Ilmajokisten kanojen värit

käyttäjien kuvia

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Rusina

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Rusina »

kanamummo kirjoitti:Etin Liekistä kuvaa mutta tiät tän mun kamerankäsittelyni, ei yhtää missää. Rinnassa oli muistaakseni ruskeaa ja muutama laulusulka, sekä satulassa. Musta pääväri.
Vau, isäntä tahtoo sellaisen. Löytyykö keltään mustaa kukkoo?????
Kumma juttu, en löytäny sun linkistä blue wheatenia mut oisko se tällanen:
http://media.photobucket.com/image/%252 ... S08004.jpg
http://image36.webshots.com/36/7/5/57/3 ... JJF_fs.jpg
Just tollasta´en muista nähneeni. Nyt toivon että söpöliinistä kasvais. :smt003
Mä taas en päässy noihin linkkeihin, mutta se blue wheaten oli vaaleenruskee kana, jolla oli siniharmaa pyrstö. Niinku Persikka mutta harmailla detaljeilla. IIIhana.
Neuvokaatten hyvät ihimiset joku kansantajunen opas noista värigeeneistä summuista, alako kiinnostaa ihan tolokuttomasti!
Käys kattomassa http://zijdehoenders.googlepages.com/geneticdetail . (No nyt se ei sitten tietenkään toimi... :smt019 )Tuolla mä vietin viime yön ja viisastuin vallan mahottomasti! Mutta Viirun värille en löytäny selistystä... aivan täs pää repee, kun ei kaikki tieto mahdu sinne :smt013

Sitten löyty vielä mainos kanojen väriä esittelevästä kirjasta. Jo pelkkä "esittelyteksti+kuvat" anto monta vastausta.
Linkki kirjaan: http://www.chickencolours.com/

Löysin tuolta selitykset myös sille, miten tipun väristä näkee mikä sen väri on aikuisena. Mm.villipossuraitasista erottaa kuulemma kukon ja kanan erikseen jo heti kuoriuduttuaan! :smt023
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Rusina kirjoitti:
Mä taas en päässy noihin linkkeihin
Avaa linkki ja ota pois edestä tuo http:// ja avaa uudestaan - voilá! :smt002
Rusina kirjoitti:Löysin tuolta selitykset myös sille, miten tipun väristä näkee mikä sen väri on aikuisena. Mm.villipossuraitasista erottaa kuulemma kukon ja kanan erikseen jo heti kuoriuduttuaan! :smt023
Silmäisin nuo nopeasti läpi muttei tuommoinen osunut silmään, saisko tarkemmat koordinaatit tai suomenkielisen referaatin?
Meillä kun noita maaoravia alias villipossuja piisaa joka tipueessa...
Rusina

Muusa kirjoitti:
Rusina kirjoitti:
Mä taas en päässy noihin linkkeihin
Avaa linkki ja ota pois edestä tuo http:// ja avaa uudestaan - voilá! :smt002
Rusina kirjoitti:Löysin tuolta selitykset myös sille, miten tipun väristä näkee mikä sen väri on aikuisena. Mm.villipossuraitasista erottaa kuulemma kukon ja kanan erikseen jo heti kuoriuduttuaan! :smt023
Silmäisin nuo nopeasti läpi muttei tuommoinen osunut silmään, saisko tarkemmat koordinaatit tai suomenkielisen referaatin?
Niistä villipossuista tulee muistaakseni (pää pyörällä...) partidgeja. Ja niitä tyrniksissä näyttää riittävän. Etsin ne kuvat vielä tänään, mutta käyn ekaks pystyttämässä kana-aitausta, kun sain isännän lupautumaan jelppiavuksi :smt023 .
Viimeksi muokannut Rusina, 12 Heinä 2009, 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muusa

Rusina kirjoitti: Niistä villipossuista tulee muistaakseni (pää pyörällä...) partridgeja. Ja niitä tyrniksissä näyttää riittävän.
Häh? :smt017
Eipä vaan keltaisista maaoravista/villipossuista tulee tämmöisiä
Kuva
ja vaaleanruskeista maaoravista tämmöisiä
Kuva
Eihän nuo kai partridgejä ole, vaan... mitä?
Joillain maaoravilla tuo musta kuviointi sitten on aikuisena harmaata tai muuten vaaleaa - tipuina niitä ei erota vaan ovat samannäköisiä.
Ja joiltain häipyy kuviointi aikuisena selästä kokonaan, niillä on ensihöyhenyksessä selässä kuviota enempi tai vähempi mutta aikuistuessa kuvio häviää niin että selkä on pohjavärin mukaisesti yksivärinen (eli ruskea tai valkoinen), kuviota on vain pyrstössä ja niskassa (aiheuttaako columbia-geeni sen?).
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ohoh! Koreita kanasia mut ei meillä kyllä oo posunraitaset tuollaseks muuttunu! Onkohan maatiksen pipusista turha lähteä väriä arpomaan? :smt002 :smt003

Muoks: Ai siinä oliki tyrniksistä puhe...soriiiii
Muusa

Minkävärisiks kanamummo ne teillä sitten muuttuu? :smt017
Samat perinnöllisyyslaithan pitäis päteä yhtä lailla maatiaisiin kuin rotukanoihinkin...
Rusina

Muusa kirjoitti:
Tässä on jotain noista maaorava-possusista:
"A helpfull thing in determination of sexes and of colour bases:
On partidge chicks you can see from day one if they are cock or hen.
These two lighter stripes on the back means that it is a hen, cocks do not have these light stripes.
When dose stripes are yellow the chick is gold (s+). When dose stripes are pure white the chick is Silver (S).
The partridge hen have also a stripe after the eyes."

Siis http://zijdehoenders.googlepages.com/geneticdetails2 (sivu 2, kohta C alhaalla, löytyy kuvat tipuista)

Samantyyppiset kuvat ja tekstit löytyivät myös joltain brahma-sivulta. Eikös brahmat oo partidgeja?

Tais olla sivulla 3 nämä tekstit, joissa selostetaan noi värigeenit, miten ne näkyy tipuissa ja aikuisissa. Sivusto on ilmeisesti silkeistä, mutta niinku Muusa totesi, niin eikö ne periydy joka rodulla samalla lailla.

"-E (Extended Black) –black/cream day-old chicks, adults predominantly black, but may have some pheomelanin (silver or gold) areas in hackles.

-ER (Birchen)- black/cream day-old chicks, adults predominantly black, but may have more pheomelanin (silver or gold) areas in hackles, wing bows, etc.

-eWh (Dominant Wheaten)- cream day-old chicks, adult male Black Breasted Red, adult hen wheaten.

-e+ (Wild type) – dorsal stripes & eye stripe- day old chicks, adult male Black Breasted Red, adult hen salmon-breasted.

-eb (Brown/Aziatic) – brownish day-old chicks, adult male Black Breasted Red, adult hens brown breasted – stippling."

Sieltä löyty se mystinen "villivärikin", oon ymmärtäny että se olis lähinnä partridge...

Mitä mä oon noita tyrnisten kuvia katsellut, niin mä luulen että niissä on paljon sitä silveriä, blueta ja splashia. Kokemusta väreistä on siis yhden yön nettisurffailun verran, joten voi olla että veikkaus menee ihan metsään :smt003 :smt005 .

Ilmajokisista en oo noita värejä nähnyt, mustan, kullan ja ruskean sävyt ovat kyllä hyvin edustettuna ja mahogany. Siks varmaan ovat kantoina niin eri näköisiä.

Wheaten-värisistä tipuista löytyi tämmöinen tieto:
"So Wheaten chicks are easily sexed from the age of 2 to 3 weeks, as the first wing feathers on the pullet are wheaten, and on the cockerel they are black."
Kuvia ja lisää tekstiä esim. kukkojen värien erottamisesta löytyy täältä http://www.maransofamericaclub.com/wheaten_97.html sivun puolivälin paikkeilta.

Toivottavasti mun kielitaito ei oo tehnyt tepposia, etten syötä teille ihan puutaheinää :smt024
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Kamalan huono kuva, mutta lähinnä tällasta sakkia on villiposuista kasvanut:
Kuva
Onkse nyt se mystinen partridge?
Blonditipuista on tullu usein noita wheaten-värisiä.
Rusina

Onkohan nämä olleet untuvikkona ruskeita, mustia ruskeapäisiä vai villipoffuja? Jälkimmäinen on Liekin tyttö.
Kuva Kuva

Mikäs on veikkaus tän vaalean harakan aikuisväristä, tuleeko siitä musta vai birchen?
Kuva

Tuosta ruskeasta tipusta odotan tulevan noiden ekojen kanojen värinen (jos on kana). Oisko toi wheaten-tipu sitten värin perusteella kana, kun on niin vaaleet siivenalut? Onko vaaleilla tipuilla usein tuo tumma viiru päässä?
Kuva

Jos "villiväri" kerran peittyy kaikkien muiden alle, niin eikö se tarkoita, että villipossunvärisen tipun vanhempien pitää kummankin kantaa villiväriä tai olla itse villivärisiä :smt017 (Viiru siis kantaa sitä :smt003 ) . Jos maatiaisilla pitää säilytystyössä suosia tasapuolisesti kaikkia värejä, niin eikö silloin ole syytä pitää huoli että parveen jää aina reilusti partidgeja/villivärisiä ja myös wheateneita, jos kerran musta ja birchen periytyvät voimakkaammin. Valintaa täytyy siis suorittaa ainakin siinä suhteessa, ettei kanta "mustu" ihan täysin??? :smt002
mikkero

Viesti Kirjoittaja mikkero »

Tuo harakka on kyllä makee. :smt007 Miksei siitä vois tulla mustavalkoinen :smt003
Olis yliveto.
Minun kanat oli tipinä tällasia.
Kuva
Rusina

Tuo kuva on aivan yliveto :smt005 .
Mikkeron tirpoista takimmainen on siis se musta kana ja keskimmäinen se pitsimekko :smt007 . Mutta kumpi reunimmaisista on Hermanni ja kumpi kultakaulainen kana? :smt017 (Veikkaan että vasemmampuolimmainen on Hermanni...) Bircheneitä taitavat olla kumpikin.
Muusa

Rusina kirjoitti:Jos maatiaisilla pitää säilytystyössä suosia tasapuolisesti kaikkia värejä, niin eikö silloin ole syytä pitää huoli että parveen jää aina reilusti partidgeja/villivärisiä ja myös wheateneita, jos kerran musta ja birchen periytyvät voimakkaammin. Valintaa täytyy siis suorittaa ainakin siinä suhteessa, ettei kanta "mustu" ihan täysin??? :smt002
Näin mä ymmärtäisin että pitäis tehdä.

Oisko nuo mun viimeks linkkaamat sit kuitenkin partridgejä joilla on joku geeni joka rajaa kuvioinnin vain selkäpuolelle vai voisko ne olla tyyppiä eb (Brown/Aziatic), mille semmoinen sit ees näyttää? :smt017
Pitää vissiin harkita ton kirjan laittamista tilaukseen jos siinä on havainnolliset värikuvatkin.
Rusina

Mä veikkaisin, että sun kanoilla on aika paljon jotain vaalentavia ja haalistavia tekijöitä. eb on mun käsityksen mukaan just tuo ruskea tipu/kana, jota edellisissä kuvissa on. Ja jos kanoilla on usein niitä vajaita kuvioita, niin kyllähän nuo maattarien värit on väkisinkin semmosta sillisalaattia...
Muusa

Rusina kirjoitti:Mä veikkaisin, että sun kanoilla on aika paljon jotain vaalentavia ja haalistavia tekijöitä.
Mä veikkaan samaa kans :smt003

Eli noi ruskee-kirjoselkäinen ja valkoinen-kirjoselkäinen ois perusväriltään partridgejä? :smt017 Mut se mikä on kummaa, että jos partridgeillä on untuvikkovärityksessä tunnistettavissa sukupuolet, niin noilla ei ole vaan ne on kaikki sen kuvan kanatipun näköisiä, kukotkin. Ja mikä on jännää niin ikinä meillä ei oo ollut semmoista villisianporsaanväristä josta olisi tullut "oikea" partridge vaan kaikilla on rinta kaulanalusineen ja maha yksivärinen... no niillä sattuu sit vaan kaikilla olemaan joku semmoinenkin geeni ilmeisesti.

Sori että mun tyrnikset sotkee ilmajokisten ketjun :oops: jostain syystä vaan tässä topicissa käy värikeskustelu vilkkaampana kuin varsinaisessa väritopicissa :confused5:
mikkero

Viesti Kirjoittaja mikkero »

Joo. Rusinan veikkaukset meni nappiin :) vasemmallahan se Hermanni on. Kukko on ny melkee täysin punanen. Tai ruskee. Kumpaa se ny onkaa :smt003
Vastaa Viestiin