Kalkkunoita

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Äsken laitoin sen sammakkokoiven pataan, ei ne jalat mitään oienneet vaikka hetken luulin niin. Ja rupes näyttämään, että piha on täynnä lihaa vaikka pakastin kolisee tyhjyyttään.... :smt003 Kuinkas vanha tuo but-naaras taas olikaan, vajaa 20 viikkoa vissiin. Perattu ruho painoi reilut viisi kiloa, siitä rintafileet yksinään kilon kumpainenkin. Heitin ne ja koivet pakkaseen, luuranko kiehuu paraikaa kalkkunakeittoaineksiksi. Tuo kalkatti oli siis ollut "huonolla" ruokinnalla, voimakkaammilla rehuilla tuo olisi varmasti paljon isompi, mutta mä olen erittäin tyytyväinen näinkin.
Kauran ja vuohien rehujen lisäksi nuo on syöneet huomattavissa määrin kananmunia, vuohenviiliä, kaurahiutaleita ja vihanneksia, lihaa ja kalaa vielä joskus päälle. Mulla on sellainen kutina, että tuo naaras olisi syönyt suunnilleen kympin edestä kaikennäköistä rehua. Päälle tulee tietty hankintahinta, tekisköhän kaikki yhteensä tuolle nyt kuolleelle 5€/kg. Jä se on onnellista lihaa, mun mielestäni kannattaa hyvinkin. :smt001
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Meto: mustakalkkunoillakin on sellaisia pronssin hohtoisia sulkia, mutta siis pääväriltään ovat mustia (musta-kirjavilla jaloilla,pronsseilla vaaleat jalat) kun taas pronsseilla on tosiaan enemmän sitä kaksivärisyyttä. Ja sulla näyttäis noiden kuvien perusteella olevan kaikki mustat uroksia ja pronssi naaras, toki saatan olla kaikkea muuta kuin oikeassa kun ei ihan tarkkaan näe :smt003

Mustakalkkunaa kutsutaan black spanish, black, ja norfolk blackiksi, periaatteessa kaikki saman rodun eri nimiä..Ja pronsseja on tavallista sekä broad-brested muotoa, joka on pidemmälle jalostettu lihaisampi rotu kuin nämä meillä olevat pronssiset.

Viime vuonna meille tuli buteja jotka palvaamisen jälkeen painoivat n 15 kiloa kappaleelta eli elopainoa en uskaltanut edes ajatella.. Olen tykästynyt näihin kyllä toden teolla, kasvavat nopeasti (liekö sitten hyvä vai huono asia), ovat kesyjä ja kilttejä ja helppohoitoisia. Tulevaisuudessa Muorin kanssa teemmekin joka kevät retken Sauraan :smt002 :smt003
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Juu.. niin teemme.. ja isolla rahalla :).. ammattilaiset siellä tekee poikasia yli viidenkymmenen vuoden kokemuksella ja myö sitten tai siis mie .. niitä vähän jalostelen omalla tavallani.. JOS NYT SATUN SAAMAAN NAARAAN.. joka on sopiva... ukkoja ei voi jättää kun niistä tulee jättiläisiä ennen sukukypsyyttää..pitää aatella naarastakin...
Viimeksi muokannut maunu_muori, 13 Elo 2007, 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mä olen vielä kahden vaiheilla ton naaraan jättämisestä, mut jos päätän et se ei jää niin mielelläni vaihdan sen urokseen :smt002 :smt003 ?
Aulimaija

Viesti Kirjoittaja Aulimaija »

hmmm.....ehkä viimeistään ensi keväänä te voisitte kuukernuppi ja m_muori muistaa minuakin kun teette jalostus- ja ostosuunnitelmianne kalkattien suhteen :smt002
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mää aattelin jos vielä ens keväänä voin, investoida, noihin lihamöykkyihin, kahden kääpiökuttukilin verran voisin satsata.. on ne niin hauskoja ... mamin monsterikaarti...pst.. kuukernuppi joskos teillä on pupupaisteja.. meillä on ainakin kaks riistänväristä.. ja jo ihan pirteitä.. siis itsenäisiä.. tulivat jo pesästä.. en oo vielä tutkinut mitä olivat...muuta kuin viilokkia...täytyy vakavasti harkita sitä uroksen hankintaa jos ovat naaraita.. siis erisukuisen...tai vielä mieluummin sitä saksalaista jättiläistä...
ja laittaa se iso rontti sinne minne oli alunperin tarkoitus... niin se hulluus vaan lisääntyy...siis korvienvälissä.. ei elikoissa.. voi himpatti .. meto.. se juttu jonka lupasin lähettää, on jo roskiksessa ja hävitetty..ei löytynyt ja mää en muista sanatarkasti miten se meni.. oisit muuten nauranut ittens kuoliaaksi...kun mää oisin voinut leikkiä jakomielitautista...siis olla kummassakin roolissa... täytyy laittaa töissä kysäriä onko kellään sitä tallella...
Aulimaija

Viesti Kirjoittaja Aulimaija »

maunu_muori kirjoitti:tai vielä mieluummin sitä saksalaista jättiläistä...
Tämmöistä sekoitusta löytyy mun anopilta. On ISOJA :smt003 eikä ulkonäössäkään oo valittamista. Vauvoja on nytkin monen värisiä....
Sirppi

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

ai jaha, tässä sitten joka ketjussa jatketaan tuota kanikidutusta (kyllä se jättipupu mullekin vielä tulee vaan saa nyt nähdä millaisella aikataululla....)

Joo ja minut vois laittaa siihen kalkkunavarauslistalle heti siihen Aulimaijan perään, jos vaan siihen mahdun. Se on jotenkin kroonistunut tuo mun kalkkunainnostukseni (vasta 12. vuosi, mutta kuitenkin)

Mun "ysi-jaloste" broilerikalkkunani kasvaa kans kovasti, mutta eivät Iso-Niilo ja Pikku-Niilo vallan jättiläisiä vielä ole. Tuo on kuulemma niistä parhaiten kasvavaa sorttia, mutta vähän heikkoa luonteeltaan. Ei uskoisi, ovat nimittäin tosi herttaisia otuksia
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Kyllä minäkin nyt arvelen, että päägeenit on mustakalkkunan, vaikka yhdellä on meton pyrstössä muutama koppelon ruskea sulka :smt003 . Ja naaras, voi olla pronssi - tai sitten ruskea mustakalkkunanaaras. En ole koskaan mustakalkkunanaarasta nähnyt, niin en tiedä. Päivitän jossain vaiheessa uusia kuvia, kun sattuu hollille komea uhoamiskohtaus.

Maunu_muori, olin unohtanut sen vitsin, mutta otan vastaan jos jostain löytyy...
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mustakalkkunat on aina mustia olivatpa ne sitten naaraita tai uroksia. Minun uroksillani on ollut joskus muutamia satunnaisia ruskeankirjavia pyrstösulkia, liekö joku jossain vaiheessa sotkenut pronssia sekaan, mene ja tiedä..

Ja juu Aulimaijalla ja Sirpille myös kolottimia sitten ensi keväänä tiedossa, mukaan mahtuu myös henk.kohtaisesti :smt002
Sirppi

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

kalkkunoita joo.... ja jos ensi keväänä jo antaisin ankkakuumeellenikin periksi ja meille tulisi jostain Tupu, Hupu ja Lupu
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Tässä nyt se uhoamiskuva, jonka lupasin :smt062

Vähän on liikaa valoa, kun ei näy kunnolla tulipunaiset kaulat, mutta muoto kyllä selviää!

Kuva
Shot with C765UZ at 2007-08-19
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Täälläkin haaveillaan noista mustista kalkkunoista pakastimen täytteiksi. Onko kellään tietoa onko noita mustia versioita saatavana täältä itä-suomesta? Tai olisiko jollain Foorumilaisista tältä suunnalta myydä keväällä poikasia tai munia, minä kyllä haudon :smt003 Kyllähän niiden perässä kotvan matkaa ajeleekin, mutta ajatus kuumasta kevätpäivästä autossa parin äänekkään ja paskantuoksuisen rumatin kanssa ei ole kovin kiihottava...

Jos päädymme itse hautomaan munasta, niin onko pienillä poikasilla jotain spesiaali vaatimuksia vai voiko torpata suurinpiirtein suorilla pihalle luonnon karaistavaksi :smt017

Tarkoituksena olisi pitää sellaista karjaa näitä otuksia, että olisi lihaa omasta takaa eli pariskunta joka huolehtii jälkeläisten (=paistien) tuotannosta ja sitten niitä paistikkaita.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Paltsille lähti yksäriä...
Täältä Sotkamostahan niitä mustiksia löytyisi ja minulla on lupa antaa ko. henkilön yhteystiedot niitä kyseleville...ja vinkkinä vielä, että taitaapa harrastella vähän kuljetustakin tämä kasvattaja... :smt002
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Meidän mustat on kotoisin sieltä :smt003 ja kuljetus tosiaankin pelaa..
Vastaa Viestiin