat pesee ni niitten säilyvyysaika kaiketi lyhenee, joten käytän ite, tai jos annan jollekin niin ilmotan että oon ne pessy ja käsken käyttämään mahdollisimman pian.
ninnu

Re: Munien puhdistus

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mä en kyllä munia puhdistele, munii pääsääntöisesti pesiin, joissa purua ja olkea, joten eipä niissä mitään likaa tuppaa olemaan. Jos löytyy likaisia munia, menee koirille :smt002
gallia

Re: Munien puhdistus

Viesti Kirjoittaja gallia »

Anopilla oli käytössä hienoa hiekkapaperia kiedottuna puupalikkaan. Sillä sit varovasti rapsuteltiin enimpiä pois. Meilläkin se oli käytössä vähän aikaa, mut mihin lie vuosien varrella sekin kadonnut...
siimis

Re: Munien puhdistus

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kyllä mä olen ihan veden alla pessyt, jos on likaisia ollut - kesällä moni kana munii meillä ulos ja sateella niissä voi olla sitten ihan kuraakin. Siitä huolimatta, että ulkona on pesinä vanhoja koirankoppeja, ilmeisesti ne jalat on vaan sitten kuraiset... Ja kun moni kana munii samaan pesään, niin aina se viimeinen muna vaan on siisti!

Tosin kesäisin tulee niin paljon munia, että likaiset menee sellaisenaan koirille kuorineen päivineen ja vain puhtaat kannan keittiöön.
mirri

Re: Munien puhdistus

Viesti Kirjoittaja mirri »

Omaan käyttöön munat voi ihan reilusti pestä haalealla vedellä hanan alla. Säilyvyys lyhenee, mutten oo huomannu et ois vanhaks kerinny koskaan. Säilyyvät ainakin sen 2viikkoa vaikka peseekin.
Satchell

Re: Munien puhdistus

Viesti Kirjoittaja Satchell »

Äidinäiti kuulemma muinoin pyyhki etikalla munat, jotka menivät myyntiin (pieni takapihakanala vain kyseessä). En tiedä, onko ollut laajemmalti käytössä ennenvanhaan?
awokoch

Re: Kananmunan peseminen ja säilyvyys??

Viesti Kirjoittaja awokoch »

:smt025 Piti itsellekin tämä kysymys selvittää ja se on sitten tässä. :smt004

Likaisten munien luokitusta on alennettava ja niistä saatava hinta on alhaisempi, mikä aiheuttaa tulonmenetyksiä tuottajille. Tämä selittää, miksi munien peseminen herättää edelleen kiinnostusta.

Olisi kuitenkin otettava huomioon, että munan pintaa peittää kauttaaltaan orgaaninen kerros eli pintakelmu. Tavanomaisissa olosuhteissa ja hyviä käsittelykäytäntöjä noudatettaessa pintakelmu suojaa munaa kuivumiselta ja muodostaa luontaisen esteen munan pinnalla sijaitsevan kasvuston sisältämiä tavanomaisia epäpuhtauksia vastaan. Munan sisältö voi saastua vertikaalisesti, jos munivan kanan munasarjat tai munanjohdin ovat infektoituneet, tai horisontaalisesti, jos esimerkiksi pesässä olevista ulosteista tai pölystä peräisin olevat epäpuhtaudet pääsevät kuoren läpi munan sisään. Munien peseminen ei auta vertikaalisesti siirtyneiden epäpuhtauksien aiheuttamaan saastumiseen. Horisontaalisen siirtymisen yhteydessä pintakelmu muodostaa luontaisen suojan. Jollei munaa käsitellä asianmukaisesti, pintakelmun vahingoittuminen tekee munan herkemmäksi ja sisällön saastumisen riski kasvaa. Pintakelmun vahingoittumisen vaaraa voivat lisätä:

- kuorella oleva vesi (pintakelmu voi vahingoittua myös märkänä pakatun munan pinnalle tiivistyneestä vedestä)
- pesuvedessä oleva rauta
- kuoressa oleva uloste, ja tässä tapauksessa
- fysikaalinen harjaus lian poistamiseksi
- suuri paine (esimerkiksi pestäessä) jne.

Näistä syistä munat on pestävä hyvin hellävaraisesti ja varovasti, jottei luontainen pintakelmu vahingoitu eikä munan laatu tämän vuoksi heikkene.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 79:FI:HTML

Että ei tarvii enään kysellä :smt010
Ny mulle tuli vertikaalinen hätä, jälkihoito horisontaalisesti
Gisli

Re: Kananmunan peseminen ja säilyvyys??

Viesti Kirjoittaja Gisli »

Tuo hiekkapaperi-puupalikka oli käytössä myös minun edellisessä maatalouskoulussa. Munat olivat yliopiston projektimunia ja niitä ei missään nimessä saanut pestä :smt001 isoimmat kakat rapsuteltiin pois, mutta "läikät" sai jäädä. Olen kyllä kaupastakin ostanut munia joissa on ollut pieniä "läikkiä" ja untuviakin välillä.
Kamalan hygieenistä kaikki nykyään :smt012
reetta

Re: Kananmunan peseminen ja säilyvyys??

Viesti Kirjoittaja reetta »

oi, tuo eu-teksti! ihan kuin joku parodiakirjallisuuden pätkä. mutta valitettavasti täyttä totta.. "kertomus kananmunien pesemisestä" ei ollu ihan kuitenkaan by satusetä h.c. andersen.. :smt042
suikku

Re: Kananmunan peseminen ja säilyvyys??

Viesti Kirjoittaja suikku »

Meillä on kyllä kaikki munat ihan jaskaisia! Mistä lie johtuu? Pesä on puhdas ja kuiva. Käynevät likavarpailla siellä sotkemassa, vai ovatko jo tullessaan noin likaisia? Olen tietämättömyyttäni pessyt kaikki tähän asti. En kyllä noin likaisa ainakaan kellekkään halua antaa.
Xaus

Re: Kananmunan peseminen ja säilyvyys??

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mä kyllä pesen munia ja ihan hyvin ne on säilyneet. ( :smt005 )
Vastaa Viestiin