Kanojen lentokyvystä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Klara

Kanojen lentokyvystä

Viesti Kirjoittaja Klara »

Tällänen alkoi nyt askarruttaa. Että kuis pitkälle tai korkealle kana voi lentää / pyrähtää?

Sen mä jo tiedän omasta kokemuksesta että maattarille 2m verkkoaita ei ole kuin harjoituseste jos se niin päättää, mutta maattarit onkin suht kevyitä otuksia.

Kuinkas teidän kanaset? Minkälaiset aitojen takana on esimerkiksi kasvimaa turvassa ja tarvitseeko kanatarha olla katollinen ja sähkö- ja natolangalla varustettu että kotkot pysyy sisäpuolella?

Minkä korkuisia aitoja teillä on ja minkä rotuiset kanat niissä on pysyneet?

Lähinnä mietin aitaa tohon tien viereen ettei noi kanaset lähtis haahuilemaan tielle ja naapurin puolelle. Vaan millanen barrikadi sitä pitäis olla että pysyisivät oman pihan puolella?
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mulla oli Pingu (matiainen) joka lens 2,1m vauhditonta korkeutta suoraa ylöspäin :shock: ja siitä selvisin lyhentämällä siipisulkia saksilla 5-10 cm. Ei satu enempää ku tukanleikkuu.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

No se voi olla sitte että Klaara ja Helmi pääsee "parturiin" :smt003 Ne peijoonit on nyt keksineet että pääsevät pois tuolta tarhasta ja kun täs juoksee nyt noita mettäkoiria ihan janttuukseen niin en kyllä aio antaa niille tilaisuutta saada ilmasta paistia meidän pihasta.

Meinataan tosin vielä laittaa aita tohon tien viereen (kolmelta muulta tontin sivulta aita jo löytyykin) josko se vähän edes hidastais niitä koiria ja vähentäis intoa tunkea pihaan.

Mutta siksi oiskin kiva tietää mikä ois sellanen hyvä korkeus mikä EHKÄ pitäis kanat ainakin omalla puolella.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Tässä keskustelussa oli lentokyvyistä myös: http://www.munanetti.power-forums.com/v ... highlight=
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minusta kanatarha kannattaa tehdä katollisena, jos kerran tarhan tekee. Silloin ei ole niin vaaraa petolinnuista. Ja jos kattaa ainakin osan pressulla tai pellillä, niin kanoilla on aina varjo ja sateensuoja. Ja vielä yksi pointti: saattaa olla, että tulevinakin keväinä lintuinfluenssaan varautuminen aiheuttaa sen, että kanoja saa ulkoiluttaa vain katetussa tarhassa.
pönde

Viesti Kirjoittaja pönde »

mä ostan keväällä tarhan päälle kiepin rastasverkkoa, sellaista venyvää pienisilmäistä vihreän verkkosukan oloista juttua ja venytän sen verkkoaidan päälle tiukkaan. Ei tule harakat (ärsyttäviä) eikä haukat (niitä on aika paljon taas). Samalla hoituu tää jokakeväinen aikaisin uloslaskeminenkin, kun muistaa vain tehdä eläinlääkärille ilmoituksen. Verkko maksaa muutaman euron, jos on huolellinen niin sen saa ehkä ehjänä syksyllä talteen (paitsi että aina ensilumi yllättää...) jolloin sen voi tietty käyttää uudelleen taas keväällä. Verkko suojaa myös pieneltä sateelta, vaikka kyllä meidän rouvilla on suojana myös vanha aurinkovarjo ja aaltopeltikatos, jonka alla on hyvä rypeä satoi tai paistoi.

meidän alhot lentää helposti tuon yli kaksimetrisen aidan ja löytyvät milloin mistäkin, usein vuohien puolelta (ja tästä pääsemmekin siihen tilanteeseen, kun vanhin kutuistamme päätti maistaa, miltä pyrstösulat maistuvat - järkyttävä sessio)
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mä mietin tota rastasverkkoa, mutta mulla on epämääräinen pelko siitä että noi kotkot yrittää silti mennä yli ja takertuu sitten siihen verkkoon :smt012

Toki sitä vaaraa vois minimoida lyhentämällä niitä siipisulkia :smt017

Mites muuten - kuulin että kannattasi leikata vaan toisesta siivestä. Jos leikkaa molemmistä, kana on balanssissa ja yrittää taas lentää? Voisko olla noin? Ite aattelin että kana ois sen verran painava että jos siipisilkia lyhentää se ei enää pääsis lentoon samalla tavalla :smt017
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tuosta balansista en ole kuullut, mutta sellaista olen kuullut, että jos leikkaa niin energiaa menee taas sulkien kasvatukseen??!! Tai onkohan se jos ne nyppii pois kokonaan??!! En tiedä mikä urbaanilegenda onkaan..
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Jos nyppii pois kokonaan niin silloin kana kasvattaa uudet tilalle mutta leikatut ovat sen aikaa kuin muutenkin olisivat ja sulkasadossa sitten putoavat.
Tuota balanssin häiritsemistä käytetään lemmikkipapukaijolla(kin) mutta kanat kun luonnostaan eivät lennä hyvin, niin ennemmin leikkaisin molemmista siivistä jolloin se lentää entistä huonommin mutta pääsee sentään lentoyrityksissään etenemään suoraan suuntaan jonne haluaakin.
Ulkonäkö ei kärsi niin paljoa jos leikatessa jättää pari kolme kärkisulkaa ehjäksi. Tämmöinen leikkausmalli ois kanalle varmaan oikein käypä:
Kuva
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Vau Muusa!! Hieno kuva ja info. Nyt ei ole tarvista kun kanat ovat kivasti ottaneet reviirikseen juuri sen alueen missä pitääkin olla. Mutta ehkä vastaisuudessa.
Pigeon

kana

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Tiesittekö muuten, että Korkeasaaren linnuiltakin lyhennetään siipisulkia.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Noo ... en viitti ees kirjuuttaa.. millaisia oli meidän ekojen hasujen siivet silloin kun tänne haettiin.. eivät kyllä taatusti ois lentäneet.. pikkaisen katoin että tollainko???
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä en raskis leikata. :smt012 Saattavat joskus vaikka pelastaa henkensä sillä, että osaavat tarvittaessa vaikka lentää puuhun. Mutta mullapa ei olekaan täällä ollut mitään haittaa tuosta lentotaidosta. Siinäpähän lentelevät. :smt003
Vastaa Viestiin