Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
pirtti

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja pirtti »

Kääk. Maanantaiksi Etelä-Suomeen on kuulemma luvattu -29. Ja pehku mokoma ei käy. Te kenellä se käy: kaivatteko aina tuomiset pehkun sisään? Minusta jollain pellitti, vaikka teki kuten me eli heitti "herkut" pehkun päälle. Huomenna mennään hakemaan hevostalleilta hieman aitoa tavaraa, joka tällä kertaa kaivetaan pehkun sisään - auttaakohan se...?
kruttu

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja kruttu »

Iivantiera kirjoitti:Onneks vähän lohduttaa kun muillakin sama ongelma...
Mulla kanala n. 3 m2. Viime viikolla sai pitää ovea raollaan kun lämmöt alkoi olla +16 astetta pelkällä pehkulla. Pehkussa mulla haravoituja lehtiä, turvetta ja pellavaa. Luulen että on vaan liian kuivaa.
Nyt pakkasta -12 ja tuulee sairaasti. Putkilämmitin ympäri vuorokauden päällä ja lämmöt nippa nappa 0. :shock: Ei ollenkaan kivaa kanojen kannalta.
Pitänee yrittää ruokkia pehkua ruuanjätteillä ja varmaankin lämpölamppu viritettävä vielä putkilämmittimen kaveriksi.
Ei voi ymmärtää :smt011
Täällä sama tilanne... Meiän kanala on tosin suurempi. Tänään pistin toisenkin putkilämmittimen, tirppasnuorukaisten vesiautomaatin viereen koska sen mekanismi jäätyy (jyrsijän juomapullo kun on kyseessä) herkästi ja olikin jo ehtinyt jäätyä. Lämpölamppu osottaa pehkuun, että alkais palaa. Tai jotakin lämmittävää vaikutusta sillä kyllä on, ja ainekset tuntuu kompostoituvan, mutta ei tarpeeksi nopsalla tahdilla. Hevosenpaskaakaan ei vielä tälle viikolle kuulunut, se on se savolainen alkuviikko sitten sen seuraavan viikon alku ehkä... Tuuli on tosi paha, kun meiän kanalassa vetää niin paljon. Mutta toisaalta, oli tuolla jo 15 astetta miinuksella ja jos kanalassa pysyy silloin nollan tuntumassa yhdellä putkilämmittimellä niin kai me talvi pärjätään. Pehku vaan tosiaan jeesais sähkökatkojen varalta, ei tarttis ottaa kanoja olkkariin.
HeiniS

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja HeiniS »

Meillä alkoi kivasti lämmittää, kun isäntä raahas lampailta jääneen säilöheinäpaalin loppuköntän kokonaisena kanalaan. Oli keskeltä jo niin lämmin ja käymistilassa, ettei voinu lampaille syöttää. Sielä se nyt puhkuu lämpöä kanoille koirankopinlämmittimen (100w) lisäksi :smt001. Ulkona -12 ja kanalassa on ku Teneriffan auringon alla :smt004
Kiyry87

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Siitä pellavasta kysymys:
Sekö palaa hyvin pehkussa?
Millaisessa muodotta se on? Pelletti, silppu vai täys pitkä?
Mistä, millainen pakkauskoko ja paljonko maksaa?
Mua vaivaa epätoivo kun se ei lämpene vaikka jotakin palamista tapahtuu selkeesti. Kun nyt on nuo kalkkunatkin tulleet :smt007 Että p#skaa pitäisi riittää :smt044
Pitäisikö olkipellettiä lisätä myös kuivana sekaan? Nyt olen turvottanut sen. Kohta koko pussillisen käännellyt eri kohtiin ja ei mitään lämmön tapaista :smt009
Suvianne

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Täällä on nyt -23 ja eilen oli kissa aukassu kanalan luukunkin joten sinne oli aika kylmä illalla kerenny tulla. Mutta laitoin siis vain oven kiinni ja lähin nukkuun.

Aamulla oli plussan puolella ja kylmältä puolelta löytyi yks karannut jattalainen!!?? Nuori olisko 10 viikkonen kanatipu.
Sillä ei ollut mitään hätää vaikka ollut pakkasen puolella koko yön????
Ei se siellä kauaa olis enää voinut olla, mutta selkeesti maatiaiset on pakkasen kestäviä.

Sitten pehkusta. Minä en edes yritä koko pehkua sytyttää. Mulla on tämä noin neliön ala jossa on korkee kasa. Vaikka nyt on hirveet pakkaset ja lattialla on vain 0-+1 niin en alkanut pöyhiin että tulis lämpimämpi. Minusta siinä on riski sammumiselle ja koska kanat jopa kylpee niin tuskin ne palelee.

Tänä aamuna raotin kasaani vain sen verran, että kaadoin sinne 5l lämmintä keittiöjätettä.

Minusta tämä on ihan ok. En siis edes pyri +10 asteeseen, pyrin vain plussan puolelle. Katossa orsilla oli +5 ja se on musta ok.
siiri

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja siiri »

Siitä pellavasta: itselläni on kokemusta silpusta eli ihan kuin olisi paalillinen valkoisia langanpätkiä :smt002 Kyllähän se alkaa palamaan aika nopeasti, mutta eihän mikään oikein ala palamaan, jos on valmiiksi kylmää :smt017 Paali taitaa maksaa nykyään yli 14e? En ole ostanut hetkeen, oisko siinä paalissa irtona 200litraa? Kyllä se turve vaan taitaa olla pehkussa paras :smt017 Minä en kyllä juurikaan kääntele tai pöllytä, mitä nyt joskus ja sitten puhdasta päälle.
Meillä oli aamulla -20 ja aikuisten kanojen häkissä ei ole vielä edes lämpölamppua, mutta ihan lämmin tuolla oli :smt038 Ehkä illalla käyn tilkitsemässä loput tuuletusreiät, tosin nythän pitäis huomiseksi jo lauhtua...
Viimeksi muokannut siiri, 03 Joulu 2012, 09:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Laara

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Hurrrr!!!Ku ulkona on kylmä -20 astetta!Mutta kyllä kanalasta tuli höyryä kun kävin kurkkasee,mutta tänään kyllä laitetaan styroksi toiseen ikkunaan missä ei ole kun yksi lasi! Toisen ikkunan meinasin vaan öiksi laitta styroksin..siinä on kaksi lasia,mutta ei mitään lämpö sellasia.Ja pehkuun ajattelin tehä tuolta lisää poltettavaa...Kunnon mäski sangon.Mutta kai se ois tästä lähettävä tuonne pakkaseen... :smt012 Mä tilasin maksimissaan 15 asteen pakkasia...enkä 20... :smt011
pirtti

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja pirtti »

Kaikkea sitä ihminen tekeekin: keitin viikonlopulta jääneitä ravunkuoria piimässä + lisäsin siihen kompostin aarteita (mikä haju!) => höyryävän kuuma seos on nyt haudattu kanalan keskelle. Pehku-kiltti - joko alkaisit lämmittää...?
Kesämamma

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Mäkin kasasin nyt kanalan keskelle kompostikehikkoon metrin korkuisen kasan, josko nyt alkaisi kunnolla palamaan. Alkusyksystä lupaili tosi hyvin, mutta pehkua taitaa olla liian ohuelti (n. 15cm), kun ei kunnolla pala. Ja lisäksi on ollut liian kuiva pehku, mulla on tota pellavasilppua, ja se on niin imukykyistä, että kyllä pitää vissiin kastella reilusti. Mulla on pellavasilppua turpeen kanssa hevosilla, niiden pihaton pohja alko humisemalla palaa kun lisäsin pellavaa, siksi pidän pellavaa varsin oivana (kallista se kyllä on). Ja hevosillakin pehku palaa, kun sen kasaa kasalle, kun on 20cm tasaisesti niin ei pala kauaa. Nyt lisäksi kerään pottapissat sankoon ja kastelen sillä tuota kompostikehikollista kanalassa, joko se sitten aloittaisi palamisen. Kanat oli kyllä riemuissaan kun levitin uuden pellavapaalin kanalaan, se on ihanan vaaleaa eikä sotke niinkuin turve.

ps. pellavan huonona puolena vielä mainittakoon, että tuo mitä mulla on, on saksalaista...
rilla

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja rilla »

No niin

Kerrompa myöskin, että mä en tavoittele pehkulla 20 astetta lämpöä. Ainoastaan nollan yläpuolelle lattianrajassa. Silloinhan orsilla on jo jokunen aste.
Minusta kanat ei tarvi yli kymmentä ainakaan.

Mulla on nyt palanu aika tyydyttävästi. Kuiviketurve loppui, mut mä en muutenkaan kauheen paljon laita turvetta. Minusta turve on kastuneena kylmää.
Olkipelleteistä ei ole kokemusta. Oljesta kyllä. On hyvä, varsinkin silputtuna.

Pellava ona varmaan ihan ok. Sama tulos on kaiketi millä hyvänsä eloperäisellä kuivikeaineella. Kutterinlastu ja sahanpuru yms vaativat varmaan suhteessa enemmän typpilisää palaakseen, toisaalta palaminen jatkuu pidempään.
Turve palaa nopeasti, oikeissa olosuhteissa.

Saatiinhan ne lämpölavatkin ennen ja vielä nykyäänkin kuumenemaan, vaik oli routa ja lumi maassa. Hevoslanta ja lampaan lanta ainaki on ns lämpimiä ja esim sian ja lehmänlanta kylmiä lantalajeja. Kanin kuivikelanta minusta kuuluu myös lämpimiin.

Eli prosessi alkaa nopeasti ja lämpö kohoaa nopeasti. Ja kasaa tiivistämällä palaminen hidastuu pöyhimällä nopeutuu.
Eli palaminen tässäkin muodossa tarvitsee myös happea.

Liiaksi kastunut ja vettynyt ei pala, ennenkuin sen kasaa yhdessä kuivempien ainesten kanssa ja päinvastoin. Tuoksu palamisessa ja mädäntymisessä on kyllä ihan erilainen.
Pehkun täytyy olla paksu, koska ohueen pehkuun ympäristön lämpötila tietenkin vaikuttaa enemmän. Eli jäähtyykin nopeammin.

Hyvä keino on myös vaikka se kompostikehikkokin, jos ei ole tilaa laittaa pehkua tarpeeksi paksuna. Pehku myös lahoamisen ja palamisen aikana madaltuu, kuten komposti. Silloinkin aineksia on lisättävä.
Hellan lettas

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

No,niin.Eli niin se on,että kestopehkun kanssa mukana tulee se rottaongelma ja niin tuli tänne myös. :smt013 Täytyy ensi talvena harkita teenkö pehkua ollenkaan, tuon saasta elukan takia :smt013 :smt013 Mä inhoon rottia yli kaiken! Nyt oon pitäny tiput tasolla,eli reilusti lattiasta ylempähä,häkissä yöt ja päästänyt aamusella vapaaksi.En halua ,että mun mussukoita rotta käy kaulat katkomassa. :(

Löysin reitin mistä ko. elukka on nakertanu tiensä kanalaan,,repien villat juuri tehdystä seinästä! :smt013 :smt013 :smt021 :smt021 Hain myrkkyä ja kysyin neuvoa myyjältä,ku en oo aikasemmin rottia joutunu häätämään.Kertoi itse tehneensä kaurapuuron ,johon kepillä sekoittanu myrkyn.Puuron päälle hienoa sokeria ja kunnolla siirappia.Sanoi,että 2 päivää ja puuroastiat oli ihan nuoltu puhtaaksi ja rotat katos.(kissa kuulemma ei sokerilitkuun kajoa?)Tämä siis sopii paikkaan ,minne kanat ei pääse myrkkyyn käsiksi. Käytävän suuaukolle ajattelin laittaa saavin väärinpäin ja jotakin painavaan päälle,ettei kanat sitä kaada. Saavin alle loukku,herkkuineen.Nyt peukut pystyy,että pääsen niistä ällötyksistä eroon!!!!! :smt027 :smt027

Vai kai niitä rottia tulee ruuan perässä oli pehkua tai ei?
Kiyry87

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

En mäkään mitään +20 haaveile sinne mutta kunnollinen palaminen olisi hyvä olla käynnissä sähkökatkojen takia. Silloin toi vesikierto kun ei toimi.
Eli järkevää lämpöä joka ei olisi patterista riippuvainen, jonkinlainen lämmön löyhähdys edes pehkusta :smt010
Sais laittaa sen patterinkin vaikka ihan pienelle ja lämpö pysyisi silti plussalla.
rilla

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja rilla »

Rotat on semmottia piruja kyllä.
En tiedä,onko se nyt mitenkään pehkun syytä. Yleensä kananruuat niitä ensin houkuttaa.... :smt017
Laara

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Meillä kanalassa on tänään ollut lämmintä noin 8 astetta.Oikein hyvä lämpö.Ja kun ottaa huomioon että kanalassa on kaksi ikkunaa...toinen on vain yhellä lasilla ja toinen kahella.Kumpikaan ei oo mitää paksua lasia vaan aika ohutta vanhaa lasia.Ja kun miettii mikä tuuli oli...IHME että kanala ei tuon enempää jäähtynyt. :smt023

Hellanlettas.Meillä se oli joko rotta tai hmm...orava?!Nyt sitä pirua ei oo viikonlopun aikana eikä verkotuksen jälkeen näkynyt...tai sen kaivamia kuoppia.Mutta tiiän et se piru perhana keksii vielä reitin kanalaan!Sitten kyllä kaivan kolon esiin mistä on tullut ja viritän kans loukun saavin alle. Perhana!
Mä kammoan rottia...oikeestaan mitään muuta mä en tommosista ötöistä kammoa niin kun rottia!YÖK!!Joskus muinoon tallilla niitä hukutettiin parisatalitrasiin saaveihin ja talikko kaupalla lapettiin niitä sit sieltä pois!YÖK!! Ja aina kun tallille meni..hyppi kissan kokoset rotat seinältä seinälle HYRRR!!YÖK!! Nousee iha karvat pystyyn ku tulee nii elävästi mieleen aamu hämärällä tallille meno..ja se niien lappaminen...YÖK! EI meille semmosia!!!
VARSINKAAN katkomaan meijän kanoilta/nuorikoilta kauloja! :smt013 :smt013 :smt013

Oltua vkonlopun pois kotoa...oli mun rehu salaatit menny ja jäätyny...Joten niistä teen moiveen pehkuun kuhan ne tuossa sulattelen ja möyhin vähän.Jos vielä tuon moiveen sekaan keräis pissaa...ni taas sais pehku polttoainetta.Kaivan ne sit kanalaan pehkun sekaan. :smt023
Turse

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Turse »

Mun kanala koko on siin 15 neliö hujakoilla. En etes ihmeelisesti teheny töitä pehku etee. Kaks isoo pyöröpaalia turvetta ja päälle reilusti purua. Sen jälkee nakkelin kaupasta saatua hevi-jätettä pehkuu. Riemu repesi siin vaihees kun sain paikallisen ison kaupan hevit kanoille, niitä saatto olla viisikin "läskilaatikollista" päivässä. Kaadoi vain hevit pehkuun levällee, kerra viikkoo kunnolla kääntö ja palo kunnolla kuukaue päästä. Kyl porisi aikasemiki varmaa, mut tajusi vasta ku tuli kunnola pakkaset.
Liekkö aloittelija tuuria tai sit tuo valtava hevi määrä autto. Väliin ole lisänny turvetta, kesäkanalan turvepuruseosta ja vasikoije vanahat heinäsotkut.
Vastaa Viestiin