Ja listan saa MTT:ltä kuka vain?Ilona kirjoitti:Mä olen säilyttäjälistalla, löytyy etunimen perusteella.max3 kirjoitti:Mistä löytyy nimimerkki Ilonan puh.no., jos haluaa soittaa ja kysyä näistä alhoista? Saako sen MTT:ltä kysymällä?
Vihreä muna maatiaiskanalassa
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
max3
Re: Vihreä muna maatiaiskanalassa
-
Alholainen
Osa säilyttäjistä on niin varmoja parviensa puhtaudesta, niin joko on DNA-testeistä tuloksia tullut? Itse olen hyvin varovaisesti otellut uusia lintuja parveen, koska en edelleenkään luota säilyttäjien parvien puhtauteen. Pyrin pitämään alhoni ulkomuodollisesti tunnistettavissa, enkä halua parveeni valkoisia, harmaita, tummanruskeita ja mustia kanoja. Joillekin tuntuu olevan tärkeämpää saada parveensa koko värikirjo, kuin säilyttää "rotumääritelmän" mukaista alhoa. Facebookin alho-ryhmässä on välillä sen näköisiä alhoja, että meinaa itku päästä. Olen pitempään hakenut uutta verta parveeni ja sellaista harrastajaa, jolla ei ole Haverisen alhojen jälkeläisiä. Tuntuu vaan levinneen Maaritin alhot lähes jokaiseen parveen.
-
Maattari
- lindell
Jos se vaan on mahdollista kannattaa tentata founder kanalan pitäjää siitä minkälainen kanta on ollut, mitä värejä siellä on ja ei ole ollut. Ja jos mahdollista mennä paikan päälle parvea katsomaan. Eihän se tietenkään koko totuutta kerro, geenit ovat monimutkaisia, mutta jos founderkanalan pitäjä esim sanoo ettei hänen aikanaan, usean vuosikymmenen ajan, kannassa ole ollut keltajalkaisia yksilöitä ja niitä pukkaa omaan kanalaan niin hälytyskellojen pitäisi ehkä soida.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
-
Suvianne
Värejähän ilmestyy! Jos lukee ne ohjelmasta tulevat lappuset nioin oppii paljon uutta.
Suora lainaus: Todennäköisempi selitys uusien värityyppien ilmestymisessä kanakantaan onkin harvinaisten resessiivisten värien yleistyminen monimuotoisuuden kustannuksella (ja samalla vallitsevien geenivaikutusten kadotessa (mun omalisäys tähän, eli vallitsevana voi pitää Pentti Alhon punaista värimuotoa)
kuin, että kantaan olisi sekoittunut risteyttämällä vierasta geneettistä materiaalia.
Eli meidän säilyttäjien ei kuulu valita ulkonäön tai värin perusteella. Alholle ei ole rotumääritelmää. Se saa olla pienempi tai vähän raskaampi tai pilkullinen tai punainen tai mitä vaan.
Periaatteessa siis myös sulkajalkainen ja vihreitämunia muniva. MUTTA tähän minä laitan rajan, koska TIEDÄN, että Alhoissa ei ole sulkajalka ongelmaa.
Minä olen valmis säilyttämään kaikkia niitä värikombinbaatioita mitä tulee PUHTAISTA alhoista, nehön ovat MAATIAISIA, niitä ei jalosteta, ei tehdä ihmisten valintaa, millä saadaan yhdennäköistä ja tylsää ja yleensä vielä sairasta eläinmassaa aikaiseksi. Maatiaiset ovat yksilöllisiä.
Mutta jossakin on mullakin raja ja se on Haapasaarelaisissa. Toivottavcasti jokainen alhon ostaja tekee tietoisen päätöksen niitä ottaessa ja muistaa kirjata sen sukutauluun ylös, ettei ne eksy sellaiselle joka ei niitä halua.
Vaikka mulle neuvottiin näin: Mahdollisimman pitkälle suku tiedossa, mutta ei tarvetta yli 4 sukupolveen. Vaikka ne olisi olleet leghorneja, silloin olisi jäljellä enää 5% sitä. Olettaen että toinen puoli on ollut kokoajan puhdas.
Eli sain neuvon, että tärkeintä on ettei KUKKO ole haapasaarelainen...
Suora lainaus: Todennäköisempi selitys uusien värityyppien ilmestymisessä kanakantaan onkin harvinaisten resessiivisten värien yleistyminen monimuotoisuuden kustannuksella (ja samalla vallitsevien geenivaikutusten kadotessa (mun omalisäys tähän, eli vallitsevana voi pitää Pentti Alhon punaista värimuotoa)
kuin, että kantaan olisi sekoittunut risteyttämällä vierasta geneettistä materiaalia.
Eli meidän säilyttäjien ei kuulu valita ulkonäön tai värin perusteella. Alholle ei ole rotumääritelmää. Se saa olla pienempi tai vähän raskaampi tai pilkullinen tai punainen tai mitä vaan.
Periaatteessa siis myös sulkajalkainen ja vihreitämunia muniva. MUTTA tähän minä laitan rajan, koska TIEDÄN, että Alhoissa ei ole sulkajalka ongelmaa.
Minä olen valmis säilyttämään kaikkia niitä värikombinbaatioita mitä tulee PUHTAISTA alhoista, nehön ovat MAATIAISIA, niitä ei jalosteta, ei tehdä ihmisten valintaa, millä saadaan yhdennäköistä ja tylsää ja yleensä vielä sairasta eläinmassaa aikaiseksi. Maatiaiset ovat yksilöllisiä.
Mutta jossakin on mullakin raja ja se on Haapasaarelaisissa. Toivottavcasti jokainen alhon ostaja tekee tietoisen päätöksen niitä ottaessa ja muistaa kirjata sen sukutauluun ylös, ettei ne eksy sellaiselle joka ei niitä halua.
Vaikka mulle neuvottiin näin: Mahdollisimman pitkälle suku tiedossa, mutta ei tarvetta yli 4 sukupolveen. Vaikka ne olisi olleet leghorneja, silloin olisi jäljellä enää 5% sitä. Olettaen että toinen puoli on ollut kokoajan puhdas.
Eli sain neuvon, että tärkeintä on ettei KUKKO ole haapasaarelainen...
-
kaakatin
Tuo ei ole ihan niin yksiselitteinen juttu. Säilytysohjelman säännöissähän sanotaan, että valintaa ei tule tehdä minkään ulkonäöllisen syyn perusteella. Mustien ja harmaiden alhojen geenit ovat aivan yhtä tärkeitä. Maatiaiskanahan ei ole rotu, eikä kai ole tarkoitus jalostaa (tehdä valintoja) vain yhtä väriä suosien. Vaikka Alho aikoinaan pyrkikin jalostamaan oman rotunsa itäsuomalaiseksi punaiseksi.Alholainen kirjoitti: Pyrin pitämään alhoni ulkomuodollisesti tunnistettavissa, enkä halua parveeni valkoisia, harmaita, tummanruskeita ja mustia kanoja. Joillekin tuntuu olevan tärkeämpää saada parveensa koko värikirjo, kuin säilyttää "rotumääritelmän" mukaista alhoa.
Voin ainakin tunnustaa että minun parven kanat ovat kaikki erivärisiä, enkä koe olevani sen suurempi syntinen kuin jotain tiettyä väriä suosivat.
-
Alholainen
Minulla raja kulkee punaisissa itäsuomalaisissa ja siksi mieluummin venytän kukon hankintaa, kuin annan parveni muuttua muistuttamaan mitä tahansa muuta kantaa. Mitä mieltä on pitää kannat erillään, jos niistä on tarkoitus tehdä toistensa kopioita. Ja edelleen "puhtaus" taitaa perustua ihmisten sanomisiin. Toiset uskoo ihmisiin, toiset ei, minä kuulun jälkimmäisiin. Vaikka olen julma jalostaja, niin kanani ovat munineet, hautoneet ja hoitaneet poikasensa samalla lailla toistakymmentä vuotta. Siitosmunien ostajatkin ovat olleet tyytyväisiä, että kai nuo kukotkin vielä kykenee siittämään kanansa.
-
kaakatin
Mihis muuhun se puhtaus voi tällä hetkellä perustua? Ei ole geenitestejä, eikä rekisterikirjoja.
-
Suvianne
Minä en tee tätä valintaa, mutta en kyllä vastustakkaan sitä kiihkeesti.Alholainen kirjoitti:Minulla raja kulkee punaisissa itäsuomalaisissa ja siksi mieluummin venytän kukon hankintaa, kuin annan parveni muuttua muistuttamaan mitä tahansa muuta kantaa. Mitä mieltä on pitää kannat erillään, jos niistä on tarkoitus tehdä toistensa kopioita. Ja edelleen "puhtaus" taitaa perustua ihmisten sanomisiin. Toiset uskoo ihmisiin, toiset ei, minä kuulun jälkimmäisiin. Vaikka olen julma jalostaja, niin kanani ovat munineet, hautoneet ja hoitaneet poikasensa samalla lailla toistakymmentä vuotta. Siitosmunien ostajatkin ovat olleet tyytyväisiä, että kai nuo kukotkin vielä kykenee siittämään kanansa.
Ihan siksi kun meitä on monta ympäri suoema ja jokainen kuitenkin jotain valintaa tekee väkisin. Jokaisella on omat kriteerit. Joten kyse ei ole kuitenkaan jalostuksesta.
Mutta siinä olen erimieltä, että kannat muistuttaisivat toisiaan, kyllä alho on alho ja tyrnis tyrnis jne.
-
rilla
Kuitenkaan suomalainen maatiaiskana ei ole jostain tänne pulpahtanut. Onhan se alunpein jostain kotoisin.
Vuosisatojen ja kymmenten varrella sitä on yritetty parannella milloin milläkin rodulla.
Kannan sisällä taphtuu aina jotain. Ei se pysy entisellään. Ihminen vaikuttaa,joko tietoisesti tai tietämättään. On aina vaikuttanut.
On jätetty kanojen kanssa se silmää miellyttävä kukko.
Kaikenlaista valintaa on tapahtunut jo siitä asti,kun ensimmäiset kanat täällä tepasteli.
Muninta ominaisuuksia ja lihakkuutta on yritetty parantaa jne.
Minusta tuntuu,että ominaisuudet eri kanakannoilla ei todellakaan ole niin vakiintuneet,että sen perusteella pystyy sanomaan jostain kanasta onko puhdasta kantaa vai ei.
Hienointa tässä kanajutussa on kuitenkin se,että on ymmärretty myös suomalaisen maatiaiskanan arvo.
Mutta jos karsinta on liian tiukkaa,niin ennenpitkää materiaali loppuu. Tai ainakin vähenee vaihtoehdot.
Pohdintaa asioista,joista en tunne tietäväni tarpeeksi. Kuitenkin sattumallekin pitäisi antaa mahdollisuuksia.
Jo alholaisten punaisuus on aika erikoista. Musta väri suomalaisilla maatiaisilla on kaiketi ollut se alkuperäisempi.
Vuosisatojen ja kymmenten varrella sitä on yritetty parannella milloin milläkin rodulla.
Kannan sisällä taphtuu aina jotain. Ei se pysy entisellään. Ihminen vaikuttaa,joko tietoisesti tai tietämättään. On aina vaikuttanut.
On jätetty kanojen kanssa se silmää miellyttävä kukko.
Kaikenlaista valintaa on tapahtunut jo siitä asti,kun ensimmäiset kanat täällä tepasteli.
Muninta ominaisuuksia ja lihakkuutta on yritetty parantaa jne.
Minusta tuntuu,että ominaisuudet eri kanakannoilla ei todellakaan ole niin vakiintuneet,että sen perusteella pystyy sanomaan jostain kanasta onko puhdasta kantaa vai ei.
Hienointa tässä kanajutussa on kuitenkin se,että on ymmärretty myös suomalaisen maatiaiskanan arvo.
Mutta jos karsinta on liian tiukkaa,niin ennenpitkää materiaali loppuu. Tai ainakin vähenee vaihtoehdot.
Pohdintaa asioista,joista en tunne tietäväni tarpeeksi. Kuitenkin sattumallekin pitäisi antaa mahdollisuuksia.
Jo alholaisten punaisuus on aika erikoista. Musta väri suomalaisilla maatiaisilla on kaiketi ollut se alkuperäisempi.
-
max3
Niin ja silti ei edes hämäläistä ei saisi säilyttää pelkästään mustana. 
-
Suvianne
Olen miettinyt tuota , että jos säilyttäisin hameen mustaa, niin miten tehdä valinnan kanssa
Ei olis ihan helppo.
Mutta ainakin alhoissa kulkee jatkuvasti niitä perinteisen punaisia kirjavien rinnalla. Ehkä se on kuitenkin rikkaus, että olis vähemmän mustiakin. Voi kaupata alkuperäisen mustia ja nykyäikaisen kirjavia?? Ja jos aina valitsee mustan kukon, niin kyllähän se väri suurimmaksi osaksi pysyy mustana??
Mutta ainakin alhoissa kulkee jatkuvasti niitä perinteisen punaisia kirjavien rinnalla. Ehkä se on kuitenkin rikkaus, että olis vähemmän mustiakin. Voi kaupata alkuperäisen mustia ja nykyäikaisen kirjavia?? Ja jos aina valitsee mustan kukon, niin kyllähän se väri suurimmaksi osaksi pysyy mustana??
-
kukkopoika
- bankiva
Vuonna 1871 Ferdinand von Wright on maalannut Kuopiossa taulun missä kanoilla on harjan takana höyhen tupsu.Mitähän maatiaiskana kantaa ne ovat ja ovatko kuuluneet MTT:n säilytysohjelmaan kun Ferdinand on ne ikuistanut tauluun?
,google-haulla www.reitz.fi/kukko ja kanoja.
-
Suvianne
Eiköhän sitä jo tuohon aikaa ollut ihan rotukanoja ja sekarotuisia. Kun oli jo koirarotujakin 
Meidän maatiaiset on niitten kaikkien sekoituksia ja pihan perällä kasvaneita omia ryhmiä joilla on säilyneet kylmän ja tautien kesto ja selviävät heikommallakin sapuskalla. Ovat eriytyneet ihan omaksi.
Jos niihin nyt sekoittaa rotukanoja tai sekarotuisia, niin se olis synti. Se mistä ne ovat aikoinaan muodostuneet on eri juttu...
Meidän maatiaiset on niitten kaikkien sekoituksia ja pihan perällä kasvaneita omia ryhmiä joilla on säilyneet kylmän ja tautien kesto ja selviävät heikommallakin sapuskalla. Ovat eriytyneet ihan omaksi.
Jos niihin nyt sekoittaa rotukanoja tai sekarotuisia, niin se olis synti. Se mistä ne ovat aikoinaan muodostuneet on eri juttu...
-
tapani
Aika mielenkiintonen kuva, kanan paatupsu muistuttaa Islantilaista maatiais kanaa "Landnam høns". Taulussa ei kaikilla ole paatupsua kuten ei Landnamsillakaan.kukkopoika kirjoitti:Vuonna 1871 Ferdinand von Wright on maalannut Kuopiossa taulun missä kanoilla on harjan takana höyhen tupsu.Mitähän maatiaiskana kantaa ne ovat ja ovatko kuuluneet MTT:n säilytysohjelmaan kun Ferdinand on ne ikuistanut tauluun?,google-haulla http://www.reitz.fi/kukko ja kanoja.
http://www.familien-harkjaer.dk/11111/I ... ams%20høns