Haudontakokeilu omatekoisella

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Tiger76

Haudontakokeilu omatekoisella

Viesti Kirjoittaja Tiger76 »

Huh nyt alkaa jännittään. Tänään 18 vrk viisi tyrnis munaa olleet koneessa. Kaikissa näkyi elämää valaisussa viimeviikolla. Monta kömmähdystä on tullut matkanvarrella ja pari kertaa päässyt lämpö nousemaan hetkellisesti yli 39, kun termostaattia joku käynyt vähän säätelemässä. Muuten kyllä kone toiminut moitteettomasti. En kyl odota kovin suurta kuoriutumisprosenttia.

Kuva

Kuva
Tiger76

Re: Haudontakokeilu omatekoisella

Viesti Kirjoittaja Tiger76 »

Oon testaillut tuossa tipujen eka viikkojen asumuslaatikkoa. Josko sieltä jokunen sattuisi kuoriutuun. Mitenhän saisin sen lämmön nousemaan? Nyt olen kokeillut 40w lampulla, mutta lämpö nousee vain 27 asteeseen.
Pirjo

Re: Haudontakokeilu omatekoisella

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Kävisköhän siihen 60W lamppu...?
...en nyt tiedä onko nuo tehdastekoisetkaan koneet niin sata varmoja; mulla covatutto16 ja silloin kun oli kovat pakkaset (ja sisälläkin laski lämpö yön aikaan +12 asteeseen) niin kosteudet heitteli laidasta laitaan -mutta lämpö koneen sisällä kyllä onneks pysyi asetuksissa (muutaman kerran jouduin säätelemään). Jos olisin ajoissa tajunnut niin olisin pyytänyt miestäni näppäränä rakentamaan omatekoisen koneen; minusta valmiit koneet on aika törkeän hintaisia.
vardenji

Re: Haudontakokeilu omatekoisella

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Miten sen nyt ottaa... Mun omarakentamalle tuli kuitenkin hintaa siinä 50 euroa tai sinne päin, eikä lämmöt pysy sen vertaa oikeissa asteissa, että haudonta onnistuis. Näillä näkymin se vaihtelu 34-40 c pilas taas mun haudonnan. Toivottavasti tigerin haudonta onnistuu :smt023 Jos elämääkin on näkyny! Mulla ei näy... :smt009
milkkis]

Re: Haudontakokeilu omatekoisella

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Meillä onnistu omatekosella hautominen vallan mallikkaasti, kanat ja ankan poikaset tuli haudottua ja ihan hyvillä prosenteillakin :smt001 Tsemppiä haudontaan :smt001
ann75

Re: Haudontakokeilu omatekoisella

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Onnea matkaan täältäkin. Omatekoisella mennään meillä myös. Perjantaina kuoriutui neljä reipasta ankkavauvelia :smt050

Tipulaatikosta, minulla on seuraavanlainen viritelmä kana- ja ankkatipuille: akvaariossa pohjalla lämpömatto, froteepyyhe, jalallinen "yöpöytä"lamppu, jossa n. 35 wattinen punainen lamppu sekä varalämmönlähde kylmiä öitä varten eli toinen 35 wattinen lamppu. Kantena on verkko kissojen varalle, jonka päällä filtti. Pientä rakoa pidän, että ilma vaihtuu ja jos tuuletetaan tms, niin laitan filtin siksi aikaa peittävämmin päälle.

Olenkohan ihan hakoteillä, jos epäilen, ettei koko tipulan tarvitse olla 37 asteinen. Onkohan se niin vaarallista, jos esim toisessa päässä on vain tuo 27 ja sitten lampun alla tarpeelliset 37 alussa. Oletko mitannut lampun alta lämpötilaa? Muoks: viisaammat vastatkaa tähän. Minulla näyttää toisessa mittarissa sellainen 25 toisessa päässä tipulaa ja liikkuvat sielläkin vilkkaasti ja ruuat javedet ovat siellä viileämmässä päässä.

lämpömattoja saanee lemmikki/akvaarioliikkeistä, meillä vauvelit viihtyy sen päällä, mutta vaihtelevat paikkaa lampun alle ja kauemmas eli osaavat jo parin päivän ikäisenä valita itselleen sopivan lämmön. Matto ei peitä koko pohjaa ja sitä ohjaa termari, joka on laitettu 37 asteeseen (anturi lämpömaton päällä niin että lampun valokeila osuu siihen, tiput tosin potkii sitä mennessään ja milloin se on missäkin... Termarin tilasin maton kanssa Sakasta ja samaa termaria käytin hautomakoneessa.

Punaisia hehkulamppuja oli ainakin joku aika sitten ihan honkkari/robinhood osastolla. Jonain "bile"valona tuota myytiin vissiiin nuorison tarkoituksiin, räikeä paketti jne. Olenkohan ihan väärässä, että punainen valo ei häiritsisi tipusia niin paljoa kuin kirkas valo. Tosin tehot on aika alhaiset, nuo 35-40 wattia max värillisissä lampuissa. Auttaako kääriä tipulaa viltteihin ihan alkuun? Muista ilmareiät kuitenkin :-"
Tiger76

Re: Haudontakokeilu omatekoisella

Viesti Kirjoittaja Tiger76 »

Kiitos vinkeistä :smt001 Nyt oon saanu tulevan tipulan lämmön jo 30 asteeseen. Täytyy nostaa se latialta kodinhoitohuoneen pöydälle ni eiköhän se lämpö viel siitä nouse.

Minun omatekoinen hautomakone tuli maksamaan muutaman euron :smt003 Veljeni hommas jostain vanhasta laitteesta tuon termostaatin, tuuletin on vanhasta tietokoneesta. Tuollanen vanha kylmälaukku on hyvä, se on jotain muovia ja muoviseinien välissä on styroxia. Sit oon tehnyt molemmin puolin seiniin ilma aukkoja joita sit ilmastointi teipil oon sulkenu tarpeen mukaan.
Jos haudonta ei onnistu ni se on kyl ihan oma kämmi tuon termostaatin kans, ku hoksasin nyt vasta sen teipata ettei pääse liikkumaan.
Viimeksi muokannut Tiger76, 15 Maalis 2011, 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vardenji

Re: Haudontakokeilu omatekoisella

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mulla ei oo tota termostaattia eikä tuuletinta. :(
milkkis]

Re: Haudontakokeilu omatekoisella

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Ei mullakaan mitään tuulettimia ollu eikä termostaatteja ja hyvin silti pelitti
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Haudontakokeilu omatekoisella

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kun verrataan konehaudottujen tipujen hoitoa (eli tässä tapauksessa lämpötilaa) emon alla haudottuihin tipuihin, niin pointti on juuri tuo minkä ann75 kertoo! Emokanan allahan on lähes 40 astetta lämpöä ja ympäröivä lämpötila voi olla hyvinkin viileä (esim. viitisen astetta plussalla), niin silti tiput osaavat mennä lämpimään paikkaan silloin kun sitä tarvitsevat. Eli konehaudotuilla pitää olla riittävän lämmin paikka korvaamassa puuttuvaa emoa, mutta muu alue tipulasta saa olla (huomattavasti) viileämpi.

Punainen valo on ympärivuorokautisessa käytössä parempi kuin kirkas valo.

Onnea ann75:lle ankkatipuista ja peukutusta Tiger76:n haudontaan!
Tiger76

Re: Haudontakokeilu omatekoisella

Viesti Kirjoittaja Tiger76 »

Heiluvat jo ja parista kuuluu tsirputustakin :smt041 Jänskää
tesla

Re: Haudontakokeilu omatekoisella

Viesti Kirjoittaja tesla »

Ha, montakohan sieltä tulee? Jännää. Mä vasta virittelen tuota systeemiäni toimintavalmiuteen, saapa nähä tuleeko valmista.:D
Tiger76

Re: Haudontakokeilu omatekoisella

Viesti Kirjoittaja Tiger76 »

No kahdessa ainakin on jo säröä :smt003 Kyl on huonosti nukuttu yö takana, ne on nää äidin vaistot :smt040 sitä jostain syystä joka välis herää koneeseen tiirailemaan. Mut ei auta kuin lähteä töihin
Tiger76

Re: Haudontakokeilu omatekoisella

Viesti Kirjoittaja Tiger76 »

Hyvin näytti kone toimivan. Kaikki viisi tipua kuoriutunut :smt007
vardenji

Re: Haudontakokeilu omatekoisella

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Onnea tigerille :smt041
Vastaa Viestiin