Olen kanssa vähän sitä mieltä että tipuja on tosi huono jättää vieraan hoitoon.
Meillä kävi kerran niin että tiput olivat jo parin viikon ikäisiä ja seikkailivat muiden kanojen kanssa ja sitten lähdettiin matkalle perheen kanssa, itseasiassa juuri Kanarialle. Kanat jäi sukulaisten hoitoon ja niin vain surkeasti kävi että yksi kananpoika oli kuollut sinä aikana, hoitajat eivät edes löytäneet sitä, mutta mä löysin sen yhden ruokapöntön takaa. Toisen kerran kävi niin että vieraan hoivissa tipu katosi, liekö rotta vienyt tms?
Näitä voi sattua omassakin hoidossa mutta kyllä riski on selvästi suurempi kun ei itse hoida. Eivät vieraat niin tarkkaile kuin itse, tai tunne kanoja. Ja mulle kuullosti vähän oudolta että isovanhemmat tulee joskus ruokkimaan eläimiä, eikös niitä joka päivä pitäisi ruokkia?
No, sun täytyy jutella kotiväen ja isovanhempien kanssa miten tehdä, mun mielestä se on parasta. Jos isovanhemmat uskoo selviytyvänsä hoidosta niin mikäs siinä. Vaikka tarkkailuahan tipuset kyllä vaativat. Jos tuntuu että ei onnistu, niin sitten ei voi muuta kun ottaa munat kylmästi pois kanalta.
Mitään erityistä en keksi mitä pitää ottaa huomioon, no ruokaa pitää varata riittävästi mutta hoitajien hyvä ohjeistus, vaikkapa ihan kirjallinen, on kaikkein tärkein! Ja sitten eristää hautova kana jo valmiiksi, jos ei sitä ole tehnyt. Kyllähän tiput voi selvitä hyvin vieraankin hoivissa.
Noi matkalle lähtemiset on kinkkinen juttu, varsinkin kun perheen kanssa mennään. Mun mielestä matkailu on jees ja eläimille saa hoitajan, poikaset on vaan hankalampia.
(tulipas taas kirjoitettua...

)