Tilasin Maranssin munia Ruotsista

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
milkkis]

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Se on ehkä parempi etten kommentoi tähän mitä meinasin. Mutta hymyillään vaan ja toivotaan että saat munat
kaisumaria
siebenbürger
Viestit: 521
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Kyllä jännittää muakin tää odotus! Toivottavasti kaikki menee hyvin. ja jos niin käy, aion itsekin tuoda
laillisia munia Ruotsista seuraavalla matkalla.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Kesämamma

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Itsestä tuntuu perin kummalliselta että EVIRAsta antavat epämääräistä tietoa... Itse mä olen tulkinnut ohjeet näin, kokosin listan että olisi itselle selkeämpi kun tarkoitus olis tuoda munia briteistä. Eviraan olin yhteydessä ja suosittivat vielä olemaan yhteydessä ETThen (eläintautien torjuntayhdistys).
Tuontiehdot siis lyhyesti:
-rekisteröityminen tuojaksi (viim 10pv ennen) ja ilmoitus tuotavasta erästä (viim 24h ennen tuontia) EVIRAan.
-parven oltava tutkittu serologisesti salmonella pullorum ja s. gallinarum varalta (alle 3kk vanha näyte); siis kaikista samassa ilmatilassa olevista linnuista verinäytteet (tai näytteen voi kai ottaa munitusta munastakin), ja niistä tutkitaan S.gallinarum ja pullorum vasta-aineet.
- parven linnut ovat olleet yhteisön alueella yli 3kk ennen tuontia
-kliinisesti terveitä lähtöhetkellä
-alueella ei rajoittavia määräyksiä
- ei rokotettu elävällä New Castle rokotteella alle 1kk sisällä
-tuontierän mukana yhteisön sisäisen kaupan todistus sekä englanniksi että suomeksi. englanninkieliseen todistukseen eläinlääkärin allekirjoitus. Terveystodistukseen liitteeksi maininta salmonellatutkimuksesta sekä Suomen New Castle-vapaudesta.
-tarkastus lähtöpäivänä, voimassa 5vrk, lähtöpaikan virkaell.
-tuontitarkastus kotona, itse.
-kirjanpito tuoduista eristä, jota säilytetään vähintään 5v.

Laiton tuonti ei ole kovin vaikeaa, kun munat varmaan ei kovin helpolla jää tullissa kiinni. Tai jos niitä tuo oman auton takapenkillä, niin tuskin sitä kiinni jää. Voi vaan olla aiiika mukava lasku, jos kävisi se paska tuuri ja munien mukana onnistuisi joku tauti Suomeen tulemaan.
milkkis]

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Miksei täällä ole sitä tykkään nappulaa! Hyvin tiivistetty Kesämamma :smt001
mik

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja mik »

Kesämamma kirjoitti: -tuontitarkastus kotona, itse.
Mä olen kuvitellut, et tarkastuksen tekee esim kunnan eläinlääkäri?
Suvianne

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No onko tu kesämamman lista sama jos tuo ruottista??
mokomaki

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

mitenhän ne jokka tuo niitä isoja määriä eri lajisia lintuja (eläviä) suomeen kerralla, niinkö muniksessaki vähän aikaa sitte oli, eikö silloin ole tavallaan vielä paljon isommat riskit taueille, ne kuiten mitä luultavimmin tulevat monilta ja monilta tiloilta ja linnut kuiten saattavat huonolla tuurilla sen tauin siitä väliltäki napata ku niitä kuskataan :smt017 miten siinä varmistetaan että kaikki tilat on toiminu täsmällisesti oikein...
Itte kyllä nostan hattua niille jotka pyrkivät tuomaan laillisesti munia suomeen :smt045 . Nuo ohjeet on niin epäselvät että niistä eviran pitäs tehjä ns "tyhmän pojan" ohjeistus, semmonen ettei kukaan voi erehtyä. listata vaikka erikseen munamäärät ja että mitä pitää olla jos meinaa tuua....
Ei kyllä kiitoksen sana niille heilu jotka kassin pohjalla (salaa)niitä munia tuo, ne ei riskeeraa vain omia kanoja vaan meijjän kaikkien kanat :smt019
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Minuakin ihmetyttää aggressiivinen sävy Tiiaa kohaan, hänhän parhaansa yrittää että saisi munat laillisesti tuotua. Eihän se Tiian vika ole että evira ym muut tahot eivät itsekään tunnu tietävän mitään omista säännöistään. Tuo eviran toiminta tässä eniten ihmetyttää että eivät voi antaa selkeitä ja oikeita vastauksia miten toimia. Koska kaikki tämä tuontiin liittyvä on tehty niin vaikeaksi eikä edes vastuussa oleva viranomainen ole ajan tasalla en yhtään ihmettele että laiton tuonti kukoistaa. Itsekin olen harkinnut munien tuomista juuri Ruotsista ja siksi tämä kiinnostaa.
Tsemppiä Tiialle, kerro kuinka käy :smt023
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Tiia12

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Jess, asia alkaa selventymään. Eli rekisteriin pitää ilmoittautua, vuosimaksu 102 euroa ja saa tuoda niin monta erää kuin vaan haluaa,kun täyttää muut ehdot ja niitä ei alle 20 munan lähetyksissä juuri olekaan. Muita kuluja ei olekaan eli 8,5 euroa kuukautta kohden :smt003
Tullin läpi munia ei tarvitse tuoda,eli voi kävellä vihreätä linjaa kun ruottista tulee. Itse on tarkistettava että kaikki mennyt ohjeiden mukaan. Nyt ilmoitin Ruottiin että munalähetys saapi alkaa valmistumaan, odottelin vain vahvistuksia eviralta viel'ä muutamista jutuista ennenkuin uskalsin tehdä vahvistuksen että lähetys saapi tulla.olen ruokatunnilla,kirjoittelen illemmalla lisää. :smt003 :smt023 :smt038 :smt041 :smt044 :smt006
Eli helppoa kuin heinän teko
hannele

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja hannele »

ONNEA TIIA12 :smt003 :smt006 :smt038
Suvianne

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Hienoa!!

Eli sun ei pidä tehä sitä ilmotusta 24h ennenku ne munat tulee??

Ja aiokko nää ne virkonilla desinfioida? Onko se sääntö vai vapaaehtoinen juttu?
Tiia12

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Täytyy tehdä ennakkoilmoitus seuraavasti :

Tuojan on toimitettava Eviran eläinten terveys ja hyvinvointi -yksikköön ennakkoilmoitus tuontierien saapumisesta vähintään 24 tuntia ennen tuontia. Ilmoitus tehdään oheisella lomakkeella. Ilmoituksesta on käytävä ilmi seuraavat tiedot:
1) mitä lähetys sisältää,
2) tuontierän lähtöpaikka,
3) tuontierän määräpaikka ja
4) tuontiajankohta.

Kun rekisteröityy saa kaikki tarvittavat lomakkeet mukana.
Juu,aion munat kyllä Desinfioida.
Suvianne

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Siis teet ton ilmotuksen, mutta kävelet vihreetä linjaa?? Mikä järki tossaki on?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ne munat siis tulee laivalla tänne, mistä sä Tiia haet ne vai tuleeko ne postiin? Vai onko tämä joku dhl-lähetys?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Tiia12

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

ELL:n eläinlääkäri myös vahvisti että rokotustodistusta tai terveystodistusta ei tarvitse olla mutta suositus on : yv voin laittaa tuon eläinlääkärin nimen,en viitsi julkisesti laittaa josko se on laillista ???


"Rokotustodistus ja terveystarkkailutiedot eivät kuulu virallisiin tuontivaatimuksiin, vaan nimenomaan ETT:n lisäohjeisiin, koska ne kertovat sinulle lähtöparven terveystilanteesta. Pelkkä silmämääräinen terveys ei takaa sitä, etteivätkö kanat voi kantaa jotain tartuntaa. Mielestäni tuontia suunnitellessa ei kannata aina vain miettiä, mitä on pakko tehdä, jotta viralliset määräykset toteutuvat, vaan ajatella sitä omalta kannaltaan"

eli noita ohjeita on tänään EVV eläinlääkäri päivittänyt jopa eilisestä, eli kannattaa vaatia ja kysellä jotta kaikesta saa selvän, ohjeet on niin suurpiirteisiä vaikka on mikä instanssi kyseessä, kannattaa kyseenalaistaa ne ohjeet,koska niissä on paljonkin liikkumavaraa.
Vastaa Viestiin