Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kruttu

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja kruttu »

Rousen kirjoitti:Mä perustin pehkun syksyllä kantamalla 5 kottaria lehtiä ensin pohjalle (mulla on 12m2 kanala) vanhojen purujen päälle. Siihen turvetta päälle.Lehdet oli märkiä, niin en huolestunut vaikka turve oli kuivaa. Kanat kyllä käänteli ja sekotteli niiä keskenään. Orsien alla mulla on oma "talvikompostori". Eli kaikki keittiöjätteet sinne. Sieltä kanat ei tongi kun paskoovat orsilta yön aikanajuuri sinne. Otan talikolla ns, hatun pois ja tyhjään biojätteet sinne ja hattu päälle. Sitten haravoin pinnalla olevat kakat pintapehkun sekaan ja lisään tarvittaessa kuiviketta. Ja meilläkin on rotta! Reikä on ilmestynyt ja leivän kannikka löytyi oven väärältä puolelta parina aamuna, mutta se rotte ai kaivele orsien alta pehkua, puhtaammista paikoista ainoastaan, jos se on se rotta kuka seinän vieruksia tonkii. Räpsy ei auta vaikka reiän kohdalle laitoin, ei juustolla, ei leivällä. Makkaraa en ole vielä kokeillut, jos se haisisi ihanammalle :)
Kuulostaa kovin saman tyyppiseltä pehkujärjestelyltä kun meillä, meillä se vaan ei juurikaan näemmä lämmitä tällä hetkellä. Kuinka paljon sulla on kanoja? Mulla ehkä vähän pienempi kanala... Oon kärrännyt tuonne ihan älyttömän määrän noita lehtiä, ehkä joku 20 kottikärryllistä saattaa olla lähellä... Sen lisäks on purua, yli yksi semmonen "paali". Nyt laitoin sinne putkilämmittimen päälle, kun lämpömittari sanoi 1,8 enkä taho että menee miinuksellekaan yöllä.
Laara

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Turve on paras pehkussa.Purua vain pieni osa pehkua.

Mä kärräsin kans varmaa 10nisen kottarillista lehtiä syksyllä noihi häkkiosastoihin yhteensä...Joku päivä ku saan kranssit tehtyä valmiiks vien vielä noi sammaleen jämät ja kaikki varvut kanoille touhuksi...kun siivoon tuon sotkun tuolta kranssi työmaalta.
Hellan lettas

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

mä vaan käyn kippaamassa vauvanpunkallisen turvetta siihen palavan kohdan päälle,jossa kanat ensin kylpee kilpaa .En levitä sitä ta muuta ,kun se leviää siinä tohinassa kyllä. :smt045 Ehkä liika innokkuus saa sen sammumaan,,laiskemmasti hoitaa,niin palaahan se.. :smt023
Kiyry87

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Kokeilitko kompostiherätettä? Meillä alkanut jotain tapahtumaan mutta en hehkuta kun ei ole varmuutta. Ainakin edellinen lehti erä kadonnut multaisempaan muotoon ?!?! ainakaan yhtään kokonaista en löytänyt. Uusi erä turvotettujen olkipellettien kera lisätty.
Keitetty makarooni kokeilemisen arvoinen suosittelen. Sillä sain yhteen kohtaan 40 astetta ja vähän päälle mutta palaa nopeasti loppuun ja saa lisätä jatkuvasti. :smt023
Turse

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Turse »

Tais syttyä kuukaues.
Suvianne

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla palaa kauan kun saan syttymään. Olisko oljilla jotain tekemistä? Minulla on olkia aika paljon seassa? Ja tieten potunkuoria ym.
Mar-jatta

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Voi -kele!! :smt013 :smt013 Kanalassa pakkasta kaks astetta, pehku kylmä! Miten se tuolleen sammu?! Oli jo lämmin, ei mitenkän kuuma vielä, mutta siis selkeästi paloi jo. Onko tässä mitään enää tehtävissä? Laitoin kanalaan lämmitystä, mutten tiedä miten lämpimäksi sen saan (pehkua ajatellen). Kyllähän se plussalla pysyy, mutta nyt on niin hermeettinen tuuli, että se kylmentää niin kanalan kuin kotitalonkin. Voi että mua ottaa pattiin! Kerrankin kun sen sai syttymään. :smt013

Siis tämä kanalan lämmitys stressi on inhottava joka juuttan talvi. Ja nyt ollaan lähössä sukuloimaan vajaaksi viikoksi.Ei yhtään tiiä, mihin nämä kelit tästä vielä muuttuu. Että minkälaista arsenaalia kanalan lämmitykseen varaan, ja koko ajan saa sitten miettiä, että mitenhän ne kanalan lämmöt... Ei sillä, hyvä hoitaja meillä on elukoille, mutta eihän se silti korvaa sitä, että ite pitäis koko ajan juosta kanalassa ja tarkistaa ja pitää silmällä.
Suvianne

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Se kohta missä palo, ilmasta se ja sekoittele ja kasaa siihen päälle kunnon kasa pehkua ja piilota sinne sisään paskaa ja lämpimässä lillunutta keittiöjätettä. Minä olen kefiiriä kaatanu pehkuun ja se on auttanu kans?? Ehkä siinä on oikee ph tai jotain?? eli lämmin piimä vois olla kans hyvä apu??

Lämmintä pissaa!
Laara

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Täällä tuulee kans nii et tukka lähtee päästä!! :smt011

Kaivelin taas kanalaa siivotessa pehkuun biojätteet,hyvin lämpöseltä tuntu. :smt023 Teen sen montun lähes aina noin samoille kohti.Pieni monttu vaan ja mäski sinne ja pehkua päälle.Aika hyvin nuo meijän kanaset antaa sen kohan muhia.Eikä ihan mahottomia käännä pehkua.Sopivasti.
Tänään kanat sai paljon sammalta touhukseen. :smt023 Sammal tosin oli kohmeista...mutta kul se siel lämmös sen verta sulaa et pääsevät tonkimaan kunnolla. :smt023
Meillä on isännän kanssa vapaa vkoloppu tiedossa...ja lasten hoitaja ja isommat lapset saa huolehtia kanoille ja viiruille vedet.Rehua on automaatit täynnä...vievät ruuan tähteet kanoille vkolopun aikana...ja jos tyttö haluaa keittää puuroa niille ni saa keittää. :smt001

Pehku palaa siis ainakin osittain.Jossain vaiheessa voi joutua joitai kohtia kostuttamaan...tuntuu kuivalle vain joistai kohti...mut ei se nii vakavaa jos ei koko alaltaan pala,kuhan siel ois etes yhet hyvät lämpöset kohat jotka palais hienosti ja lämmittäs.

Jospa tuo ei viikonlopun aikana menis pakkaselle. :smt017
Ada

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Ada »

Meiän kanala on erillinen kanalaksi tarkoitettu koppero, kanoilla on tilaa kanalassa n. 2,8m2, ts. 1,65x1,7m, lisäksi kanalassa on "eteinen" missä säilytämme rehut, tämä on ehkä n 1,65x0,6m, tämän tilan ja kanojen tilan erottaa vain verkkoseinä, joten yhteensä olis n. 1,65x2,3m(~3,8m2) kokoinen tila. Kanalassa ei ole lämmitystä(ei olla vedetty sähköjä sinne ainakaan vielä), mutta kestopehkulla ollaan koitettu pitää lämpimänä(turvetta ja vähän olkea). Mutta nyt kun kanoja on vain neljä, niin eipä pysy lämpimänä kanala :/ Vesiämpäri jäätyy pinnasta jo 5 asteen pakkasessa. Mitäkökän tässä pitäis tehä, ottaa lisää kanoja, vetää sähköt, vai joku muu? Itse olen kyllä miettinyt, jos ottaisi tuon väliseinän pois, jolloin olisi isompi tila, ja siihen sitten mahtuisi isompi parvi. Tuntuu vaan ilkeältä ottaa tuohon nykyseen tilaan kovin montaa lisää, kun eivät nyt pääse ulos petojen vuoksi.
Rousen

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Rousen »

Mulla on 11 kanaa.

Vähän vinkkejä
Heppojen ulkokarsinoissa puru on pakkasella ankkajäässä, vaikka siinä on pissaa,
Turve taas ihan märkää ja hyvin siivottavissa.
Säilörehu oikein höyryää kun se on kasassa, eli alkaa käymään ja palaa. Näitäkin voi käyttää aloituksessa.

Sosittelen turvetta ja yhteen kohtaan paljon kamaa joka on helposti syttyvissä, siitä sitten voi aina lisätä viereen ja sen viereen, unohtamatta ruokkia pääpaikkaa. Ei munkaan kana määrällä voi ruokkia koko alaa, että palaisi. Sen takia järjestin orsien alle pää lämmöntuotannon, muualla on tietysti kaikkea, mutten luota siihen että jaksaa palaa tai alkaa palaa. Onhan siellä sitten kaikkea pehkusta sun muuhun seassa myöskin. Ja muistakaa, että turvetta on oltava reilu kerros joka paikassa :smt001
Kiyry87

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Miten tuota, kuinka nopeasti pehkussa alkaa palaminen tapahtumaan niin että sen huomaa? :smt017
Mä olen lisännyt syksyn lehtiä ja turvotettua olkipellettiä reippaalla kädellä ja vien pari kertaa viikossa sörsöä sinne
eli kahvinpurut, perunan kuoret ja muut sellaiset. Meneekö pari päivää, viikko, kaksi viikkoa?
Entiset syksyn lehdet oli kadonneet mutta en huomannut suuremmi pehkun olevan lämmin :smt017 Piilo palamista? :smt005
rilla

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja rilla »

Kun kaikki on kohillaan, niin muutama tunti menee, et lämpö nousee.

Nimenomaan voi olla "piilopalamista". Eli palaa, mut hitaasti,jolloin lämpö ei oikein paljon kohoa. Toisaalta,jos oikein kuumana palaa,niin nopeasti myös jäähtyy, jos ei lisää tarpeeksi usein materiaalia.
:smt024
Kiyry87

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

No ompas, sais palaa kuumempana jotta olis sitä lämpö vaikutusta. Vähän sillä mä pehkun laitoin ettei olisi aivan patterin varassa jos tulee esim. sähkö katko.
Ei tarvi sitten panikoida. Nyt pysyy 10 asteessa plussalla vaikka on paskkasta ja tuulee mutta mielummin saisi olla nyt vielä 12-14 astetta niin tietäisi että -30 pakkasissa
pysyisi sen 1-5 astetta plussan puolella. Paska kun kahden hengen taloudesta tulee rajallisesti komposti tavaraa... :smt009
Iivantiera

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Iivantiera »

Onneks vähän lohduttaa kun muillakin sama ongelma...
Mulla kanala n. 3 m2. Viime viikolla sai pitää ovea raollaan kun lämmöt alkoi olla +16 astetta pelkällä pehkulla. Pehkussa mulla haravoituja lehtiä, turvetta ja pellavaa. Luulen että on vaan liian kuivaa.
Nyt pakkasta -12 ja tuulee sairaasti. Putkilämmitin ympäri vuorokauden päällä ja lämmöt nippa nappa 0. :shock: Ei ollenkaan kivaa kanojen kannalta.
Pitänee yrittää ruokkia pehkua ruuanjätteillä ja varmaankin lämpölamppu viritettävä vielä putkilämmittimen kaveriksi.
Ei voi ymmärtää :smt011
Vastaa Viestiin