Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
juujuu

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja juujuu »

Meitin kanakolossa pehku heitellään seinille ja aina on keskellä lattia näkyvissä :smt009 Sinne on jo tungettu jos jotakin ..turvetta ,kutteria, hevosen karsinasta kakkaa ja olkipelletin mujua ..märkiä puun lehtiä Mutta tuskin tuolla vielä mikään palaa koska lämmöt pysyvät 13-16 asteen kantamissa kun on lämmitin päällä Kosteus keikkuu 60-70 prosentissa Onkohan tuo kosteus liikaa :smt017 Seinät ja ikkuna ainakin ovat ihan kuivan oloiset ......

Täytyy kokeilla tuota kinkkumittari kikkaa ja kokeilla sieltä seinän vierestä onko yhtään eloa vaikka tuskin on :smt012
Laara

Viesti Kirjoittaja Laara »

Kaikkea ei muista mainita. :smt002 Mut joo ei meillä kalan ruoto jämätsyt mene tuonne pehkuun..ne keitetään kissoille...mut sit mitä ei etes kissoille keitetä menee ihan oikeeseen kompostiin...sinne ei paljoo muuta enää menekkää... :smt003 Nytki tuossa on parin viikon moive ämpäri oottelemassa..ku huomenna tai viimestää lauantaina ois pehkun hoitopäivä. :smt001

Meillä on kosteutta aika paljon...linssit menee silmälaseista huuruun ku menee ulkoota... :smt012 Pitäs kokeilla ku isännän kans löydettii vanha kanava tuuletin tuolta aitan vintiltä jos sen virittäs sinne ni ilma vaihtus paremmin.Tosin nyt koko kesän on ollu haastavaa tuo kosteus monessa paikkaa...tässä ku oli kuivempi kausi ihan sateiden puolestakin ja oli niit pikku pakkasia..ei kanalassakaan kosteus ollut tota luokkaa taas mitä se on ollu taas viimesen viikon. :smt011
Tulis vaan pakkaset...semmone 10-15 riittäs...ja semmonen hmm...puolisen metriä lunta...ni sillä pärjäis koko loppu talven. :smt003
@nsku

Viesti Kirjoittaja @nsku »

kanaset olivat kovasti aloittaneet heti kääntöhommat ;) ei ollutkan enää niin siisti näky kun tänään menin ;)
mut lämpötila oli noussu reiluun 9 asteeseen. ilmeisesti eristää alapohjaa sen verran. hyvä. ei tarttis vielä enempää oikestaan noustakaan, toihan olis ihan riittävä lämpö. katotaan jos ja kun pakkaset tulee että millaset lämmittimet vielä vaaditaan :smt017
toihan ihan loistavaa että mullon tos ny "lämpökompostori"! tai siis toivottavasti on...
Turse

Viesti Kirjoittaja Turse »

Eka talavi menos kanoje kans ja nyt näyttää pehku palavan iha kivasti, ulkona -12°c ja kanalas 8°c eikä mun kanala mitenkää tivis ole. :smt041
@nsku

Viesti Kirjoittaja @nsku »

Turse, miten nopeesti lämpö alko nousta?
HeiniS

Viesti Kirjoittaja HeiniS »

Voi kilin kellit! Mulla lähti pehku hissuksiin palamaan, mutta nyt kun tuli pakkanen ja myrsky, niin sammui pentele. Syytän kanoja, jotka ovat elämäänsä kyllästyneitä, kun eivät pääse ulos, joten ruoppasivat ylösalaisin koko pehkun. Hiivatti, millä sen uudestan saa palamaan. Vaikka kuinka koittaa tehdä kasaa, niin aina se myllätään :smt013
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Lisää tavaraa oikein reilusti vaan. Sehän on ihan hyvä, et kanat sekottaa. :smt003
kruttu

Viesti Kirjoittaja kruttu »

Pehku ei näytä oikein elävän... Ulkona -8, kanalassa +2. Hautasin taas yhteen kohtaan kattilallisen kuumia omenoita ja kanankakkaa. Ei taida tää mun systeemi toimia. No, hevosenlantaa on kyllä tulossa jonkin verran lähipäivinä (alkuviikosta piti tulla...) ja jos se ei pehkua käynnistä, niin sitten mennään sähköllä. Vielä ei oo mitään lämmitystä tuolla, mutta onhan se jotain laitettava kohta.

Jotain vinkkejä vielä? Meillä ei kanat pehkua yltympäriinsä sotke. Kompostijätettä tulee keittiöstä melko vähän, ämpärillinen viikossa. Pitääkö sitä alkaa keräämään naapurienkin biojätteet meille :smt003 vai mitä.
Laara

Ei meilläkään biojätettä tule etes välttämättä ämpärillistä (10l) Ja senkin jaan vielä kolmeen osaan et saan joka häkki osioon uutta täkyä pehkulle.
Perhana...meillä o joku ruennu kaivautuu ulkopuolelta jättien osastoon,missä vielä meijän Bertta hautooki...En tiedä mikä mutta pahojaan ei VIELÄ ole tehnyt!Kuhan kaivellu vaan ja tehnyt onkalon pehkun alle. :smt013 :smt013 :smt013 Kävin temuamassa tuolla ja yritin jotenkin saada verkotettua liiterin puoleltä mistä se tai ne on todennäkösesti tullu.Kipeenäki vielä ite..ni ei oikee jaksas.Mut ei haluais häivitystä kanalaan!!! :smt013 :smt013
Anteeks tää ei kuulunu tää loppu tänne..mut tulipahan manattua... :smt013 :smt013
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Hei Laara. Olisko rotta!

Se pehku tarvii kyllä sitä ruokaa palamiseen aika säännöllisesti. Mulla uhkas kylmetä kanala, mut vein uutta purua ja vanhoja kukkamultia ym.
Käynnistyi kyllä. Mut usein sitä pehkua ei tahdo mahtua tarpeeksi paksua kerrosta. Mulla on se ongelmana. :smt024
Hellan lettas

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Meillä on 6 henkinen perhe,ja biojätettä tulee ihan jumalattomasti! ämpäri on täynnä alta aikayksikön,mutten mä uskalla viedä niit'ä kanalaan,kun ukko sanoi,että kohta siellä on rottia ja sitä en halua,että ne repii mun lattiatasossa olevilta tipuilta päät irti!...kyllä meillä ainaki palaa kun kerää pöydiltä paskat orsien alle,minne tulee sitä itsestään ja ruokakipot tyhjään vielä samaan kohti ja turvetta päälle.Ei tarvi jokapaikasta pallaa,kunhan jostaki.16-20 on ollu lämmöt nyt joka päivä,enkä muista millon olisin ilmannut? kuukausi sitten ehkä...
Hellan lettas

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

luin tossa vähän edellisiä j amietin palamattomuutta,,kun en mä ainakaa vie sinne mitää hirveesti ja palaa,,olisko se palamattomuus siinä,että sitä ilmastetaan liikaa?
Rousen

Viesti Kirjoittaja Rousen »

Mä perustin pehkun syksyllä kantamalla 5 kottaria lehtiä ensin pohjalle (mulla on 12m2 kanala) vanhojen purujen päälle. Siihen turvetta päälle.Lehdet oli märkiä, niin en huolestunut vaikka turve oli kuivaa. Kanat kyllä käänteli ja sekotteli niiä keskenään. Orsien alla mulla on oma "talvikompostori". Eli kaikki keittiöjätteet sinne. Sieltä kanat ei tongi kun paskoovat orsilta yön aikanajuuri sinne. Otan talikolla ns, hatun pois ja tyhjään biojätteet sinne ja hattu päälle. Sitten haravoin pinnalla olevat kakat pintapehkun sekaan ja lisään tarvittaessa kuiviketta. Ja meilläkin on rotta! Reikä on ilmestynyt ja leivän kannikka löytyi oven väärältä puolelta parina aamuna, mutta se rotte ai kaivele orsien alta pehkua, puhtaammista paikoista ainoastaan, jos se on se rotta kuka seinän vieruksia tonkii. Räpsy ei auta vaikka reiän kohdalle laitoin, ei juustolla, ei leivällä. Makkaraa en ole vielä kokeillut, jos se haisisi ihanammalle :)
Laara

Meillä ei oo rottia ollu sitte herran vuosiin koko pihapiirissä eikä naapureissakaan. :smt017
Mutta ovathan noi voinu meijän pihaan löytääkkin...perhanat! :smt013 Just kävin peittelmässä ja tallomassa ötön onkalot umpeen..katotaan ilmestyykö niitä vielä...ja sit katellaan ja ihmetellään mistä se sinne kaivautuu. :smt011 :smt011 :smt011
Ennen kun kanala rakennettiin tuohon..karkas meidän äitipupu kun joku kävi sitä häirihtemässä.Kerran kun sinne menin lähti joku karvahäntänen oravan tyylinen ötö sieltä luikkimaan karkuun.Oravia on nyt ilmestyny pihapiiriin enempi kun aikasemmin´on ollut.Meidän vanhempi tappaja kissa tappanu kaikki jäniksenpojista oraviin...ainakin aikasemmin,mut onko iänmyötä lopettanut niien tappamisen. :smt017 Kun ovat ilmestyneet pihapiiriin.
Rotan loukku löytys mut siin on se..et ei kissat mene loukkuun. :smt017 Varsinkin meidän tän kesän tulokas...Isompi ehkä osais niitä joo varoa EHKÄ! :smt017
Ujopossu

Viesti Kirjoittaja Ujopossu »

Miksen mää saa pehkua toimimaan!?!?! Lattia pinta-alaa on n.3m2 ja pehkua yritin saada palamaan turpeella, sanomalehtisilpulla, sahanpurulla, kanankakalla, ruuanjätteillä, pissalla! Kanalassa on pakkasen puolella nyt.. Käy sääliks noita kanasia ku niistä pitää huolta tällänen osaamaton henkilö... :smt009 tuuletus aukko on sellanen 3cm x 3cm joka on auki kokoajan, ettei tuu hapen puutetta. Kanat on käännelly pehkua vähän joka puolelta.
Vastaa Viestiin