Pirullinen perjantai

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Varmasti saalisviettinen on haastava . Meillä oli viimeisin villakoira. Se ainakin oli luotettava. Tiputa nyppi sen turkkia ja koira oikein kieri maassa vaihdellen asentoa, että rapsuttakaa täältä!
Vuohet sitä kiinnosti kovasti kun pikkukilit leikki sen kanssa ajoleikkejä. Pukki vain välillä hermostu kun ne veti sitä rallia hänen ympärillään. Silloin sarvi osui kirurgin tarkkuudella kylkiluiden väliin :smt005
Siis vain vähän...
Luulempa, että vetokoirat vaikeimpia opetettavia pois alkuperäisistä vaisoista. Paimenkoirat taas helpoimpia, koska niillä ei se tappaminen ole mielessä vaan paimentaminen. Äidin sekarotuinen saksanseisoja taas saattoi viettää päivän tuijotellen ankkoja. Jähmeänä pusikossa. Ihan säälitti.

Ja nuista vieraista, niin osa toi meille ihan sitä varten että koirat näkisi elukoita!!?? Eli kun toiset tuo lapsiaan katsomaan vuohia niin toiset tuo koiriaan :shock:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Aika päätöntä tuoda rakkeja ihan vaan eläimiä katsomaan. Sen tajuan, että sellaiset koirat, joiden on tarkoitus tulla jatkossa toimeen toisten eläinten kanssa, totutetaan pienestä pitäen näihin toisiin. Mut ei tuossa kyllä siitä ole kyse, vaan silkasta koiran huvittamisesta.

Mulle on joskus ehdotetu, että jos tämä toinen tois omia vuohiaan katsomaan meidän vuohia ihan huvikseen. Mitä ihmeen pointtia olisi stressata eläimiä ja hankkia tilakontakteja turhan päiten! "On niin hauskaa nähdä, että miten eläimet suhtautuu toisiinsa", oli eräskin vastaus. :smt017
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Jep, ei ne eläimet ole leikkikaluja. Moni on niin irtaantunut luonnosta, että inhimillistää liikaa eläimiä. Eläimestä tuskin on hauskaa lähtä kyläileen. Eiköhän se oma reviiri ole juuri sen takia, että siellä pysytään :)
Pigeon

koirat

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Koulutus,opetus,kasvatus on minun mielestäni synonyymejä keskenään. Kaikilla kuitenkin tarkoitetaan samaa asiaa. Sorry saivartelu :notworthy:
Pigeon

koirista

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Koirien roduista ja niiden "käyttö tarkoituksista" sen verran, että esim: tiedän yhden dalmaatialaisen josta tuli varsin pätevä sorsastuskoira. Eli lähes jokaisesta koirasta riippumatta rodusta voi saada mitä vaan. Enkä tosiaan ole mikään asiantuntia koirien kanssa, enkä oikeestaan muidenkaan elikoitten kanssa :smt003
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Vielä tuohon vieraiden koiriin, niin ihan tarkoituksella ja naurun kanssa isännät päästävät koiransa kysymättä ensin et olisiko kanat/kukot kenties irrallaan eli mie saan josksu rautalangasta niille vääntää :smt014 . Se vielä et tuo labris on tosi kova lintukoira ja heti sinne se aina ampaisee eli kanalan ulkotarhaan ulkopuolle ja läpi menisi jos ei nyt "kiltisti" isäntä sitä toru pois. Mie :smt021 isken kuin puuta sen kalloon, et kiva kun tulee taas nahkamunia ja nyt yksi kanakin kuoli kun pelästyi. :smt009 Siihen ne vaan et saadaanhan sit kanaa punaviinissä ja haaaaaa haa perään #-o
Joka kerta on sama juttu vaikka ovat jo monta vuotta käyneet kyläilemässä nämä samaiset perheet ja tietää tasan varmasti mitä eläimiä on.
:idea1: täytyy sanoa, et hei miekin kohta hommaan isomman pedon teidän pihalle joka ajaa koiran mehtään, niin saatte sitten sitä etsiä viikkoja. Sillä joka kerta aina tulee hävikkiä kun he käyvät :smt010 . En minä tykkää et vieraiden koirat juoksee vapaina täällä :smt013 jos jonkun mökillekin tulee vieraita ja tasan varmasti tietävät että on eläimiä minulla. Nytkin isän mökille tuli vieraita ja niillä lapinkoira eli heti sekin pihalle kiva :sad: ja niiden väki ei ollut milläskään kysyivät vaan et onko meidän nartulla juoksu kun ei sitä näkynyt. No olhan sillä ja sekin sit ressukka monta päivää narussa joutui ulkoilemaan ja kanat/kukot sisätarhassa. Ja tasan hekin tiesivät.
En miekään kenenkään pihaan mene ja laske koiraa vapaaksi ollaan sitten missä tahansa käymässä. :smt009
Tuosta rodusta vielä, et meitin koira on saksanseisoja siis lintukoira niin täysin luotan ettei napsi noita tipuja sekä voivat olla vapaasti sen kanssa :smt007 Samoin meillä oli uroskoira samaa rotua kun nämä vanhemmat kanat tuli, niin se olisi vaikka höyhenissä pyöritetty siis koira :smt003 niin ei olisi ollut milläskään näille kanoille tai myös miun lampaille. Enempi tämä nyt oleva koira on lammaskoira, kuin sorsakoira se meinaan pitää niitä "leikkikaverinaan ja ajaa ne minun kanssa hakaan.
Hups, nyt meni asiaa laidasta laittaa, eli koiran tekemiset :smt005
Eli tämmöistä :smt045
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Minä menisin tuollaisia vieraita vastaan ase ojossa. Ei sillä, että osaisin ampua ja pyssykin on ihan tussari ilmakko, mutta tuskin ne sitä heti huomais.. :smt071
Pigeon

koirista

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Meillekkin, joskus ilmaantuu vieraita kissoja/koiria, kissoja olen vienyt löytöeläintarhoille, koska niiden omistajia on joskus tosi vaikea löytää. Koirien kohdalla on helpompaa, kun yleensä tietää kenen koirat eksyy pihaan. Ei niistäkään ole ollut hirveesti harmia! Ja itse asiaan, jos meille tulee vieraita, niin tietävät jo valmiiksi, että koiria ei saa päästää vapaaksi, ilman lupaa.


P.S. mitähän toi mun nimi nyt tarkoittaa? "sussex" :smt001
Moilanen

yleiskeskustelu/kanat

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No koulutuksesta ja kasvatuksesta, siis eroista, sanoisin; perinteinen koulutus perustuu enemmän tai vähemmän pakkoon, tee näin tai... Oppimistulos ei ole paras mahdollinen.
Kasvatus sitävastoin perustuu koiran omiin kokemuksiin, niiden vahvistamiseen, ilman pakkoa.
Siis koira toimii näin ja pääsee viettipäämääräänsä.
Oppimistulos on 100%.
Esimerkki; lähden koiran kanssa lenkille, varusteena kelatalutin, yleensä Flexin 5m.
Kun koira juoksee taluttimen "loppuun", pysähdyn, en sano mitään, pääsääntöisesti koira tulee luokseni; "hei mitä nyt?" Nyt jatkuu matka ja aina sama toistetaan kun koiralla tuntuu nykäisy.
Parin kolmen harjoituskerran jälkeen koira tulee automaattisesti vierellesi ja matka jatkuu.
Tämä on ns operanttia, eli positiivista oppimista. Oppimistulos pysyvää.
Siis "koiran korvien välistä ajatellen" näin tein ja pääsin eteenpäin, eli siis viettipäämäärää kohden, tässä toimii saalistusvietti.
Oppimistuloksen saavuttamiseksi voi käyttää esim sijaistoimintaa apuvälineenä.
Laita kämmenellesi herkullinen makupala, koira yrittää ottaa sen, sulje kätesi. Toista muutamia kertoja, tarkkaile koiraa, nosta suljettua kättäsi hieman ylöspäin, koira istuu, siis sijaiskäyttäytyminen mahdollistaa oppimistuloksen.
Koira turhautuu kun ei saa makupalaa, istuu,se on sijaiskäyttäytymistä, joka koiralla suojelee hermostoa, ikäänkuin varoventtiili; saa palkkion ja oppimistulos on valmis ilman pakkoa.
Tällä menetelmällä olen opettanut kyyhkyjä, kanoja yms mainoksiin jne.
Kaiken a ja o on mennä eläimen "kallon sisään" ja kuvitella maailmaa sieltä käsin.
Me ihmiset olemme niin ylimaallisen yliolentoja, ettemme osaa katsella maailmaa lemmikkimme silmin, sen jos osaisimme, ymmärtäisimme paljon enemmän eläinten käyttäytymisestä.
Suosittelisin lukemisiksi Kondrad Z Lorenzin kirjoja; Koiran elämää, Martina hanhilapsi, Eläimet kertovat ja Eläimet ja minä.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Miten ihmeessä sä Mimmu jaksat katsella tuollaisia vieraita! Itse olisin jo laskuttanut niiltä sen sydärin saaneen kanan ja hankkinut aseenkantoluvan. "Jos koira pääsee irti, se on kuollut", kuuluis uhkaus. Ei tuollaista saa tehdä toisen pihalla!

Pigeon, sussex on kanarotu, tosi jytkyjä tyyppejä. :smt001
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mimmu, eikö vain ole jotkut ajattelemattomia. Tahallisesta tyhmyydestä pitäisi sakottaa!!
Ja just se että eivät välitä vaikka koira ajaa takaa ja pelästyttää kanat.
Luulen, että se on heistä vain mukavaa ja isäntä voi kehua omissa piireissään kuinka meiän musti antoi heti lähöt!!
Se on sama kun jotkut tulee pihalle polttaan tupakkia ja siinä vauvva konttaa vieressä niin tumppi vaan nakataan maahan!
Yleensä en kehtaa sanoa mitään vaan sillon sanon, että meiän pihalle ei tumppeja nakella!!!
Ihmisiä on joka lähtöön...

Muuten eri roduista, niin katoin joskus vuonna nakki kuinka pystykorvia opetettiin sähköllä paimentamaan. Oli aika karsean näköistä!!
Olen ollut katsomassa lapiporokoiran taipumuskokeita ja siellä ihan ekakertalaiset paimentaa kuin ammattilaiset... Joten jos koira ei ny ite rupee sorsastaa niin olkoon pystykorva pystykorva ja paimenkoira paimenkoira:) Mutta taipumuksia voi olla ihmeellisiä, kuten villikseni oli upea vainukoira. Harjoteltiin sen kanssa vähän rauniojuttujakin
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Pakko munkin kirjottaa tuosta koulutus-opetus-kasvatusasiasta, mun mielestä se on sama asia, eri termit vain. Eli mun mielestä jokaisen eläimen kanssa ihminen kouluttaa-kasvattaa-opettaa eläintä koko läsnäolonsa ajan. Ei eläin erottele koulutusaikoja ja muita yhdessäoloja, sen luuleminen on juuri sitä turhaa inhimillistämistä. Ja sama siis kaikilla eläimillä, koirilla, kukoilla, ihan kaikilla. Siksi myös syntyy niin monia ongelmia kun ihminen tahtomattaan opettaa ne, eikä edes huomaa opettavansa mitään.
Pigeon

koirat

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Koiria tai muitakaan eläimiä on aika hankala pakottamalla opettaa! Semmoisita yksilöistä ei tule muita, kun sekopäisiä/arkoja kaikkia ihmisiä kohtaa. Minusta koiran "koulutuksessa" on oltava määrätietoinen ja reilu koiraa kohtaan. Jokaisen koiran kanssa ei voi käyttää samoja yleisiä keinoja. Jokainen koira on kuitenkin yksilö ja koiran ehdoilla sen kanssa mennään. Toiset oppii nopeammin, kuin toiset. Linnut on asia erikseen. Miksi niille pitää opettaa jotain sellaista mitä ne ei tee luonnostaankaan, se on minusta turhamaisuuden huippu. Kiva esitellä kavereille, että:katso mun lintu osaa tehdä voltin, kun olen sen sille opettanut. Enkä tässä nyt tarkoita ketään yksityisesti.
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Vieraiden koirista ja niiden käyttäytymisestä tuli mieleeni..: Tuttumme tuli käymään uuden (aikuisen) rottweilerinsa kanssa, joka heti laskettiin pihalla vapaaksi. Koira äkkäsi heti kissan ja ampaisi perään jahti mielessään, mutta tulikin pieni ylläri. Kissa juoksi koiraa vastaan ja läppäisi kuonolle, tosin kynnet piilossa. Ylläri oli iso sekä isännällä että koiralla (joka perääntyi hämmentyneenä).
Kissan käyttäytymisen syy on että on tottunut leikkimään omien koirien kanssa ja pitää kaikkia koiria kavereinaan.
Pigeon

koirat

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Aika hyvä! :smt005 :smt005 :smt003
Vastaa Viestiin