Ulkoileeko kanat talvella?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Klara

Ulkoileeko kanat talvella?

Viesti Kirjoittaja Klara »

Eli siis pidättekö kanat koko talven sisällä vai onko niillä "pihattomallinen" mahdollisuus päästä ulos myös talvella? Etenkin kun pari viime talvea on täälä pohojanmaan lakeuksillakin ollu melkoisen leuto, niin voisko noitten antaa talvikuukausinakin käpötellä pihalla oman halunsa mukaan?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä pidän ainakin aikuisia syksyllä ulkona niin kauan, kunnes yöpakkaset alkaa. Sen jälkeen ulkoillaan päivisin, jos lämpötila on plussan puolella ja lyhyesti silloinkin, jos on pakkasta alle 5 (max 10) astetta ja muuten hyvä ilma. (Ei tuule, aurinko paistaa jne..) Ja mulla siis maatiaisia ja tottuneet tallissakin talvella viileään (noin + 5).

Vapaa kulkeminen oman halun mukaan ulos ja sisälle olis aivan loistava vaihtoehto, mutta mulla se ei juuri onnistu. Kyllä kanat varmasti osaavat tulla sisälle, jos ulkona on liian kylmä.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

No meillä on toi pieni varasto/leikkimökkihässäkkä kanoilla kotina, eikä sielä muuta ole kuin kanat joten mä pystyisin periaattees pitään niille vapaan kulut tarhaan ja sisälle vaikka koko talven. Tossa on kyljessä kulkuaukko ja liuska mitä pitkin pääsevät kulkemaan, niin jos sinne sisäpuolelle vaan tekis sellasen esteen ettei veto esim. tuulisella ilmalla pääse siitä kulkuaukosta suoraan, niin josko sen jättäis talveksi auki :smt017 Olisivat sitte sisällä tai pihalla miten tahtovat.

Se möksä on eristetty kokonaan ja talveksi sinne viijään lämpölamppu tai kaks ihan tarpeen mukaan niin pysyy sisällä plussan puolella. Orret on korkeella ja pesät vedottomalla ja hämärällä peräseinällä. Luulis että kun kaikki "strategisesti tärkeet" on vedon ulottumattomissa ja lattiapinnan yläpuolella, niin kunhan siitä kulkuaukosta ei ihan suoraan vedä niin voisivat tykätäkkin tästä ulkoilumahdollisuudesta... Vai horisenko mä täs nyt ihan omiani :smt017
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä on vanha eristetty ulkosauna kanalana. Täälläkin on ollut vähälumisia ja lähinnä sateisia talvet jo muutaman vuoden.
Tarkoitus olisi tehdä kanalan seinään sellainen "eteis" uloke ja molempiin aukkoihin joku verho.
Sillai mietittiin että olis veto kaikkein pienin sieltä aukosta.
Onko kellään parempaa ehotusta?
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Ulkoilusta tuli mieleeni, että onko jollakin kanoja niin, etteivät pääse ulkoilemaan kesälläkään? Onko tähän olemassa jotain yleispätevää ohjetta, vai onko ihan omistajan harkinnassa päästääkö kanansa ulos vai pitääkö sisällä?

Omat kanani kyllä kaikki ulkoilevat, kunhan vaan tuli mieleeni tämmöinen. Isot kanalat tietysti ovat asiaerikseen, mutta miten harrastelijoilla?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä kanat ovat perinteisesti vallanneet koko pihan. En ruokikkaan kanoja kuin keittiöjämillä ja kourallisella jyviä.
Itse ovat ruokansa hankkineet. (keittiöjätettä tulee runsaasti kun iso perhe)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla yks porukka ulkoilee päivät vapaasti puuvajaan tehdystä tarhasta käsin. Toinen porukka ulkoilee puuvajan toisessa päässä olevassa ulkotarhassa, mutta eivät pääse vapaasti pihalle. Kolmas porukka ulkoilee tallin takaovesta, mutta joko vain aikuiset tai sit valvotusti, sillä sieltä joku peto nappailee porukan pienimpiä. (Pitää ens kesänä verkottaa sinne katollinen tarha.) Ja nyt kun Ville halus oman kukon ja sille parven, se porukka joutuu vuorottelemaan tuon äsken mainitun ryhmän kanssa..

Kyllä ainakin maatiaisten osalta esim. Maatiainen ry:n sivuilla pidetään itsestään selvyytenä, että kanat saavat laiduntaa.
Maria

Viesti Kirjoittaja Maria »

Anopin entiset tehomunijat ei ulkona kävässykkään syksy-kevät välissä, vaikka kauniina päivänä mahdollisuus olisi ollut.
Nyt meijän brahmat ja millefleurit hengaili ulkona koko talven- tosi talvi nyt oli mitä oli. Tietty kovimmilla pakkasilla ja lumituiskuilla oli kanalan ovi kiinni, mutta pääsääntösesti kipittivät pihassa koko talven.
Ja hauskaa näytti olevan!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4448
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä ollaan talvi visusti sisällä. Toki kauniina ja lauhana päivänä tarjoan mahdollisuutta ulkoiluun, vaan ei nää mun hienohelmat muuta kuin kuikuilee ovella kaulat pitkällä, että meinaatko tosissaan meidän muka menevän tuonne lumihankeen. Vasta keväällä, kun on pieni läntti maata näkyvissä oven edessä, alkaa ulkoilu kiinnostaa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä ei ole ennen ollut ulkoilu mahollisuutta talvella. Mutta nyt kyllä laitan kun monella on tuntunut onnistuvan.
Meillä nimenomaan siksi tykätään pihalla olemisesta kun sitä on niin hauska seurata.
Kun kana ottaa hiekka tai tuhkakylpyä tai raajat levällään aurinkokylpyä, niin siinä tulee väkisinkin itsekkin hyvälle päälle. :)
Talvella tuskin se onnistuu, mutta varmasti tutkittavaa riittää ja tuskin raitisilma on pahasta!
Minä yritän järjestää mahollisimman itsenäisen kulun, nostan hattua niille jotka jaksavat vuorotella ym. Siihen ei minun hermot riittäis.
Laittaa sitten vain oikein kovilla pakkasilla luukun finfoamilla umpeen.
Ja pihlaja on täynnä marjoja joten jospa se lumi pysyy taas poissa :)
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Meiän navetan seinustalla on kasvihuone, kuinka ollakaan, sopivasti kanalan kohalla. Ikkuna irti ja -skädäm- kanoilla on "talvipuutarha" eikä äireen enää tartte kastella tomaatintaimia!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ihana! siellä pitäs kesällä jotain talven törröttäjia kasvattaa, että on sitte talvella nokkimista :)
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meillä kanat saa olla niin kuin ne lystää ihan siihen asti kunnes tulee lumi ja kovemmat pakkaset. Sitten kun otan ne sisälle ei vielä oo mahdollisuutta päästää niitä välillä ulos, häkkijärjestelyt on sillain, kun on eri ryhmille omat tilat.
Vesilinnut saa olla pihalla, niin pitkään kuin haluuvat, viime talvena olivat sisällä noin 10 vrk... muutoin nauttivat leudon talven ihanista kuralätäköistä.. ja sitten tietty se kiinnipitoaika katetussa tarhassa. Saas nähdä millainen on ens talvi.. samanlainen on ainakin kesä ollut kuin vuos sitten. :smt013

Hanhet mulla oli toissa vuonna kasvihuoneessa. Viime talvena tarvitsin sen muuhun käyttöön :smt005
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Meillä ulkoillaan myös niin pitkään kun kovimmat pakkaset tulee :smt045 Myös talvella jos on leutoa, niin pääsevät jaloittelemaan ulkotarhaan kun avaan sisätilan ikkunan auki. Viime kevät oli täälläkin leuto ja tykkäsivät kovasti olla eikä ollut ongelmia.
Olen kuullut että silkkikana ei sietäisi kylmyyttä, joten nyt kun niitä on niin täytyy tunnustella tuleva talvi miltä tuntuu :smt017
mummo ja kanaset :biggrin:
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Ai.. etteikö sietäis.. tosin en oo ihan satavarma menikö kana vapaehtoisesti sisään.. niitä kukkopuolia ainakin haavitettiin oikein urakalla...tosin niistä osa oli pikkaisen sekoituksia
Vastaa Viestiin