"Suomuttomat" ja karheat jalat kukolla=KALKKIJALKA

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mä olen levitellyt liikkuviin kohteisiin troppeja isolla siveltimellä. Jokaisesta halpahallista saa ostaa sutisettejä eurolla, ne on hyviä tarkoitukseen. Mutta konstin sopivuudesta tipujen jalkoihin en tiedä.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

:roll:
Ei suostunut tämäkään lääkäri...
Ettei vaan tämä meidän paikallinen sitten ottaisi nokkiinsa.
Ja oli myös sitä mieltä, että Strongholdia pari tippaa niskaan ja sillä ok.
No, jään odottamaan sitten sitä omaa ell ensi viikkoon ja yritän esittää asian nokille hyppimättä ja ehdotellen omaa näkemystä varovaisesti...
Josko sitten saisi asian reilaan.

Siellä ne kanat olivat aamulla jalat vielä öljyssä eivätkä onneksi suuremmin tuloani kavahtaneet :D
lomittaja

Viesti Kirjoittaja lomittaja »

Volmari; teitin elukkalääkärit on sit niinku meitin putkimiähet. Ei voi tulla jatkaan toisen keskenjäänyttä hommaa, ettei se eka loukkaannu. Vaikkei o vuoteen vastannu puhelimeen ja putket törröttää. Kummallista on tämä ammattikuntien lojaalius Kuva
Kanaset

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

Kurja juttu, kanoille voi kyllä valitettavasti tulle vaikka minkämoista vaivaa... jos mikään muu ei auta, soita tänne Helsinkiin esim Erikssonille (olen laittanut yhteystiedot tänne) ja kysy miten hoituisi. Eriksson kyllä osaa kertoa sopivat annostukset ym. Eikös puhelinreseptin voi laittaa ihan minne tahansa apteekkiin? Jos onnistuisi niin, kun ette tietenkään pääse käymään täällä. Kannaattaa ainakin yrittää. Tämä lääkäri ainakin hoitaa kanat satavarmasti ja osaa auttaa ihan puhelimitsekin, kerrot vaan mikä on ongelma.

On se ihana kun on tämä sivusto! Mä olen pärjännyt nollatietämyksellä kanojen sairauksista kun täällä on lääkäreitä jotka hoitaa kanoja. Mutta hienoa kun tietämystä ja kokemusta voi jakaa näin kyberavaruudessa! 8)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Moilanen huhuu...nyt, kun olet oppinut laittamaan kuvia tänne, niin voisitko laittaa tähän ketjuun kuvan siitä Moilasen alkavasta kalkkijalasta? Olisi hyvä siitä katsoa mitkä ovat ensioireet ko. vaivassa.

Volmari, jollet koppaa Volmaria kainaloosi sinne eläinlääkäriin, niin voisit toimittaa tuon tänne laittamasi kuvan joko säpona tai tulostettuna tohtorille...saisi hän sitten tehdä siitä oman diagnoosinsa.

Minä olen siinä käsityksessä, että kalkkijalka vaatii nimenomaan paikallishoitoa, koska sen aiheuttajaötökkä ei ole varsinainen verenimijä ja näin ollen ei saisi niistä verenkiertoon imeytyvistä tököteistä myrkytystä.
Moilanen

kanojen sairaudet

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kuva
Tämmöinen se moilasen jalkatilanneon. Kalkkijalka jo hyvästi aluillaan, ei vielä kovin paha mutta kuitenkin.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Moilanen: Kuva on tosi hyvä esimerkki! Meillä on juuri tuollaiset jalat niillä kahdella vanhemmalla kanalla.

HiltaHelikopteri: Kai voisin Volmarinkin viedä, mutta luulen, että selviää ihan puhelimessa, kun alan olla jo aika tietoviisas tuon taudin suhteen...oon lukenu siitä nyt kuluneena viikkona niin paljon! :lol:
Ja se mainitsemasi paikallishoito on munkin mielestä paikallaan (maalaisjärjellä siis). Ainaskin sen luulis tehoavan niin myös nopeammin.

Kovasti oottelen jo ensiviikkoa, että ell olisi asiaa tutkinut ja saisin sen kiinni ja lääkettä!
Ja on muuten hyvä, että hoidon yhteydessä kanat pääsee sinne uuteen kopperoonsa, niin on uudet puhtaat tilat ja orret!! Säästyy huolelta, että saisivat punkin uudelleen omista tiloistaan (vaikka pesen ne tilat kuitenkin, niin siltikin!).

Mies oli hyvä, kun sano, että ihan tuokin johtuu vaan siitä, kun täytyy kanat sisällä pitää!! .....osittain tottakin :wink:
Tupu

Viesti Kirjoittaja Tupu »

Meidän kanoissa on ollu koko ajan kalkkijalkaa, enkä pois ole sitä saanut. :(

Niitä jalkoja kun pitää liottaa, että töhnä lähtee pois, et sais laitettua ainetta koipiin. Mutta vaikka kuinka kauan ja usein olen pitänyt kanaa saavissa (heh, kuullostaa hassulta), ja sitten olen rapsutellut töhnää, niin ei se ole kokonaan lähtenyt pois.

Kuulin myös tuon, ettei suun kautta tai niskaan laitettuna tehoaisi, kun ei se punkki ole verenkierrossa vaan ihon pinnassa. Mutta sitten taas jostain kuulin, että se kuitenkin tehois. Tiedä sitten, en ole kokeillut. Enkä ole sitä ivermectiinia saanut, kun se annostus on kuulemma laskettu satojen kanojen mukaan, niin sitä on vaikeeta antaa pientä määrää...

Tämä on tosi kurja riesa! Mutta kuitenkaan en näe, että kanat siitä kärsis; ei ne noki jalkojaan, vaan elelee normaalia kanan elämää. Tietysti sitten, jos se jalka menee tosi huonoksi, kana alkaa ontumaan tai tulee haavoja niin silloin kärsii. Tosi ruman näköiset ne jalat on!

Tipujen kyselijöitä kun on ollut, niin olen rehellisesti kertonut, että meillä on kalkkijalkaa. Osa on silti halunnut ottaa tipuja, osa ei. Mä en kyllä ottais! Eri juttu jos ittellään on kans kalkkijalkakanoja, niin sit se ei haittais.

Uusien kanojen ostajat: katsokaa kanan jalat, ennenkuin ostatte! Ja kysykää myyjältä, onko kalkkijalkariesaa. Kaikki ei meinaan sitä sano! Niin mullekin nämä kanat tuli ison kanalan pitäjältä, enkä tajunnut pitkään aikaan et niiden jaloissa olis mitään epäilyttävää. Kun ei aikaisempaa kokemusta ollut kanoista.

Toivottavasti sä Volmari saat riesan kuriin!
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Tupu. just noin meillekin taisi käydä....kuten mainitsin, niiden ekojen jalat oli alusta asti "suttuisemmat" kun noiden uudempien. Eikä osattu epäillä mitään, ku luultiin kans jalkojen olevan moiset.
olis se ikävää, ku ei sais vaivaa pois... :(
Huomenna ahdistelen taas lääkäriä.
sinkkonen

Viesti Kirjoittaja sinkkonen »

mä törmäsin syyhypunkkeihin ja ivermektiiniin kun koiramme alkoi itseä kovin kropsuttelemaan. syyhypunkki aiheuttaa koiralla kapin. eläinlääkäri totesi ivermektiinin tehoavan kaikkiin vertaimeviin loisiin ja antoi sitten ivermektiinipistoksen. kyse on hermostomyrkystä, jonka vaikutus kestää noin kuukauden ja joka ei muille koirille aiheuta mitään oireita mutta colliet ei sitä kestä, halvaantuvat ja kuolevat. kuukauden ajan jokainen loinen, joka istahtaa aterioimaan piikin saaneeseen elukkaan, kuolee. meidän koira on sekarotuinen, isä tuntematon, mut eläinlääkäri totesi että "ei se collielta näytä" ja pisti ennen kuin ehdin kissaa sanoa. koira on edelleen hengissä.

rankka aine siis kyseessä, mut ton perusteella sen pitäisi tehota myös kalkkijalkaan, jos syyhypunkki sen aiheuttaa. eri asia on sitten se haluaako tollasia aineita käyttäää. mä olen taipuvainen jäämään tuohon yhteen kertaan, oli se sen verran stressaavaa.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Nyt on kova hiki ja hiukset täynnä heiniä!! :lol:
Sain tänään meidän palanneelta ell Ivomec-parafiiniöljysekoitusta, jota juuri äsken ruiskuttelin kakkien kanojen + Volmarin jalkoihin. Ensin liottelin pahimmat kököt siinä lämpimässä mäntysuopaliuoksessa, sitten vasta tökötti...
Aikamoinen urakka, mutta mitä sitä ei kanojensa eteen tekisi. Ainoa miinus oli, kun unohdin sipaista nuo kiehkurani hätäpäisäni ponnarille, niin oli aika monen jalat sotkussa tukan joukossa (kai sitä on kohta sama vaiva omassa päässä! :lol: ).

Mutta siis siitä kalkkijalkapunkista vielä: Oli ell soittanut tutulleen kai Eelaan ja siellä oli joku kana-asiantuntija siis antanut nämä samat hyvät ohjeet, mitkä täällä jo mainittiin ja sanonut myös, että pahimmat jalat pitää hoitaa 2 viikon välein 3-4kertaa ja vasta alkavat 2kertaa. Nuorikoillekin annettiin siis tämän yhden kerran varoiksi, koska on muillekin levinnyt (siis ainakin Klaaraan ja Esteriin).
Ja sanoi kuulemma myös, että saattaa olla niin, että jää ikuiseksi riesaksi meille. Että ei välttämättä lääke edes tehoa!! :shock: Juuri niinku Tupulla on esim. ollut...
Mutta ei pitäisi kanan elämään kovasti vaikuttaa, ellei mene ihan kamalaksi...siis tule kovin rupinen ja verinen. Sitten lienee se kirves hoitona kärsivälle, jos ei lääkekään auta!

Mutta meillä alkoi nyt tuo munaton kausi joka onkin aika pitkä, jos 4 kertaa hoidetaan ja viimeisestä on se varoaika vielä 2 viikkoa :roll:
mutte ei meillä munia niin kovin paljoa menekkään....kun en leivo ja nuorimmainen on allerginen, niin ruuanlaitossakin vähemmän.
Eiköhän se aika tästä pian kulu ja hyvä, että lääkittäviä on seur. kerralla enää viisi ja sitten viimiset kaks kertaa vaan nuo kolme pahinta, niin välttyvät suuremmalta stressiltä muut. Vaikka olivatkin jo kaikki tällä kertaa paljon rauhallisempia.

Esteri oli ihana kun sen oli jalat ämpärissä, niin hänpä otti ja alkoi kertoilla mulle kaakatellen kaiken maailman munajuorunsa mitä tiesi... Siinä sitten koipia lioteltiin ja kaakateltiin puoli jos toisin :P

Niin ja se vielä, että oli se ensiavuksi laittamani parafiiniöljy pehmittänyt ja hoitanut jo Volmarinkin jalkoja paljon paremmiksi. Oli liotuskin näin ollen helpompaa...kannattaakin kalkkijalkatapauksessa käyttää moista pehmityskonstia jo esihoidoksi ennen lääkkeen laittoa!
Kanaset

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

Hienoa että sait kanasi hoidetuksi. Meinasi täällä jo tulla hätä kun nuo eläinlääkärit olivat mitä olivat :? Kanat kun ovat niiin tärkeitä, kuten sanoit, mitäpä niiden eteen ei tekisi!
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Ja tässä on Volmarin jalat yhden lääkintäkeeran jälkeen...eli kaksi viikkoa kulunut. Hyvin ovat parantumaan lähteneet! Uusia suomujakin jo havaittavissa. Huomenna tai ylihuomenna annan aikuisille toisen satsin lääkettä, sit vielä parin viikon päästä muutamalle niin alkaisi olla homma hoidossa. Sen jälkeen jäädään seuraamaan, että menikö sen siliän tien vai uusiiko....

Kuva
Moilanen

kanojen sairaudet

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Niin muuten Moilasellakin on nyt sitten jalat kunnossa. Lääkitsin kahdesti, kahden viikon välein 1/9 ivomec-seoksella.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Volmari kirjoitti:Luin muuten jostain ohjeena myös, ettö lamppuöljyä siveltäisiin jalkoihin.... En taida näitä kikkakakkosia uskaltaa.
Minä uskalsin! Meillä oli Aukusti-kukolla aika pahaksikin päässyt jo kalkkijalka, Ektosidillä niitä jalkoja oltiin aiemmin koitettu liottaa mutta eipä siitä juuri hyötyä ollut. No ystävällinen kunnaneläinlääkärimme, jolla itselläkin on kanoja, tarkisti jostain ikivanhasta kanakirjastaan hoito-ohjeen ja lamppuöljyä ja mäntysuopaa suositeltiin. Lorottelin sitten Aukustin jalkoihin lamppuöljyä ja hieroin kumihanskaisin käsin. Mahdoinko kolmena viikkona kerran viikossa laittaa lamppuöljyä ja sitten siinä välissä parina kertana viikossa kuurasin mäntysuovalla ja laitin sitten kökköjen pehmittämiseksi rasvaa - vaseliiniä mulla ei sattunut olemaan niin laitoin sitten valjasrasvaa. Ja hyvin parani jalat! :D Sen verta pelasin kyllä varman päälle etten pitänyt kanalassa lämpölamppua päällä kun oli petroolilla hoideltu ettei käy hullusti :wink: Ja semmoinen ohje oli vielä tuosta petroolista siinä kirjassa että laitetaan aamulla tai aamupäivällä, ei justiinsa ennenkuin potilas menee orrelle yöksi, kai että on vähän väljemmässä ilmassa ne jalat eikä orrella imppaa huuruista päätään pöllyyn :roll: Lamppuöljyhän on vielä lisäks halpaakin :wink:
Vastaa Viestiin