Varoitus!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Lupiini

Varoitus!

Viesti Kirjoittaja Lupiini »

Tämä on siis varoitus ulkomaisista postifirmoista (lintu)tavaraa tilaaville. Tänään koin, kuinka vaikeaa voi olla palauttaa tuotteet, jos on saanut väärää tavaraa tai tuote ei muuten vastaa odotuksia.

Tilasin Högbergalta valmiin kana-aitauksen ja siihen portit. Siitä oli vain piirroskuva, mutta ajattelin, että se sopisi meille koira-aitaukseksi, kun on noita pieniä koiria. (Kana-aitaus on jo.) Aitaus portteineen ja rahteineen maksoi yli 300 euroa, joka maksettiin etukäteen, mutta tilasin sen silti, koska ajattelin että se on helppo koota ja siinä on kaikki valmiina.

Kun paketti tänään saapui DHL-kuljetuksella, koin pettymyksen. Ns. aitaus oli naruverkkoa ja portit myös. Siis sellaista verkkoa, jota esim. sipulipussit ovat. "Tolpat" olivat tosi ohuet muovikepit. Luulin todellakin jo hinnastakin päätelleen, että se on ihan "oikeeta" verkkoa.

En siinä sitten enempää miettinyt, vaan mieheni lähti pakettia viemään postiin. Postissa sanottiin, ettei pakettia voi paluttaa asiakaspalautuksena, koska Högbergalla ei ole sopimusta postin kanssa ja jos sen laittaa Ruotsiin menemään tavallisena pakettina, se maksaa yli 90 euroa.

Tässä vaiheessa oli jo vitsit vähissä, mutta sitten tajusin soittaa siihen numeroon, josta aamulla oli ilmoitettu paketin saapumisesta. Sieltä käskettiin soittaa DHL:n asiakaspalveluun ja tilata aika paketin noutoa varten. Se ei kuitenkaan onnistunut, vaan kuulemma Högbergalta pitää tulla pyyntö, että paketti noudettaisiin minulta ja lähetettäisiin takaisin. Kun ihmettelin asiaa ja yritin saada niitä ymmärtämään, ettei se niin voi olla, iskettiin luuri korvaani. No, soitin uudestaan aamuiseen numeroon ja sieltä annettiin Tampereen alueen DHL.n edustajan numero. Pitkän selittelyn jälkeen hän suostui siihen, että voin viedä paketin Tampereelle DHL:lle, mutta paketti ei lähde eteenpäin, ennen kuin Ruotsista on tullut pyyntö palautusta varten ja se kuulemma voi kestää tosi kauan, jos vanhat merkit paikkansa pitävät.

Nyt sitten kyhäsin sähköpostin Högbergalle, että lähettäisivät pyynnön tavaroiden palautuksesta. Toivottavasti lähettävät sen ja saan rahani joskus takaisin.

Tästedes harkitsen pitkään, jos jotain ulkomaisilta firmoilta tilaan. Lintutarvikkeita kun viimeksi tilasin Moilaselta, sain tavarat Tampereelle nopeasti ja edullisesti. Ja vastasivat täysin odotuksiani! Ja varmaankin mahdollinen palautus onnistuisi hieman helpommin.
Lupiini

Viesti Kirjoittaja Lupiini »

Äkkiä tuli vastaus Högbergalta:

Jos haluan palauttaa tavarat, saan itse vastata rahtikustannuksista. Voiko tää olla enää mahdollista? Onko kukaan palauttanut mitään Högbergalle?
ankkanen

Viesti Kirjoittaja ankkanen »

Käsittämätöntä että tuo firma keplottelee tuolla tavalla :smt013 :smt013 Itseäkin rupesi kyllä raivostuttamaan tuo kyseinen firma, kun luin tuon juttusi
annemari

kuluttaja-asiaa

Viesti Kirjoittaja annemari »

Otan osaa huonon tavaran vuoksi, On tosi iso harmi että näin kävi. Tässä sinulle infoa etäkaupan purusta joihin nettikauppa kuuluu, toivottavasti on apua: Lähde: Kuluttajaviraston webbisivut

Posti- ja puhelinmyynti sekä tv- ja verkkokauppa ovat etämyyntiä.

Etämyynti on kaupankäyntiä, jossa myyjä ja ostaja eivät ole yhtä aikaa paikalla. Asiakas ei voi hypistellä, kokeilla tai vertailla tuotetta. Ostopäätös tehdään vain kuvan, tekstin tai puheen antaman mielikuvan perusteella.

Edellä mainituista syistä etämyynnistä on olemassa poikkeussääntöjä, kuten 14 vuorokauden kaupan peruuttamisoikeus. :smt003 Tätä ei voi kiertää millään yrittäjän laatimilla omilla ehdoilla, joissa esimerkiksi peruuttamisoikeus on poistettu.

Kokeilla saa – ei käyttää.

Kuluttaja voi kokeilla ja tutkia etämyyntituotetta samalla tavalla kuin myymälöissä. Kuluttaja voi avata etämyynnin kodinkonepaketit ja lukea käyttöohjeet, vaikka tuote ei olekaan enää palautettaessa avaamattomassa paketissa. Vaatteita ja kenkiä saa sovittaa. Käyttäminen on eri asia kuin kokeileminen. Tuotetta ei saa ryhtyä käyttämään, mikäli myyjä ei anna siihen erityistä lupaa.

Peruutusoikeus on etämyynnissä 14 vuorokautta
Peruuttaminen on lakisääteinen oikeus etämyynnissä. Peruuttamisaika lasketaan siitä, kun ostaja on saanut tilausvahvistuksen ja tavaran.

Kaupan peruuttamiselle ei tarvitse ilmoittaa mitään syytä. Peruuttamisilmoitukselle ei voi myöskään asettaa muotovaatimuksia. Peruutus on myös se, ettei tuotetta noudeta postista tai tuote vain palautetaan.

Esimerkiksi vaatimus, jossa kuluttajan on otettava yhteys asiakaspalveluun ja saatava sieltä palautusnumero ennen palauttamista, ei käy. Yritys ei voi myöskään evätä peruuttamisoikeutta sillä, että tuotteen pakkaus on avattu.

Kuluttajansuojalaissa luetellaan ne tuotteet ja tuoteryhmät, joissa kuluttajalla ei ole peruutusoikeutta. Sellaisia ovat mm.:

yksittäistilatut ja kotiin kuljetetut päivittäistavarat
nopeasti pilaantuvat tuotteet
avatut sinetöidyt cd/dvd-levyt
mittatilaustavarat
sanoma- ja aikakauslehdet, jos niitä ei ole myyty puhelimitse
Etämyyntisäännöksiä ei lainkaan sovelleta esimerkiksi kiinteistön kauppaan. Rahoituspalveluiden etämyynnistä on puolestaan omat säännöksensä.

Verkossa hinnat ja tarjoukset ovat sitovia
Verkkokaupassa sivujen tietoja voi päivittää nopeasti. Tämä luo verkkomyyjälle suuremman vastuun mainosten oikeista tiedoista. Internetissä oleva tarjous on mainostajaa sitova.

Kun kuluttaja on hyväksynyt verkossa olevan tarjouksen, sitova sopimus on syntynyt. Tarjous on hyväksytty esimerkiksi silloin, kun kuluttaja on tilannut tuotteen verkkosivujen tilauskaavakkeella.

Virheellinen tieto verkkosivuilla
Joskus kuluttaja on ehtinyt tilata tuotteen virhetiedon perusteella ja ripeästikään korjattu tieto ei ole vielä ehtinyt verkossa päivittyä.

Jos yrityksen mukaan tuotteen hinta on jokin muu kuin se, jolla kuluttaja on tehnyt tilauksen, yrityksellä on yleensä näyttötaakka asiasta. Jollei se kykene riitatilanteessa näyttämään toimineensa riittävän huolellisesti, kuluttajalla on oikeus vaatia tuotetta verkkotietojen mukaisesti.

Virheellinen tieto ei sido myyjää, jos virhe on sillä tavoin selvä, että kuluttajankin olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virhetiedon. Tällainen tilanne on esimerkiksi silloin, jos ero ilmoitetun hinnan ja todellisen hinnan välillä on huomattavan suuri tai väärää hintaa voidaan pitää, yleinen hintataso huomioon ottaen, poikkeuksellisen alhaisena.

Viivästyksellä on etämyynnissä takaraja
Toisin kuin tavanomaisessa kaupankäynnissä, etämyynnissä on laissa asetettu takaraja tuotteen toimitukselle. Jos toimitusajasta ei ole muuta sovittu, tuote pitää toimittaa tilaajalle viimeistään 30 päivän kuluttua tilauksesta.

Jos toimitus viivästyy ja hinta on maksettu, rahat on palautettava tuon 30 päivän kuluessa. Etämyynnissä yrittäjä voi toimittaa tilaajalle korvaavan tuotteen, mutta tästä pitää kertoa toimitusehdoissa. Korvaavan tuotteen pitää aidosti vastata tilattua tuotetta käyttötarkoitukseltaan, laadultaan ja hinnaltaan.

Palautus- ja kuljetuskulut
Yritys vastaa tuotteen palautuksesta aiheutuvista kuluista. Jos kauppa peruuntuu, etämyyjän pitää palauttaa tuotteen hinnan lisäksi tavanomaiset toimitus- ja palautuskulut.

Jos tuote esimerkiksi kokonsa tai painonsa takia edellyttää erityiskuljetusta, ylimääräiset palautuskulut voidaan laskuttaa kuluttajalta. Samoin jos kuluttaja tilaa esimerkiksi kotiinkuljetuksen normaalin postilähetyksen sijaan, siitä saa laskuttaa erikseen.

Etämyyntiyritys vastaa kuljetuksen laadusta. Asiakkaalta ei voi vaatia korvausta, jos posti tai muu kuljetusyritys vahingoittaa tuotetta - ei edes palautuskuljetuksesta. Yritys vastaa myös siitä, että tuote on pakattu asianmukaisesti kuljetusta varten.

Etämyyjän on laadittava palautusta varten kuluttajalle ohjeet tuotteen pakkaamisesta. Jos asiakas ei selvästikään ole ohjeita noudattanut, hän voi olla vastuussa mahdollisesta vahingosta.

Sitten Kuluttajaliiton sivuilta ulkomaisesta kaupasta tilattaessa:

Jos verkkokauppias toimii Euroopan unionin alueella, ongelmatilanteessa kannattaa kääntyä Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen, joka antaa tarvittaessa selvittely- ja sovitteluapua ja sovittelun epäonnistuessa selvittää löytyykö kauppiaan kotimaasta kuluttajariitalautakuntaa vastaavaa tuomioistuimen ulkopuolista sovitteluelintä johon asian voisi ohjata.

Euroopan unionin alueen ulkopuolella mahdollisuudet riitojen ratkaisemisen ovat heikot. Riidan saattaminen tuomioistuimen tutkittavaksi on käytännössä mahdotonta suurten kulujen vuoksi.



[/b]
Vastaa Viestiin