Aapuva!Eka kone haudonta...

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

hellan lettas :smt044 Sarjatulella ku rupee miniatyyrikonekiväärillä siel tipujen seassa ampunaan ni johan tulee pahaa jälkee!! :shock: :smt044

Viimenen muna lähtee kohta lepikkoon.Siis viiriäisen.Kananmunien kuoriutumista odotellaan..josko. :smt023 Eilen ku kurkkasin niihi,näkyi vielä eloa. :smt007
Nyt ottelee pari kennollista munia uudelle kierrokselle!! Jee jee! :smt041 Siis kolme aika tasan ku laitan viel muutaman kaupan luomun sekaan...joten...koneellinen täys uuteen kierrokseen kuhan saan noi kanatiput ensin pois munistaan. :smt041
Tällä kertaa yritän olla niin fiksu et laitan viiriäiset paria päivää myöhemmin koneeseen jotta kuorituminen tapahtuu samojen päivien aikaan kaikille...Onkos meillä sitten tipu härdelliä?? :smt044 :smt043 On...!!

Tiituli Onnea onnea tipuista!Meillä on kaikki muut paitsi isäntä ihan in LOWE noihi pieniin..isäntä ei oo kerinny etes ihastella niitä... :smt012
Mutta jospa se sitten viimestään kun kukkoja joudutaan vähentämään..lämpenis mun harrastukselle...kun pääsee maistaa ite kasvatettua kukkoa..tai viiriäis kukkoa. :smt002
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Päivitänpä nyt tänne oman tilanteeni kaikinpuolin. :smt001
8 viirumunasta 7 siis kuoriutui. :smt007 Ja voi tätä riemua. :smt003 Lapset tohkeissaan hoitaa tipuja.Ja rakentelee niille pesiä. :smt003
Tuleekohan noista syli viiruja?? :smt005 Tiput voi hyvin.Syö ja juo ja vipeltää menemään ihan täysillä. :smt050
4 kananmunaa ois vielä koneessa jotka pitäs kuoriutua ihan tässä...vkolopun aikaan. :smt001 Eilen katsastin tilanteen ja ilmatiloissa näkyi jotain tummaa mutta ei selkeetä nokkaa. :smt007 Kauankohan siitä menee aikaa kun nokat näkyy ilmatiloissa että rupeevat kuoriutumaan??

Eilen hain itelleni uuden satsin munia koneeseen kun saan edelliset pois. :smt041 18 uu :smt023 tta viirun munaa ja 18 kahen eri rodun munaa ja sit pitihän mun ostaa noita kaupan luomuja 16 kpl...3 erillaista kennoa 4 kultamunan ja loput kahta eri pirkkaa.Mikäköhän noijen mahollisuus on? :smt017 tJaa a...sen näkee. :smt003
Kone tulee siis ihan täyteen. :smt041 JEi...kohta meillä hukutaan tipuihin. :smt043 Ei välttämättä...noi toisen rodun munat ei oo itävyydeltään enään nii varmoja...ni niistä voi pudota pois aika moni,mut toivotaan et ei putois. :smt023 Nii ja toinen,nuo kaupan luomut...niistäkää ei tiiä...Mutta yrittänyttä ei laiteta. :smt003
Innolla odotan että saan ladata uudet koneeseen ja koneen ihan täyteen. :smt041

Kanalanrakentelu proekti lähte tänää taas etenemään kun ei pitäs sadella ja muutenkaan ei mitään muuta ohjelmaa...jos tyhjentäs ne loput romut ja jatkas katon villottamista.Ja jos katon saisin vilotettua...ni vois rueta sit ukkelin kanssa levyttämään...ja kun saatas levytettyä...voisin maalata kaik seinät katon...ja sit vois rueta tekee häkkejä. :smt041 Paljon ois viel tekemistä...mut...kyl se valmistuu..isännälle sanoinki et ku kaikki tiput saan sit uuteen tilaan ni jeee!! Siihen mennessä jos yrittäs mahollisimman palon keritä tuusaamaan tuolla kanalassa...ni ohan valmistuu..tänään saan lapsista apua romujen kantoon...ni sit voin jatkaa villottamista...Seinän ympäryksen on tyhjiä,mut keskellä kanalaa on viel kasa ylimmäärästä.Mutta tänään se lähtee...

Joten ei auta ku tästä lähteä...Pikaseen katon munien tilanteen viel...ni sit lähtee tää porukka hommiin... :smt041
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

tten nyt oman päivityksen tähän omaan pinooni...olkoon tää nyt mun päiväkirjapino tai joku sellanen. :smt001

Eilen yhden viirun kohtalo oli 3.5v uhmaikänen joka karkasi ulkoota sisälle hoitamaan tipuja vaikka kui kielsin.Selkäni kun erehyin kääntämään hetkeks...tajusin sen karanneen tipujen hoitoon.Ja viime yön aikana oli kuollut se viimeiseks kuoriutunut,sillä oli kippura varpaat ja se heitteli selälleen vähän väliä.Ja äskön...löytyi taas yksi kuollut,joka oli kovin unelias eilen.Enkä saanut sitä syömään tai juomaan.Aamulla oli vielä pýstyssä mutta äskön ei enään... :smt010 Kolme viirutipua siis menetetty.Kaksi niitä riistoja ja yksi valkoinen.Jäljella enään kolme riistaa ja yksi valkonen. :smt022 Mutta lohduksi...tiedän...mulla on tuolla viirun munia vielä uuteen koneelliseen monta! Jospa saatas kummiski hyvät parvet aikaan niistä vielä.Itävyyskin on nii hyvä noissa munissa. :smt023 Niin ja onhan mulla vielä nuo 4.Jotka vaikuttaa terheiltä.

Niin ja onhan meillä nyt kolme kanatipua...jospa viel tänää 4. :smt007 Sirkutus käy koneessa. :smt007

Kanala rakentelu edistyy...katto on siltä osin villotettu kun vaan sain...tosin kyl viel jokunen pala puuttuu jotka on vähän kinkkisiä paloja ne...Mä täs kehitän millä ne saan pysymään katossa...ni voi la!Päästäs huomenna sit isännän kans levyttämään ja sit pääsisin maalaamaan ja ja,... :smt023 :smt041 Kaikkeee!! KIWWAA!!
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Hmm..mietin nyt pääni puhki mikä on hyvä tipujen lämpötila nyt kun viirut on 5 päiväsiä ja kanatiput tänä aamuna kuoriutuneita?? :smt017 :smt017 :smt017
Mulla on yks muovi laatikko jaettuna nyt kahteen osaan ja siel taitaa olla 40w ´hehkulamppu koko laatikolle.Hmm...Etten nyt mene ja palelluta tipuja prhana et...mietityttää... :smt017 :smt011
Lämpölampun ku laitoin lootan yläreunan tasolle...lämmöt nous 40 ... :shock: Se on kai liikaa.Ja ylemmäs tuo lämpölamppu on vaikee saada ellen laita kattoon,mut ku tuo loota on siirrettävä malli.Päivän ne on tuvassa ja yön ne nukkuu tuommosessa isossa komerossa jos meinaa et emäntä saa nukuttua. :smt003 Isäntä kyllä nukkuu ja lapsetkin...mut emäntä. :smt002

Sen voin sanoa että...noi viirut o kyl yhellaisia kakka pyllyjä!! :smt019 Koko ajan on peräs sonnassa.Mikä siihen auttas et ei ois??
Kanatiput on siistejä ku mitkä!! :smt050

Kun saan lapset nukkumaan rupeen laittaa uudet munat koneeseen. :smt041

Hoh hoijakkaa meinaa väsyttää... :smt015
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Päivitystä! :smt001

Kanala projekti on pientä maalausta vailla ja häkkiosastoja! :smt041 Oon niiii tyytyväinen tulokseen!Pian se on jo valmis.Pari iltaa menee isännän osilta ohi,mutta se ahkeralle ja hyvälle apulaiselle sallittakoon. :smt054 Levyt on kaikki seinällä ja osa seinistä ja katto on pian kaks kertaa maalattuja.KYLLÄ TULEE HIENO! :smt041
Tänään maalaan loput mitä jälellä on! :smt041 Sitten jos huomen illalla rupeis suunnittelemaan verkko koolauksia. :smt003 Jos isäntä viel hakee mulle verkkoo ja styroksia...ni on kaikki tarpeet hankittuna. :smt023 Ja voin rueta samantein verkottamaan kun saahaan koolaukset tehtyä. :smt023 Jee jee!

Muna katsaus! Viime pe iltana laitoin koneen uudelleen hyrräämään ja latasin 18 siitosmunaa ja 16 kaupan munaa.16 siitosmunista tähän tietoon itänyt! :smt041 eli silkkejä ja kääpiö kotseja tiedossa.Kun vaan kaikki selviäis loppuun asti! :smt023 Kaupan luomuissa ei näkynyt muuta ku keltuainen joten rankalla kädellä pistin ne kattilaan...tipuille ruokaa. :smt001 Maanantaina lisäsin koneeseen eldoradoja ja ruskeita kultamunia plus yhen jättikotsin munan ja tänään toisen jättikotsin viirujen kanssa yhtäaikaa. :smt003 Jätti kotsit laitoin omasta kanalasta,kun kotsi rupes munimaan.Ni pakkohan se on kokeilla tuliskohan niistä mitään. :smt048

Kolme kanatipua voi hyvin.Tosin yks niistä on jotenkin loukannut silmänsä...ku pitää sitä kiinni melkei kokoajan ja eilen ku katoin se oli vähän semmonen vuotava..kirkasta nestettä.Eli oisko johonki tökänny sitä tai joku nokkassu.Toivotaan et paranee! Viirut mitä on nyt viel jälellä...on jo nii vilkkaita vipeltäjia että. :smt050 Kolme niistä on tummia ja se yks semmonen kermankirjava??!! Ei siis valkoinen niin ku ekaks aattelin. :smt002

Mutta nyt...mä lähen tipujen aamutoimiin ja maalaus hommiin. :smt006 Kaikki jees siis! :smt001
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

JEEEEEEEEEEE!!!!!!!!! :smt041 :smt041 :smt041 :smt041 :smt041 :smt041 :smt041 :smt041

Uusi hieno talvikanala on häkkien iiiihan tosi pientä tekemistä vailla valmis!!! :smt040 :smt040 :smt040
Ukkeli rakenteli eilen verkolle tukipuut ja tänään mä naputtelin verkot paikalleeen!! :smt040 :smt040 :smt041 :smt041

Siis vaude!!Se on ihan pian valmis!!Ja siit tuli tosi tosi hieno!! :smt050 :smt050 :smt050

Enään ois viirujen häkit tehtävä..joka ei nyt mahottoman iso homma oo,mut kummiski.Ja ovien eristys...joka käy ukolta kyllä näppärästi! SIT SE ON VALMIIIS!!! :smt041

Voittaja fiilis!!Iso työ tehty ja pian se palkitaan kun saan pehkut heittää lattioille ja laittaa nuo isommat 4 silkkiä sinne jo touhuamaan omaan uuteen kotiinsa!! :smt050
Pienet jos ois viel sisällä...

Väsynyt mutta niiiin onnellinen olo!!! :smt045 :smt041 :smt040

Sori mä oon yhtä hymiööö tänään!!Väsyttäski niiii mahottomasti,mut kyl täst viel lähetään kahtomaan viirujen häkkien kohtaloa.Mitä niist saahaan aikaan!


JEE JEE JEE!! Anteeks!Tääl on vaan yks naisihminen niin riemuissaan!! :smt040 :smt040 :smt040

Tiput voi hyvin!KAsvaa ja sulat lisääntyy!Syävät hyvin ja temmeltävät menemään.Lento harjotuksiakin jo! :smt040 Kone surisee munat sisällään...pari vkoa ni sieltä pitäs jotain rueta kuoriutumaan. :smt050 Pääsevät sitten ajallaan uusiin hienoihin tiloihin. :smt023
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Eilen muutti isot Silkkitipuset uuteen kanalaa...kyllä olivat ihmeissään ku kanin häkistä muuttivat isoon tarhaan.Silmät lautasen kokosina ihmetteli paikkaa. :smt007
Mahtava iilis ku sai laskea omat omiin uusiin tiloihin.

MUTTA VIIME YÖNÄ OLI PAKKASEN PUOLELLA JO!!! :smt012 Isäntä töistä laitteli viestiä et käy kahtomassa miten tiput on tarennu uudes kanalas kun on ollu pakkasta...Juu kyllä.Siellä voitiin tosi hyvin. :smt007 Täytyy hankkia mittari joka näyttää alimman lämpötilan...ja laittaa se kanalaan.Jotta saan seurattua miten on villotukset onnistunu ja lämmöt pysyy.Ukkeli laitto jo ovelle kynnyksen ja tänää kai eristää ovet.SIt se ois valmis!!Mä kokeilen naputtaa pupujen tilaan väliseinän...

Pehkun laitan tulemaan kun pääsen hakee turvetta... Ja innolla odotan kun koneessa rupee taas tapahtuu. :smt003

Muoks.Noi isot silkki tivut on juhannuksen kieppeillä kuoriutuneita,ei noita pari viikkosia. :smt002
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Hellou pitkästä aikaa. :smt001 Touhua ollut niin et ei oo kerinny kirjottelemaan.Mutta kuulumisia.

Tulevana vkonloppuna meillä pitäis kuoriutua 19 kananmunaa ja 16 viiriäisen munaa. :smt007 Ainoo vaan..mun täytyy käydä molempina aamuina töissä. :smt012
Mutta taidan palkata vanhimman lapsen(tytön) Kirjaamaan jos tipuja syntyy ja mikä millonkin. Ni tiedän sitten ite seurata tipuja. :smt002 Ou jee...pitäs laittaa tipujen laatikot valmiiks pikku hiljaa tuossa loppu vkosta. :smt001
Mut ei sinä...mopo kun käsistä lähtee...mä laitan VIELÄ yhden haudonnan käyntiin. :smt005 Siitä tulee semmonen kimppa haudonta kaverin kanssa. :smt003 Jos sitä tälle syksylle ois haudottu ihan tarpeeks... :smt048 Siihen haudontaan tulee 22 munaa. :smt003 Tipuja tipuja :smt007

Viirutiput on kasvanut jo niin että niill on täydet sulat. :smt023 Ja mano on kovaa.Ne on jo Lämpösessä kanalassa,kun niiltä meinas tila loppua kesken. :smt003
Ne kolme kana tipuakin siellä on nyt ollut pari päivää. :smt001 Hyvin voivat ja ovat virkeitä ja elosia tapauksia.Nauttivat kun on enempi tilaa.

Voi vide,ku jaksas oottaa vkoloppuun et tiput kuoriutuu... :smt048 Näkis nyt mitä noista tulee... :smt023 Oi joi joi.Nooh...onneks täs on vähän tekemistä..ja kipeit lapsia.Menee aika nopsaan.Täytyy tässä lähteä sisustamaan uutta kanalaa.Vielä en oo siihen hommaan kerinnyt.Siis sisustamaan rehusaavejen tms puolelta. :smt001 Ja jos löis hyllyjä seinälle et sais noit purnukoita tms nätisti ojennukseen. :smt001

Vkoloppuna hain rokki kukon ja kanan.Hui kun kukko tuntuu isolta noijen tipusien rinnalla...ja onhan se oikeestikki iso kukko. :smt003 Komeita ovat...meinaa vaan kukko polkea kanaa aika useaan...toivotaan et ei mene yli.

Nyt tästä lähettävä hommiin...sisustus hommiin. :smt023
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

AI JAI JAAAIIII!! :smt041 :smt041 :smt041

Tänään touhunnu kanalan sisustusta...ja siitä tuli niiiiiiiiiiiin hieno ETTÄ!! :smt049 :smt049 :smt049 :smt041
Pakko hehkuttaa!! :smt023 Ooon niin onnessani!!Tällä ilon määrällä mennään pitkälle! :smt023

Huomenna tiedossa sit tipujen häkin pesu seuraavalle satsille...ja ja...viiruille pestävä vanha laatikko...ja ja...

Kahesta häkistä puuttuu orret ja munintakopit,mut ne teen sit ku tipuset jaan ja vähän vielä kasvaa. :smt023
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Tämän viikonlopun aikana meillä on urakalla kuoriuduttu! :smt041 :smt041 :smt041

Saldona nyt on jos oikein tulkitsin...6kpl kääpiö kotsia ja 8 silkkiä! :smt041 :smt041
Jos jonki väristä mutta ei mustaa... :smt045 Meno on kova tipu lootassa. :smt003 Niin ihania! :smt049 :smt049 :smt049

Kantipujen lisäks kuoriutu 7 viiriäistä. :smt023 Yksi ihana suklaanruskea,kaksi riistaa ja neljä kerman väristä. :smt007 Niin pieniä noijen kantipujen rinnalla. :smt003 Mahtavaa! Kone lähti pörisee uutta kierrosta...22 munaa sisälle. :smt023
Tosin sinne jäi vielä jokunen viiriäisen muna...ja kaupan luomuja pari jotka kuoriutuu ihan täs kahen päivän sisällä... :smt023

Nyt oli pikanen päivitys...kiirusta pitää... :smt048
Hellan lettas

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

:smt041 Paljon onnea perheen lisästä! :smt049
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Kiitos. :smt003

Mä tyhmä menin poistamaan eilen yhen kaupanluomun kun en nähny siinä mitään eloa monenkaan(kolmena eri päivänä) läpivalasun myötä,vaikka kui katoin tarkkaan...ja kun sen prkl hajotin...se tipu eli...pienen hetken enää hajottamisen jälkeen!!TAPPAJA!!! :smt022 :smt022 :smt022
Kaks on viel koneessa,mut ei merkkiä vielä kuoriutumisesta. :smt017 Mua jäi kaivelemaan tuo tipun tappaminen niin,et tänään kylällä käydessä mun oli kaivettava uus satsi kaupan luomuja tuonne koneeseen jo noiden uusien munien lisäks.Sainki hakemalla hakea noita samoja mitä edellisetki on.Ei sitten missään,mutta viimenen paikka oli jossa tärppäs,mihin menin asenteella...täällä niitä ei nyt ainakaan ole!!Mutta siellä oli...ja sain lievitettyä tuskan tuosta taposta ostamalla uudet itämään.Jos niistä etes se yks tulis...vaikka sitä ihanaa valkosta tipua minkä hengen vein..ei tuo mikään enää takasi...Mutta jospa saisin nyt rauhan kun laitan nuo koneeseen ku hetken lepäävät. :smt009

Mutta jo olemassa olevat tiput voi hyvin.Yhessä ainoassa on varpaissa joku...kaks ulointa varvasta on kippurassa,mutta tipu on muuten tosi virkeä.Katsotaan mikä sen kohtalo tässä tulee vielä olemaan.
Mutta niin ihania pörrösiä,että!! :smt007
Hellan lettas

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Voi ei..Mulla kans on noita oman tunnon tuskia,kun nakkaan kuoriutumattomanki munan pois,,että jos olinki liian hätäinen.Ny mä en oo ees avannu niitä enää. Eihän sille ny mitään voi enää.Sun pitää vaan unohtaa ny koko juttu,ja keskitttyä elossa oleviin,vaik ahistaaki. :smt056
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Täytyy munki opetella että en aukasis enää kuoriutumattomia. :smt011 Tulee nii paha mieli. :smt011 Jospa se tästä...unohtuu...ainaki kaukasemmaks jutuks. :smt012 Hm hm!On tää nii tämmöstä.Mitenköhän opin itekki siihen kun noita kanoja hoitelen et osasta voi tulla vaikka lihaa pakkaseen...Saas nähä.Ei se auta.Mut jotenki noihin kiintyy niin,ku niitä hoitelee ja niille aina hoitopuuhissa juttustelee.Ja aina ku kanalan ovet käy aukasemassa ja laittamassa kiinni,toivottaa hyvät yöt ja huomenet. :smt001 Tuo hoito porukkaki on ihan huippu.Mahtavavia yksilöitä...tulee kyllä ikävä kun lähtevät,päivänä minä hyvääsä. :smt009 Tiesin sen että se päivä koittaa mutta...niihinki on kiintynyt jo niin...minä ku lapsetki.Kuinkakohan lapset reakoi..??!!

Mitenköhän musta on tullu näi herkkis.. :smt003 En tiiä...mikä lie. :smt005
Hellan lettas

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

niin,mun tapauksessa ainaki on niin jo pistäny vihaksi,kun tivut on ollu ihan valmiita ja sit vaan lopussa kuolleita kuitenkin,,kosteuksissa häikkää ilmeisesti.Kun nyt nämä jotka pitäs tulla ens lauantaina tulis sillai,että saan olla kattomassa mittareita jne,niin luulis,että selviivät hengissä ulos saakka.Ainakin lujasti toivon.6 munaa siellä nyt on mulla.Siksi en oo kiusannu itteeni aukomalla munia.
Vastaa Viestiin