jamppa kirjoitti:Nostin tossa aikaisemmin varovaisesti munan korvalle ja naputin kylkeen. Sisältä kuului selvää morsetusta"2pitkää, 1lyhyt ja 2pitkää"!
Osaako joku kanojenmorse kieltä?? Mitähän oli asiaa?
Se huusi HALP HALP EN PÄÄSE POIKKE TÄÄLTÄ
Mikä sulla on siellä kosteus?
Tää ongelma kiinnostaa kun mulla on nyt ollut vähän samaa. Viimeks kuoriutui 15 ja kuoriutumatta tais jäädä kuusi ja kun avasin munat niin yhdessä oli joku kökkö ja viidessä oli ihan valmis tipu.
Epäilen että olin liian innokkaasti kurkkinut koneeseen ja vaikka kosteusmittari (halpa digitaalinen) näytti koko ajan ~80% niin se oli silti heitellyt liikaa.
Yhdellä tipuista kesti vissiin pari vuorokautta kuoriutua, se tuli ulos 3vrk sen jälkeen kuin eka eikä oo ikinä mennyt näin kauaa ekasta tipusta vikaan. Mutta se oli oikein reipas tipu sitten
Ja yks tipu oli, siis kun nehän on märkiä kun ne kuoriutuvat, niin se oli ihan kuin liisterissä.
Luulen että ne on ne kuoriutumattomat olleet liisterisiä kanssa eikä siksi ole päässeet nakuttelemaan reikiä kuoreen, tai en minä tiedä.
Nyt tuon seuraavan koneellisen kanssa maltoin olla aukomatta sitä konetta liiaksi mutta sittenkin oli yksi liisteritipu, sillä tais hyvästi kolmatta vuorokautta kestää kuoriutuminen ja sittenkään ei saanut hommaa valmiiksi kun oli liistrautunut kiinni kuoreen. Liotin irti vaan se oli niin väsynyt se tipu että sitten kuoli. Muutama muna jäi siitäkin suutareiksi mutta niissä oli tipu kuollut jo aiemmin.
Mietin kyllä sitäkin että voiko joku ruokinta aiheuttaa että munat olis liian vahvakuorisia ja siksi ei tipu saa niihin reikää

mutta kun eikö moneen kertaan ole todettu ettei kanat voi saada liikaa kanankalkkia?