Kanalaan vain ovi?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mia

Kanalaan vain ovi?

Viesti Kirjoittaja Mia »

Hei,

olen suunnitellut ottavani ensi kesäksi kanoja. Minkäänlaista aiempaa kokemusta kanojen pitämisestä minulla ei ole. Joten olen nyt selaillut kaikenlaisia ohjeita suunnittelessani kanalaa sms. Sellaiseen kysymykseen en ole löytänyt vastausta, että pitääkö/kannattaako kanalaan aina laittaa luukku kanoja varten, eivätkö ne kulje/tykkää kulkea ovesta, siis samasta ovesta, mistä minäkin tullessani kanalaan?

Kiitos vastauksista!
kochin-fani

Re: Kanalaan vain ovi?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Meillä on se systeemi, että kanalaan on se "pääovi" jota yleensä käyttää vain ihmiset, ja sitten kanoille on erikseen uloskäynti, joka vie tarhaan. Tarhassa on tietenkin portti, ja siitä kulkevat sekä ihmiset että kanat. Porttia pidän usein kesäisin auki päiväsaikaan, ja kanat ulkoilevat vapaana pihalla.

En tiedä onko sillä niin väliä, onko kanojen sisään-/uloskäynti sama vai eri kuin se ihmisten, todennäköisesti ei ainakaan kanojen kannalta :) Meillä jos kanoille varatusta oviaukosta ei ole ollut mahdollista mennä, niin ihan mukisematta ovat käyttäneet sitä ihmisten reittiä. Voi olla kyllä kätevää, että kanoilla on oma ovensa erikseen, etenkin jos ihmisten käyttämä ovi ei vie suoraan tarhaan. Mutta tämäkin on makuasia, kuka tykkää mistäkin ja kenelle mikäkin tapa sopii parhaiten.
PunainenKana

Re: Kanalaan vain ovi?

Viesti Kirjoittaja PunainenKana »

Tossa meidän kesäkanalassa on se mökki keskellä aitausta, samasta ovesta kuljetaan kaikki :smt001 . Kanoja varten tosin on sahattu oveen kulkuaukko, jotta pääsevät kyllä kulkemaan myös oven ollessa kiinni... Moni tekee erillisen kulkuaukon ehkä siitä syystä, että rakennuksessa on muitakin osia kuin kamala, tai kanakopin ollessa aitauksen reunalla eikä sen sisällä.

muoks.
Siis kanala, ei kamala :smt005
Mia

Re: Kanalaan vain ovi?

Viesti Kirjoittaja Mia »

Kiitos paljon vinkeistä! Voin siis edelleen suunnitella tekeväni vain oven kanalaan ja jos tuntuu, että se ei toimi, teen myös luukun. Vaikkapa seuraavaksi kesäksi.
pingu

Re: Kanalaan vain ovi?

Viesti Kirjoittaja pingu »

Pienempi kulkuluukku on kätsä kelien viiletessä syksyllä, ei tartte pitää isoja reikiä auki ja turhaan jäähdyttää kanalaa. Pystyy jatkamaan ulkoilukautta, kana näkyy tikistäytyvän pihalle hyvinkin kaposesta lävestä ja oppii myös kulkemaan esim. kangasläpän ohi/ali.
Oma kulkuluukku myös vaikka vain ihmiselle on kätevä, jos ei halua koko parven hulmahtavan samalla ovenavauksella ulos, kun itse ruokakippojen ym tokeitten kanssa koettaa neuvotella tietään sisälle.
Meillä kulku maatiaisilla on ikkunanruudun kautta, ei välttämättä tartte juuri ovea olla.
Vastaa Viestiin