Probleemaa taas

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
mahannus

Probleemaa taas

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Ja taas sama juttu fasaanien kans
13 syntyny 50munasta ja päiviä 26.
Munissa monissa näkyi ja osassa vieläkin nokka näkyy mutta viis on jo kuollut pääsemättä munasta pois.
En tiiä onko lämmöt taas reistaillu vaikka kahdella mittarilla oon mittaillu vai onko tuo kosteuden nosto lisäräteillä saanut koneen pohjalle pikkusen vettä joka ois tappanu munaan poikaset sisään.
Vielä muutamissa missä näkyy reikää on selvästi pientä eloa, näkeepi sitten pääsevätkö pois vai kuolevatko.
Joka vuos sama homma, mikähän tässä tökkii? nuo mitkä oon kuolleena ottanut munasta pois ovat ihan kehittyneen poikasen kokoisia ja näköisiä, viimisin oli jo nokka ulkona ja suutaan auko mutta sitten loppu suun liike ja kuolla kupsahti.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Probleemaa taas

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onpa harmillista, että noin huonosti kuoriutuu tipuja. Minulla ei ole vastauksia ongelmaan, mutta heittelen ilmoille kysymyksiä, joihin voisi kiinnittää huomiota...

Mikä kone sulla on ja onko sillä joskus aiemmin saatu aikaan parempia tuloksia?
Voisitko hankkia paremmat mittarit lämmön ja kosteuden seurantaan?
Ovatko siitosmunat omalta parvelta vai muualta tulleita? Kuinka emolintuja ruokitaan ja onko mahdollista, että emolinnut olisivat liian läheistä sukua keskenään?
Onko oma fasuparvesi/siitosmunien lähtötilan parvi päällisin puolin terveitä ja ovatko kerätyt siitosmunat ulkomuodoltaan ok ja onko niitä säilytetty keräilyn ajan huolella ja kuljetettu koneeseen hellävaroen?
mahannus

Re: Probleemaa taas

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Tällä kertaa siitosmunat ei ollut omasta tarhasta, niin en osaa sanoa miten on säilytetty.
Kone on maino 35 automaattikone, mä itse ny miettiny tuota pohjaratkaisua koneessa ja epäilen että se on pilannut osan munista koska pohjalle on päässyt valumaan vähän vettä ja ritilän päällä munat joutuneet pikkasen veden kans kosketuksiin.
Ajattelin korjata ensivuonna tilanteen siten että nostan pohjalevyä 5mm ylöspäin niin pohjalle jos vettä tulee se ei ylety muniin koskemaan.
Ensimmäisenä vuonna haudontasatsista tuli elävänä 75% poikasista, mut silloin oli alkuperäinen elohopeamittari käytössä joka sittenmmin meni rikki.
Onhan se niin noissa koneissa että puhaltimen tarkoitus on vetää ilmaa koneesta ulospäin? mietin kun jouduin kerran purkamaan ja puhdistamaan koneen niin ettei johdot ole väärinpäin ja propeli pyöri väärään suuntaan.
Ehkä tässä viisastuu taas ens vuonna, olihan tuo kuitenkin puolet parempi haudontatulos kuin viimevuonna :)
Vastaa Viestiin