Tarttuuko marek ankkoihin?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Adeliina

Tarttuuko marek ankkoihin?

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

Oireitten perusteella meillä on nyt kanoilla sit marekia. Kukko lähtee Eviraan tutkittavaksi, sit selviää varmaksi, mutta aika varma olen siitä jo ilman tutkimuksiakin... ja sellasta tässä nyt pohdin, että mites noi meidän ankat, voiko marek tarttua niillekin? samanlaisia siivekkäitähän nekin on..

Ja jos on jotain vinkkiä, miten voin mahdollisesti edes jotenkin vähentää kanakuolemia, niin kertokaa ihmeessä, miten mä sen marekin meiltä häädän, tai edes vähennän....
mik

Re: Tarttuuko marek ankkoihin?

Viesti Kirjoittaja mik »

Ei sitä marekia taida kokonaan saada pois, mut sarastumisten määrää ja vakavuutta voi vähentää yyber-huolellisella siivoamisella. Ts. mitä vähemmän bakteereja on kanalassa, sitä parempi. Ts. tehosiivoamista ja tuulettamista nyt akuutin vaiheen ajan.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä en usko että sillä siivoamisella voidaan ehkäistä muiden sairastumisia. Marek on virus joka säilyy rakenteissakin vuosikausia, sitä on käytännössä aina kanalassa. Marekiin sairastuvat heikot ja ajan mittaan kanta tulee virukselle vastustuskykyiseksi. Silti aina silloin tällöin joku sairastuu. Tsemppiä Adeliinalle :smt056 , tauti on kurja
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kaupunkilegendaa tai ei, niin marekin oletetaan tarttuvan 0-2 viikoisiin poikasiin kaikkein herkimmin. Ei tarttuis enään aikuisiin kovin helposti. Tiiä sitten häntä. Viruksien tappamiseen löytyy Virgon S jolla pitäis kaikki rakenteet ja välineet käsitellä, tilojen ollessa tyhjillään, ja sitten pitäis aloittaa alusta munista konehautomalla. Munien välityksellä ei niin helpolla leviä. Tossa oli mulla se yks syy, että niitä eldoraadoja, ja pidin aika pitkään poikaset tiloissa, joissa ei oo ollut moneen vuoteen kanoja, ja aina silloinkin vain konehaudottuja poikasia, muutenkaan ei siellä kirjastovaunussa pahemmin rampata( mitä nyt kirjoja joskus vaihtelemassa). Muuta konstia ei kait oo... kun se rokottaminenkaan ei takaa satavarmaa suojaa.

Mulla tuli alkuun, toistakymmentä vuotta sitten, aikuisena tai lähes aikuisena ostettujen kanojen mukana marekkia, ja luulen, että noissa meidän isoissa sekalaisissa pullukoissa on pakko olla virusta( tosin ei oo ees pienellä ressaamisella tulleet kipeeksi, tiiä sitten). Toistaseks raadoista ei oo tullut yhtään raatoa :smt047

Marekin tarttuminen ankkoihin on kait aika epätodennäköistä.. löysin joskus kyllä päinvastaistakin väittävän tutkimustuloksen, että saattais kuitenkin olla joissa tapauksissa mahdollista(lähinnä kait joku labrakoe, en muista enää tarkkaan). Tipsi kait sitä on selvitellyt enemmän. Kysyppä siltä.. sillä voi olla jotain mustaa valkoisellakin.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

No siis aivan varmaan siivoamisella ja jo sairastuneiden eristämisellä toisista kanoista voidaan ehkäistä/lieventää tartuntaa. Mitä vähemmän niitä viruksia siellä ympäristössä on, sitä pienempi riski sairastua.
maunu_muori

Mustakin se, että sanotaan aina, että jokaisessa kotikanalassa on marek, on vähän väärin niitä kohtaan, jotka vaikka hävittää linnut ja aloittaa alusta sen paskan hävittämiseksi... joskus tuntuu siltä, että sillä perustellaan vaan sitä, että jos sattuis myymään sellaisen, jolla on tartunta, niin ei siitä pidä vetää hernettä nenään, eikä tarvii ees ostajaa etukäteen varottaa että kuukauden sisään on ollut selviä tautitapauksia, kun kaikilla kuitenkin on se virus.. jota mää en kyllä usko.. Mie kerran ja kaks oon sen saneerauksen tehnytja, otan tasan tarkkaan vastaan enään munia, en eläviä, jos nyt oon saanut sen riesan pois. Sit sen näkee, kun raadot alkaa munimaan... :smt045.. Olis tuolla yks tuttu, joka tarviis kanoilleen väliaikaskotia, mut tän vuoks en voi tarjota kotia, ees väliaikaisesti kellekkään. En haluu ottaa lisää riskiä. Mulla on ne sairastuneet tapaukset olleet ostopoikasten ongelma, joita oon tarkotuksellisesti pitänyt eri puolella tilaa jonkin aikaa ja ressannut, että nään, tuleeko ne kipeeksi.(paitti alussa, kun en noista taudeista tiennyt hökäsen pöläystä)
Viimeksi muokannut maunu_muori, 28 Kesä 2012, 15:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ei se siivoaminen ja jo sairastuneiden eristäminen auta kun infektoituneet linnut levittävät tautia vaikka itse ovat terveitä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
maunu_muori

Saneeraus auttaa aina :smt005 ... mut käy kukkarolle ja on pirun työlästä! Pitää ostaa se hautomakone ja luopuu.. luonnonmukainen lisääntyminen vaihtoehdosta :smt045 .. ja pestä tilat virgonilla ja rakentaa parhaassa tapuksessa kokonaan uus kanala. Ja pitää joku välivuos ilman kanoja tai ainakaan sairaita oireilevia..Poikastartunnoista suurin osa saadaan suoraan emokanalta: musta uhanalaisia maatiaiskantoja pitäs hautoo VAAN koneellisesti ja eristää ne pahimman tartuntavaihevaaran ajaksi kokonaan aikuisista linnuista...JOS halutaan että ne kannat oikeesti säilyy elossa.

Arvaatte varmaan mitä oli meidän ekat marek linnut .... :-" .. no tuli yks kasvainsakki ihan rokkienkin mukana :smt019.. mut katotaan ny onko syytä sysissä vai paskannanko omaan pesään, kun noi raadot tulee siihen ikään :smt047 .. pari tylleröö tykkää mennä samaan tilaan yöksi, missä ne raadot nyt on.

Mareklinnusta tehty kanapaisti maistuu ihan samalla tapaan kuin ilman tartuntaakin :smt005
Viimeksi muokannut maunu_muori, 28 Kesä 2012, 15:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Adeliina

Hmm.. sellanen tuli vielä mieleen, että mulla kaikki sairastuneet ja kuolleet kanat ovat olleet ns. vanhoja kanoja, eli eivät enää mitään pikkutipuja, nuorin oli 8kk ikäinen. Tipujakin on kanalassa keväällä ollut, eikä mikään niistä kuollut tautiin. Tähän asti kaikki oireilleet ovat kuolleetkin.
Voisko olla niin, että oisin itse tuonut taudin jostain, esim. ostotipujen myötä, tai kanalavierailuilta, tai joku on tuonut taudin meille, ja noilla vanhemmilla kanoilla jos/kun ei ole ollut tautia ennestään, ei ole vastustuskykyäkään siihen?

Noh, nää nyt on vaan tämmösiä mun pohdintoja ja jossitteluja, eipä sille enää mitään voi kun tauti on tullut.. mutta jännä juttu on vaan tosiaan se, ettei tämän kevään tipuista kukaan ole oireillut, ainoastaan 3 aikuista kanaa ja 1 kukko kuollut, ensimmäinen huhtikuussa, ja eilen viimeisin. Tuo nuorin kana oireili muutaman viikon, oli välillä jo parempana, mutta kaikki muut ovat menneet huonoon kuntoon tosi nopeasti, parissa päivässä nuupahtaneet.
maunu_muori

Se mitä oon taudista löytänyt tutkimustuloksii, niin tartunta saadaan YLEENSÄ untyvikkona, oireettomalta emokanalta tai sen kanssakulkijoilta. Sairastuminen sitten tapahtuu vasta aikuisena. On sillain vähän kuin HIV.. kestää pitkään ennenkuin tulee tirppa niin kipeeksi, että taudin voi havaita, osa tirpukoista kuolee tartuntavaiheessa(siis ne untuvikot), mut niin pieni osa ettei osaa marekkia sillon epäillä. Tyypillisiä aikuisen taudin aktiivivaiheen käynnistäjiä ovat stressi, muninnan aloitus tai joku muu esim ravintojuttu, joka laukasee aktiivivaiheen. ( vertaa ihmisen huuliherppes).. mut niilläKIN se tauti on yleensä saatu jo untuvikkona.

Taudin ilmenemismuotoja ovat erilaiset kasvaimet( nää keihittyy pikkuhiljaan ja vasta loppuvaiheessa on havaittavissa) sisäelinpoikkeemat ja sydänsairaudet ja sitten ne hermostolliset oireet, kuten aikuinen spagaatissa tai totaalinen halvaantuminen tai pikkuhiljaa kana tulee sokeaksi. Muistaakseni siinä tuli myös joitain oireita munintapuolelle.. jossain on yks linkki .. mitä kaikkee se penteleen virus voi aiheuttaa..

Ainoo EHKÄ tapa olis saada se tauti talttumaan arvokkaassa populaatiossa, olis konehautoo munat ja sillä aikaa tehä se saneeraus, PERUSTEELLISESTI, myös tilat desinfioiden... virukset ei kestä kuumaa, eikä hapanta, höyrypesurin vuokraaminen ja se virgon, jonka ph on jotain 2 auttaa.. pakkanen ei tapa virusii..

Mie en oikein usko että sitä vois kamalasti siirtää esim käymällä kylässä kanallissessa paikassa.. no jos heti meet talsimaan untuvikkojen sekaan samoilla vermeillä niin ehkä sitten...kyl se tartunta vaatii sairaan tai piilevästi sairautta kantavan kanaelikon untuvikkojen lähellä...

Kyl miekin teille yritän päästä käymään oli sitten marekkia teillä tai ei... mut en iha 100% uskalla vielä luvata.. ton jäärän vuoksi. Ei jäädä yöks, mennään ehkä sukuloimaan.. jos on aikaan.. jäärän suku on siinä teijän ympärillä aika tarkkaan :smt045.. Pakkohan teille on tulla, että näkee Hildurin :smt040

toivottavasti evirassa löydetään se syy, oliko marek vai joku muu juttu..
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä tosiaan joku vuosi sitten lueskelin noita tutkimusjuttuja, ja tutkijat olivat tutkineen jossakin jutussa marekia ankanalkioissa. Siis olivat tartuttaneet ne tarkoituksella. Mulle jäi hämäräksi miksi ne tutkivat sitä nimenomaan ankalla, liekö halusivat jonkun ei-isäntälajin tutkimuskohteeksi. Mun käsityksen mukaan marek ei ankkoihin tarttuisi, tai jos tarttuu niin se on sitten todella harvinaista. Eviran eläinlääkäri sanoi joskus puhelimessa että marek ei ankkoihin tartu (meillä oli ankka avattavana evirassa).
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Adeliina

Ok, kiitos tiedosta, jospa siis ainakin ankat ois turvassa :)

Oon tässä miettinyt noita stressijuttuja, ja kaikki muut, paitsi ensimmäinen, ovat kuolleet sen jälkeen kun päästettiin ne pihalle. En siis keksi mistä se eka ois stressannut, mutta eipä noita kanan aivoituksia voi aina ymmärtää..

Nyt sit tuijotan jokaista kanaa ihan hullunlailla, että onko niissä jotain vikaa, vikaa, vikaa... ainakin tällä hetkellä kaikki näyttää normaaleilta, syövät ja juovat reippaasti, muniakin tulee normimäärä.. voi kunpa se tauti ois jo ohi.
Vastaa Viestiin