Miten viileessä pikkutiput pärjää?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Klara

Miten viileessä pikkutiput pärjää?

Viesti Kirjoittaja Klara »

Tuola toi yks kököttää pesässä. Siltä on haettu joka päivä munat alta niin se jää sitte tyynesti tyhjään pesään istua kökkimään :roll:

Mites jos mä antaisin sen pitää pari munaa - merkkaisin ne vaikka vyöllä ja muut sitte otettais pois, jos sinne joku menis munimaan.

Oisko se kaikista yksinkertasin vaihtoehto tähän että ton antais hautoa kun kerran on alottanu ja jästipäisesti vaan jatkaa?

Mun murheeni onkin nyt sitten se että kuinka viileetä ilmaa tiput kestää? Mulla on kyllä lämpölamppu tonne kanalaan, mutta eihän sitä tonne pesään tietenkään voi laittaa ja sen normipaikka on vesien ja ruokien luona että sapuskat ja juotavat pysyy sulana sitten pakkasilla. Jos niitä kummempia pakkasia nyt edes tulee.

Ja eikös toi kanamuori sitte kuitenkin hoida niitä tipusia ja pidä lämpösenä, eli jos se jotain sais haudottua ja sieltä oikeen jotain kuoriutuiskin niin kaiketi se ne hoitais?

Tosin jos sen vaikka nyt tänään antais toden teolla alottaa, niin sillon kun haudonta ois valmis, niin saattaa kyllä olla jo ihan eri kelit - mitähän tässä nyt tekis :smt017

Kertokaan nyt kokeneemmat ja viisaammat. Pitääkö mun tehdä se viimenen tikki ja upottaa toi kana kylpyyn vai antaisinko sen hautoa??
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä jouduin sen oman orvon kiljukaulan siirtämään kanalaan.
Sillä on 40w lamppu mihin se pääsee vaikka kiinni nojaamaan jos haluaa.
Häkin ympärillä on riepu peittämässä 3 seinää. Ja ihan alussa oli katostakin puolet peitossa.
Kanalassa on viileimmillään +5
Hyvin on pärjänny. Pystyy syömään ja juomaan reilusti lampustakin.
Minusta tuntuu että päinvastoin se voi oikein hyvin, mitä pelkäsin. sillä on uskomattoman pörreä untuva ja siivissä on ollut sulat jo monta päivää.
Ehkä raitis viileä ilmä ympärillä tekee vain hyvää??!!
Ja jos sillä tipulla on emo niin ei ole kyllä mitään hätää!!!!!!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jeps! Anna vaan hautoa, kyllä ne sisällä pärjäävät emon lämmöllä. Pesään ja lattialle kunnolla kuiviketta, ettei tule kylmää altapäin.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Jaa.. no jospa mä sitte sille muutaman munan jättäisin. Mikä ois sellanen sopiva minimi? miten ois vaikka kolme? En mä kuitenkaan mitään kymmentä halua sen hautovan :smt103

Poika haki munia tänään ja oli saanu oikeen kunnolla nokasta kun oli menny käsineen sinne pesään. Oli se sieltä silti urheesti yhden munan kaivanut. Mites kun siltä on joka päivä munat alta haettu niin käykö sinne pesään joku muu sille munimassa vai pyöräyttääkö se ite uuden tilalle? Mä kun oon ymmärtäny ettei kana hautoessaan munis :smt017 Oonko mä nyt ymmärtänyt ihan väärin?

Ja jos merkkaan ne munat mitkä meinaan sen antaa hautoa niin mikä olis paras kynä siihen? Että pysyis kans se väri.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Suvianne niin onko se minkä ikäinen se sun kiljukaula nyt?

Minusta 3 munaa on aika vähän. Mulla nyt aika hintsusti on joka tapauksessa hautomiskokemuksia mutta konehaudonnassa on ollut hyvät prosentit, kana meillä on hautonut nyt 2 kertaa ja molemmilla kerroilla tuli vaan 3 tipua, viimeisellä kerralla oli alla 7 munaa ja oliko ekalla kertaa 8. Ja jälkimmäisellä kerralla yksi niistä tipuista kuoli samantien tapaturmaisesti (jäljellejääneet 2 tietysti molemmat kukkoja, ja niin kova vaiva kun oli järjestää emolle rauhallinen haudonta ja tipujen hoito!). Laita ainakin 6, ei se kai mikään mahdoton tipumäärä vielä ole vaikka kaikki kuoriutuisivatkin mutta että tulisi ainakin kaksi tipua.
Ja meillä ainkain ovat muut käyneet innokkaasti munimassa hautovan pesään. Hautovahan lopettaa kyllä muninnan.
Munien merkkaukseen mulla on punainen paksu vesiliukoinen tussi jolla piirrän vyön munan ympäri poikkisuuntaan ja pituussuuntaan niin että joku punaviiru sattuu aina silmään oli muna mitenpäin vaan. Aika hyvin se tussi kyllä haudonnan aikana kuluu, mutta jos sille näyttää niin voihan niitä merkintöjä vahvistaa?
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

No.. eipä kai tässä auta muu kuin huomenna ottaa muksujen punanen tussi kanalaan mukaan ja mennä munia merkkailemaan ja antaa frouvalle mahdollisuus toteuttaa ittiään :smt003 Emmä kyllä alkaappäälle ihan näin suunnitellu, kun ens keväälle vasta tipusia, vaan minkäs tässä voi.. harvoin noi eläimet seuraa ihmisen suunnitelmia - kun nyt ees vuohet pysyin mun kaavailemassa aikataulussa :smt005
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Meillä kun faverollerouva ja 2 brahmarouvaa tahtoi väkisin hautoa, niin annettiin kahdelle vain yksi muna ja yhdelle 3. Silloin oli itselle jo tullut tarpeeksi tipuja konehaudonnoista, eikä lisää olisi itse haluttu yhtäkään. Vaikka olihan niitä kukkopoikia siten kiva tietysti seurailla ja erityisesti onnellisia äitikanoja.

Mutta voithan antaa niitä munia paljonkin, myyt sitten ne mitä et itse halua pitää. Keväällä kun kysyntää on, niin ovat jo isojakin.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

6 päivää on nyt Kiljukaula.
Kyllähän se tieten menee vähempi munia kun on emo seurana. Mutta on se surkeaa kun tuo meidän Ainokainen on ainut nuorikko. Se on ihan ulkopuolinen.
Eli jos vain yksi kana hautoo eikä muita yhtäaikaa. Niin olisi se kiva järkätä niin että ainakin kolme syntyisi.
Hedelmällisyyskin on pieni syksyllä.
Laittasin ton 6 vähintään.
Itellä on 11 nyt koneessa.
Viimeksi 5 munasta oli hedelmöittyny vain 1!!
Menenpäs heti läpivalaiseen nuo niin tietää sunntaa antavaa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

11 munaa yksi tyhjä ja yksi jossa oli ilmeisesti vain se rengas. Eli viottonu ja kuollu.
Jätin sen kuiteski vielä.
Aikamiehellä vissiin sulkasato ohi kun astuu jo tuo Pikkukanarouvaakin. Se ja Aikamies ovat sellainen viha/rakkaus suhde.
Pikkukana on vielä isompi kuin kukko ja oli pomona ennen kukkoa. Joten ne tappelevat välillä :smt005

Eli jos sulla kukko on kunnossa tuo 6 varmasti riittää!!
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

smari kirjoitti:Meillä kun faverollerouva ja 2 brahmarouvaa tahtoi väkisin hautoa, niin annettiin kahdelle vain yksi muna ja yhdelle 3. Silloin oli itselle jo tullut tarpeeksi tipuja konehaudonnoista, eikä lisää olisi itse haluttu yhtäkään. Vaikka olihan niitä kukkopoikia siten kiva tietysti seurailla ja erityisesti onnellisia äitikanoja.

Mutta voithan antaa niitä munia paljonkin, myyt sitten ne mitä et itse halua pitää. Keväällä kun kysyntää on, niin ovat jo isojakin.
Joo totta, että jos sieltä tulis isookin lauma niin kyllä ne kevällä menis.

Mä vaan mietin sitä että kun ei yhtään tiedä minkälainen talvi on tulossa. Lykkää jokku ihme sikapakkaset heti tähän syksyyn niin ois isolla tipalaumalla sitte hytykylmä. JA kun ei toi mun kanala kuitenkaan ole mikään hirmuisen suuren suuri :smt017

Täytyy käydä kattomassa mitä ne on munineet ja merkata ne Helgalle haudottaviksi. Isäntä eilen tuumas että "neljää enempää et pane, mä tiedän että sä aina innostut ja alat liiotella" -Ai mää vai :shock: No mitäänhän en kyllä myönnä :smt003

Pitääkös se mamma ne tiput (jos niitä nyt ylipäätään tulee) sitte sisällä turvassa ensialkuun, vai viekö se ne kuinka pian ulos? Meillähän tapahtuu toi ulkoilu avoimista ovista ja mä oon tavannu ne aamusella avata ja iltasella, sitten kun ovat kömpsineet orrelee, käyn laittamassa sen kiinni. JOs se mamma alkaa niitä heti pihalle raijjata niin sitte tarvii vissiin koittaa keksiä joku systeemi tohon ovelle että ne ei pääse pihalle. Tosin.. jos säät kylmenee kovasti niin kyllähän siitä avoimesta ovesta päiväsaikaan sitä kylmää sisälle tulee runsain mitoin.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Oikeesti se mamma ne huolehtii. Minä en olis huolissaan. vaikka olis kuin kylmä ei niillä ole hätää.
Emo ei vie liian kylmään ja tiput pyrkii alle jos on kylmä. Ne kommunikoi keskenään. Emo kyllä huomaa jos on liian kylmä.
Meillä hautoi Pippuri talvellakin ja kaikki meni ihan hyvin.
Tiput juoksi rallia emon alla edes takaisin.
Haudota ny vaan niin huomaat kuinka emo huolehtii.
Ei se sanonta turha ole.

Hössöttää kuin kanaemo!!!!!!!!!!!!!
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

:smt005 Juu.. mahtaa toi hössöttävä kanaemo näköjäns passata sitte muhunkin :smt005

No eipä siinä.. täytyy antaa frouvan nyt sitten koittaa toteuttaan itteensä. Saa nähä montako kertaa saan nokasta kun meen niitä munia merkkaamaan 8-[ Pitää laittaa jotkut paksun nahkahanskat käteen niin ei me iho rikki, selviää mustelmilla :smt002

Onks sen tussin pakko olla vesiliukonen? Mukulat on näköjänsä joko hajottaneet tai käyttäneet loppuun kaikki tussinsa - täytyy lähtee tussikauppaan...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jep. Mullakin on ollut talvihaudontoja ja eka silloin heti eka talvena, kun oli vielä oikeasti kylmä ja talli kävi reilusti pakkasella, kun oli tuota elukkapuoltakin vähän vähemmän.. Emo pitää kyllä tipuista huolta. Ja kuus munaa laittaisin myös, koska tähän aikaan vuodesta siitosprosentti on varmaan jossain 50-70 välillä.. Eli saisit 3-4 tipua. Jos sit yhdelle sattuu jotain, niin ei jää ihan yksinäistä tipua kiljumaan..

Onnea vain haudontaan! (Eikä se mies huomaa, montako munaa jätät kanan alle.. :smt002 )
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mimmi kirjoitti:(Eikä se mies huomaa, montako munaa jätät kanan alle.. :smt002 )
Siinä on vaan sitten selittämistä jos tuleekin viis tipua, että miten yhdestä munasta tuli kaksoset :smt005

Mä en ole mitään permanenttitussia iljennyt laittaa kun niissähän on jotain ties mitä liuottimia ja hajukin kamala. Siks vesiliukoinen. Mutta en tiedä onko sillä oikeesti väliä? :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mää oon laittanut permanenttitussilla. Hyvin on tullut (raidallisia?) tipuja. :smt003
Vastaa Viestiin