Kaupan luomumunat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
ankkanen

Viesti Kirjoittaja ankkanen »

mirri kirjoitti::smt013 Juttelin tuossa puhelimessa yhen viljelijän kanssa. Niin tämä kysy että missä siellä luomu säännöissä lukee että kanoila pitää olla kukko?
No joo kanoistahan siinä puhutaan, enkä löytänyt missään mainintaa että on oltava kukko :smt017 . Samallalaillahan ne tiput sinne luomutilalle tulee, kun muihinkin!! Ei ne siellä haudo!
Kaveri vielä epäili että onko ne niin luomua, että milläs erotan kumpaa nissä paketeissa on.
Älä vielä lannistu: Kyllähän niistä saattaa tullakkin. Eihän sitä koskaan tiedä :smt001
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ei kait se säännöissä olekaan, en mä ainakaan ollut niin ajatellutkaan. Tämähän lähti vain siitä, että joku kokeili ja kas - tipu tuli! :smt003
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

En minäkään ajatellut koko kukko asiaa, meinasin että kokeillaan. Mutta tulipahan vaan möläytettyä että joku voisi vaikka ajatella niin... sitä lajityypillistä käyttäytymistä :smt005
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä käsitin, että pienillä luomutiloilla on kukkoja pitämässä kuria.
Ja mietin, että olisko se klöntti juuri se rengas mikä tulee jos muna on hedelmöittynyt, mutta viottunut tai muuta ja kuollut.
Oppaassani ainakin se on kuvattu renkaana.
peppi

Viesti Kirjoittaja peppi »

Pidin kyllä ihan itsestään selvyytenä että kukot toki kuuluvat luomu kanalaan ja että kanat hautookin itse. Olempa lapsellinen :smt017 . No ei se niin luomua sitten vissiin olekkaan...
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Siis onhan joillain luomutiloilla kukkoja lisäämässä kanojen viihtyvyyttä ja sitä luonnonmukaisuutta. Mutta eivät ne kanat luomutuotantomunituskanaloissa sentään haudo :smt042 -vaikka kuuleehan sitä aina välillä juttuja että joku olisi kaupan luomumunasta löytänyt kuolleen tipunsikiön, että joskus kai onnistuvat salaa hautomaan kun eivätkai ne munat pehkuissakaan haudu? :smt017
Se mitä minä läpivalaisen noita omia tyrnäväläisten munia niin joo joissain näkyy verisuonia mutta useimmat tunnistan itäneiksi justiin tummasta klöntistä, joka lilluu yleensä munan sivuseinämää vasten. 75w lampullakaan ei saa tarpeeksi kirkkaasti valaistua kaikkia munia, joissa joissakin on vielä sitä Mimminkin manailemaa pilkkukuviota, että näkisi verisuonia mutta se tumma tipunaihioklöntti näkyy. Tosin mä lopputuloksen varmistamiseksi läpivalaisen vähän myöhemmin kuin mitä mirri nyt on tehnyt. Tyhjät munat erottuu kyllä läpikuultavan kirkkaina, se keltuainen näkyy kyllä tummempana mutta valo loistaa siitäkin selvästi läpi.
Hemmetin vaikeaa ja epävarmaa se läpivalaisu silti joka kerta on...
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt041 :smt031 Kaikki munat on vielä onnellisesti kanan alla. Mutta eihän sitä millään malta, ne tiput on niin suloisia. Ja onhan tämä nyt aika mielenkiintoinen kokeilu. Vallankin kun ajatellaan asiaa ihan maan laajuisesti :smt005
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Tänään läpivalaisin kokeiluprojektin munat ensimmäisen kerran. Kaikki valkoiset (6kpl) tyhjiä! :smt009

Mutta mutta, ruskeista (6kpl) ainakin neljä on lähtenyt kehittymään! :smt038 :smt045 :smt016 Kamalan vaikea tiirailla noista hassusti pilkullisista munankuorista, ja vielä näin aikaisessa vaiheessa (mitenniin malttamaton! :smt003 ), mutta kyllä niissä verisuonia näkyi. Täytyy uusia läpivalaisu tässä vaikka loppuviikosta, jos saisi kahdesta epäselvästäkin vielä tolkkua. Täytyy myöntää että en ihan olisi osannut odottaa tätä miun tuurilla. :smt003

Ja kehittymään lähteneet on siis munaxin pakkaamia.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

WAUDE! Eli Laitilan munia. Pitääpä tiirailla onko omassa kaupassa!
pippuri

Viesti Kirjoittaja pippuri »

Pitäsköhän sitä minunkin kokeilla :smt017 Täällä yks kääpiökana istua jököttää pesässä jo toista viikkoa ja on mulle hirmuisen vihainen, kun aina käyn sen alta munat varastamassa :smt014
Täytyypäs koittaa pitää silmät auki, jos vaikka sattuis kaupasta löytymään luomumunia :smt002
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mullakin oli Munax:in pakkamia munia, muttei siinä lukenut että laitilan, oli vaan kanalanumero, ja ne oli valkoisia munia
:smt017 en oo uudelleen läpivalassut ...vielä...vai jokohan uskaltaisin???
Wiola

Viesti Kirjoittaja Wiola »

Kaupassa tiirannut noita Satakunnan luomumunia...jahka kelit lauhtuu, niin kannan repussa kotelon kotiin ja laitan hautomoon..pakko...

Voihan ne kehittymättömät sitten keittää ja syöttää muille kotielukoille...Hurjaa olis jos jotain noista lähtisi tulemaan. :smt003
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä en nyt oikeesti millä vimmalla "kaikki" nyt haluaa hautoa hybridejä :smt017 Ekan kokeilun ymmärrän mutta kun se tuli todistettua jo että tipuja tulee :smt002
Hautoisitte ennemmin maattareita, vaiks :smt016
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Läpivalaisusta pari kuvaa, tässä viikon haudottuja. Luonnossa näkyy paljon selkeämmin, mutta kait näistä jotenkin selvää saa.

Tässä näkyy verisuonta:
Kuva

Samoin tässä:
Kuva

Ja tässä itse sikiö:
Kuva
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt038 Joo yes... nyt meen kattoon illalla uudelleen. Jotain tuommoista niissä valkoisissa munissa näkyi.

Ja Muusalle.
Kyllä minä voisin hautoa maattareitakin, jos niitä olisi valkoisia( onko?)
Mulla on motiivina se että haluaisin niin tummanpuhuvaan porukkaani valkoisia kanoja. Ja toinen syy, että kun poppoo on muutenkin sekalaista ei kai muutama hybridi haittaa.
Ja vielä kolmanneksi.
olis kiva tietää onko noissa kanaloissa kukkoja.
Vastaa Viestiin