Ankkojen munien haudonta?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
AnetteMilli
Re: Ankkojen munien haudonta?
voi apua! ne harmaat on kyllä upeita! niinkuin kyllä kaikki muutkin!
-
siiri
Meillä on laskettu aika suurinpiirtein tänään
Mitään ei kyllä aamulla vielä näkynyt...
kauheasti jännittää

kauheasti jännittää
-
siiri
Aamulla koneesta killitti yksi mustapäinen ja keltamahainen nokkaeläin
Muut munat heiluvat villisti
Muut munat heiluvat villisti
-
maumau
Voi hienoa! On ne anksut vaan niin ihania
Miten herkät ankkojen jalat on lumelle? meillä saaneet nyt päivisin kylpeä ulkona pikkutarhassa missä ovat päässeet lämpimään kun siltä on tuntunut! riemuissaan ovat olleet kun ulkona auringossa jo tosi lämmin ja sulaa luntahan on ihana läträtä
Molemmilla ankoilla jo melkein kaikkialla sulat! Toinen sai ihanan ruskean värityksen ja toinen ainakin vielä valkomustalta näyttää
Itse en osaa niiden sukupuolia kuin arvailla. Toisella selkeästi pidemmät pyrstö sulat ja matala vaakku ääni ja toisella selkeästi kimeämpi ja lyhyet sulat! Voiko näistä päätellä kumpia on?
-
siiri
Illalla kuoriutui 2 sellaista hopeisen väristä
Minkähän värisiä noista mahtaa tulla isona?
Kuinka kauan tuo kuoriutuminen voi kestää, reiät lopuissa munissa on olleet tiistaista asti, pitääkö jo auttaa? Piipitys kyllä kuuluu
Minkähän värisiä noista mahtaa tulla isona?
Kuinka kauan tuo kuoriutuminen voi kestää, reiät lopuissa munissa on olleet tiistaista asti, pitääkö jo auttaa? Piipitys kyllä kuuluu
-
Pirjo
ne hopeiset on niitä ´ruotsin keltaisen` anakan jälkeläisiä (Siimis sanoi muistaakseni että ne kantaa ruotsin sinisen geenejä) ....en kyllä tasan ymmärtänyt siitä: että mun ruottin keltasesta tulisikin ruottin sinisiä...
)
EI -älä mee auttamaan: silloin joudut vaikeuksiin kun on niin hidasta hommaa ja se kalvo tuppaa kuivumaan jo sen takia kun joudut sitä auttaessasi pitämään pois koneesta...kyllä ne sieltä tulee: joskus kestää usemmankin vuorokauden. Jos ne toiset kuivattelee samassa koneessa niin niiden ääni innoittaa sieltä tulemaan.
EI -älä mee auttamaan: silloin joudut vaikeuksiin kun on niin hidasta hommaa ja se kalvo tuppaa kuivumaan jo sen takia kun joudut sitä auttaessasi pitämään pois koneesta...kyllä ne sieltä tulee: joskus kestää usemmankin vuorokauden. Jos ne toiset kuivattelee samassa koneessa niin niiden ääni innoittaa sieltä tulemaan.
-
viirupöllö
Meillä laitettiin munat koneseen ja eipä juuri kantta avattu, muuta kuin silloin, kun vettä lisättiin. Yhden kerran yritin läpivalasta munat. Ei edes mielessä käynyt että tuulettaa pitäs...
Viimesellä viikolla sumuttelin 6-8 kertaa päivässä, vielä silloinkin kun munan kuoret oli rikki. Kuoriutuivat itse ja aika nopeasti kun saivat alun. Aika hyvän prosenti mielestäni sain. Koneeseen meni 16 munaa josta 14 kuoriutui. Se yksi joka ei mahtunut koneesee laitettiin lämpölampun alle ja se lähti kehittymään mutta sitten oli kehitys loppunut kesken. Meillä myös kone käänsi munia vielä silloinkin, kun ankat kuoriutuivat
Onneksi luen näitä sivuja vasta nyt. (tieto lisää tuskaa)Onneksi kaikki meni hyvin.
Öhöm...meillä kuoriutui toissa yönä ankat ja eilen ne jo oli uimassa. Tykkäävät läträtä. Meillä on matala astia toisen matalan mutta laajemman astian sisässä. Sinne ne itse menevät ja pois tulevat.....Onko siitä mitään vaaraa? Entä kun ne juo sitä samaa vettä jossa uivat?? Tuleeko sieltä vatsa pöpö?
Onneksi luen näitä sivuja vasta nyt. (tieto lisää tuskaa)Onneksi kaikki meni hyvin.
Öhöm...meillä kuoriutui toissa yönä ankat ja eilen ne jo oli uimassa. Tykkäävät läträtä. Meillä on matala astia toisen matalan mutta laajemman astian sisässä. Sinne ne itse menevät ja pois tulevat.....Onko siitä mitään vaaraa? Entä kun ne juo sitä samaa vettä jossa uivat?? Tuleeko sieltä vatsa pöpö?
-
Pirjo
Ei ole vaaraa, muutakuin että minä en uskaltaisi pitää ihan pikkuisilla ankoilla koko ajan/vahtimatta vesikippoa saatavilla (mihin voivat hukkua?), jos ymmärsin asian oikeinviirupöllö kirjoitti: Öhöm...meillä kuoriutui toissa yönä ankat ja eilen ne jo oli uimassa. Tykkäävät läträtä. Meillä on matala astia toisen matalan mutta laajemman astian sisässä. Sinne ne itse menevät ja pois tulevat.....Onko siitä mitään vaaraa? Entä kun ne juo sitä samaa vettä jossa uivat?? Tuleeko sieltä vatsa pöpö?
Kannattaa vaihtaa sitä vettä aina silloin tällöin: mielummin ne ankatkin siellä silloin uivat. Niiin -kyllä ankat juovat samaa vettä missä uivatkin ja kakkaavatkin sinne veteen -niinkuin ihmisetkin joutuvat uimaan samassa vedessä/meressä johon ovat kalat pissanneet...
-olen kyllä huomannut isompienkin ankkojen kohdalla; jos uimavesi jostain syystä on jäänyt vaihtamatta ja on toooosi öhömn...p...kasta niin silloin eivät niin mielellään sinne mene uimaan, joten kyllä nekin osaavat arvostaa puhdasta vettä.
-
siimis
En kyllä sanonut!!Pirjo kirjoitti:ne hopeiset on niitä ´ruotsin keltaisen` anakan jälkeläisiä (Siimis sanoi muistaakseni että ne kantaa ruotsin sinisen geenejä)
Meillä meni juuri äsken 26 ankanmunaa koneeseen, ennestään on jo 14 eli
-
AnetteMilli
Lainaan nyt itseäni, kun Siimis näyttää olevan taas keskustelussa mukana.. eli kymysys Siimikselle.
Eli, kun sanoit, että voi päätellä sukupuolen, niin....
Eli, kun sanoit, että voi päätellä sukupuolen, niin....
AnetteMilli kirjoitti:Idan jälkeläisistä kaksi on tuota sinistä ja kaksi aivan täysin keltaisia räpylöitä ja nokkaa myöten. Eli päättelenkö mä nyt tästä, että toiset ovat naaraita ja toiset uroksia?
-
siimis
Sori, et voi päätellä sukupuolta väristä!
Noista hopeisista poikasista tulee siis sinisiä - tai siis sinipigmenttisiä. Riippuu sitten muista värigeeneistä se lopullinen väritys, mutta musta pigmentti on niillä siis haalistunut siniseksi. Meillä on esim. upea sininen mallard (= riista) uros, jolla sininen pää ja muutenkin haaleampi väritys, mutta kuvio muuten "tavallinen" sorsan värinen.
Noista hopeisista poikasista tulee siis sinisiä - tai siis sinipigmenttisiä. Riippuu sitten muista värigeeneistä se lopullinen väritys, mutta musta pigmentti on niillä siis haalistunut siniseksi. Meillä on esim. upea sininen mallard (= riista) uros, jolla sininen pää ja muutenkin haaleampi väritys, mutta kuvio muuten "tavallinen" sorsan värinen.
-
Pirjo
Anteeksi Siimis: mä jo ihmettelinkinsiimis kirjoitti:En kyllä sanonut!!Pirjo kirjoitti:ne hopeiset on niitä ´ruotsin keltaisen` anakan jälkeläisiä (Siimis sanoi muistaakseni että ne kantaa ruotsin sinisen geenejä)Jösses, sinistä värigeeniä kylläkin, mutta ei niistä nyt ihan eri rotuisia tuosta vaan tule...
Eli -väännä rautalangasta: kun äippä on ruottin keltanen ja iskä peking niin tottakai niistä tulee ´kuhanvaanankkoja` mutta en vieläkään ymmärrä miten ruottin siniset tähän liittyy. Vai onko niin että se on vaan VÄRI -se sininen- muttei liity mitenkään kyseiseen rotuun...
-
siimis
No väri nimen omaan - on niitä olemassa muitakin sinisiä ankkoja kuin se ruotsin sininen
Sinähän se siis alunperin ihmettelit, miten ruotsin keltaisesta ja pekingistä voi tulla ruotsin sinisiä - ja vastaushan on, että ei mitenkään - mutta sinisiä niistä kyllä voi tulla!
-
Pirjo
No jo rauhotti -luulin että olen ihan idiootti
-hyvä kun tuli puheeksi joten: AnetteMilli -toivottavasti luet tämän, ettet odottele turhia.