Pikku kysymykset

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
mervi.i.

Re: Pikku kysymykset

Viesti Kirjoittaja mervi.i. »

"Jos alat itse hautomaan, ota ihmeessä kuva, sen minäkin haluaisin nähdä , Sorry, en voinut itselleni mitään ! " :smt005 :smt005 :smt005
:smt040 en minäkään , kahvit meni sitten väärään kurkkuun , ja tää mummo nuortui vuoden, pari :smt045
Gisli

Viesti Kirjoittaja Gisli »

Hölmö kysymys, mutta näkeekö kanan liikalihavuuden jostakin kohtaa parhaiten? Esim. kissalla alkaa roikkua maha, ja koiralla "katoavat" kylkiluut. entä kana, mihin liika ruoka kertyy ensimmäisenä?
Paljon on varoiteltu, että se on pienkanaloissa suuri terveysriski kanoille... liekkö näin on? Eikö talvella kuitenkin ole hyvä pitää kanoja vähän paksummassa kunnossa, että pärjäävät?

-Ensimmäisiä kanojaan hämmästelevä Gisli.
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

pinka kirjoitti:Millon lämpölamput/patterit viritetään kanalaan?
Hmm, mä en tiedä onko tää nyt "oikea" vastaus mutta ajattelin itse laittaa sen päälle vasta sitten jos kanalassa ei sisällä pysy nollassakaan ilman lämmitystä. Toivottavasti siis vasta talvella, tai ei lainkaan :smt003 . Tosin en tiedä joudunko tekemään kuitenkin poikkeuksen koska noita tipuja ois tulossa.. Mut siis silloin kun siellä ei pysy lämpötila ilman apukeinoja itse haluamassaan astetilassa :) Olipa lausehirviö :smt003
pinka

Viesti Kirjoittaja pinka »

Kiitoksia omena vastauksesta! Eli lisälämpö päälle sitten vasta, kun kanalan sisällä on pakkasasteita.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä en koskaan odota pakkasiin asti. Haluan, että kanalassa on noin 5 astetta lämmintä. Mun mielestä on liian kylmää, jos lämpö menee pakkasen puolelle. Kyllähän ne pakkasessakin varmaan pärjää, onko se sitten mukavaa, se on taas sitten toinen juttu. Mut tää on nyt sitten vaan mun mielipide :smt006
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

tiina kirjoitti:Mä en koskaan odota pakkasiin asti. Haluan, että kanalassa on noin 5 astetta lämmintä. Mun mielestä on liian kylmää, jos lämpö menee pakkasen puolelle. Kyllähän ne pakkasessakin varmaan pärjää, onko se sitten mukavaa, se on taas sitten toinen juttu. Mut tää on nyt sitten vaan mun mielipide :smt006
Mä oo tiinan kanss samaa mieltä et kanoilla ei oo kylmä vaik harakan pesää lämmittääkin .Täytyy kattoo tilannetta nyt kun siel on reilun kk vanhoja tipujakin
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Kyllä mullakin on tavoitteena, että kanalassa on 5-10 astetta lämmintä. Toivottavasti toi kestopehku alkais pikkuhiljaa lämmittämään, niin ei tarviis patteria pitää päällä. Tällähetkellä kanalassa on 12 astetta, eli jonkion aikaa pärjää ilman lisälämpöä. Alhot ovat vielä kesäkanalassa, siellä olen nyt muutamana yönä pitänyt lämpölamppua. Sielläkin näytti tänä aamuna olevan 10 astetta, joten ei alhoja vielä tarvitse pieneen talvikanalaan tunkea.
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Kyllä mä ajattelin pitää tavotteena sen että kanalassa olisi 0-5 astetta :smt017 . Tietty nyt meille on tulossa tipuja, joten on varmasti pakko pitää korkeampana lämpötilaa mutta noin yleisesti. Meillä kyllä kait pitäisi olla ihan suht hyvin eristetty kanala kunhan kaikki saadaan vaan valmiiksi :smt005 joten sen puolesta pitäisi kaikki olla kunnossa.
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Gislillä erinomaisen hyvä kysymys, johon en osaa vastata... Sen verran kuitenkin sanon, että meillä on ollut lintuset koko ajan vapaalla ruokinnalla, mutta toki päivittäin päässeet myös ulkoilemaan, ja mitä nyt kukkopoikia kesän mittaan on joutunut lihoiksi laittamaan, niin ei niissä kyllä ole ollut rasvaa nimeksikään. Toki varmaan talvella helpommin kertyy sitä rasvaakin, mutta toisaalta tarviihan se kana ihan lämmöntuotantoon ihan erilailla ruokaa, ilmojen viilentyminen on ainakin meillä ollut suoraan verrannollinen rehunkulutukseen, eli en ehkä uskaltaisi talvella ryhtyä ruokaa säännöstelemään. Häviäähän se sitten kevään ja ulkoilun myötä, jos on jotakin liikaa kertynyt, linnuilla se on niin helppoa... :smt003

Ne sun tipuset on muuten niin junioreita, että niille tulee helposti siihen kaulaan näkösälle sellainen "epämääräinen kasvain", niinkuin olet varmaan huomannut? Se on merkki terveestä tipusesta, jolle muona maittaa, kupu se vaan kummittelee, siitä se muona lähtee hiljalleen etenemään, aikaisella ei enää sitten niin ole omituisesti näkösällä kupu.
Gisli

Viesti Kirjoittaja Gisli »

Karhurouva kirjoitti:Gislillä erinomaisen hyvä kysymys, johon en osaa vastata... Sen verran kuitenkin sanon, että meillä on ollut lintuset koko ajan vapaalla ruokinnalla, mutta toki päivittäin päässeet myös ulkoilemaan, ja mitä nyt kukkopoikia kesän mittaan on joutunut lihoiksi laittamaan, niin ei niissä kyllä ole ollut rasvaa nimeksikään. Toki varmaan talvella helpommin kertyy sitä rasvaakin, mutta toisaalta tarviihan se kana ihan lämmöntuotantoon ihan erilailla ruokaa, ilmojen viilentyminen on ainakin meillä ollut suoraan verrannollinen rehunkulutukseen, eli en ehkä uskaltaisi talvella ryhtyä ruokaa säännöstelemään. Häviäähän se sitten kevään ja ulkoilun myötä, jos on jotakin liikaa kertynyt, linnuilla se on niin helppoa... :smt003

Ne sun tipuset on muuten niin junioreita, että niille tulee helposti siihen kaulaan näkösälle sellainen "epämääräinen kasvain", niinkuin olet varmaan huomannut? Se on merkki terveestä tipusesta, jolle muona maittaa, kupu se vaan kummittelee, siitä se muona lähtee hiljalleen etenemään, aikaisella ei enää sitten niin ole omituisesti näkösällä kupu.
Kiitos vastauksesta! Juuri tuota "möhkälettä" kauhistelin, että joko olen onnistunut lihottamaan ne aivan pullasorsiksi :smt003 Eli saavat jatkossakin olla samassa ruokamäärässä siis.

ps. Saatiin viime viikolla kanala valmiiksi ja kylläpä oli iloisia tipuja, kun häkkielämä loppui. Muutenkin niillä menee oikein hyvin. Laitan tänne niistä kuvia sitten kun ne vähän kasvaa, niin saat sanoa olenko arvellut kukot ja kanat oikein päin :smt001
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

^Et ole varmasti ensimmäinen etkä viimeinen, joka asiaa kummastelee, arvaas mistä arvasin, mitä tarkoitat, onhan tuota tullut itsekin ihmeteltyä aikoinaan... :smt005 http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... kaulamötti
Mimi30

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Tässä kun funtsin että ottaisinko viiruja vai silkkejä tuohon maattariristeytysten kans asustamaan vai mentäiskös nyt samalla porukalla tuonne ensikesään.. niin kyselisin että miten suuret tilat nuo silkit vaatis? :smt017 Aattelin vaan jos tuosta n.10neliön kanalasta eristäis muutamalle silkille oman sopen ja ulkoilisivat sitten vaik eri aikaan tarhassa.Vain meniskö ne sitten ihan samoissa tiloissa..?Tosin näiden kahden sekoituksia en haluais välttämättä,olis kiva sit joskus myöhemmin ihan puhtaita silkkejä haudottaa..Mites muuten..silkit taitaa aika sopuisaa sakkia olla? :smt017
Mimi30

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Taas olen tääl kyselemäs hölmöjä.. :smt003 Voi kun joku vastais tähän! :smt006
eli minkä ikäisenä teiän kanat on alkanu munia?Mulla nuo ovat n 4kuisia eikä ole tullut vielä munan munaa.. :smt017
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Meidän klaara alkoi nyt munimaan ollessaan 24vkon ikäinen. Toiset tosin aloittaneet tätä nuorempina, mutta silloin onkin ollut valoisampaa...(nyt ollaan pidetty lepokautta kanalassamme=>suurin osa kanoista ja kukoista sulkasadolla ja vain vähän valoa).
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Kärsivällisyyttä vaan Mimi. :smt023 Meillä yksi silkkikana aloitti munimaan vasta 30-viikkoisena ja siis kesällä. Alhot ja muut silkit ovat aloittaneet 22-24 viikkoisna.
Vastaa Viestiin