Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Joo kanalan ilma oli +7 ja se kompostiyritys +10.
.... odotellaan...
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Mullakaan ei ole pehkut lähteneet palamaan. En kyllä ymmärrä, miksi ei. Siellä on turvetta (aika paljon kyllä, oliskohan tämä se syy?) ja heinä/olkisilppua, syksyllä kärräsin kuivia lehtiä muutaman kottikärryllisen.
Kanat itse kuopii pehkun kakkalaudan alle, sitä on siellä varmaan joku puoli metriä nyt, etuosa kanalaa (ruokailupaikka) on vähemmällä pehkulla. Pehku on kuivaa, kanalassa pölisee tosi paljon.
Kanalassa on öljytäytteinen sähköpatteri tällä hetkellä, mutta koko ajan on inhottava tunne siitä, kun siellä niin pölyää. Ei varmasti tee hyvää millekään sähkölaitteelle.

Eli mitä mun nyt kannattais tehdä? Ajattelin kärrätä osan pehkusta pihalle, sitä kun on niin tajuttoman paljon. Vai vaihdanko koko pehkun? Mitä se hyödyttäisi? Ilmaaminen ehkä jäi aluksi, kun jotenkin käsitin, että kanalan pehku on samanlainen kuin lampolan.
Pitäisköhän munkin kaataa sinne vähän pissaa? Meillä kun ei noita lapsia ole, niin ite täytyis tirauttaa...
Miten Suviannen komposti, onko lähtenyt lämmittämään?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kuulostaa, että pehku olisi liian kuivaa.. :smt017
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Eli pissalle...?! :smt012 Ei pelkkä lämmin vesi kävisi? Jotenkin hassu ajatus tuo että kärräisin omaa pissaani kanojen pehkuihin...
Kärrään nyt aluksi sieltä osan pehkua pois, ja meillä jäi eilen puolikas olkipaali yöksi ulos, eli vesisateeseen. Auttaisikohan se, että laittaisin siitä osan kanalaan. Kostuttaisihan se ainakin.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kostuttaa se. Laita vaan kanoille, ne kyllä sekoittaa sen itse. Mulla on nyt pehkua sellanen 50cm. Ja se lämmittää hyvin. Voi kun löytäis sen mittarin sieltä. Minne asti lie kanat kaivaneet.
Saisitko jostain lehmän pissaa, sekin kuulemma on hyvää herätettä? :smt005
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Oon joskus heittäny ihan luntaki kuivaan pehkuun.
Kanat maisteli mielenkiinnolla. :smt003
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Sinne meni oljet ja laitoin vähän lämmintä vettäkin pehkuun. Kärräsin ensin pois yhden täysinäisen kottikärryllisen, ja tuntuu että olis vieläkin saanut kärrätä. Toivottavasti se tuosta virkoontuu.
Lehmän pissaa en kyllä saa, kun en lehmällisiä tunne. :smt017
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 Tuu hakeen, ota sanko mukaan. niin annetaan Mansikin lirriä siihen!
Voi se lähteä ilmankin lämpeemään. En minäkään sinne kaatanut omaa, tai lehmänkään, ja läks lämpeen.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Lämmintä vettä mä oon roiskinut, jos on tarvinnut. Ja tosi vähän, se ei saa mennä märäksi kuitenkaan.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt017 Mitens nyt kun ilmat tuntuu pysyvän ( ainakin täällä) kylmänä. Niin lopettaako tuo kestopehku lämpiämisen? kun menee lämpö välillä sisälläkin alle +10. Ja haittaako jos se jäätyy kylmän seinän puolelta? Pitäiskö sitä itse mennä möyhimään kaveriksi, jos aikoo saada sen lämpimämmäksi? JJa haittaakohan pehkun toimintaa, kun olen nyt lisännyt kylmällä kanoille ja muillekkin reilusti kuivaa olkea?
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 :smt005 Tää homma selviskin jo.. siellä se pehku höyryää oikeen! aamulla oli kylmäää...hyrrr.. ja kanoilla lämmin. sisällä oli +12 ja ulkona -22.
Mies oli kaverinsakaa käyny eilen lapioimassa vielä lisää pehkua sinne.. kanoilla oli oikeen vuori. En raaskinnu sanoa mitään, kun näyttää olevan semmonen melkeen metripehkua nyt :smt005 :smt005
Saahan sitä ulos sieltä sitten.
KotiKotti

Viesti Kirjoittaja KotiKotti »

Osaisiko joku arvioida kuinka paljon purua uskaltaa kestopehkuun laittaa suhteessa muuhun tavaraan? Muistan vain kuinka mätin kompostiin kanien puruja ja niiden kompostoituminen kesti ikuisuuden.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Ei kai kovin paljoa, ne kestää tosi kauan maatua.
Jos neljännes, oisko liikaa. Ja riippuu tietenkin siitä lämpiääkö se pehku. Jos se on lämmintä,niin silloinhan se jo kompostoituu.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Kanalaprojektini on edistynyt niin, että eilen purin vanhan leikkimökin lattian. Mökin lattia oli yllätyksekseni aivan mätä, mökki on ilmeisesti tuotu pihalle jostain ja vain kipattu mullan päälle ilman kivijalkaa. Mökki tuntuu muuten olevan ihan tukeva, vähän ”viisaampi” tulee sitä vielä viikonloppuna katsomaan. :smt102
Mietin nyt: minkälainen lattia kannattaa kanalaan tehdä? Riittäisikö pelkkä maalattia jos onnistuisi kestopehkun kanssa? Pystyykö 5 kanaa pitämään 5 neliön mökin kestopehkun käynnissä? Jos taas laittaa lauta lattian ja sen päälle kestopehkua kuinka hyvin lattia pitää ja kannatta eristää? Itse olen ajatellut laittaa 10 cm styroksia alle ja laudat päälle.
Suvianne

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tarkennetulla haulla löysin tämän. pitääpä nostaa esille ja lukea läpi ja opiskella kaikki niksit!!
Vastaa Viestiin