Kukko astuu kanojen harjat verille

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Maru

Kukko astuu kanojen harjat verille

Viesti Kirjoittaja Maru »

Minulla ollut vuoden 3 valkoista hybridi kanaa. Äitien päivänä hankin niille nuoren 4-5kk kukon.Tutustuivat toisiinsa verkon läpi pari päivää. Yhteisolon alusta asti olen huomannut, että kukko polkee kanoja ottamalla harjan tyvestä kiinni. Nyt kana raukkojen harjoissa on noin peukalon kynnen kokoinen rupi, johon ilmestyy aina uusia pieniä verikohtia :smt022 Jonkun verran kaljua myös ihossa harjan tyvessä. Osaako joku kertoa mistä se johtuu? Tai onko normaalia?

Muuten mielestäni kohtelee kanoja hyvin. Potpottaa kun löytää niille herkkuja. Vie ne syömään ja orrelle ja hienosti vahtii. Antoi naapurin kissalle kyytiä, kun eksyi turhan lähelle :smt041 Oman vanhan (18v) kissan antaa olla rauhassa, mutta eipä sekään kanoista välitä.

Mietin onko kanoja liian vähän kukolle ja olenkin ajatellut ottaa 3 ruskeaa hybridiä lisäksi.Olin lähdössä hakemaan, kun kukko yllättäen kävi 8v poikani päälle :smt013 tai yritti kun hän meni yksin tarhalle. Poika juoksi hädissään karkuun ja kukko perässä. Minä taas ajoin kukon karmeasti huutaen takaisin tarhaan. Seuraavana päivänä kukko yritti hyökätä kaverini kimppuun. Ja eilen yritti minun päälle nokkaistuaan ensin paljaasta varpaasta.

Onko tämä nyt vihainen kukko tai vain nuoruuden /uutuuden kokeilua????? Poika jo pelkää kukkoa. Minulla kanat saaneet viime kesänkin olla vapaasti pihalla. Mutta jos kukkoa täytyy pelätä :smt027 eihän siitä mitään tule. Neuvokaa kokeneemmat !!!

Nyt mietin uskallanko hakea lisää kanoja tai pitäiskö kukkoa vaihtaa. Uskaltaako sen päästää pihalle jos käy lasten kimppuun ?!
kochin-fani

Re: Kukko astuu kanojen harjat verille

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Mitä itse olen huomannut, parittelevat eläinurokset ottavat usein naaraan niskasta/jostain sieltä alueelta jotenkin kiinni. Ehkä se on sama kanoilla? Meidän kukko, parivuotias maatiainen, ottaa vain nokalla kiinni kanojen niskahöyhenistä polkiessaan. Vuoden vanhalla kochin-kukolla sama juttu, mutta ainoalla sen polkemalla kanalla on liian pieni harja ottaa kiinni.
Vihaisuuden saa pois ehkäpä vain hätyttämällä kukkoa takaisin, luulen että pari kertaa ei riitä, kukko on vain opetettava talon tavoille sitkeästi. Tai pahimmassa tapauksessa ei saa pois ollenkaan :smt009
Itse muistan elävästi, kuinka ollessani kymmenvuotias menin pihalla kanojen luo. Tuolloin meillä oli vihainen kukko, ja yhtäkkiä se hyökkäsi minua päin! Juoksin karkuun, ja kukko lähti perään. Ehkä se innostui siitä että sitä pelättiin. Luulenpa, että jos olisin potkaissut kukkoa tai lähtenyt puolestani ajamaan takaa sitä, niin se olisi alkanut oppia. Mutta tuolloin emme tietäneet että vihaisen kukon voi todellakin kesyttää, joten sittemmin tästä Turkka-nimisestä paholaisesta tuli pataa. (Tietekään en mielelläni elukoitani potkiskelisi, vihaisia kukkojakaan edes, mutta mieluummin nyt vain näyttäisin niille kuin lopettaisin.)

Auttakaa myös te viisaammat, jos tekstissäni on korjailtavaa :smt006
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

En ole sen viisaampi,mut kukko voi olla tosi kurja,jos se 3-vuotiasta alkaa vainota.
Mä epäilen,et tuskin sitä voi irrallaan pitää. Suojelee tietysti kanojaan,mut voi tehdä kurjaa jälkeä pikku-ipanaan.

Kannattaa harkita kukon vaihtoakin. :smt006
Maru

Niin mäkin ymmärsin et ottaa niskahöyhenistä kiinni polkiessa, mut että repii verille harjat :smt009
Saisko lisää vinkkejä kukon hyökkäyksen kitkemiseksi. Tai onko pata ainoa ratkaisu.?????? Tuleeko aina olee arvaamaton :smt017
Bertta

Viesti Kirjoittaja Bertta »

Minulla on kokemusta yhdestä hyökkäilevästä kukosta. Alkoi ensin ihan vain käsien nokkimisella, kun ruokaa tarjottiin. Meni päiviä ettei hyökännyt, mutta hyökkäyskerroilla aina vain rohkeammin. Lopulta saattoi hyppiä kintuille jo kun astui kanalan kynnyksen yli ja varsinkin kun käänsi sille selkänsä. Munia kerätessä joutui suojaamaan päätään, kun joutui kumartumaan pesille. Ei auttanut pois potkiminen eikä sylihoitokaan. Sylihoidon jälkeen saattoi muistaa käyttäytyä kunnolla pari päivää, mutta sen jälkeen meno oli ennallaan. Lopulta tilanne oli se, että hyökkäykset kohdistuivat jo pään korkeudelle ja vieras ihminen joutui menemään kanalaan turvanaan kättä pidempää. Kanoista kukko teki arkoja, kaakatti ne kanalan perimmäiseen nurkkaan ihmisen lähestyessä.
Tämä kaikki eteni muutaman kuukauden aikana. Näin huomasin, että kiltistä nuorikostani oli tullut diktaattori kanalaan. Viimein koitti se päivä että kukko menetti päänsä ja joutui pataan. Liian monta mahdollisuutta se saikin ennen sitä. Uusi kukko :smt049 on kaitsenut laumaa nyt jokusen kuukauden.

Näin jälkikäteen ajatellen tuo vaihdos olisi pitänyt tehdä heti ensimmäisten hyökkäysten jälkeen. :smt021 Molemmat osapuolet olisivat päässeet paljon helpommalla. Kanat tulevat vastaan ihmisen nähdessään ja ovat seurallisia ja sosiaalisia. Olen aivan yllättynyt kuinka paljon kukko vaikuttaa kanojen käyttäytymiseen. Hautovankin kanan alta saa rauhassa kerätä ylimääräiset munat. Ei tarvitse enään varmistaa selustaa eikä kulkea kukko kainalossa, jotta saisi hoidettua kanalan toimet. Tästä lähtien ei meidän kanalassa ole hyökkäilevällä kukolla sijaa. Olkoon kuinka komea tahansa.
rilla

Bertan kanssa kyllä pakko olla samaa mieltä. Kukoista on ihan ylitarjontaa. Ei tosiaan kannata tapella jonkun raivopään kanssa. :smt027
Ja todella vaikuttaa myös kanojen käytökseen!

Toi harjan verille meno: No,jos kukko on siinäkin hommassa kauhean "kovakourainen"? :smt040
kochin-fani

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Kukon vaihto on luultavasti helpoin ratkaisu, sitäpaitsi hyvätapaisia kukkoja tosiaan saa hyvin halvalla tai jopa ilmaiseksi! :smt045
Maru

Niin saattaa olla parasta pistää kukko vaihtoon. Pojan päälle aina yrittää hyökkää vaik mä olisin mukana. Kiertää pojan puolelle ja hyökkii. Yksin käy kanoja katsomassa ainoastaan, kun ne tarhassa ja silloin kukko hyökkii verkkoa vasten. Tilasin jo kirvesmiehen kukolle mutta poika pyysi kukolle vielä lisäaikaa kun on ollut niin vähän aikaa :smt056

Otin 3 uutta kanaa ja ne juoksee aina mun luo "turvaan" kun vain näkevät mut. Tosin tällä kertaa vanhat kanat (3kpl) nokkii ja hyökkäilee niiden päälle. Aina kun osuvat lähekkäin ja varsinkin jos kukko polkee uusia, vanhat käy samalla lailla niskahöyheniin. Mielestäni kukon pitaisi laittaa rouvat järjestykseen ja estää moinen väkivalta :smt018 Pihalla vapaasti kulkien välillä ovat kaikki kimpassa ja välillä omissa porukoissaan. Kukko usein vanhojen kaa ja lentää kamalalla vauhdilla välillä uusien luo.
Mietin jos kukko piti mua kilpailijana kun ne uudet mun luona. Istun välil lähellä katsomassa niiden touhuja, niin nämä uudet :smt060 tosi kiltit nukkui mun tuolin vieressä ja alla. Kävi meinaa kukko yrittää ekan kerran munkin kimppuun, ensin tömähti pohkeeseen takaapäin. Käännyin ja hyökkas uudestaan, jouduin potkaisee pois kun ei mitään kättäpidempää ollut saatavilla. Hyökkäsi vielä kovemmin ja potkasin sen verran, että lensi vähän matkan päähän. Lopetti sillä kertaa.
No päätin rauhoittaa tilannetta pysymällä pois enemmän ja pihalla suihkutin vettä kanoja kohti kun yrittivät mun luo. Ajattelin et kukko saa paremmin ne haaremiinsa. Jospa ne uudetkin turvautuisi enempi kukkoon kun muhun.
Ehkäpä nuori kukko ei oikein tiedä miten toimia, kun rouvat levällään pitkin pihaa. Pidänkin tarhassa kun en ole kotona ja toivon että kukko saa rouvat järjestykseen kun pienempi reviiri.

Kukko ei enää revi harjoja verille, on oppinut ottamaan niskahöyhenistä kiinni :smt041 . Voisikohan se oppia ettei kävisi ihmisten päälle. On kyllä aika herrasmies iltasella uusille kanoille, kun vanhat jo orrella ja uudet ei uskalla mennä kun iskuja heti satelee, on tarhassa uusien kanssa ja potpottaa niille ruokaa ja nukkumaan pitäis mennä. Aika myöhään menevät, noin klo 22 !!

Nyt tosiaan mietin sopeutuuko vanhat ja uudet kanat samaan tarhaan yhdessä. Vanhat valkoisia ja uudet ruskeita hybridejä. Kuinka olette tuoneet uusia kanoja vanhojen laumaan??????
Maru

Vihainen kukko ?

Nyt se kukko allekirjoitti oman tuomionsa :smt021

Ruokin kanoja ja kun kumarruin, hyökkäsi mun päähän :smt013 Kädes oli vain se ruokintakippo ja yritin sillä huitoa ja potkia.
Ei meinannut ollenkaan lopettaa. Sain peruutettua sen verran että sain lapion käteeni, jo lähti !
Nyt noin kuukauden ollut ja kyllä hyökkäykset vain pahentunut. Saa lisää voimaa ja rohkeutta, itseluottamusta, niin eipä tässä vaihtoehtoja. Huomenna aamulla ennenkuin heräämme käy naapurin metsästystä harrastava mies hakemassa kukon pois :smt022 . En toivonut näin tämän päätyvän.

En tiedä uskallanko enää kukkoa ottaa. Mistä sen tietää jos sekin vihainen. Kaikki sanovat että se kukon tehtävä puolustaa kanoja. Mistä niitä kilttejä kukkoja saa??????
Kanat ovat ihania ja kilttejä :smt055 Tulevat luokse kun ruokakipon kanssa niitä lähenee. Ovat pihalla vapaana kun olemme kotona. Mutta kukon takia nekin alkaneet säikkymään meitä. Niinkuin tossa aiemmin kirjoitettiin, opettaa pelkäämään ihmisiä. Kukko yrittää estää, etteivät tule luokse.

Kaverilla on ollut vuoden kiltti kukko, joka muuttui vihaiseksi vapun aikaan. Mikä näitä vaivaa :smt017 Ennen kiltti ja sit alkaa hyökkää ruokkijan päälle. Se myös pataan menossa. 2kertaa hyökännyt omistajansa päähän että oikein verta tullut.
Viimeksi muokannut Maru, 16 Kesä 2013, 23:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rilla

Kukkoa ei sais koskaan lähteä väistelemään eikä varomaan. Se oppii tosi nopeasti uhittelemaan.
Meillä ei ole yhtäkään itse kasvatettua vihaista kukkoa.
Mutta yksi,aikuisena ja vihaisena tullut käy kyllä heti päälle,jos tilaisuus tulee.
Onneksi on niin pieni,ettei oikein kovasti iske,vaik hyökkääkin. :smt023

Myös kukko,kuten monet muutkin eläimet,huomaa,jos on epävärma.
Pitää vain mennä ja olla kiinnittämättä kukkoon kauheesti huomiota. Siis kun nuorta kukkoa opettaa porukkaan.

Mä en henkilökohtaisesti opeta sylikukkoja. Kun niistä jotkut voi tulla vihaiseksi.
Ei tietenkään kaikki. On meillä 1 kukko joka lentää joskus olkapäälle. Mut se vaan istuksii siinä jonkun aikaa ja lähtee pois.
Se tuli aikuisena meille ja oli ton tavan oppinu jo ennen kuin meille tuli. :smt040
Maru

Vihainen kukko ?

Tota mä olen itse myös miettinyt, mitä "rilla" kirjoittaa, että olenko jotenkin tietämättäni itse omalla käytöksellä aiheuttanut kukon hyökkäykset. Mielestäni en ole ollut epävarma enkä varonut tai mitenkään väistellyt. Olen vain mennyt ja hoitanut hommat kuten ennen kukkoakin. En ole kiinnittänyt kukkoon sen suurempaa huomiota, enkä varsinkaan sylitellyt :-"

Tosin olen aivan noviisi kukon ja kanojen kasvatuksessa. Olihan tämä ensimmäinen kukkoni ja kanatkin olleet vasta vuoden.

Kukko ei koskaan hyökännyt tarhassa vaan ulkona pihalla. Ekan hyökkäyksen teki tosiaan 8v poikani päälle vähän kuin kokeillen ja seuraavana päivänä kunnolla. Ja ennen kokeiluhyökkäystä vaan kierteli lähellä kun poika kaverinsa kanssa leikki. Ajattelin silloin et onpa kiva kun kukko menee niin lähelle eikä pelkää :smt021 no jälkeenpäin tajusin että koki heidät uhkana. Pojat eivät millään tavoin kiinnittäneet mitään huomioo kukkoon eivätkä pelänneet tai varoneet tms.

Eli onko noin ettei vihaisia kukkoja olekkaan vaan ihminen jotenkin tietämättään provosoi kukon hyökkäämään. Kukkohan todella vain suojelee rouviaan :smt071

Kyllä tuntui muuten todella pahalta päättää kukon lopetus vaikka järki sanoi että pahempaa on tulossa. Eikä naapurin mies saanut hoidettua meidän vielä nukkuessa, vaan siinä päivällä. Itkin pitkän itkun kukkoparan takia ja nyt varsinkin jos minä tein siitä vihaisen ja sitä varten toinen joutui pataan. Tosin ottaessani sen pelastin sen padalta.
Enpä taida nyt uutta kukkoa ottaa jos vika onkin minussa eikä kukoissa #-o
Tavast

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Älä suotta syyllistä itseäsi. Tosin niin tein minäkin kun kiltistä kukosta tuli yhtäkkiä riiviö ja joutui kirveen alle. Kokeneemmat on mulle kertoneet että joskus kukolla vaan suojeluvietti menee jotenkin överiksi ja se alkaa hyökkimään ihmisten päälle. Siihen ei sitten auta muu kuin kukko pois päiviltä ja uusi tilalle. Tuo Bertan juttu on ihan samanlainen mitä meillä kävi. Ota vaan uusi kukko, ei ne onneksi kaikki ole tuollaisia. Meilläkin on useampia hyvätapaisia jo ollut. Päätinkin jo, että jos vastaavaa vielä tapahtuu niin yhden kerran annan anteeksi ja toisesta hyökkäyksestä lähtee kukko vihreämmille niityille kukkoilemaan.
Maru

:hello2: kiitos kannustuksestasi!
Taidan olla vähän liian noviisi jotta otan vain uuden ja pataan jollei ole kiltti. Sen verran koville tämänpäiväinen kukon teurastus otti :smt089

Mietin myös että uuden kanssa saatan olla varuillani alusta asti, varsinkin jos tämä kokemus näin lähellä. Ja sieltähän se uusikin tulee vihaiseksi :smt043
Tavast

Viesti Kirjoittaja Tavast »

No se on ihan ymmärrettävää että kun ikävä kokemus on noin tuore niin ei halua heti kokea samaa. Mutta usko pois, aika pieni mahdollisuus on että toinenkin olisi heti samanlainen. Meillä oli sikäli helpompi tilanne kun oli kaksi kukkoa (+2 nuorempaa), joista jätin sen kiltin. Se otti heti pääkukon paikan ja nuorikkokukot kasvoivat myös samassa parvessa kilteiksi kukoiksi :smt001
rilla

Voi en mä todella tarkoittanut,että olet kukosta tehnyt vihaisen! :smt009

Mä jouduin juuri eilen erottaan yhden nuoren kukon parvesta pois. Se ei ollu vihainen,mut jahtaa aivan raivopäisenä kanoja koko ajan. Siis polkee jatkuvasti.
Toinen kukko,tämän veli,on samassa parvessa. Käyttäytyy ihan normaalisti.
Odotin,että tämä toinenkin rauhoittuu,kun kanoja on ihan tarpeeksi molemmille. Mut tilanne meni siihen,ettei osa kanoista uskaltanu enää syömään,kun tää seksihullu hyökkäsi välittömästi.

Kukotkin on niin erilaisia. Toiset ylisuojelee ja toiset on liiankin viriilejä. Joistain ei pääse oikein huomaamaan,et polkeeko ne edes.
Minusta kyllä kukon voi vaihtaa,jos tilanne on vaikea.
Vihainen kukko ei ihan helposti muutu vaan on aina arvaamaton.

Onnea uuden kukon hankintaan. :smt006
Kyllä niitä löytyy ja kanat saa elämänsä sulostuttajan joka herrasmieskukko on. :smt045

Vähän muokkausta,kun en itekään ymmärraä mitä olen tarkoittanu! :smt040
Viimeksi muokannut rilla, 18 Kesä 2013, 07:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin