Haudontavietti

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ryyniralli

Haudontavietti

Viesti Kirjoittaja Ryyniralli »

Mä kuolen kateudesta, kun tuntuu, että kaikilla on hautovia kanoja, mutta meidän kanat ei tunnu ymmärtävän hautomisen päälle mitään. Kaikki olosuhteet pitäisi olla kunnossa (hämärät pesät, tarpeeksi pesiä ym.), mutta haudontaviettiä ei tunnu löytyvän...Onko meillä kanat vaan niin "hoivavietittömiä", ettei haudonta kiinnosta, vai voiskohan niitä jollakin tapaa houkutella hautomaan? Olisi niin kiva, kun saisi emon hoitamia tipusia, sillä oma aika ei riitä niiden "opettamiseen" ja huolehtimiseen, jos koneella haudottaa. Ja mukavahan niitä pikkutipuja olisi seurata, kuinka kasvavat isoiksi.
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Sama juttu täällä! Nuo jättikochitkin munivat jo, ja olen nähnyt kukonkin niitä ahkerasti polkevan, nyt saisi siis alkaa jo tapahtua! :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No, mun kanoja ei ole tarvinnut houkutella, että sikäli onnekasta. Mutta olen kuullut, että houkutella voi jättämällä munat keräämättä. Siinä on tietysti se riski, että menee vain munat piloille, eikä muuta tapahdu!

Toinen hyvä tapa on ostaa valmiiksi hautova kana! :smt001
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mulla meni monta vuotta ennen kuin satuin saamaan hautovan kanan. Ei ole mikään itsestään selvyys se vietti, mutta muutamat rodut/kannat kuulostavat vallan himohautojilta. Niinkuin esim. nuo alhot :smt002
Ryyniralli

Viesti Kirjoittaja Ryyniralli »

Tuon munien keräämättä jättämisen olen kyllä kokeillut ja tuloksena...mätiä munia :pukeright: Mulla on Savitaipaleen kanasia ja luvannut ne puhtaana pitää. Jos saisin eri rotuisen hautovan kanan tänne, niin kuinkas mää erotan kenen munia se hautoo, omia vai Saviksien? Pitääkö se erottaa ja tunkee vain Saviksien munia alle vai kuin tää tapahtuisi? Ja jos jostakin tällaisen ylellisyyden saisin hankittua(hautomaihmeen), niin kuinka sen tuon hunnilauman sekaan uskaltaisi yksikseen laittaa? Vanhat kanathan körmyyttäs sen ihan kunnolla ja kun yksin olisi, niin olis varmaan líian suuri rasite yhdelle kanalle 6 hunnin höykyytys... ja vielä polkemishullu kukko päälle!
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Kuinkahan nopeesti ne munat tuolla kanalassa (10-15 asteen lämmössä) pilaantuu? Olen hautomisen toivossa kerännyt munat vain noin joka kolmas tai neljäs päivä, en ainakaan vielä ole huomannut mitään haittavaikutuksia.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Munat säilyy huoneenlämmössäkin viikkoja joten ei ne kai kovin sukkelaan pilaannu viileämmässä.Mutta voi tietty olla että ne imee itseeensä hajuja -> makuja...
Ryyniralli

Viesti Kirjoittaja Ryyniralli »

Mulla oli tää munakokeilu viime kesän loppupuolella ja munat pötkötti pesässä kyllä reilun aikaa :smt004 Nuukana ajattelin vaíhtaa tuoreet alle, jos hautomaintoa pukkaisi, mutta ei niin ei. Munat jotka jätin pesäänmerkkasin, että tiesin ottaa tuoreet pois ja ettei tullut tungosta. Nyt vielä en raatsi kyllä uudelleen kokeilla, kun kaikki ei vielä ole alkanut munimaan. Täytyy siis yritellä uudelleen keväämmällä.
pönde

Viesti Kirjoittaja pönde »

no mullahan ei hautomisesta ole kovin pitkää kokemusta, mutta rouva Maarit Alho on meillä ollut hyvin höynäytettävissä levittäytymään munien päälle. :roll: Tammikuun alkupuolella olin keräillyt munia ja kirjaillut niihin päivämääriä, käännellyt ja pitänyt noin 10 asteessa kunnes sitten ajattelin että kokeillaan. Laitoin yhtenä aamuna pesän tyhjennyksen yhteydessä viisi tiimarin valkoiseksi maalattua puumunaa pesään syötiksi. Kun sitten menin illalla ruokkimaan vuohia, niin pesästä kuului huvittava kolina kun meidän mamma käänteli munia mieleiseensä asentoon. :laughing6: Oli vielä varastanut naapuripesänkin pesämunan alleen, raasu. No mitä minä muuta saatoin kuin vaihtaa ehtaa alle ja siitä se sitten jatkui. Varmaan jatkossakin kokeilen puumunilla, meillä toimii ja jos ei sitten satu ketään innostamaan kolmen viikon kakku niin puumunat hyllylle ja paremmalla onnella toisen kerran.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Sen ennenvanhaan sanottiin hautomakuume tulemiseen tai olemiseen vaikuttaa kaks asia.. kanan perimä ja sitten se munamäärä.. näillä tehomunijakanoilla on hyvin harvoilla jäljellä tää hautomavietti,, mulla oli toinen isabrowneista sellainen että hautoi..silloin vuonna öö. vietti voi laueta vaan sitten voi into loppua kesken.. ja sekin on vähän niin kuin perimässä mutta voi myös johtua kanan iästä, että on liian nuori. Kanoilla kunnon hautomakuumeen laukaiseen riittävä munamäärä ja se on vähintään 12-13, poikkeuksena tietty jotkut hullut himohautojat jotka kökkii vaikka kuivettuneen vaaleen kalkkunanpeen päällä..Yleensä kehutaan, että kääpiörodut omaavat voimakkaan vietin ja esim brahmat on myös aktiiveja.. ei tossa jättikochissakaan oo oikeestaan valittamista... tehomunijoista vain harva jaksaa hautoa.

Loppukaneetiksi voisin laitta.. jos nyt joku ihan välttämättä ja tarkoituksella haluu ittelleen riesaa... niin hommatkaa sekarotuisia kääpiökanoja .. ja ei oo enää tyhjiä navetoita :smt013 .. ja jotenkin ne vielä saa aikaiseksi kukkopuolia... :smt019..mää luulen että myös päivän pituus vaikuttaa siihen jotenkin.. puolet ja puolt voi olla aika hyvä valosuus..
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Meillä nimenomaan nuo hybridit tekee sitä että ne on hautovinaan päivät ja menee yöksi kuitenkin orrelle, ja aamulla taas jatkuu. Tai sitten niin että into kestää päivän-pari ja se siitä sitten. Minä pistän toivoni noihin jättikochineihin, ellei jollain ole minulle ylimääräisiä hautomahulluja kanoja paria kappaletta. :smt003
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

maunu_muori kirjoitti:Loppukaneetiksi voisin laitta.. jos nyt joku ihan välttämättä ja tarkoituksella haluu ittelleen riesaa... niin hommatkaa sekarotuisia kääpiökanoja .. ja ei oo enää tyhjiä navetoita :smt013 .. ja jotenkin ne vielä saa aikaiseksi kukkopuolia... :smt019..

siis riesaa tiedossa :smt005 :smt005
Ryyniralli

Viesti Kirjoittaja Ryyniralli »

" Kanoilla kunnon hautomakuumeen laukaiseen riittävä munamäärä ja se on vähintään 12-13"

Ja mulla tuo määrä oli puolet tuosta! Taas hitusen viisaampi seuraavaa koetta varten...
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Meillä näitä hautojia on kanssa ihan riittävästi. Jos unohdat pariksi päivää kerätä kananmunat kanalasta niin johan pesissä kökki kana jos toinenkin. Tällä hetkellä hautoo jättikochi ja pikkunen sekarotuinen kana...

Sekarotuiset hautoo meillä ihan mitä vaan, mut muilla roduilla on täytyny olla ensin ainakin yli 10 kananmunaa et hautomavietti syttyis.
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Meillä on joku kana ihan selvästi suunnitellut hautomista! Aamulla oli kymmenen jälkeen munittu munat, laskin ne kun kävin viemässä ruuat. Ja äsken kun kävin, ajattelin siirtä yhden yksinäisen munan samaan isoon kasaan muiden kanssa, niin se munakasa olikin ihan lämmin! Eikä ollut kukaan myöhäinen munija kyseessä joka olisi kasan lämmittänyt, koska munia oli ihan saman verran kuin aamulla. :smt017 Tämä alkaa jo haiskahtaa vähän kiusanteolta! :smt003
Vastaa Viestiin