Kirja tuli eilen ja innolla lueskelin sitä. Siinä oli hyvin tietoa, ja yllätyin siitä, miten vaativia viherriikinkukot ovat. Itse joka tapauksessa haluan intiansinisiä, tiesin, että vihreät ovat vaativampia.
Kauhistuin eka, kun riikkien tarhan ehdottomaksi minimikooksi oli mainittu 4 x 4 m, luulin sen tarkoittavan sisätiloja. Mullla on varmaan sen kokoinen tuo tuleva tila, mutta olin ajatellut majoittaa sinne myös kalkut. Mutta sisätiloiksi riittikin vähän pienemmät, oliko jotain 5-6 neliötä per pari. Katettu tarhakin niille tulee, mutta haluaisin pitää niitä myös vapaana pihalla. Käsikesyjä mun linnuista tulee anyway, tykkään kun ne ovat pelottomia ja uteliaita, ja onhan se mieletön helpotus jos pitää tehdä hoitotoimenpiteitä. Uskaltaako kukaan riikkien omistaja pitää lintuja vapaana pihassa? Vihreitä ei voi ilmeisesti missään oloissa pitää vapaina kun lähtevät vaeltamaan, mutta onko sinisillä sama kuin kanoilla, eli reviiri ei ole suuren suuri?
Ajattelin, että alkuun pidän lintuja sen 3 kk omassa tilassaan, että tottuvat siihen ja kesyttelen samalla. Sitten klippaan siivet ja ulkoilutan valvotusti. En mä niitä muutenkaan pitkiksi ajoiksi valvomatta jättäisi pihaan, kuten en kanojakaan. Mutta olisihan se kiva,että saisivat tuossa käyskennellä isommalla alueella (ja tuhota mun istutukset!

), ja mikä pihan kaunistus se olisikaan, korvaisi ne menetetyt kukkaset.
Kirjassa oli hyviä vinkkejä tarhasta ja sisätiloista, mun täytyy tässä joku päivä hipsiä tonne varastoon ja näpsiä kuvia niin saan täältä rakennusvinkkejä