Ahtolaankin tipuja!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Ushva

Ahtolaankin tipuja!

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Tänä aamuna kuulin ensimmäiset piipitykset Ainon alta. Jokohan lopultakin epäonnistuneiden haudontojen jälkeen on ensimmäiset tiput nyt meilläkin :smt038
Sylvia-kanan munat oli vähän aikaa sitten tyhjiä ja undulaattienkin pesintä meni vuosi sitten pyrstölleen, joten pelkäsin jo että mun kohtalona on olla tiputon lintujen omistaja.
En oo vielä uskaltanut mennä nosteleen Ainoa, joten en oo nähnyt vielä yhtään tipua, mutta ääntä tosiaan jo kovasti kuuluu.
Kiitos vielä kerran munista, Mimmi!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ihanaa, onneksi olkoon! :)
Se on kyllä niin mukava kokemus tuo tipujen kätilöinti ;)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jaaha, noinkos nopeasti se kolme viikkoa taas vierähti! No, onneksi olkoon!! Toivottavasti nyt on oikein monta tipua!
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Voi vitsi, onnea! Kiva et tulee vielä syyslapsia!
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Onnea :smt006
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Voi onnea tipuista.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea kovasti Ushvalle!
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Kiitos onnitteluista! Kahdeksan tipua on kuoriutunut, mutta yksi näyttää vähän heikolta. Se on tosi pieni ja kyyhöttää vaan paikoillaan, näyttää olevan koko ajan aika lailla "reunassa" Ainon alla kun muut tunkeutuvat näkymättömiin sinne alle ja välillä taas käyvät kurkkimassa jo ulkomaailmaa. Aino oli myös siirtänyt kaksi kuoriutumatonta munaa viereensä, niin että toinen mikä oli siitä kauempana oli jo ihan kylmä. Vein ne kuitenkin hautomakoneeseen, vaikka en pysty nyt siellä nostaan kosteutta jos ne päättääkin kuoriutua kun ne muut munat on olleet vasta puolitoista viikkoa siellä.
Kuinka kauan odottelen ennen kuin uskon että nuo kaksi eivät kuoriudu?
Nuo kaksi saattavat olla ne munat jotka aika alussa olivat joutuneet pesästä pois kun muut kanat kävivät ajamassa Ainon pois ja menivät itse pesään munimaan :smt013
Tuon tapauksen jälkeen aitasin pesän niin että toiset eivät pääse sinne ja nyt oon kyllä sen päättänyt (etenki Villiinan kurjan tapauksen jälkeen!) että jos meillä vielä haudotaan niin eristän hautojan heti muista.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onnea tipuista! Kahdeksan kymmenestä on jo hyvin, luulen, ettei niistä kahdesta välttämättä tule mitään. Läpivalaisulla vois varmistaa, ettei siellä ole ketään. Jos näyttää tyhjältä, niin voi vielä korvan juuressa varovasti heilauttaa. Jos loiskahtaa, niin on takuulla tyhjä!
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Nyt on enää seitsemän tipua, sillä se yksi surkea tapaus piti lopettaa. Tarkemmin kun katsoin sitä, niin huomasin että sen jalat oli ihan vääntyneet, eikä se pystynyt ollenkaan liikkumaan. Se tavallaan istui jalat niskan takana ja kun yritin tosi varovasti taivutella niitä niin ne eivät yhtään suoristuneet. :smt009
Ensin ajattelin että katson ainakin huomiseen sitä, mutta se huusi koko ajan, luulen että sitä paleli kun se oli jostain syystä koko ajan ihan reunimmaisena. Tai sitten sillä oli nälkä, kun muut jo käyvät syömässä Ainon kanssa. Tai osa syö ja osa näyttää vain hengailevan mukana.
Yksi tipu on hauskan värinen, sillä on musta leveä raita pitkin selkää. Pojat antoi sille nimen Viiru. Kuinka yllättävää! :smt003

On tämä niin ihanaa tämä tipustelu tuosta yhdestä takaiskusta huolimatta!
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Ja vielä ensimmäiset kuvat, joissa pari uskaliasta tipusta näyttäytyy:
Kuva

Kuva

Kuva
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onpas kauniita! :smt007

Joo, mulla oli aluksi aina joku jalkavaivainen, mutta nyt ei ole ollut pitkään aikaan. Mutta joka tapauksessa tipuista joutuu varautumaan "hävikkiin", lähes aina sieltä joku heikko jää matkasta.. Mulla useimmat emokanat tappavat tiput, jotka eivät pysy porukan matkassa.. Iuh! Raakaa on luonnonvalinta!

Onnea hurjasti kuitenkin! Nyt sitten toivotaan niitä kanatipuja.. :smt023
Fiinus

Viesti Kirjoittaja Fiinus »

Onnea tipuista! Ekat tiput kuoriutui meillekin pari viikkoa sitten, kahdeksan pienoikaista viipeltää kanalassa. Niiden touhuja voisi seurailla koko ajan :smt007

-Fiinus-
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Laitanpa tähän jatkoksi selvityksen siitä miten vituralleen meillä alhotipujen haudonta meni! :smt019 Hain siis Ushvan kanssa yhtä aikaa mimmiltä munia haudottavaksi. (Kiitokset munista vielä kerran mimmille!) No vaikka alun alkaen munia oli 17 kpl, en saanut kanoista haudontaa aloittamaan vain kuin yhden. Sinänsä ihmeellistä, kun tälläkin hetkellä tyhjien pesien hautojia on kolme. Senni siis rupesi hautomaan heti silloin lauantaina kahdeksaa munaa. Enempää se ei muka alleen saanut mahtumaan. Pari ensimmäistä viikkoa kaikki meni mallikkaasti kunnes pesään alkoi tunkeutua kaksi muutakin haudonnasta kiinnostunutta. Ensin annoin tyttöjen touhuta pesässä keskenään, mutta lopulta jouduin tekemään verkosta esteen pesän suulle sillä, nahistellessaan munista, mokomat rupesivat tiputtelemaan niitä kokonaan pesästä. :smt013 Sennillä oli siis kuusi munaa jäljellä kun tein verkosta pesän eteen esteen. Laitoin kanan aamuin illoin jaloittelemaan kanalaan, mutta siltikin se oli eräänä päivänä tunkenut itsensä verkon välistä pois, eikä enää ollut omin voimin päässyt takaisin munia lämmittämään. Illalla kun tulin töistä ja säntäsin kanalaan, niin siellä se onneton viipotti muiden mukana ja munat oli jo ihan kylmiä! Poistin verkon pesän suulta ja sinne se heti kipusi onnellisesti potpotellen! Kirosin siinä sitte kokoparven ja aattelin ettei tähän torppaan ikina tulla saamaan maatiaisia, mutta kuitenkin la ja su välisenä yönä oli pesään tupsahtanu yks ihana keltanen pallero ja siitä eteenpäin joka päivä tuli sille kaveri lisää. Nyt niitä sitte on neljä ja eilen otin viimoset munat pois pesästä. :smt003 Voi että olin onnestä mykkyrällä kun olin jo ihan varma ettei tuu ainuttakaan!! On ne siis nii-in söpöjä! :smt007
Elikkä tommonen pieni kylmettyminen hidasti kuoriutumista sen n. kolme päivää. Munat siis oli tosiaan ihan kylmiä ainaki pinnalta. Että tämmöstä täälä meillä ja jos yhtä hyvä tuuri jatkuu, niin ne on kaikki kukkoja! :smt089 12 kochin tipusta neljä on kanoja ja loput kukkoja.. Että jos joku haluaa niin täälä olis ylimääräisiä.

Ja lopuksi lämpimät onnittelut Ushvalle tipusista! :smt007 Ja toki myös Aino mammalle!!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Olipas kimuranttia haudontaa, mutta pääasia, että tipuja kuitenkin tuli! Onnittelut Villiinalle ja Sennille!
Vastaa Viestiin