Apua pikaisesti! Kananuorikko hyökkäyksen kohteena?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
sukimmo

Apua pikaisesti! Kananuorikko hyökkäyksen kohteena?

Viesti Kirjoittaja sukimmo »

Tervehdys kanaihmiset!

Neuvokaa tuoretta kanaihmistä, kun kanalassa oli edellisiltana ollut kaaos. Kaikki (5kpl) kanaa kukkoineen olivat lentäneet pois kanalasta (n 2m korkea aita tallissa) Olivat siinä vaiheessa kun tulin ihan tyytyväisinä kaikki tallin käytävällä. Huomasin sivuhuoneessa varsin tuntuvan kasan höyheniä. Ne paljastuivatkin yhden kananuorikon (reilu 20 viikon ikäinen) höyheniksi. Sillä oikeasta jalasta / kyljestä lähtenyt varsin paljon höyheniä (kaikki). Lisäksi reidessä pieni reikä ihossa.
Alkuun en huomannut käytöksessä mitään erityistä, mutta nyt kananen on apea, ei syö ja silmät lurpallaan :smt009 . Ei juurikaan liiku. Tarkastin vielä uudelleen kanan tänään, mutta en löydä muita vammoja.
En keksi muutakuin että kissa on kivennyt kanalaan ja hyökkillyt kanojen kimppuun, jolloin ne ovat lentäneet aidan yli. Liekö sitten kissa repinyt vielä tältä yhdeltä kanalta nuo höyhenet?? :smt017
En usko sen olevan minkään taudin riivaama, koska käytösmuutos on tullut nyt tämän hyökkäyksen jälkeen heti.
No, nyt en oikein tiedä, miten kanaa voisin auttaa. Pitääkö eristää muista tms? Haavaan olen laittanut Gotivetiä pari kertaa. Minusta haava ei näytä pahalta.

Auttakee!
Maatikko

Re: Apua pikaisesti! Kananuorikko hyökkäyksen kohteena?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Kukaan viisaampi ei oo vastaillut, joten laitan jotain.
Itse laittaisin omaan häkkiin ja mahdollisesti lämmönlähteen, esim. lämpölampun alle. Vettä, ruokaa sinne. Mutta niin että on muiden kanssa kuitenkin samassa tilassa, ettei unohdu parvesta.
En yleensä usko mihinkään luontaisjuttuihin, mutta kanan vammoihin oon joskus tiputellut propolista, ja ne on parantuneet aivan ihmeellisen nopeasti.
Vastaa Viestiin