MILLOIN HANHENPOIKASEN SAAPI LASKEA KESÄLAITUMELLE?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
SariJ-T

MILLOIN HANHENPOIKASEN SAAPI LASKEA KESÄLAITUMELLE?

Viesti Kirjoittaja SariJ-T »

Hei, teille!
Minulla olisi täällä 2vko-synttärit hanhenpoikasilla! Nopsa kasvu tarkoittaa yletöntä kakan määrää ja hiljalleen tekisi mielemme siirtää lintuset ulos (ainakin kodinhoitohuoneemme vauvalasta). Vauvala siivotaan monta kertaa päivässä mutta kyllä nuo touhottajat saavat vaan mahtavan määrän kakkendaalia aikaiseksi... Heillä alkaa pyrstöstä sulkatyngät tuntumaan eli täällä odotellaan jo höyhenpuvun kasvua. Mutta asiaan: minkä ikäisenä tämä kolmikkoni pärjäisi ulkosalla tarhassa? Minulla on tallissamme kanoilta kesäksi tyhjäksi jäänyt tila, mutta mme ole laittaneet hanhia sinne sosiaalisiin kontakteihin vedoten. Yritämme viettää noiden kanssa mahd. paljon aikaa etteivät, ryökäleet, kasvaisi vieraita ihmisiä pelotteleviksi mahtailijoiksi. :smt009 Meillä kuitenkin käy pihassa päivittäin paljon kodin ulkopuolista poppoota ihan jo hoitolasten perheistä naapureihin.
Kiitos vastauksista ja kaikista mahdolisista hanhi-vinkeistä (me täällä vasta opettelemme hanhi-emoina oloa)! s
sannikki

Re: MILLOIN HANHENPOIKASEN SAAPI LASKEA KESÄLAITUMELLE?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meillä alle viikon ikäinen hanhenpoikanen oli jo päivän ulkona kun oli niin lämmintä, jos niillä on vedoton suoja pehkuilla yöksi niin laittaisin ulos vaan :)

toinen asia onkin sitten se sosiaalisuus, eli mitä enemmän leimautuvat ihmiseen sen varmemmin myös ihmiselle uhoavat varsinkin urokset, kun tulevat sellaiseen vuoden ikään! Kun ihminen on osa laumaa eli hanhet mieltävät lajikumppaniksi niin silloin VARSINKIN vieraat saavat kyytiä. Olen aiheesta keskustellut parinkin lintu-tietäjän kanssa ja se tuli itsellekin yllätyksenä, koska haaveilin sylihanhesta, noh sellaisen sainkin, katsotaan mihin joudun sen kanssa... Meillä on yksinäinen hanhenpoika joka on täysin leimautunut minuun ja varmasti myös puolustaa minua jos sattuu uros olemaan. Meidän aikuiset hanhet jotka ovat omiensa kanssa kasvaneet eivät välitä vieraista eikä omista muuten kuin ilmoittamalla että joku on tontilla. Kaikkia kulkijoita pihalla väistävät kohteliaasti, uros ehkä sihisee hieman mutta väistää varmasti! Koskaan eivät ole ketään kiusanneet vaikka monet vieraamme sitä pelkäsivät alkuun.
Kesäkurmitsa

Re: MILLOIN HANHENPOIKASEN SAAPI LASKEA KESÄLAITUMELLE?

Viesti Kirjoittaja Kesäkurmitsa »

Siipikarjaharrastajienkin pitäisi muistaa aina tämä: http://www.siipi.net/index.php?option=c ... &Itemid=61
Siihen en ota kantaa, onko asetus enää aiheellinen, mutta voimassa se on joka tapauksessa. Pieniä kanaparvia näkyy olevan ulkona keväisin heti kun on pälvipaikkoja lumessa...
Vastaa Viestiin