Myrkylliset kasvit & muu epäsopiva

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Lapikas

Myrkylliset kasvit & muu epäsopiva

Viesti Kirjoittaja Lapikas »

Pikaista vastausta, Noki meni ja veti kielonmarjan kurkustaan alas. Kielohan on myrkyllinen, etenkin marjat, onko mitään tehtävissä? Kanaahan ei voi edes oksetuttaa... Ja lääkehiiltä ei kotona ole, jos sekään edes kanoille sopisi... :smt009 :smt009

Äiti kyllä väittää että luonnon linnutkin syö jopa näsiän marjoja, joka vasta myrkyllinen onkin. Ja sanoo, että enhän mä voi tietää kuinka monta kielonmarjaa noi kanat on jo tänä kesänä syöneet... :smt011

Ja sydämeehän toi kielon myrkky niinkun vaikuttaa.
Viimeksi muokannut Lapikas, 25 Syys 2007, 15:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

sinuna en huolestuisi, usko vain äitiäsi. Kanat Ja (yleensäkin linnut) harvoin syövät mitään josta niille on haittaa. Minulla ainakin nuo popsivat vaikka ja mitä kun kuljeskelevat pitkin pihaa "villeinä"
Lapikas

Viesti Kirjoittaja Lapikas »

Joo, täytyy tosiaan toivoa ettei mitään tule... Nyt on jo monta tuntia tapahtuneesta, ja kana on edelleen täysin oma itsensä, eikä mahakaan ole yhtään sekaisin tmv. Ja noillahan on melko nopea tuo ruuan läpimeneminen.

Mutta kiitos helpottavasta viestistäsi, toivotaan että olet oikeassa. :smt001
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Samoin minäkin luulen, ettei kielonmarjasta mitään tule. Eh---ei kovin vertailukelpoinen esimerkki, mutta lapsi voi syödä 1-3 marjaa ilman oireita. Jos on syönyt sitä enemmän, annetaan lääkehiiltä. Kanoillekin lääkehiiltä voi antaa, vaan en muista ulkoa annostusta.

Meillä on koiran- ja lumipalloheisiä ja näkyvät syövän niiden marjoja ilman haittavaikutuksia. Kerään kyllä marjat pois maasta ja pensaiden alaoksilta, mutta kanaset ovat joskus mua vikkelämpiä...
Lapikas

Viesti Kirjoittaja Lapikas »

Ihana kuulla ettei hengenvaaraa pitäisi olla. Itse olin jo aivan maani myynyt jo kun näin Noen sen nielaisevan. Ja revin kyllä kans loput hassut marjat pois siitä, missä nyt aina liikkuvatkin... Pitääkin tommosia olla olemassa, ihmisten päivää pelottelemassa. :smt001
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Luulenpa minäkin, että syytä huoleen ei ole. :smt001 Meillä vuohi (kaukaa haettu esimerkki, mutta kuitenkin) söi pari syksyä sitten punäkärpässienen kokonaan. Hypin vähän aikaa seinille ja soitin myrkytystietokeskukseenkin. (<- Silloin vielä vastasivat eläinten myrkytystapauksiin, enää eivät.) Netissä surffasin opiskelemassa kuinka nopeasti myrkytyksen pitäisi alkaa jne. Vaan mitään ei tapahtunut, eikä myrkytystä koskaan tullut. Vuohi oli terve kuin pukki (vaikka olikin kuttu) ja on sitä edelleenkin.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on kans käsitys, että tällaiset ei-niin-pitkälle-jalostetut eläimet kyllä itse tietävät, mitä syövät. Siis juuri vaikka kanat, jos kerran ovat tottuneet ulkona puuhastelemaan.

Eri asia on vaikka koirat, joissa on oikeesti niin hulluja yksilöitä, että pitää esim. vaikka syödä kaikki sienet, mitä löytää??? (Tutun tutulla oli, vähän sillä oli palaa käämit!)
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Netistä löytyi väite, että suurin osa luonnon myrkyllisistä marjoista on turvallisia linnuille. Niin ja linnuthan on kasvien tapa levittäytyä, ei niitten myrkyttämisessä olis mitään järkeä.
Mä olen kanssa ollut Mimmin ja muitten kanssa tuossa käsityksessä jalostamattomista eläimistä, mut nyt en enää niin tiedä... Teurastettaessa vapaan kanan kivipiirasta löytyi nitojan niittejä ja eilen kuttu pisteli himolla poskeensa airsoft-aseen kuulia... :smt104
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No mutta nehän ei ollut niille vaaraksi, vai?

Mäkin rakentelin vuohien ulkotarhaan katosta, niin Justiina kävi mun naulapakilla ja veti hartaana rautanauloja, ennen kuin ehdin väliin!! Vähän jännitti, jos naulat repii (peltipurkkilegendoista huolimatta) sisuskaluja, mutta ei siitä mitään seurannut. Kaipa sitten oli vähän aneeminen olo.. :smt002
Lapikas

Viesti Kirjoittaja Lapikas »

Heh, joo Noki on kyllä aivan oma itsensä edelleen. :smt001 Mutta muninut se ei tänään, ensimmäisen kerran koko kesänä jätti munimatta. Mutta tuskin se nyt tuohon kielonmarjaan liittynee, jos vaikka on aloittamassa munintataukonsa, tosin sulkasatoa sillä ei ole ainakaan vielä. Tai sitten vaan välipäivä. :smt003

Kyllä noikin välillä yrittää syödä ties mitä roinaa... Jotain muovinkappaleita esim., mitä ehkä kiviksi luulevat.

Muokkasin vähän tuota otsikkoa tällaiseksi yleiseksi aiheeksi. :smt002
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Hienoa, että Noki on kunnossa. :smt001
Laitettiin äsken pakastimeen pari kanaa, mahoista löytyi lasinsiruja ja metallinpaloja. :smt087
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Meillä toinen koirista, kleinspitz, söi pari viikkoa sitten sieniä. Herran omatoiminen sienestys tuli maksamaan melkein 700 euroa. Jätkä joutui teholle. Tosin laskua maksaessani ku virnuilin vaan ääliömäisesti, oli pakko sanoa vastaanotto virkailijalle, että oikein naurattaa ku rahalla selviää ja saa koiran elävänä kotiin :smt001
Olin kyllä nähnyt, että Doni söi pihalla tatteja, mutta mun mielikuvitus ei oikein riittänyt siihen, että se syö myrkkysieniäkin.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jaa, sellaisia koiria on siis enemmänkin!! No, hyvä että homma päättyi onnellisesti.

Tämän mun tietämän koiran omistajat saivat ell:ltä sellaisen ohjeen, että jos koiran saa kiinni itse teosta, niin heti vain kourallinen suolaa perään, niin koira oksentaa sienen pois. Oppi muuten aika pian senkin, ettei kannata syödä näitä "suolasieniä"!
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Menee nyt enemmän ja enemmän ot:ksi, mutta naapurin mummo aina varottelee, että pitää katsoa vuohien perään, ettei ne pääse syömään mitä tahansa. Mummolla on joskus ollut vuohi, joka söi jonkun muovin kappaleen ja tukehtui siihen.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Tällainen vanha juttu myrkyllisistä kasveista löytyi, mutta ajattelin vielä kysyä muiden kokemuksia. Mun tuleva kanatarha on täynnä valkovuokkoja ja vähän kielojakin, osaavatko kanat varoa niitä?. Vai pistävätkö innoissaan valkoiset kukat poskeensa? Mahtavatko vuokot ja kielot olla kanoille edes myrkyllisiä? Pitäisikö mun repiä vuokot ja kielot pois tarhasta, ennen kuin sinne kanoja päästän? :smt017
Vastaa Viestiin