olen jo kokenut kananpitäjä, heh, tarkoitan siis, etten kuitenkaan ihan noviisi. Ns. edellisessä elämässäni minulla oli sekalainen parvi maatiaiskanoja sekä muutama semmoinen ihan vaan ruskea teollisuuskana. Joka vuosi harmaa kananen hautoi ahkerasti satsin uusia poikasia. Erotessani jätin 5 vuoden kanat exälle ja siellä hän niiden tyttären tyttäriä tms pitää vieläkin.
Täällä Varsinais-Suomessa asuessani olen haaveillut, että kyllä mä vielä kerran otan kanoja uudelleen. Kymmeneen vuoteen minulla ei niitä nyt ole ollut. Kananpito on muuttunut aika lailla, ei siihen aikaan juurikaan roduista puhuttu. Vaikka olihan mulla vähän aikaa Brahma silloin.
Nyt sitten keväällä rakensimme kesätarhan (kun vaan keksittäis talviasumus noille vielä. Ostin siihen Alastarolta kanoja. Hakiessani myyjä sanoi niiden olevan maatiaisia, samaan syssyyn hän puhui, että hänellä on ollut "kiinalaisia kääpiökanoja" joku varmaan tietää näille sen oikein nimen? Ajattelin, ettei sillä niin väliä, vaikka ovatkin risteytyksiä mahdollisesti. Kanat olivat todella arkoja ja kukko kaikkein säikyin. Nyt alkavat jo olla hieman tottuneempia ja tulevat jo syömään vaikka olen lähettyvillä. Kanat olivat todella pieniä ja hoikkia, viime lokakuussa syntyneitä. Nyt ne ovat jo pulleita pikkurouvia, aika pieniä kylläkin ja olisi kiva saada jotain tolkkua siihen, mitähän rotua nuo sitten oikeasti mahtavat edustaa. Tai risteytystä. Osaako joku auttaa ? Arvuutella edes?
Mieli tekisi vielä ottaa tuohon pari uuttakin, mutta mikähän rotu olisi hyvä, risteytyskin voisi olla. Kannattaisi varmaan jotain rauhallista rotua harkita, kun nuo ovat vähän tuollaisia säntäilijöitä. Tai ainakin ihmisiin tottuneita yksilöitä.. Ai nii ja unohtu mainita, lentävät hyvin

Tässä vielä pari kuvaa, jos onnistun laittamaan..