Ankkojen munien haudonta?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
maumau

Ankkojen munien haudonta?

Viesti Kirjoittaja maumau »

Millä voi haudottaa ankkojen munia? (käykö sama hautomakone mikä kanojen yms muniin?) poikkeaako miten kanojen munien haudottamisesta koneessa? (kosteus, lämpötila?) Mites kun ankka vaavit kuoriutuu, mitä syövät? mitä lämpöä tarvitsevat?
En löytänyt tätä aihetta muut munivaiset viestiketjusta (tai sitten puusilmä olen) mutta kiitos jo reippaille vastaajille :smt006 Mites muuten se oluthiiva ankkojen kanssa? Olen kuullut että jotkut puhuu sen olevan "ehdoton" ja osa taas ei anna sitä ollenkaan? Mitä muuta ankoille voi syöttää ja onko jotain mitä ehdottomasti EI saa antaa?
Mikä ruokinta on siis "paras" vauva ankalle tai aikuiselle ankalle?

(Suunnitteilla ankat joskus keväällä. :smt049 )
Viimeksi muokannut maumau, 20 Maalis 2012, 11:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuulia

Re: Ankkojen munien haudonta?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Mä haudotin ankan munat siinä samalla kuin kananmunatkin, samassa koneessa, kanat vain kuoriutuivat viikkoa aikaisemmin, ei siinä muuta eroa ollut, vaikka yleisesti puhutaankin että ankan munat tarvitsevat enemmän kosteutta, ja kasvoivatkin yhdessä aina siihen asti kunnes ankat oli mielestäni liian suuria kanatipujen joukkoon, niin sitten erotin ne ettei ne tallo kanatipuja, ja sitä samaa tipurehua saivat kuin kanatiputkin ja kaikki on hengissä ilman jalkavikoja, en antanut oluthiivaa vaikka sitä niin mainostetaan. tipurehua annoin kait 1,5-2kk, ja sitten siirryin kauraan ja munitusrehuun mikä on perusruoka jota on aina kupissa saatavilla, ja sitten tulee lisänä leipä, keitetty peruna, puurot ja vihreät sun muut porkkana suikaleet mitä nyt kanatkin syövät. aika nuorena jo annoin vihreää, ja kun oli syksy ja vihreää saatavilla niin ihan päivittäin annoin kasan voikukan lehteä, ja se olikin suuri herkku, sillä ne sai myös aika kesyiksi, kun syötin lehtiä kädestä.
maumau

No tuo oli aika selventävä vastaus :) Kiitos siitä! Meillä hautomakone on 7 kananmunalle pitääpi siis jossain vaiheessa kokeilla ankan munasia siihen kunhan jostain niitä vain ensin saan...
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Tämä sama ohje pätee myös ankan munien haudontaan:
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=9&t=5083

Ja tärkeää on sitten kun tiput kuoriutuvat että annat niille ensimmäiseksi ruuaksi murskattua kanan/ankanmunaa ja alat pikkuhiljaa siihen sekoittamaan tipurehua joukkoon. Ja LÄMPÖ on pikkutipusilla tärkeä! Oluthiivaa on hyvä murskata ensimmäisten kananmuna murskeiden joukkoon että saavat tiettujä vitamiineja, joka estää räpyläviat.
Ja pikkuiset on opetettava todella harkiten vedellä pulikoimaan -niin jos ovat konehaudottuja. Ohjeissa sanotaan ettei saisi päästää niitä uimaan vasta kun sulkapeite on alkanut kasvamaan, mutta minä olen opettanut niitä pienessä muovikipossa (matala semmonen missä myydään jauhelihaa) räpyttelemään huoneenlämmössä jo viikon ikäisenä, juuri sen verran että jalat vähän kastuvat ja sitten äkkiä lämpölampun alle takaisin. Silloin ne tulevat pikkuhiljaa rohkeammiksi veden suhteen ja hetken päästä et voi muuta kuin ihailla kun pikkuiset innoissaan polskuttelevat muutaman sentin syvyisessä vedessä :smt044
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä käyttäisin oluthiivaa jo ihan varmuuden vuoksikin, koska ankanpoikaset voivat saada niasiininpuutteesta elinikäisiä jalkaongelmia. Ja tipirehut on suunniteltu kananpoikasille, joilla on paljon pienempi niasiinintarve kuin ankoilla. Tietty niasiinia saa kananmunansta ja eläinproteiinista kanssa, eli jos poikaset saavat muutakin kuin poikasrehua niin se voi tietty olla avuksi jos ei sitä oluthiivaa anna. Oluthiiva ei kuitenkaan ole niin kallista eikä vaikeaa hankkia (esim. samlla kuin ostaa rehua niin voi maatalouskaupasta ostaa sitä hepoille tarkoitettua oluthiivaa törpön). Olen antanut silloin tällöin myös aikuisille,ne tykkää oluthiivan mausta ja saavat siitä samalla vitamiinitäydennystä. Mä olen lukenut rovion englanninkielisiä ankankasvatusopptaita, ja jokaisessa niistä painotetaan tuon niasiinin tärkeyttä ankanpoikasille.

Mäkin olen ankkapiiperoita päästänyt jo n. viikonikäisenä kylpemään, mutta vainlämpimässä vedessä ja lämpimässä tilassa, valvonnan alla ja heti lämpölevyn alle kuivumaan kylvyn jälkeen. Ovat aivan hulluna veteen, eli melkoista kaahailua tällaiset kylpysessiot :smt044
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Pirjo kirjoitti:Ja pikkuiset on opetettava todella harkiten vedellä pulikoimaan -niin jos ovat konehaudottuja. Ohjeissa sanotaan ettei saisi päästää niitä uimaan vasta kun sulkapeite on alkanut kasvamaan,
Mun kyllä täytyy tunnustaa, että meillä ne alkaa läträä veden kanssa suunilleen heti toisena päivänä. Ihan ekana vesiastiana mulla on niillä sellainen kissan muovinen matala ruoka-astia, ja siihen ne jo heti änkee "uimaan" ja siitä se alkaa, minulla vesi astiat kasvaa isommiksi hyvin pian. Untuvikkoina uivat pesuvadissakin (jonka olen kaivanut maahan, että pääsevät sieltä pois) ja tietty pitää pitää huoli, että vadissa on aina niin paljon vettä, jotta pääsevät helposti pois. Minä haudon ankat koneella ja kesäsin. Minulla ne ovat aluksi isossa kanihäkissä jossa on lämpölamppu jossain reunassa, mutta olen huomannut ettei ne tykkää liiaankaan lämmöstä, saattavat kuivatella sen alla, mutta mieluummin nukkuvat muualla. Pesuvati vaihtuu muuten hyvin äkkiä lastenammeeksi, joka on myös maahan kaivettu ja kyllä ne nauttii saadessaan sukeltaa :smt003
maumau

Hienoja vastauksia !!! Kiitos kaikille. No pitääpi ostaa oluthiivaa rehun yhteydessä samalla niin ei ainakaan tarvitse jalka vikoja pelätä. Aikuisia ankkoja minulla joskus olikin mutta koskaan en ole pikku ankkoja hoitanut joten nämä tiedot tosi tarpeeseen tuli :) :smt006
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Kauhiaa :smt021 Pelastin aikoinaan sellasesta lintuautosta kolme ankanpoikaa jotka toiset oli tallonu alleen ja olivat aivan jaskassa olisivatko olleet päivän-kaks vanhoja. Äkkiä kotiin pesemään poikia lämpimässä vedessä ja pahvilaatikkoon ruokapöydän päähän ja lämpölamput päälle. Sen jälkeen ne uivat joka päivä meidän tiskialtaassa :smt040 Oli tosi hauskoja kun sukelsivat ympäri allasta ja niillä ei vielä ollu kyllä sulkia. Mitä mulla on ankkoja ollu niin mun mielestä sitä parempi vedenpitävyys niille tulee mitä enemmän ne saa uida. Keväällä kun ne pääsi eka kerran lampeen niin nehän kastuu ihan läpimäräks jonkun päivän vaikka niitä on koko talven yrittäny kylvettää lasten kylpyammeessa :-"
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Konehaudotuilla ankanpojilla ei ole emon iholta saatua suojaavaa rasvaa untuvissaan. Siksi ne kastuu kylpiessään. Ihan pikkupoikiakin voi toki jo kylvetellä, kunhan huolehtii että vesi on alkuun lämmintä, kylpysessio valvottu ja lyhyt alkuun ja kylpemisen jälkeen lampun alle kuivumaan.
Minä olen ollut huomaavinani, että tällaiset konehaudotut poikaset joilla heti varovasti aloittelee nuo vesileikit, kehittävät nopeammin sen oman suojaavan rasvan untuviinsa. Eli stimuloiko uiminen/kastuminen jotenkin rasvarauhasen toimintaa? Ainakin se lisää poikasen sukimisaktiivisuutta, jolloin sitä rasvaa tulee levitettyä untuviin.

Meillä aikuiset ankat saa iso-punaheltta kolmosta tai nelosta ja kauraa. Sekaan laitan välillä monivitamiinia ja oluthiivaa. Oluthiivassahan on niitä tärkeitä B-vitamiineja, syötän kevättalvella sitä kanoillekin parantamaan siitosmunien laatua. Sen pitäisi kuulemma parantaa itävyyttä.
maumau

Hyvä tietää nuo ruoka jutut kyllä ja selvensi kaikkien vastaukset tosi hyvin. Ja hoito vinkit tuli myös tarpeeseen. Mieheni kanssa puhuttiin tuossa yksi päivä myös kalkkunoista, mites niiden munien haudonta? ja minkäkokoisia munia kalkkunoilla edes on? :smt005 Eli käydään nyt sitten samalla ankkojen munien haudonnan lisäksi kalkkunat läpi, jos innokkaita vastaajia löytyy. Nimimerkillä "Vain kanojen munia haudottanut" :smt017
siiri

Viesti Kirjoittaja siiri »

Minua alkoi kiinnostamaan tämä ankkojen konehaudonta :smt001 Pitääkö niillä olla mikä lämpötila ja kosteus?
Myisiköhän joku minulle ankan siitosmunia? Eikös näissäkin ole jotain töyhtöpäätä, sellainen olis kiva :smt007 Meniskö siihen sekaan samaan koneeseen pari hanhen munaa?
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Syövätkö ankat kauran ihan kokonaisena, vai pitääkö sen olla litistettyä? Kysyy hän, jonka logiikalla lättänällä nokalla voi syödä vain lättänää ruokaa. :smt005
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Me annetaan kokonaista kauraa (sekoitettuna iso-punaheltta 3:een). En tiedä saisiko ankat paremmin ravinteet irti litistetystä kaurasta. No ainakin sieltä toisesta päästä ei tuuttaa kokonaisia jyviä :smt005 Heh, näkisippä kun ankat nielee kokonaisia muikkuja, on ne sellaisia herkkunokkia että.. :smt054
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Karhurouva kirjoitti:Syövätkö ankat kauran ihan kokonaisena, vai pitääkö sen olla litistettyä? Kysyy hän, jonka logiikalla lättänällä nokalla voi syödä vain lättänää ruokaa. :smt005
Siis hyvä logiiggakysymys :smt044 Mulla kun oli ankkoja niin kyllä ne kokonaisia söi ja hiekkaa päälle ettei olis kurkku niin liukas :smt005 luulee hän :smt043
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Siiri; mulla olis siitosmunia -isäankkana pekin ja äiteinä: tupsupää riistanvärinen(kuten sorsa), mustavalkoinen ja ruotsinkeltainen. Värit näet täältä viimeiseltä sivulta:
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... &start=105
Vastaa Viestiin