Aloittelevan kanailijan kysymyksiä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

katariina

Aloittelevan kanailijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja katariina »

Ihan aloittelevan vielä kanattoman kyselykausi on alkanut :smt001 . Jo kauan on tullut lueskeltua täällä juttuja ja haaveiltua kanoista, mutta joidenkin unelmien toteutuminen näkyy vievän aika kauan.

Mutta nyt meillä on vihdoin tilaa ja mahdollisuus ottaa kanoja. Kanalan rakentaminen on aivan alussa (= tulevasta kanalasta on saatu vasta entisten asukkaiden jättämät roskat pois). Kanalaa ollaan väsäämässä vanhaan kivinavettaan, jossa on kiviseinät joka puolella ja betonilattia. Onko kellään vastaavaa tilaa kanalana? Onko kokokivinen hankala saada kestämään riittävän lämpimänä talvellakin? Mikä lämmitys olis paras tilan lämmittämiseen? Tilaa kanoja varten on noin 15m2, ei siis mikään valtava ala. Korkeutta on vajaa 2,5m.

Minkälainen ilmanvaihtosysteemmi olisi paras? Vaihtuuko ilma riittävästi, jos on yksi tai kaksi ilmantuloaukkoa ja pystysuora poistoputki katossa? Ettei kuitenkaan kovin veto sitten käy. Olen aivan onneton näissä ilmanvaihtojuttujen suunnitteluissa :smt017

Ulkotarhakin on jo aidattu, sillä on kokoa vaan joku 40m2. Mitä olis hyvä laittaa tarhan pohjalle? Onko mitään mahdollisuutta tämän kokoisessa tarhassa saada kasvamaan mitään vai kannattaako suoraan tehdä hiekkapohjainen alue? Kanoja on tarkoitus ottaa jotain 4-10 välillä ja kukkokin olis kiva :smt001

Ja viimeinen kysymys on tietty itse kanoja koskeva. Mikä rotu on paras perheeseen, jossa kanoja hoitaa äidin lisäksi kaksi lasta, pieniäkin vielä. Saisi siis olla rauhallinen ja lempeä rotu. Onko joku isoista roduista hyvä vai ihan oikea maatiainen?

Tulipa monta kysymystä heti alkuun. Koitan vielä onkia haulla lisää tietoa, jos vaan millään löydän.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Mulla on kans tuollainen vanhaan kivi/tiili navettaan tehty kanala. Kosteus nyt on mikä on, mutta ei meillä lämmön kanssa oo ollu ongelmia. Kesällä ainakin sopivan viileä. Talvella lämmitys hoidettu polttoöljy käyttöisellä hallilämmittimellä (sellanen suht koht pieni ja kätevä malli, sis. termostaatin). Omasta kokemuksesta sun kannattaa tehä ainakin orret riittävän vinoon, et saa lapioitua paskat pois helposti. Jos sul on sellaset leveet semettiset ikkunalaudat ni voisit kokeilla sellasta, et laitat siihen sellasen ikkunan levysen ja vähän leveemmän ku ikkunalauta kokosen vanerin nojalleen ikkunaa vasten. Ei pääsis kanat käyttää sitä ortena eikä tulis siihe sellast kauheet kakkakerrosta. (En tiiä sitten siitä toimivuudesta?) Tarhoissa olis hyvä ainaki jotain kuopsuteltavaa multaa sekä vihreää kasvustoa ja omassa tarhassani on ainaki karviaispensas piilopaikkana. Rotuna suosittelen maatiaisista alhoja. Ovat rauhallisia,kukot eivät ole kiukkuisia, ja kesytettynä saat niistä oikein mukavia kavereita.
papukaija1

moro

Viesti Kirjoittaja papukaija1 »

meillä on kivinavetta ja sinne on tehty kanala ja kanila jne...eristyksenä on kaksi seinää nykästy heinäpaaleista ja lattiaa vasten on n.50 cm turvetta ja siinä koristeena päällä ( vielä ) purua antamassa ilimettä kanalalle :) hyvin ovat pärjänneet ainaki vielä,aamulla oli -9 pakasta ja kaik oli ok..kovilla pakkasilla katotaan mitä lämmitystä seinää tökätää,valot laitan aamulla enne sianpierua ja sitte illalla ku tulen töistä kotia ni hoidon jälkee valot veke ja tirpat nukkumaa,,heleppua ku aian teko :) jos tykkää ja minä tykkään.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Kaikkein rauhallisimpia ja lempeimpiä on orpingtonit ja brahmat. Aivan ihania rotuja luonteeltaan ja hienon näköisiäkin. :smt001
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kivaa, että katariinan kanahaaveet ovat jo noin lähellä toteutumista :smt006

Sen verran iso tarha suunnittelemallesi kanamäärälle, että voisi pitää aluksi ihan sen pohjan mikä on ja sitten hiekoittaa, kun kanamäärä ryöpsähtää semmoisiin lukemiin, ettei siellä enää mikään kasva :smt003 <---Noin siinä tuppaa käymään! Hih!

Tuommoinen luonnollinen ilmanvaihto on kyllä ihan toimiva...kannattaa laittaa semmoiset systeemit, että ilmavirtausta saa tarvittaessa pienennettyä ja esim. tulipalopakkasilla kokonaan kiinnikin.

Isot rodut ovat yleensä rauhallisempia ja kesympiä, mutta aika paljon mielestäni vaikuttaa myös se miten paljon kanoja on käsitelty ja mihin ovat tottuneet. Mitä nuorempina tottuvat silittelyyn, syliin ottoon, kädestä syöntiin jne. niin sitä kesympiä niistä yleensä tulee. Eli lapsiperheeseen voisi ottaa semmoisia kotkottajia, jotka ovat jo tottuneet lasten äkkinäisiin liikkeisiin ja ääniin.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla on ollut vähän kaikenlaisia kanoja aikoinaan. Brahmoja, faverolleja, plymont rockia ja kääpiöitä.
Nyt on maatiaisia, sekarotuisia ja oli valkohuntuja.
Joka rotu on ihana ja sillä on omat vinkeet.
Tällä hetkellä olen kyllä ihastunut eniten maatiaisiin.
Vaatimattomia ja hautovat itse.
Meillä on yhteensä 5 lasta. 2-13vuotiaat.
Ja otin Mimmiltä Alhokukon joka ei ollut tottunut pieniin lapsiin. Sillä meni noin kaksi päivää tottua!!!
Ja kaikki 10 muuta kukkoa mitä Mimmillä näin oli yhtä itsevarmoja.

Eli kukko on tervepäinen ja itsevarma, se ei koe uhkaksi mitä tahansa höpöä. Se oppi äkkiä, että lapset kiljuu ja huutaa ja juoksee pihalla.
Ja se osaa käyttää ääntään. Eli jos joku tulee liian lähelle se varoittaa äänellään.

Luonnetestissä meidän Aikamies pärjäisi paremmin kun kaikki dobberit yhteensä :smt005
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Voi kun kuulostaa hienolta tuo kanala rakennus, ja iso tarhakin! Otit sitten mitä kanoja hyvänsä, niin sellaisesta paikasta missä ne on jo valmiiksi tottuneet vapaanpaan menoonja niitä on käsitelty. Kanat ja kukkot kannattaa pitää mielestäni ihan syli kesyinä lapsiperheessä ettei ne pidä ihmistä uhkana itselleen. Silloin niitä hyökkäys tilanteita tulee.
Kannattaa ihan miettiä haluatkp paljon munia vai seuraa ja munia! Ja täällä "Muniksessa" löytyy kyllä varmaan joka rodusta tietoa! Mulla on vanha navetta missä on kaikkea siivekästä ja vielä se on pysynyt niin lämpimänä ettei ole lisälämppäriä kaivannut. Mutta sähköpatterin taidan sinne varalta tuoda. Mulle suosittelivat sellasta öljytäyte patteria, niin ei oo kipinöiviä vastuksia, ja helppo pyyhkästä pölyt pois.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ihanalta kuulostaa suunnitelmat! On aina niin mukava kuulla, kun jonkun kanaunelmat alkavat saada muotonsa.

Reilu kestopehku on varmasti hyvä lämmöntuottaja tuollaisessa kivirakennuksessa, mutta en tiedä, ehtiikö se "käynnistyä" tälle talvelle.

Onnea matkaan!
katariina

Viesti Kirjoittaja katariina »

Kiitos kaikille! On kiva kyllä kuulla, et suunnitelmat ei oo ihan hakoteillä. Mä olen ilmeisesti saanut väärää tietoa tai lähinnä lukenut jotain ihmeellistä kanaopusta, kun mulla on ollut sellainen käsitys, ettei kestopehkua saa kanalassa toimimaan? Ja samainen opus tiesi kertoa senkin, et 10 kanaa tarvitsisi vähintään 100m2 ulkotarhan, jos tahtoo, että se kestää kunnossa. Sillä itsestä tuntui niin riittämättömälle tuo oma pieni tarha.

Kuinka ajoissa kanoja kannattais sitten alkaa etsimään? Jos miettii vaikkapa alholaisia tai brahmoja, niin onko näitä kovin hankala löytää? Ja onko mitään väliä sillä, ottaako kanoja keväällä vai kesällä, talvella? Itse tietty ei enää millään jaksais odottaa :smt002 . Kovin kauan ei enää kanalan valmistumiseen mene ja sitten on kaikki valmista kanoja varten.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kyllä niitä heti kannattaa alkaa kysellä, sillä joitakin rotuja voi olla hankalakin saada mitenkään kohtuullisen matkan päästä. Ja jos tipuja tulee myyjätilalla vain kanan alla, ei niitä välttämättä juuri nyt ole myytävänä. Ja kevään haudontoihinkin kannattaa sitten melkein tehdä varauksia. Toki taitaa riippua siitä, miten hyvin kanahrrastajia omalla alueella on. Pari vuotta sitten piti meidän täältä pohjoisemmasta hakea maatiaiset pääkaupunkiseudulta, :smt002 niin hullulta kuin se kuulostaakin.

Maatiaisten osalta ainakin ulkotarhan tilaohje on 2 m2 per nokka, isommilla roduilla ehkä vähän enemmän, mutta tuskin suuria eroja on. Jos tarha ajan kanssa kärsii, voi sen antaa toipua silloin, kun kanat voivat ulkoilla vapaana pihalla. Sora on sitten paras pohja, jos kanat mylläävät sen esim. mutavelliksi näinä kosteahkoina kesykvi-vuodenaikoina, joita Suomessa tuntuu enää olevan jäljellä.

Sinänsä on ihan sama, mihin vuodenaikaan kanansa hankkii, jos kerran sekä ulko- että sisätilat ovat valmiina. Varmaan riippuu juuri siitä, milloin kanasensa löytää.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Jep, mäkin jouduin hakee kanani Tuusulasta saakka, vaik ei se oo mitään toho Mimmin matkaan :smt003
Mistäspäin olitkaan Katariina?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Varkaudesta näyttäis olevan, eli Itä-Suomea.. :smt002
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Katos Katos :smt003 köh köh.
Voisitko mimmi muuten toimittaa mulle keväällä siitosmunia kun laumani tarttis vähän uutta verta?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Luulispa onnistuvan, kyselepä sitten lähempänä uudelleen..
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

pehkusta... yllättävästi olen saanut tahtomattani lämmittävän pehkun... heitin lautalattialle pressun pitämään vähän pahimpia märkyyksiä erossa puusta (ihan hyvin toimii, laudat kuivia ja tuoreen näköisiä kun pressua raottaa. Heitin sinne sahanpurut säkin loput eli lähes täyden säkin, turvetta säkin verran kylpunurkaksi (arvatkaa onko enää nurkassa) ja haravoituja lehtiä. Siellä nuo kylpivät tyytyväisinä, kakit kerään mitä löydän mut suurin osa katoaa mystisesti. Vettä sinne aina välillä hulahtaa litra-pari, kun automaatti molskahtaa (onks siihen jotain patentteja :smt017 ?)

tänään sit menin laittaa illalla pikkukanoille omaa pesää, kun ovat siis lattialle nurkkaan muninut, laitoin molempiin kulmiin paffarit ja sinne olkia ja lattia-ainesta.. jouduin poikkeukselllisesti tonkimaan kulmaa paljain käsin, kun vein paffarit siis kotiin tullessa sinne valmiiksi aamua odottamaan eikä ollut hanskoja ja hitsit, arvatkaas mitä: lattia-aines oli ihan lämmintä. Mä oonkin funtsannut miten siellä voi olla niin kuuma sisällä, mut ei ihme jos lattia lämmittää (köyhän naisen lattialämmitys?)
no eipä tuo kai haittaa, mutta pistää vaan ihmettelemään että tämä täti ei saa kompostia toimimaan sitten millään (kanankakkalastilla kuumenee pariksi päiväksi ja varmaan keittää itsensä kuoliaaksi samantien ja sit taas... no ei lämpene) mut et kanaset on sit ahkerampia kuopsuttaa ja ilmastoimaan pehkua. Voi kun sais pysymään lämpimänä sit kun oikeesti on kylmä :smt016

Muuten asiasta kuudenteen, jos näkee silmäkulmassaan vilistävän jonkun, niin yleensä siellä silloin joku vilistää, eiks juu? Kissat laitetaan vyönkiristyskuurille, kun kerta sisällä vilistelee ja kissan kuorsaa sohvalla :smt018 :smt019

Ehkä vähän ot, mut mulle suuri hämmästyksen aihe tuo lattia-aineksen lämpötila :smt001
Vastaa Viestiin