Eroja rotujen välillä haudonnassa?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

kite

Eroja rotujen välillä haudonnassa?

Viesti Kirjoittaja kite »

Oletteko "kokemuksen syvällä rintaäänellä" :smt002 huomanneet olevan eroa eri rotujen haudonnassa (koneella) siinä
miten tarkkoja ovat esim. kosteudesta tai lämpötilojen säilymisestä ym. ?

Meillä kun kaikista muista tulee tipuja, mut yks rotu vaan kanittaa :(

Lauantaina olis la tällä satsilla, mutta "kuulostaa" tyhjältä.. Tuo läpivalaisu kun ei ole mun heiniä :oops:

Mä onnistuin parikin kertaa toteamaan munat tyhjiksi sillä ja tipuja sieltä vaan putkahti... :shock:
kite

Re: Eroja rotujen välillä haudonnassa?

Viesti Kirjoittaja kite »

Siis 50 lukijaa eikä kenelläkään eri rotuja haudonnassa?????

Mitä te haudotte sitten?
ninnu

Re: Eroja rotujen välillä haudonnassa?

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Oon kyllä eri rotuja hautonut, mutten ole huomannut mitään eroja haudontaolosuhteiden suhteen.
Oletko varma, ettei huonot tulokset johdu ihan muista tekijöistä? Liian sisäsiittoinen parvi, liian vanhoja kanoja, liian nuori kukko, sairauksia yms?

Ootko aiemmin avannut tämän "heikon" rodun munia, kun haudonta on ollut ohi? Paljonko oli hedelmöittynyt, paljonko mennyt kesken?
Rusina

Re: Eroja rotujen välillä haudonnassa?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mulla on pienten rotujen haudonta vastustanut eniten. Uskoisin kyllä, että on johtunut lähinnä sisäsiittoisuudesta. Toki on mahdollista, että olosuhteiden vaihtelut vaikuttavat pieniin muniin herkemmin.
Maattarit taas ovat olleet lähes satavarmoja. Muista keskikokoisista osa on varmempia kuin toiset, niissäkin uskoisin ongelmien johtuvan lähinnä suvusta, enemmän kuin rodusta.
kite

Re: Eroja rotujen välillä haudonnassa?

Viesti Kirjoittaja kite »

Eivät ole sukua keskenään kun juuri sen vuoksi kyseiset yksilöt valittu. Ikää näillä vuoden ja kahden väliin.
Olen avannut munat ja ensin syytin kukkoa, mutta sitten yhdestä satsista kuoriutui tipu.
Ja nämä ongelmalapset on orppeja...

Kotchin munista tulee joka kerta tipuja, samoin viiruista.

Kosteudet ja lämmöt olen pitänyt samana kuin muissakin... :smt017 *tikkuja kynsien alla jo*
smari

Re: Eroja rotujen välillä haudonnassa?

Viesti Kirjoittaja smari »

Mun mielestä roduissa on eroja. Myös kuoren vahvuudella on iso merkitys kosteuden haihtumisessa eli myös sen tarpeessa haudonnassa. Eli siihen vaikuttaa myös muninnan vaihe ja moni muu seikka. Ja ruokinnan suureen merkitykseen tipujen vahvuudessa uskon myös vahvasti, isojen rotujen ruokinta on tarkempaa ja puutoksia syntyy helpommin. Munivan emokanan joidenkin ravintoaineiden saanti vaikuttaa jopa tipun kahteen ensimmäiseen elinkuukauteen tutkimusten mukaan.

Jos ongelmia on, munat kannattaa avata niikuin Ninnu jo mainitsi. Muutoin on aika mahdoton arvailla mitä pitäisi tehdä toisin.
Rusina

Re: Eroja rotujen välillä haudonnassa?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mä olen myös havainnut tuon kuoren vahvuuden vaikutuksen haudontakosteuteen. Se on yksi syy miksi mielelläni kellutan munia haudonnan kuluessa ja säädän sen mukaan kosteutta jos tarvis. Jossain dokumentissa oli jokin aika sitten juttua pingviinitipun kehityksestä. Jännä ja kieltämättä looginen juttu oli, että tipun kehitykseen liukenee kuoresta kalkkia haudonnan aikana. Haudontakosteus ja lämpötilojen vaihtelu vaikuttaa myös kuoren läpi tapahtuvaan aineenvaihduntaan. Vanhojen ohjeiden mukaan esim. ankanmunia pitäisi kostuttaa, jotta kuori haurastuisi nopeammin ja kuoriutuminen olisi helpompaa. Samoin ankanmunia neuvottiin jäähdyttämään päivittäin, jotta tipu saa paremmin happea kuoren läpi. Mulla on myös hämärä muistikuva, että jossain on neuvottu hinkkaamaan hanhenmunia hiekkapaperilla samoista syistä :smt017 . Tuosta viimeisestä en anna mitään takeita, onko oikein vai pelkästään mun mielikuvituksen tuotetta :smt005 . Pitänee tarkistaa...

Rotu tuskin on ainoa vaikuttava asia, on niin monia muitakin vaikuttavia tekijöitä. Olis silti kyllä mielenkiintoista kuulla, miten milläkin rodulla haudonnat onnistuvat!
kite

Re: Eroja rotujen välillä haudonnassa?

Viesti Kirjoittaja kite »

Niin ku sanoin olen ne avannutkin.
Näistä tämänkertaisista oli kaikki sellaisia, etteivät olleet lähteneet lainkaan kehittymään, eli tyhjiä :(

Mutta mitä ruokaa niiden sitten tulisi saada, eli minkä puutos voi olla?

Saavat vapaasti munitusPH:ta, päivittäin jyviä ja joka toinen päivä puuroa, jossa on kaurahiutaleita, porkkanaa, hernettä, jauhelihaa tai kalaa, riisiä ja/tai makaroonia ja mitä muuta nyt sattuu löytymään kaapista... :smt017 Ruokintakalkkia ja soraa on koko ajan saatavilla.

*meneekö kukko vaihtoon...*
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Eroja rotujen välillä haudonnassa?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Munien hedelmöittymisen voi tarkistaa raasta munasta, tosin se pitää rikkoa mutta näet ainakin hoitaako kukko hommansa. Hedelmöittyneen munan keltuaisessa on sellainen iso häränsilmä. http://honsitrunsby.webs.com/avelochklc ... #552619681 Tuossa yläkuvassa on hedelmöittynyt muna ja alakuvissa hedelmöittynyt on vasemmalla.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
ninnu

Re: Eroja rotujen välillä haudonnassa?

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Hyvä linkki! Muutenkin mielenkiintoisia kuvia, taidot ei vain riitä tekstin ymmärtämiseen, otampa google kääntäjän käyttöön ja koitan arvailla mitä tarkoitetaan :smt002
kite

Re: Eroja rotujen välillä haudonnassa?

Viesti Kirjoittaja kite »

Hyvä linkki :)

Mutta meikäläisen tumpeloinnilla noin "hiuksenhienot" erot hedelmöittyneessä ja hedelmöittymättömässä jäävät kyllä eriytymättä :shock:
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Eroja rotujen välillä haudonnassa?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Silmä harjaantuu kun niitä keltuaisia tiirailee. Minusta ne on oikeasti myös selkeämpiä kuin noissa kuvissa. Nykyään leipominenkin on niin kivaa kun voi tarkastella munien hedelmöittymistä puhumattakaan paistetuista munista! Meillä menee tänään vanhat kukot poistoon joten muutaman viikon päästä on jännät paikat pitää taas tutkia keltuaisia, perhe on tyytyvänen kun on hyvä tekosyy leipoa jotain.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaakatin

Re: Eroja rotujen välillä haudonnassa?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Heti piti tarkistaa tilanne, rikoin viisi silkin munaa lautasella ja kaikki näyttivät hedelmöittyneiltä :smt003
vardenji

Re: Eroja rotujen välillä haudonnassa?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ei linkki auennu mulle :smt009 Olisin halunnu sen häränsilmän nähdä.
onnikas

Re: Eroja rotujen välillä haudonnassa?

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Silvia Sommarlatin ketjussa on myös hyvät kuvat häränsilmästä ja kehittymään lähteneen munan hämiksestä.
Vastaa Viestiin