luomurehua?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Pippis

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja Pippis »

Lassilan rehua täälläkin käytössä, kun tila on kätevästi työmatkan varrella. Meil on kanat tykänneet siitä rehusta.
Nennukka

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja Nennukka »

Kiinostaisi luomurehua alkaa syöttää tuleville kanoille. Soija ei kyllä innosta yhtään... Mut katotaan kunhan päästään alkuun kanojen kanssa :)
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Menisikö tuo lassilan rehu myös ankoille? Kokemuksia?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
hurtta

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja hurtta »

Mä syötän luomuna siemensekoitusta joka taitaa olla tarkoitettu pikkulinnuille :smt003 Kauraa, ohraa, vehnää, tattaria ja jotain muita siemeniä. Hyvin maistuu eikä käy kukkarolle kovin kalliiksi.
tanja

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja tanja »

Me ollaan tulossa Mäntyharjulle torstaina ja voisin toimittaa sitä Lassilan rehua jokusen säkin jos joku haluaa. Matka on siis Lassilan tila- Mäntyharju, ilmasiks kulkis samoilla bensoilla kun muutenkin ollaan tulossa sinne :smt001
KanatON

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja KanatON »

hurtta kirjoitti:Mä syötän luomuna siemensekoitusta joka taitaa olla tarkoitettu pikkulinnuille :smt003 Kauraa, ohraa, vehnää, tattaria ja jotain muita siemeniä. Hyvin maistuu eikä käy kukkarolle kovin kalliiksi.
Saako Hurtta udella mistä sinä saat edullisesti tällaista sekoitusta vai sekoitatko itse? Ja jos sekoitat itse niin mistä saat edullisesti raaka-aineet? Lahden suunnalta olen epätoivoisesti luomulaatuja etsinyt ja vaikeaa tuntuu olevan...
Kesäkurmitsa

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja Kesäkurmitsa »

Mun kanat syö myös luomurehuja, koska olen luomuviljelijä, ihan kotovaraisia eväitä: kauraa, ohraa, vehnää ja hernettä sellaisenaan ja lisäksi mössöä, joka on keitettyä perunaa (tai juureksia, mitä nyt sattuu milloinkin olemaan) ja härkäpapua, siihen sekaan piimää tai maitoa, jos sattumoisin on joku sopiva purkinpohja kaapissa. Ruohoa näin kesäaikaan tietysti lisäksi, talvikaudella idätän joskus viljaa sellaiseksi reilun pääsiäsruohon kokoiseksi. Eläinperäisiä eväitäkin voisi toisaalta kasvatella itse, jauhomatoja tms., mutta en ole vielä kokeillut. Mun kanamäärä on pieni, kymmenkunta kanaa + kukko, joten niitten kanssa värkkää aika pienellä vaivalla, mutta tuolla rehustuksella munissa on pysytty.
hurtta

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja hurtta »

KanatON kirjoitti:
hurtta kirjoitti:Mä syötän luomuna siemensekoitusta joka taitaa olla tarkoitettu pikkulinnuille :smt003 Kauraa, ohraa, vehnää, tattaria ja jotain muita siemeniä. Hyvin maistuu eikä käy kukkarolle kovin kalliiksi.
Saako Hurtta udella mistä sinä saat edullisesti tällaista sekoitusta vai sekoitatko itse? Ja jos sekoitat itse niin mistä saat edullisesti raaka-aineet? Lahden suunnalta olen epätoivoisesti luomulaatuja etsinyt ja vaikeaa tuntuu olevan...
Kuulun lähiruokapiiriin ja sieltä listoilta olen jyviä hankkinut :smt023
Wilhelmina

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja Wilhelmina »

Mä syötän kanoille pelkästään luomuviljaa ja kotitalous"jätteet" ( siis tähteet, kuoret yms), kaivavat pihassa matoja ja toukkia ja käyvät kääntämässä kasvimaan :smt001 . Lisäksi keittelen perkaamattomia särkiä, haukia, säynäviä yms kalaa. Yhteen väliin kanat söivät lähes kattilallisen keitettyä kalaa päivässä. Eikä munat maistuneet yhtään kalalle. Joten kalan maku muniin tulee jostain muusta kuin tuoreena keitetystä kalasta. En edes kalkkia ole lisännyt, kun vetelivät ruodot ja kaikki munan kuoret.

Teurasjätteet voi myös keittää kanoille esim, kalanperkuut, lampaan sisukset niiltä osin kuin eivät mene koirille ja kissoille. Jotkut vievät lampaanpäänkin keitettynä kanojen nokittavaksi.
KanatON

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja KanatON »

Kiva kuulla, että kaikki eivät automaattisesti käytä valmisrehuja (tai ainakaan niitä normirehuja, joita Aggri yms. myy). Luin juuri Kanojen maailma-kirjaa, josta sain omantunnon pistoksen kun siinä sanottiin, että ruoantähteet yleensä vain lihottavat kanat ja kana saa ihan väärässä suhteessa ravintoaineet. Rehut kuulema paras vaihtoehto... Itsellä luomukauraa, luomurehua (Lassilan tilan härkäpapujuttua), ruoantähteitä monipuolisesti ja kalkkia sekä vihreetä ja öttimöntiäisiä. Millähän ne kalat ennen eli kun rehuja ei ollut... :smt005
Wilhelmina

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja Wilhelmina »

KanatON kirjoitti: Luin juuri Kanojen maailma-kirjaa, josta sain omantunnon pistoksen kun siinä sanottiin, että ruoantähteet yleensä vain lihottavat kanat ja kana saa ihan väärässä suhteessa ravintoaineet. Rehut kuulema paras vaihtoehto... :smt005
Tällä on helppo perustella teollisia rehuja. Uskokoon ken haluaa. Ensinnäkin kuka oikeasti tietää mitä ravintoaineita kana tarvitsee? Nämä ruokintanormit tuppaavat muuttumaan vähän väliä, ainakin näin vanhemman luomuhörhöilijän perspektiivistä katsottuna. Eli nykyinen kanan "oikeaoppinen ravitsemus" saattaa olla jo huomenna rukkauksen tarpeessa. Joten olet syöttänyt kanaa VÄÄRÄLLÄ ravintokoostumuskella.

Itse suhtaudun suurella varauksella teollisiin rehuihin. Suomalaista rypsirouhetta käytän, kivennäistä lisään eläimilleni myös. Tämä kivennäisen lisääminen on tällä hetkellä erityismietinnän alla ja yritän löytää paremman ratkaisun.
maunu_muori

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mie ottaisin kanssa luomurehut, jos saisin niitä jostain läheltä. Kaipailisin kovasti luomukauraa ja ohraa, ehkä rypsirouhettakin luomuna, mut tässä meijän lähellä ei oo kuin perinteisii, tai en oo ainakaan mistään kuullut, että olis myytävänä. Omat pellot ei riitä kuin laitumeksi ja muuten ollaan ostosessa, ja perinteisesti tuotetuilla. Ainakin niin kauan kun on noita nelijalkasii, pitää tyytyä siihen, mitä saa, peräkärryllisen kerralla.

Mut sitä geenimuunneltuu soijanpaskaa yritän vältellä oli sitten rehu agrista tai muualta, ja maissille sanon :smt019, mut toi on lähinnä mun henkkoht ongelma
KanatON

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja KanatON »

Kiitos vertaistuesta. Joskus on niin tylsää olla yksinään "hörhö" :smt005
LiisaM

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja LiisaM »

Heippa :smt006
Kyselisin vähän vinkkiä teiltä viisaammilta ja kokeneemmilta, ihan ummikko kun olen vielä näissä ruokinta-asioissa. Minulla olisi mahdollisuus saada luomutilalta ainakin kauraa, ohraa, ruista, vehnää, spelttiä, härkäpapua ja hernettä kokonaisena, rouheena, hiutaleina tai jauhoina. Haluaisin sekoitella tipuille/kanoille oman rehuseoksen, johon sitten lisäisin tarpeellisen määrän muuta proteiinia, hiilareita ja vihreää/tuoretta. Yrittäisin noudattaa tuota 1/4 proteiinia, 1/4 vihreää ja 1/2 hiilareita ohjetta, + siemeniä tms. lisäksi. Onko vinkkejä missä suhteessa eri viljoja kannattaisi laittaa tai missä muodossa tarjoilla, varmaan tipuille hiutaleina tai rouheena? Miltä muuten kuulostaa, onko jotain vielä mitä kannattaisi tuohon seokseen lisätä? Olisin kovin kovin onnellinen jos joku tulisi kaveriksi pähkäilemään :smt045

Nyt tipuset ovat ihan pieniä vielä ja ovat saaneet vasta keltuaisen lisäksi kaurahiutaleita piimässä, soraa, munankuorta ja vettä. Kovasti tarmokkaita ja reippaita tirpusia ovat :smt049
Jojona

Re: luomurehua?

Viesti Kirjoittaja Jojona »

Oman rehun sekoittaminen kiinnostaisi minuakin, jos ei tuota Lassilan rehua ole saatavissa tänne asti. Viisaampien vinkit ovat siis kovasti tervetulleita :)
Vastaa Viestiin