Kanalan lämpötila talvella

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

siiri

Re: Kanalan lämpötila talvella

Viesti Kirjoittaja siiri »

No minä toivon, että -29 ei ole tämän talven pysyvä olotila, muuten meillä kyllä pysyy vesikin sulana.
Kestopehkun olen tehnyt turpeesta, olkisilpusta ja pellavakuivikkeesta.. Taisi olla tuo pellavakuivike se juttu, koska sen lisäämisen jälkeen alkoi pian palamaan.
Nyt ajattelin päälle lisätä purua ?... tuhkakylpy meillä on vauvanammeessa tarjolla...
Kiskii

Re: Kanalan lämpötila talvella

Viesti Kirjoittaja Kiskii »

Meillä laski lämpötilat -4asteeseen, ja sen jälkeen minä muutin kanat pienempään huoneeseen. Pohjalle laitoin vuohien pehkua ja kanojen pehkua, seinien viereen heinäpaaleja lämpöä pitämään ja tasoiksi jne. Nyt pysyy lämpö yli +3asteessa vaikka olisi kylmempikin.
Kannatti, ei ainakaan tartte olla huolissaan vedestä jne.
Tammearu

Re: Kanalan lämpötila talvella

Viesti Kirjoittaja Tammearu »

Onpa se kanalan lampimana pitaminen monelle ollut vaikeaa. Kanalani on 4 x 8 metria ja korkeutta 2,5 metria. Orret n. 1,80 metrin korkeudella. Seinissa 50 x 100 koolaus ja siella purut. Sitten lisasin 50 x 50 vaakaan ja siihen solimat 50mm.
Laipiossa 300 mm kutterin purua, josta aina valilla tiputetaan, jos seinista vajoaa. Kanoja oli talvella n. 30 - 40 kpl ja 2 lammasta. Alimmillaan oli lampotila +6 astetta.

Olen kayttanyt ilmaiseksi meidan n. hehtaarin piha-alueelta haravoituja lehtia. Etupaassa koivua, pihlajaa, vaahteraa ja vahan tammea.
Aina uusi kerros paalle, kun vanhat junttaantuu. Lampoa alkaa tulla aika pian ja palamisen lammon huomaa. Kanat kuopsivat ja antavat prosessiin ilmaa. Toki kanalassa haisee kanalalle, mutta ei siella mikaan kaamea haju ole.

Kesalla kanat ovat ns. ulkokanalassa. Siella on sama lampotila kuin ulkona. Yleensa 20.05 - 20.10 Ennen ja jalkeen yot talvikanalassa. Kevaalla tyhjennan kuivikemakin kompostiin ja seuraavana vuonna hyotykayttoon.
Kukka

Re: Kanalan lämpötila talvella

Viesti Kirjoittaja Kukka »

Osaisikohan joku jeesiä...? Elikkä kolmessa kopissa kestopehku. Yksi mielestäni jo tuottaa hieman lämpöä/palaa. Toinen on niin uusi, ettei vielä pala, muttei haisekaan, kolmas haisee voimakkaaasti virtsalle. Liian kostea? Liian kuiva? Vai normaali haju ennen ppalamisen alkamista? Pehku on siis pääasiassa purua, tarkoitus on talven aikana jatkaa, kuivilla lehdillä, puruilla ja oljella... Mutta tuo virtsan haju on aika hulppea...
Suvianne

Re: Kanalan lämpötila talvella

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Täällä on kestopehku ketju jossain.
Minulla on haissut ammokialle noin päivän ennen palamisen alkua. Haju sitten häipynyt.

Kerronpa nyt ihme sytykkeen jos jollain on pääsy näihin aineksiin.

Lampaan kakkavillaa ja akanoita

Pyörittele kostea (jos kuiva, kastele ja väännä niin kuivaksi kuin saat) kakkivilla jauhoisissa akanoissa ja laita myttyyn kosteahkoon pehkuun.
Takuu varma syttyjä??? Ihan uskomaton suorastaan.
Vastaa Viestiin