Kuinka kana kestää kylmää?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

mila82

Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja mila82 »

Ilmat ja yöt viilenee (nyt 7C ulkona) Yritin etsiä tietoa kuinka viileässä/kylmässä kanat pärjää?
Otin kesäkuussa 5 kanaa Hy-Line Browneja.
Kesäkanoiksi otettiin ja nyt voipkin olla että etsi niille talvehtimispaikan :smt049 ei raaski luopua!
Eli auttakaa dumpassiä, pitääkö lämpöpuhallinta ???
Leidit yöpyy laudoista tehdyssä mökkerössä jossa alaosa on avoin mutta yläosassa orret ja pesät eli tuuli ei suoranasesti pääse puhaltamaan.
Yx kanoista on aivastellu silloin tällöin pitkin kesää, muuten voi hyvin mut nyt olen alkanu myös kuulee kimeitä yskähdyksiä :smt009 vilustuneita?
maunu_muori

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Anna vaan leidien olla vieläkin ulkona, ei häätää. Jos kanoja alkaa liian varhain syksyllä totuttamaan tehotuotanto-olosuhteisiin niin ne ei kasvata kunnollista höyhennystä talveksi. Sapuskaa vaan tarjolle kylmän yön jälkeen enemmän kuin normaalisti :smt045
Hellan lettas

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

tätä oon tyhmässä päässäni iteksiin just pohtinukki,että kasvattaako kanaki,kuten kissi ja koira ns.talviturkin myös vai hengaileeko se ihan ihmisen laittamien lämmönlähteiden varassa kok otalven.*Mutta ilmeisesti se sitten kasvattaa :smt023 Meillä päästän kans ulos niin kauan,kuin se näyttää olevan vielä turvallista. :smt001
maunu_muori

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

mie joskus törmäsin johonkin tieteelliseen tutkimukseen ( tai puolitieteelliseen..) että noin 20-25 prosenttia tulee höyheniä enemmän, ja onhan toi meidän Tankki -butti siitä hyvä esimerkki.. :smt002.. harmi, kun ei tullut kopsittua linkkiä talteen. Appiukko joskus kukkoja käsitellessä sanoi, ettei oo eläessään nähnyt sellaisia höyhennyksiä.. ja on ihan muutaman kukon nuorempana lahdannut :smt005
onnikas

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Meillä oli viime syksynä marraskuulle asti kanat pelkästään ulkona. Sit kun alkoi lunta tulla niin laitettiin öisin sisään.oli siis sellaista nollakeliä siihen asti, joskus painui pari astetta pakkasellekin yön syvimpinä tunteina. Vesiastian pidin niin et ei jäätyis. laitoin siis aina lämmintä vettä sinne ja rikoin riitteen pinnasta jos oli yön aikana kerennyt tulemaan.
Tiia12

ensi yöksi pakkasta

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Eli hallaa ja pakkasta luvattu jo eteläänkin ensi yöksi, mitenköhän nuo kanaset pärjäilevät ulkosalla ? Tuulensuoja ja sadesuoja on mutta kestääkö nuo 20 viikoiset nuorikot yhden yön, kanala on vasta vaiheessa tai täytyykö rueta keksimään jotain välliaikaista ratkaisua ensi yöksi?
hurtta

Re: ensi yöksi pakkasta

Viesti Kirjoittaja hurtta »

Me laitettiin yhden orren päälle lämpölamppu. Noilla on katettu tila ja orsien kohdalla nyt myös levyt kahdella seinällä.
Sitä parakkia odotellessa..
Jenska

Kanojen jalat, miten kestää kylmää/lunta?

Viesti Kirjoittaja Jenska »

Mites noi kanaeläimet, onko ne niin fiksuja että ne tajuaa mennä sisälle jos jalkoja paleltaa...meinasin että ulkona on 2½ astetta + mutta lunta maassa ja jos annan niille mahollisuuden ulkoilla ni palelluttaako ne tyhmyyksissä ittensä vai meneekö ne sisälle kylmän tultua?
Ja onko ne herkkiä saamaan vilustumisoireita?
Jenska

Re: Kanojen jalat, miten kestää kylmää/lunta?

Viesti Kirjoittaja Jenska »

Ketjuja selatessa löytyikin aiheesta jo kysymysiä ja vastauksia :smt001
pirtti

Re: Kanojen jalat, miten kestää kylmää/lunta?

Viesti Kirjoittaja pirtti »

Ymmärrän hyvin, että me uudet kyselemme samoja "vanhoja" juttuja aina vaan uudestaan. Ketjuja on niin paljon, että usein sieltä on vaikea löytää etsimäänsä :) Monet tuntuvat antavan kanojen ulkoilla pikku pakkasilla ja lumessakin. He luottavat kanojen itse tietävän, milloin menevät sisään :)
Skrållan

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

mun kanat oli kokonaan ulkona johonkin syyskuun alkuun.
sitten niin että yö sisällä. ainakin kuukauden nyt niin että suurin osa päivästä sisällä ja kotona kun oltiin niin saivat olla ulkona.
eka pikkulumi kun tuli ne meni vielä ulos mutta seuraavana päivänä kukko jo aivasteli.. nyt ovat saaneet olla sisällä..
en uskalla niitä ulos häätää kun eivät heti kirkuen juokse itse.
Skrållan

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

mun kanat oli kokonaan ulkona johonkin syyskuun alkuun.
sitten niin että yö sisällä. ainakin kuukauden nyt niin että suurin osa päivästä sisällä ja kotona kun oltiin niin saivat olla ulkona.
eka pikkulumi kun tuli ne meni vielä ulos mutta seuraavana päivänä kukko jo aivasteli.. nyt ovat saaneet olla sisällä..
en uskalla niitä ulos häätää kun eivät heti kirkuen juokse itse.

eka talvea ne kotona ovat.. saa nähdä miten käy!
harrastaja

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

23 .9 otin kokonaan kanat sisään kun ei koko kuukauteen meinanneet mennä ulos ees päivällä
kite

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja kite »

Meillä rynnätään vieläkin heti ulos jos vaan luukut aukaisen :)
Eivät näy piittaavan lumesta. Menevät sisään jos oikein sataa vaakatasossa räntää, mutta nuo hölmöt töllöttävät vesisateessakin pihalla.
Ja kukaan ei yski tmv :O
:smt007
pipsukka

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja pipsukka »

Meillä myös kanat ja tiput (vanhimmat 10 viikkoisia ja nuorimmat 7) ovat päivisin vielä ulkona. Aamulla kun aukaisen ovessa olevan luukun, niin vauhdilla tulevat ulos ja käyvät välillä aina sisällä lämmittelemässä. Mutta pääasiassa ovat päivät ulkona. Meillä ei ole vielä lämpöjä laitettu kanalaan. Kun mittari näyttää n.10astetta lämmintä. Olen ostanut lämpölampun, joka on tarkoitus virittää, kun vesi alkaa jäätymään. Ovat alhoja ja kestävät kyllä viileää. Meillä ei vielä ole lunta, eikä päivällä ole ollut kuin pari astetta pakkasta. Yöllä vähän enempi, mutta ei vielä 5 astetta kylmempää.ONNEKSI! :smt054
Vastaa Viestiin