tipuja kaupan munista?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
piiparinen

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

vau! onnea onnea vaan :smt003 on siinä ollu vipeltäjää..maatiaisiako ne oli?mein Paukku näky olevan hermoromahduksen partaalla viime pääsiäisenä kun syntyi ne 8 tipua :smt001 jokaista olis pitäny vahtia.. eli en taida hirmu montaa tilata kuitenkaan :smt001
kun saisin yhden kanan ja kukon syntymään niin se olis just passeli :smt001 vaan yleensä siinä käy et kanat antaa odottaa itseään ja kukkoja vaan putkahtelee :smt005
mutta katsotaan miten käy jos ja kun saan niitä tilattua joltain :smt001
flai

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja flai »

piiparinen kirjoitti:vau! onnea onnea vaan :smt003 on siinä ollu vipeltäjää..maatiaisiako ne oli?
Ovat risteytyksiä ja koneella haudoin. :smt045
sannikki

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

noh niin... kaupan luomumunia piruuttaan työnsin koneeseen, ihan vaan kokeilu mielessä ja tarkastaakseni lämpötila ynnä muut säädöt :) olishan se ylläri jos jotain sieltä tulisi mutta en odottele kovinkaan hengitystä pidätellen :)
saralele

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja saralele »

Muutaman päivän päästä läpivalaise, ja kerro näkyykö hämähäkkejä :smt003
sannikki

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

eikös se 5-6 vrk ole hyvä aika läpivalaista?? silloin meinasin kurkata eli ylihuomenna tai siitä seuraavana:)
Iloisten Munatalo

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kyllä ne siinä vaiheessa jo pitäs näkyä, meillä näkyi jo 4 vrk jälkeen :smt045
sannikki

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Okei, kiitos kurkkaan siis huomenna, kun to iltana laitoin :) jännää :D eivät ainakaan haise, eli ei kai pilalla ole, vai kuin pian alkaa haista??? Kyl mää ihmettelen jos noista tipuja saa :smt042 mutta harjoitus ennen kaikkea, kääntely/lämmön seuranta... Lämpö pysyy tosi hyvin 37,4 kostausmittaria tossa covatutto 16:sta ei ole enkä sopivaa ainakaan prismasta löytän... sääasema missä kosteusmittari olis maksoi 49,90... aikas tyyris...
Iloisten Munatalo

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Sannikki, Karhulan Raja-Marketissa on reilulla parillakympillä hyvä mittari, ostin semmoisen itselle kanalaan... sisä-ulko ja kosteus samassa.
sannikki

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

kiitos vinkistä täytyykin hakea sellainen :smt041 uskaltaiskohan tänään jo kurkata :smt017 neljä vuorokautta haudottu :smt040

Onko muuten liiasta kurkkimisesta haittaa jos munan käännön yhteydessä valaisee ja aikaa menee noin 10 sek???? ja erilaisia ohjeita on miljoona, toiset valaisee sivulta toiset päästä.... mikä on OIKEIN OIKEIN????
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4446
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Alahan kurkkia! Täälläkin odotellaan jännityksellä tuloksia. Itse läpivalaisen tylpästä päästä, koska niin olen sen oppinut. Läpivalaisu kannattaa tosiaan ajoittaa munien kääntelyn yhteyteen, ettei liian usein auo konetta ja sekoita lämpöjä ja kosteuksia. Mistä kohtaa olet lämmöt mitannut?
sannikki

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Woooot wooot wooot???? valaisin munia, yhdessä näkyi ehkä suoni, sellanen n 2 cm pitkä, nyt keltuaiset (luulen) erottuivat toooosi selvästi, hautomattomassa kaupan munassa en sitä nähnyt. katsotaanpas kaksi päivää eteenpäin :smt035 , jännää vaikkei mitään oliskaan!!!! Yhdessä munassa ilmakupla näkyi myös hyvin. Osaako kukaan sanoa siitä pilaantumisesta, haisisko munat jo jos olisivat pilalla??? meillä ei haise yhtään :)
Iloisten Munatalo

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mulla ei ainakaan emon alle jääneet kehittymättömät munat haisseet yhtään milleen eivät edes rikottuani. Ainoa joka haisi ihan kammolle oli se kuoreensa menehtynyt tipu :smt011 mutta sen hajun huomasin heti kun menin aamulla kanalaan. Raadon hajun kyllä tuntee vaikka unissaan :smt019
hen-na

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja hen-na »

sannikki kirjoitti:Woooot wooot wooot???? valaisin munia, yhdessä näkyi ehkä suoni, sellanen n 2 cm pitkä, nyt keltuaiset (luulen) erottuivat toooosi selvästi, hautomattomassa kaupan munassa en sitä nähnyt. katsotaanpas kaksi päivää eteenpäin :smt035 , jännää vaikkei mitään oliskaan!!!! Yhdessä munassa ilmakupla näkyi myös hyvin. Osaako kukaan sanoa siitä pilaantumisesta, haisisko munat jo jos olisivat pilalla??? meillä ei haise yhtään :)
Minulla on kanssa kokeilu meneillään kaupan luomumunista. Hautomakoneella siis haudon. Nyt on jäljellä vielä seitsemän päivää... n.viikkositten aloin niitä vasta tiirailemaan kunnolla (ihan vaan ledi-otsalampulla :smt003 ).. Pongasin sieltä kaksi munaa josta tiesin, että eivät varmasti ole kehkeytyneet mihkään suuntaan, toisen otin pois heti ja laitoin omien kanojen munan, kun sellainen oli samana päivänä tullut. Rikoin tuon pois ottamani munan ruumiin avausta varten, eikä se haissut yhtikäs miltään. Tänään otin kaksi munaa sieltä pois (siis noista luomumunista ei mistään tule yhtään mitään, ekalla tiirailulla keltuainen(?!) näytti 5:ssä munassa huomattavasti suuremmalta, kuin sellaisessa mitä ei ole haudottu, mutta enään niissä ei ole tapahtunut yhtikäs mitään) ja tosiaan pakkohan mun oli rikkoa nuo kaksi munaa ja kattoa mitä sieltä sisältä löytyy, mutta aivan tavallinen oli, niinkuin taikinaan olisin munan rikkonut, eikä siis haissutkaan. Niin ja laitoin sitten noiden kahden munan tilalle taas kaksi omaa, koska tuosta ekasta omasta on alkanut pikkuinen tekeytymään, joten hätähän minulle tuli, että "nyt se on yksinäinen tipu, pakko saada kavereita sille". Ja nyt minulle putkahti mieleen kysymyksiä!!
-voinko ottaa ne loput 4kaupanmunaa pois koneesta ja jatkaa haudontaa vain kolmella munalla?
-ja tosiaan noilla on nyt viikko eroa kuoriutumis ajassa, eli miten himputissa käy sitten, kun kosteutta pitäisi nostaa sille ekalle kuoriutujalle...??

Kyllä meni vaikeaksi, olisi pitänyt vähän aatella ennen...eikä vasta jälkeen... :smt017
piiparinen

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

mietin vaan sitä et mistä tietää onko kaupan luomumunat kanalasta, missä kukko polkee?
eihän niistä tule mitään jos näin ei käy...eikös se niin mene et sit ne vasta hedelmöittyy :smt017 ?
sannikki

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Eihän sitä tiedäkään :smt040 mut ei se ota jos ei anna ja mie ainakin oon saanu uskomattoman kivaa kokemusta kääntelystä, koneen säädöistä ja muusta, jopa läpivalaisusta :) vaikkei mitään varmaan tulekaan munista...
Vastaa Viestiin