Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
mik

Re: Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja mik »

on siellä ainakin yks tipu jäljellä. Kaks kuollutta otin pois toissayön jäljitä. Veikkaan, et pakkanen -35 oli liikaa. 9 jäätynyttä munaa olen kerännyt pois. Kyl mulla on semmonen pelko, et tytöt teki turhaa työtä ja vaiks kukkokin kävi siellä munien ja poikasten päällä hautomassa, niin pakkanen voitti. Se lattia on jääkylmä, pari astetta on pakksta, mut silti liikaa munille ja kuoriutuville tipuille.

Sinne ei oo nyt mitään asiaa, saa kolme singerin ompelukonetta kimppuunsa, jos menee sorkkimaan.
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Meillä on annettu hautoa vasta toukokuulla.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Nyt meil on jo ukko-kalkkunakin rekrytty hautomaan. On liki vuorokauden maannut tossa, 6 munaa alla...

Kuva
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Siis eihän tuo ukkokalkku ole yhtään ruma :shock: vaan suorastaan söpö :smt054 Hitsi mä olin taas kerran luopunut kalkkujen hankinnasta siksi että syövät marjat ja ovat lisäksi rumia. Millä mä nyt perustelen itselleni että mä en tarvitse kalkkuja?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

^Sillä että ne syövät ne marjat ja kääntävät kukkamaat ylösalaisin :smt004
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Niin, huoh :smt009 Ne olis vaan niin kivoja
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Viirupöö

Viesti Kirjoittaja Viirupöö »

Selailin näitä kalkkunasivustoja niin eteeni osui luomukalkkunafarmi Englannissa.

http://www.rutlandorganics.co.uk/index.html

Sain käsityksen, että myyvät munia postin kautta, myös lintuja (tuskin postilla. :)), mutta tänne Suomeen munat olisivat helpompia.Turkey "Hatching Eggs for sale 2010
Eggs can be sent through the post first class or guaranteed next day delivery in special containers."

Tämä lainaus on tosiaan viimevuodelta, mutta ihan jos kiinnostaa, niin saisi Englannista Suomeen vähän uutta verta, varmaan siinä kesän aikana. On siellä muitakin elukoita. Valikoima on ihan korea.

http://www.rutlandorganics.co.uk/breeding-turkeys.html
Siinä näkyy muutama eläin, samalta sivulta tuo lainauskin.
Suwitsu

Englannista ei sitten todellakaan niin vain lintuja tai niiden munia tuoda, tutustu ensin tähän
http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/t ... ja/tuonti/
Viirupöö

Osaavat todellakin tehdä joka asian vaikeaksi. Tarkoittaako tuo, että koko roska pitäisi kääntää englanniksi sille, joka näitä munia myy? Tulisi tosiaan melko kalliiksi varmaan maksaa kaikki eläinlääkärien palkkiot ynnä muut munatusinan takia. Olen muutenkin miettynyt näitä eri lainsäädäntöjä, tämä ei varsinaisesti kuulu kalkkunoihin, mutta mitä kaikkia lainkohtia tulisi siipikarjanpitäjän tietää? Tilavaatimukset ja eläinsuojelulliset asiat nyt ymmärtää ihan maalaisjärjellä, mutta sitten on näitä paperisotia...
Suwitsu

Kyllä englannissa on ihan samat säädökset kuin täälläkin eli kyllä nuo säännöt löytyy jo valmiiksi käännettynä :smt023 (en nyt jaksa googlettaa noita englanninkielisiä sivuja) Paperisotaa ei ainakaan vielä tarvitse tavallisen siipikarjaharrastajan pelätä yhtään sillä sellaista ei ole. Siipikarjan rekisteröinti on tulossa mutta edes päättäjät eivät tunnu tietävän että milloin.
Viirupöö

Viirupöö kirjoitti:Osaavat todellakin tehdä joka asian vaikeaksi. Tarkoittaako tuo, että koko roska pitäisi kääntää englanniksi sille, joka näitä munia myy? Tulisi tosiaan melko kalliiksi varmaan maksaa kaikki eläinlääkärien palkkiot ynnä muut munatusinan takia. Olen muutenkin miettynyt näitä eri lainsäädäntöjä, tämä ei varsinaisesti kuulu kalkkunoihin, mutta mitä kaikkia lainkohtia tulisi siipikarjanpitäjän tietää? Tilavaatimukset ja eläinsuojelulliset asiat nyt ymmärtää ihan maalaisjärjellä, mutta sitten on näitä paperisotia...
EDIT: Olin itse asiassa aina luullut, että nämä säädökset koskevat vain niitä jotka elinkeinokseen ja myyntiin lintuloita pitävät, eivätkä koskisi niitä jotka pitävät siivekkäitä omiin tarpeisiinsa. Ilmeisesti metsään meni! :)
Suwitsu

Niin, kyllähän ne taudit kulkeutuvat huolimatta siitä tulevatko linnut ammattiaan harjoittavalle tai ihan vaan harrastajalle.
Viirupöö

Niinhän se on, tietysti... :/ En näistä lakijutuista tiedä toistaiseksi mitään. Kohta varmaan tarvitaan marsullekin luvat ja rekisterit. Ei sillä, että se holhoamista olisi, hankalanoloista vain. :)
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Meillä on nyt enää kolmessa munassa elämää mutta niiden pitäisikin sitten kuoriutua tänä viikonloppuna. Kovasti vesitestissä heiluivat ja yksi muna piipittää välillä kuin syötävä! :smt005
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Päivän piristys fasuselta! Hihii! Harvoin syötävä muna piipittää :smt005 Tsemppiä kuoriutumiseen :smt023

Ja kyllä Maattarinkin kalkkukuume on niissä lukemissa, että suosittelen lääkkeeksi kalkkunoiden hankintaa :smt006
Vastaa Viestiin