Minisäilyttäjän pohdintaa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Maatikko

Minisäilyttäjän pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Ajattelin ajatella täällä hieman ääneen, ja jos joku haluaa kommentoida suuntaan tai toiseen, olen iloinen.

Olen kiuruvetisten säilyttäjä ja kannatan asiaa vahvasti. "Aatteen" puolesta haluaisin siis säilytellä edelleen. Kanat ovat tietysti myös aivan ihania ja osa parvestamme on suloisia, kesyjä sylikanoja (tärkeä pointti) :smt002 :smt049 Uusi kukko saapui syksyllä eikä ole vielä ennättänyt jättää parveemme jälkikasvua.

Isoimpana ongelmana on tilanahtaus. Nykyinen kanamökkimme - sinänsä toimiva ja talvella hyvin lämmön pitävä - on pinta-alaltaan vain 5-6 neliötä, ja vilkkaita kiuruvetisiä siihen mahtuu sovinnolla vain n. 6+1 (kahta kukkoa en ole talvikaudella tässä edes kokeillut). Kun joku hautoo varsinkin talvikaudella, tarvitaan aikamoisia erikoisjärjestelyjä, jotta jonkinlainen sopu säilyy ja poikaset säilyvät yhtenä kappaleena. Ja hautomistahan on vaikea estää silloin kun sille mallille ruvetaan...

Keväällä yksi nuori kana sai päähänsä hautoa, ja nyt täällä sitten on haudottu toisaalta hankituista erisukuisista munista kaksi pikkukukkoa (no ne eivät ole ongelma, kun kirves on keksitty) ja kaksi kananuorikkoa. Tällä satsilla on ikää vajaa 2 kk, emo hyväkäs jo vieroitti ne, ja kaikilla ihmevirityksillä olen saanut järjesteltyä niin että ovat saaneet kasvaa kutakuinkin rauhassa. Mutta lisää pukkaa aivan varmasti kesän kuluessa. Paha ylikansoitus siis odotettavissa viimeistään syyskylmillä, vaikka kukkopojat syödäänkin!

Olemme poropeukaloita, joten emme todennäköisesti saa aikaiseksi isompaa kanalaa. Pohdinkin, pitäisikö harventaa parvea nuorimmasta päästä niin että jäljelle jäisi vain muutama emokana. Sitten herää tietysti kysymys, mitä säilyttämistä se sellainen on, jos kolme kanaa ja kukko hiihtelee täällä :tongue:

Ehkä, jos joku aivan täydellinen innokas maatiaishenkinen säilyttäjä ilmaantuisi, voisin jopa harkita koko parvesta luopumista - silloin ostajan kyllä pitäisi sitoutua pitämään ainakin Nättiä sylissä vähintään kerran päivässä... hih...
Xaus

Re: Minisäilyttäjän pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mulla on vähän sama ongelma. Kanala on pieni ja kanat ovat hyvin hautomaintoisia. Pahimmillaan mulla on ollut se 4 kanaa neliöllä, ulkoillahan nämä kyllä saavat jne. Sinänsä hassua, että kanat tykkäävät olla "samassa kasassa", puolet kanalasta tyhjillään ja kaikki kuopsuttavat juuri sitä samaa kohtaa. :D Mulla on tyrnäväläiset olleet tosi sopuisia, jopa ahtaalla ja aina ollut vähintään 2 kukkoa ilman tappeluita. Aina olen voinut laittaa tiput samaan, eikä ketään ole koskaan sorrettu.
Mustikka

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Samanlainen minisäilyttäjä olen minäkin.Tällä hetkellä minulla on neljä kanaa, kukko ja kaksi kanatipua. Tilaa on talvella noin viisi neliötä. Erilaisia lukuja näkee tuosta tilan tarpeesta. Itselläni on pieniä kanoja, alhoja. Ajattelin, että voisin ainakin sen kaksi kanaa neliölle ottaa. Mutta onpa niitä tosiaan joillakin 4 per neliö. Se, kuinka sopuisa parvi on, vaikuttaa varmasti paljon. Suunnittelin laittavani nuorisolle omia piippuhyllyjä ja käyttää sitä katonrajaa jatkossa vähän paremmin hyödyksi. Jossakin täällä muniksessa oli hauska ketju, missä tuli esille monenlaisia hyviä vinkkejä pikkukanaloihin.
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Tuo 4 taisi olla luomukanoilla hyväksytty. :) Mutta se on kyllä jo ahdasta. Talvilämmityksen takia ei ole kyllä järkevääkään pitää hervottoman kokoista kanalaa. Jos kanoilla on tasoja ja riittävästi orsia, voivat ne olla vähän ahtaamminkin.
Mikka

Viesti Kirjoittaja Mikka »

Itse ajattelen asiaa niin että jokainen maatiainen on arvokas; oli säilyttäjän kanala sitten suuri tai pieni. Mutta jos ei mene kaupaksi, niin antaisin vesurin heilua kukkojen lisäksi myös kanojen keskuudessa. Toivottavasti itselläni olisi tulevaisuudessa samanlaisia ongelmia, nyt ei millään meinaisi malttaa odottaa että nuo pimut alkais hautomaan :smt025
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Mikka kirjoitti:Itse ajattelen asiaa niin että jokainen maatiainen on arvokas; oli säilyttäjän kanala sitten suuri tai pieni. Mutta jos ei mene kaupaksi, niin antaisin vesurin heilua kukkojen lisäksi myös kanojen keskuudessa. Toivottavasti itselläni olisi tulevaisuudessa samanlaisia ongelmia, nyt ei millään meinaisi malttaa odottaa että nuo pimut alkais hautomaan :smt025
Sinänsä noinhan sen voisi järkevästi ajatella. Mutta käytännössä vesurin heiluttaminen kanojen keskuudessa on vähän sama kuin kirjojen heittäminen pois: ajatuksena kutakuinkin mahdoton :smt003
Tavast

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Ei kai nyt sentään kanoja pataan, luulisi niitten kyllä menevän kaupaksi.
Meidän kanala on 8 neliöinen, siellä talvehti 9 kanaa ja 3 kukkoa ihan hyvin, mutta tipujen tultua on ollut vähän ahtaampaa.
Niistä on osa jo lähtenyt maailmalle ja lisää on lähdössä. Ensi talveksi suunnitteilla enemmän tilaa ja lisää kanoja :smt003
Tuollainen parakkikanala mikä meillä nyt on, ajaa hyvin asiansa, sinne vaan orret ja pesät ym. Nyt täytyis kyllä isot siirtää
jo ulos, tuolla alkaa olemaan turhan lämmin, saa tuuletella yhtä mittaa. Ajattelin tehdä siitä poikaskasvattamon sitte kun
saan kanaset muuhun tilaan.
Vastaa Viestiin