Munien kuljetuksista

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Suvianne

Munien kuljetuksista

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mieheni on rekkakuski ja neuvoi seuraavaa:

Pakettiin kannattaa kirjoittaa

Eläväkuljetus, Lämmin
Sisältää siitosmunia jotka menevät pilalle pienestäkin täräyksestä.
Olisitko ystävällinen ja käsittelisit varoen.

Hyvä olisi kirjoittaa vielä mitä munia, kun saa ihmisen kiinnostumaan ja uteliaisuuden tyydytetyksi, niin pakettia tulee käsiteltyä varovaisemmin. Mieheni ottaa esim. Mehiläiset aina hyttiin.

Hän kertoi, että ei ole merkitystä varovaisesti teipillä. Paketteja jopa potkitaan. Ja on nähnyt jonkun lavan alle varpaansa jättäneen kuskin heittävän jopa paketin seinään!!!

Tämä tuli puheeksi, kun minun viiriäisenmunista yksi oli rikki!! Vaikka oli todella hyvin pakattu. Eli kyllä niitä aika varomattomasti käsitellään. Paketissa oli vain se teippi ympärillä.

Että tällaisen ajattelin jakaa, kun vihaiset rekkakuskit nakkelee mun munia!! :)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, nämä oli hyviä vinkkejä! Mäkin oon lähetellyt viimeaikoina siitosmunia ja aina se jännittää, miten ne löytää perille. Kananmunat ovat musta vielä herkempiä rikkoontumiselle paketissa kuin viirumunat.

"Särkyvää" -merkintä maksaa nykyään 5,90 € normaalin postikulun lisäksi ja munkin yks tuttava (jonka mies oli ollut postilla töissä) sanoi, ettei se muuta paketin käsittelyä mitenkään.

Onneksi nyt flain luona kuoriutui ainakin muutama tipunen, joten kyllä niistä sinnikkäimmät kestää jopa postin käsittelyn! :smt003

Mutta voiskos sun mies alkaa ihan työkseen kuljetella näitä munanettiläisten lähetyksiä rekan hytissä (mielellään ovelta ovelle), kun tuntuu olevan niin kiltti ja huomaavainen. :smt002
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Naurattaa!!!

Just juteltiin ja hänkin meinasi, että se särkyvää leima ei auta. Kaikkia käsitellään samoin. Ja paketteja on oikeesti päivän aikana käsittämätön määrä. joten se on sellaista liukuhihna hommaa.
Paketti olisi kuulemma hyvä tehdä jotenkin huomiota herättäväksi. Muuten sitä ei hoksaa.

Just sanat ELÄVÄ tai ELÄIN kiinnittää karskimmankin huomion! :)
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä mietin tota samaa, että sanat ELÄVIÄ ALKIOITA tms. saattais suoda paketille erityiskohtelun. :smt001
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Vitsi: pitäiskö puketin päälle kirjoittaa, että sisältää erittäin räjähdysaltista materiaalia?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

juu ei kannata, tultas ovelta hakemaan jonnekki sanquinteniintaimikäsenytoli.. bushin kuulusteltavaksi :smt005
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Quantanamoon! :smt005

Saihan joku sakot siitäkin, kun mainitsi lentokoneessa sanan "hedelmäpommi".
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt005 suu vaan soukalla...
Gizzmo

Siitosmunien pakkaamisesta

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Olis varmaan aiheellista tehä oma topikki kuvineen miten munat pakataan.Mimmiii?
Tollaasesta ei hyödy kun posti ja matkahuolto.
Kun niitä isojakin munia joutuu fyllaamaan kennoon.

Gizzmon viesti viittaa maatiaiskukon haudontatopiciin haudontakeskusteluissa; Mimmi
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ihan hyvä idea, voin mä tehdä. Mutta antakaas nyt sit parhaat ideanne tueksi, niin ei tule vaan mun omat viritelmät.

Mä oon tehnyt niin, että jokainen muna kuplamuovin tai purun avulla kennoon tiiviisti. Sitten reilun kokoinen laatikko, johon sanomalehtivuorausta. Sitten purua niin paljon, että kenno jää joka sivultaan irti laatikon reunoista.

Joskus löysin jonkun laitteen mukana tulleita valmiita pakkauspehmikkeitä, joiden avulla kennot jäivät samaan tapaan turvaan keskelle laatikkoa. Mutta niitä nyt ei ihan joka päivä ole käytettävissä..
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mä laitoin munat kennoon pumpulin avustuksella tiukasti, alle rutisteltuja sanomalehtitolloja, samoin sivuille ja päälle niin että joka puolelle jäi väh.20cm iskunvaimenninta ennen pahvilaatikkoa. Tiukasti kaikki ettei hölsky!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No mä kun justiin tänään pakkasin Ehtoo-onnille munat niin kuvasin ne teidän (Gizzmon?) huviksi.
Ne Mimmin mainostavat pakkauspehmikkeet, siis ne muoviset ilmatyynyjutut, olisi tosi käteviä mutta käytin kaikki nurkista löytyvät viimeksi munia pakatessa niin niitä ei nyt ollut.

Kuva
Kennot pehmustin tuommoisella ohuella mitälie-pakkauspehmikkeellä, suikaleet kennojen pohjia pitkin ja päälle isompi levy. Niin ei munat hölsky kennoissaan vaan ovat tiiviisti. (Huomaatte että muniin on merkattu munintapäivä)

Kuva
Kennot piukkaan teipillä kiinni etteivät munat hölsky siellä (EN osta kaupasta häkkimunia, nuo kennot on lahjoituksena saatuja - vastalahjaksi annoin ripityksen ja saarnan häkkikanaloiden kauheudesta)

Kuva
Kennojen väliin ja ympärille (kierrätettyä) kuplamuovia

Kuva
Seuraavaksi kääreeksi aukileikattuja kuplamuovikirjekuoria, kierrätettyjä nekin

Kuva
Tukeva pahvilaatikko kaksinkertaista aaltopahvia ja sen pohjalle kerros sanomalehtitolloja ja munapaketti sekaan

Kuva
Reippaasti vaan sanomalehtitolloja munapaketin joka puolelle ettei hölskyile

Kuva
Päällyksen joka kyljille kirjoitetaan sisältö, jospa kananalut herättäisivät sympatiaa niin ettei pakettia kovin kaltoin kohdeltaisi

Postiin helposti särkyvänä postivakuutettuna lähetyksenä, 15,80e.

Ehtoo-onni voi sitten raportoida tuliko perille munia vai kokkelia :smt002
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Hieno kuvitettu ohjeistus Muusalla!
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Jos omistatte ristiinsilppuavan paperisilppurin, niin se tuottaa myös hyvää pakkausmateriaalia munien lähetykseen. Sahanpuru ja kutterinlastu ovat tietysti myös hyvää täytettä, eivätkä sisällä painomustettakaan. :smt005

Millaisia munia sitten lähetetään?
Olen lukenut, että normaalista poikkeavan kokoiset ja muotoiset kannattaa blokata samoin kuin myös munat joiden kuorissa on "ohentumaa" (näkyy läpivalaisussa) tai rosoisia patteja. Itsellä ei ole kunnolla vasta kuin yksi haudonta tueksi näille kokemuksille, mutta koska noista seikoista on mainittu useissa ohjeissakin niitä lienee syytä noudattaa siitosmunien myyjien kuoriutumisprosenttien parantamiseksi.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo ja siis ilman muuta saa ehdottaa ideoita, ei ole tarkoitus että tää mun pakkausesimerkki olisi joku ainoa, oikea ja paras!
Purua/kutteria oon harkinnut itsekin mutta sanomalehtitollot ovat siistimpiä ja ilmaisia :smt002 ja minusta pehmusteena kutakuinkin yhtä hyvää jos ei parempaakin.

Mä olen tuosta munien valitsemisesta ennenkin sanonut että jos liian tarkkaan rupeaa syynäämään käy munat aika vähiin, ja varsinkin geneettinen variaatio. Siitosmuniksi valkkaan munanmuotoiset, kutakuinkin normaalikokoiset, puhtaat tai ainakin melkein puhtaat joitten kuorissa ei ole mainittavan isoa röpöä tai muuta. Maatiaisten säilyttäjän ei sovi (sen geneettisen variaation nimissä) olla liian kranttu; esim. meillä on nyt neljä munivaa kanaa joista yksi tekee selvästi pienempiä munia kuin muut, ei se ero iso ole mutta silmällä helposti havaittava kuitenkin. Niistä olen kuitenkin hautonut ihan yhtä hyviä ja reippaita tipuja kuin isommistakin munista. Enemmän eroa minusta on sillä onko parvi kolmen vai neljän kanan jälkeläisistä koostuva.
Se on vähän veteen piirretty viiva että kuinka iso poikkeama munassa pitää olla että se kannattaa hylätä haudottavaksi kelpaamattomana...
Vastaa Viestiin