Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Munkin pehku on todistettavasti lämmennyt! Vaikka ei olekaan kovin kuuma. Mä siis olen kasannut pikkuankkalani tosielle reunalle paksumpaa kasaa kastuneesta ja likaisesta kuivikkeesta (turve-olki-puru-olkipelletti). On paksuimmillaan yli 30 cm. Jospa se vähän alentaisi lämmityslaskua, mulla on lämmittimenä matalalämpöpaneeli termostaatilla.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Kiyry87

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

kruttu kirjoitti:
Kiyry87 kirjoitti:kruttu pannuhuoneessa sulaa kanssa hyvin jos sinne saat viedä sulamaan. Mie sulattelen siellä
komposti sankoni sisällön ennen kanalaan vientiä :smt045
Saanko virallisen lausunnon, että pannuhuone on eri kuin sisällä :smt003 . Meiän pannuhuoneeseen kun mennään suoraan tuosta eteisestä...

Tänään vien noille toisenkin lämpölampun ja katson josko tuolta pakkasvuoresta irtoaa sitä lantaa vielä sulamaan sinne hohteeseen.
Jos se kelepuuttaa mun lausonnon niin tietenkin. Pannuhuone kun ei tietääkseni virallisestikaan lueta asuin tiloihin vaan teknisiin tiloihin joissa ei saa asua :smt023
Joten ihan virallisesti voidaan sanoa ettei se ole "sisällä" asuin tiloissa :smt044 Meillä oli juuri pannuhuone remppa ja mä jouduin ne virastot ramppaamaan.
Opin sentään jotain hyödyllistä :-"
Pirjo

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

...meillä tapahtuu nyt jotain ihmeellistä tuolla ´kanalassa` -ei sitä kovin voi kanalaksi kutsua, kun on tuollainen leikkimökki ilman mitään eristyksiä...enkä oikein tietä kun en ole mitään ihmeellistä siellä tehnyt :smt017
Viime talvena kun oli ankkoja niin lattia oli märkä ja mökki hikinen ja kylmä; jatkuvasti oli lattia tosi kylmä ja osittain jäässä, kun ankat lotrasivat juomavedellä ympäriinsä -taistelin kaikenmaailman puhaltimien ja parinkin lämpölampun kanssa. Mutta nyt ei ole kuin kanoja ja kun pakkaset alkoivat niin kanalassa ei pahemmin kosteutta ja sisällä pysyy lämpö (-tai ei se siellä hyvin pysy...puskee katon läpi variksillekin osa): nytkin vaikka on paukkunut yli kymmenen asteen niin pelkällä lämpölampulla ja pikkuruisella patterilla mennään kauimmaisessa nurkassakin +3 astetta :smt041 ....saati sitten jos olisi eristetty -ensi kesänä alkaa eristyshommat -ajattelin eristää ulkopuolelta ettei tila pienenisi...onnistuukohan?
kruttu

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja kruttu »

Mä päädyin sitten siihen, että sulattelin kiehuvan kuumalla vedellä sitä hevosenlantaa olkineen päivineen ja sitten heitin lämpölampun alle palamaan. Ja se sitten ulkolämpötilojen lauhtuessa alkoikin oikeasti kytemään... Pyysin miestä ottamaan toisen lämpölampun pois päältä, koska oli melko lähellä pehkua. Kun siinä sitten jokunen tunti meni ennen kuin oli käynyt kanalassa, niin siellä kuulemma oikeasti kyti :shock: . Ite en ollut kotona, onneks sentään joku oli ettei käynyt pahemmin.

Pistin pikkasen lisäeristystä yhteen lämpövuotokohtaan. Nyt siellä on yks lämpölamppu enää pörisemässä ja lämmöt oli aamulla plussan puolella. Kattotaanpa sitte taas kun viilenee, että alotan taas lannan ja kuuman veden kanssa löträämisen. Tarttis vaan jotakin kuiviketta sinne joukkoon, alkaa käydä vähiin meiän pehku.
Suvianne

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mulla pehku kuumuu jo joka paikasta. Joudun pitäämään verhoa auki ja kanalan ovi yhä varastossa??
Nyt ollut verho auki yötä paivää kolme vuorokautta ja kanalassa silti +8

kanat käy välillä kylmällä puolen jaloitteleen ja ilmeisesti nauttivat sekä kylmästä että kuumasta kun välillä peuhaavat kuumassa pehkussa ja silmät kiinni makoilevat??
Kiyry87

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Nyt se sitten tapahtui: Mun pehku palaa iloisesti! :smt041
Sain anopin munapalkalla keräämään heidänkin talouden ruuantähteet sankoon joten nyt kahden talouden kamoilla se palaa!
Ja silputulla heinällä. Koko ala n. 15 neliötä palaa joten sain laittaa patterin ihan pienelle ja silti kanalassa pahimmilla pakkasilla +6 astetta.
Muuten 10-15 astetta. Saan remontoida ikkunan hyvällä omatunnolla seinään kun tiedän lämpöjen pysyvän :smt003 Pääsee pois sähkövalolta.
Krahu

Hevosten turpeesta kestopehkuksi

Viesti Kirjoittaja Krahu »

Terve,

Tuo kestopehku on minulle ihan uusi juttu, mutta kuulostaa ihan loisto idealta. Paljonhan tuosta löytyy jo juttua... muttei tietenkään osu silmiin juuri tästä.

Meillä kun naapurissa asustelee muutama hevonen, ja heillä tallin kuivikkeena turvetta, ja minä saan sitten kärrätä naapuristai kakka-turvetta niin paljon kun vaan viitsin lapata. Siis kasvimaalle olen kärrännyt sitä. Mutta saisiko siitä myös kestopehkun?

Kokemusta? Ajatuksia? Alottelijan tyhmä kysymys varmaan... :)
suikku

Re: Hevosten turpeesta kestopehkuksi

Viesti Kirjoittaja suikku »

On siitä juttua monessa ketjussa. Saishan siitä pehkun mutta ei yleensä sitä valmiiksi kakkaista turvetta pehkuksi laiteta. Kanat kakkii sen itse. Pehkun käynnistämiseen monet kyllä hakevat hevonlantaa tai jotain muuta lantaa sen uuden pehkun joukkoon. Lähinnä silloin jos se ei meinaa millään käynnistyä itsekseen.
Mar-jatta

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Meidän pehku kylmeni pakkasilla. Ei toimi enää. Herättelin sitä aluksi kompöstijätteillä (alkoi toimimaan), mutta sen seurauksena saatiin kutsumaton vieras, nimittäin rotta. Rotta on hakenut munia pesästä ja vienyt jopa hautovien emojen alta kehittymään lähteneitä munia. :smt013 Ketuttaa aivan hulluna. Rotta ei huoli myrkkyjä, kun sillä riittää hyvin ruokaa kanalassa. Minkähänlainen rottayhdyskunta meillä täällä kohta onkaan. :smt027
Tämä oli eka talvi, kun pehku oikeasti paloi ja tuotti hyvin lämpöä. Nyt tuntuu, etten jaksa alkaa enää värkkäämään sen kanssa, sammunut mikä sammunut. Miten se voi olla niin vaikeaa? Tuntuu että toisilla se alkaa palaa vähän kuin itsestään ja toimii kesään saakka.
Suvianne

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä en muuten kääntele enää, moneen kuukauteen en ole käännellyt ja tuntuu olevan paras??
Ikinä ei ole näin hyvin palanut. Ihan joka paikasta tasaisesti.

Lisään siis aina vaan pinnalle akanoita ja välillä olkea ja tieten ruuan jämät.
Mar-jatta

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

En minäkään sitä ole käännellyt, kanat hoitelee näköjään sen puolen. Kaivelin vaan aina pikkukuopan pehkuihin, ja laitoin sinne keittiöjätteet, hyvin paloi. Mulla on tuo kestopehku orsien alla, ja iltasin heittelin lapiolla valuneet pehkut takaisin orsien alle. Samalla sinne meni heinää ja olkea, mitä olin kanoille heitellyt lattialle. Sitten tuli pikku pakkasjakso, ja pehku sammui (kanalassa kävi lämmöt lähellä nollaa). Laitoin lämmöt kanalassa päälle, toivoin että pehku alkais sillä taas palamaan, mutta ihan kylmä se on. Äh. :smt012
Hellan lettas

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

joo mä en tee sille mitään ja palaa! tosin poistin liikaa sitä pois,kun kokoajan lämmöt liki 20 astetta...aloin kans kasata vähiä pehkuja sitten yhdeksi "tunkioksi" ja johan pöpäjää!
Hellan lettas

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

ROTTA aihetta en aijemmin huomannut,,meidän rotta populaatio on puhjennut kukkaansa,kun odoteltiin myrkyn kelpaamista,,mikää myrkky ei kelvannut ja rottia on siiiiis paljon!!!! KLERAT palasyötti siemenvesalta tilattuna,ja kyllä maistuu! seiniin ruuvaamalla(ettei kanat pääse eikä muut eläimet) Rotat vetää sitä kaksin käsin! Jos mainostelu on kielletty poistakaa viesti,mutta rotat levittää mm .salmonellaa,niin olis toivottava päästä niistä nopeasti eroon ,ja tuolla pääsee!!!! lupaan,että tehoaa! :smt023

Ja kasatkaa se sammunut pehku vaikka metrin paksuiseksi kasaksi hetkeksi aikaa,,haravoin kaiken pehkun pitkäksi aumaksi orsien alle ja se syttyi uudelleen,,,kanat sen levittää,mutta seuraavana iltana talikko vaan käteen ja aumaa tekemään,syttyy ihan varmasti,,paikoin sitte ei ollu pahkua lattioilla kun hitusen,mutta kannatti se kasaaminen.
kuukunanmuna

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja kuukunanmuna »

Heipparallaa!

Yritin hartaasti, mutta en jaksanut lukea koko ketjua läpi asti. Olisin vailla vastausta kysymykseen, voiko pieni kanala edes teoriassa lämmetä tarpeeksi pelkällä pehkulla? Minulla on työmaakoppero, jossa oli ennen muutama lammas. Niiden tuottama lämpö yhdessä kestopehkun kanssa aiheutti sen, että jouduin vaihtamaan umpioven sellaiseen, jonka ylempi puoli oli harvaa (10cm raolla) laudoitusta, ääripakkasilla laitoin eteen siivun huopaa, mutta en siltikään tukkinut koko ovea, kun olisi muuten tullut aamuksi ylikypsää lammasta. Pehku tosin ei ollut samanlainen kompostisysteemi kuin kanoille suositellaan, mutta lämpenevä silti.

Koppi olisi nyt tyhjillään ja mulla halu hankkia kanoja. Mietityttää vain, että koska kanalla ei ole villaa ja kotkotin itse on niin pieni eläin, että se ei itse lämmitä kummoista ilmamäärää, että voikohan tuon saada toimimaan niin, että kanaset eivät palellu ilman lisälämmitintä? Mietin, että jos laittaisi umpioven takaisin (tai umpi ja umpi, siinäkin on toki ilmanvaihtoluukku) ja värkkäisi koppiin eristetyn väliseinän+välioven eli pienentäisi kanalan ihan muutamaan neliöön, riittäisikö lämpö sitten? Kuvittelen hommaavani noin viisi nokkijaa, 4 kanaa ja kukon. Koppi on pari metriä korkea, joten esim. 4 neliön kanalassa olisi siis 8 kuutiota lämmitettävää ilmaa. Onko 4 neliötä liian vähän kanoille tai 8 kuutiota liian iso työmaa pehkulle?
kuukunanmuna

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja kuukunanmuna »

Luin kuin luinkin koko ketjun läpi ja tein vielä muistiinpanojakin. :smt024

Purun liikakäytöstä varoiteltiin, mutta mietin, mitä puunkuorisilppu tms. tekisi pehkulle. Hetkessä se ei tietysti maadu, mutta pitäisikö se pehkua yhtään kuohkeana tai olisiko siitä kanoille iloa? Meillä on puulämmitys ja puuvaraston lattialle kertyy sahanpurun jämiä ja kuivaa kaarnanmujua. Se joutaisi käyttöön, jos kanoille kelpaisi. Jos se on huonoa pehkussa, ehkä sitä voisi kerätä tynnyriin talvella ja käyttää alusina keväällä kanalan tyhjennyksen jälkeen? Siihen sitten päälle varsinainen pehku pitkin kesää ja syksyä.

Entä onko kukaan kokeillut nakata kompostilieroja pehkun sekaan? Olisiko niistä mitään apua, vai mahtavatko kanat ilmastaa pehkua liikaakin, jos huomaavat, että seasta voi löytää herkkupaloja?
Vastaa Viestiin