Pano-Pete

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Ihanaa, kun joku biologi jaksaa selittää asian.. kivahan se oppiaine oli, vaan ei riittäneet paperit.. tai oikeestaan lekuri kiels ees yrittämästä..tai eläinlääketieteelliseen.. heh heh.. ja nyt muori täällä haistelee kaikenkarvaisia epiteelejä.. pääasiassa ilman lääkitystä.. paska ei haitta, mutta ne hajusteet, pakokaasut ja .. jotkut muut..keinotekoiset asiat...
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Tää on kyllä ihan mun feivoritti juttu, tää munan ihmeeliinen maailma...
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Ja tää eksyy jo ihan täysin aiheesta, mutta eikös se biologi voisi siitä kanakalkistakin johinkin kertoilla tarkemmin.
Sain niin hyvää opastusta ko. asiasta, että mietin oikein ääneen jälkeenpäin, että kätevää jos on kalkki ja pienet kivet samassa paketissa!
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Kiitos!
Kuulostaa uskottavalta. Olisin kyllä voinut luulla, että keltuainen on se munasolu.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Ai kanankalkista. Mitäs siitä puhuttiin? No kirjoitan mitä mieleen tulee. Säkissä myytävä kanankalkki on kalsiumkarbonaattia, siis ihan kalkkikiveä. Raekooltaan se käy kanan ruoansulatukseen jauhinkiviksi ja tietty kalkinlähteeksi. Ai mutta siitähän me puhuttiin, että sitä käytetään puhtaan veden suodatuksessa ihan viimeisenä PH tasapainottajana. Mutta mitenkäs se taas tähän liittyy :dontknow: Sorry, en muista mitä puhuttiin, olin niin täpinöissäni riikinkukoista. Mutta kiviä, kuin kiviä! Niin ja siitä munasolusta. Onhan se keltuainen osa sitä. Varsinainen pipana on kuitenkin tosiaan siinä pumpulimaisessa täplässä keltuaisen pinnalla. Mutta kyllähän sitä keltuaista voipi maimisoti nimittää munasoluksi. Olisikohan Strutsin keltuainen sitten maailman suurin munasolu? Olispa kiva tietää!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4448
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Sirppi kirjoitti:Eikös kukon siittiöt voi elää kanan sisällä 12 vrk.
Mun wanha kanakirja sanoo, että voisivat elää jopa kolme viikkoa! Voi olla kyllä vanhentunutta tietoa, mutta silti kannattaa pitää aika pitkä "varoaika", jos haluaa varmasti jonkin tietyn kukon jälkeläisiä...

Jännää on tuo kananmunan biologia...mä oon mielessäni vertaillut näin:
-alkiolevy=munasolu
-keltuainen=istukka
-valkuainen=lapsivesi
-valkuaissiteet=napanuora
-kuori=kohtu
Vastaa Viestiin