meillä haudotaan :) apuva.. TIPUTIPUTIPU!!!!!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Väliseinä verkosta tehty ja kanalassa rauha! :D

Ilpo ei vaan meinaa vielä ymmärtää, että lattiallakin voisi vapaasti olla ja Esteriä harmittaa, kun ei pääse heinäseimeen..
Mutta muuten taitaa olla ongelmat ohitte, sillä Ilpokin jaksaa iloita ja pysyä nokkineen mun kimpusta pois :wink:
Eli kaksi laumaa saapi olla tästä lähin...nähtäväksi sitten jää, että pidetäänkö molemmat.
Kanaset

kuvia?

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

Volmari ehtisitkös laittaa lisää kuvia lapsosista, siis tipuista? Mä ainakin olen ihan intona että näkisin miten ovat kasvaneet! :mrgreen:
Volmari

Tässäpä niitä kuvia olisi. Hiukan on sumeansamea, mutta taisi olla ainoa, jossa kaikki 8 sattui olemaan hetken samassa läjässä :lol:

Kyllä ovat jo komeita/kauniita ja mun suosikki, se joka oli pienenä "raitapaita", on noissa kuvissa se kaikkein ruskein eli aika tumma jo! Toisilla näkyy jo jotain heltan aihioita ja kaikki lentää aika pyrähdyksiä ja vaivatta pääsevät kopin päällekin lentämällä vaikka tein sinne rappusetkin..on kai kivempi lennähtää :D

Kuva

Kuva

Kuva
Kanaset

Voi hellantuuteli sentään, ei tässä muuta osaa sanoa! :D
Kylläpä Ilpokin näyttää tomeralta isäkukolta!
Volmari

Kuva

Siinä sitä ollaan siis nyt reilun kolmen viikon iässä. Äkkiä kanamaistuvat! :shock:

(Ilpoa ei muuten enää ole... :( kirjoitin siitä vähän tuonne "hyökkäävä kukko"-topicciin)
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Tuli tässä vaan mieleen kun oma kana hautoo, että näitkös Volmari kanojesi kääntelevän allaan olevia munia kertaakaan? Jotkut kertovat kun kana kääntelee niin usein ja ahkerasti munia mutta mun kanat ei ainakaan hautoessaan ole kertaakaan niin tehnyt :roll:
TiPu

Ööääää. :? Laskeskelin, että jos tolle hautovalle kanalle tipuja tulisi niin ne kuoriutuis tossa 9.-12. päivä huhtikuuta... Ja tietysti pitää olla niin, että lähden 10. päivä KANAriansaarille :? 8) Mitäs nyt? Viikon olen siellä lomalla... Isovanhemmat käy kyllä kotona joskus loman aikana ruokkimassa eläimiä ja niin... :roll: Mutta jos jotain tipuja kuoriutuu niin mitäköhän valmisteluja pitäs tehdä ennen lomaa?
Volmari

TiPu: Kyllä meillä näin kanojen munia pariin otteeseen kääntelevän haudonnan edetessä. Tekivät sen jotenkin niin liioitellun huolellisesti, kun niitä munia asettelivat, että siinä melkein oikein itse liikuttui...

Tuo lomalle lähtö onkin kinkkisempi juttu! Kun kai niitä tipusia pitäisi vähän tarkkailla ja ruokkiakin... Itse en osaa tuohon yhden poikueen perusteella antaa neuvoja, mutta kokeneemmathan voisivat miettiä mitä tulisi ottaa huomioon :D
Moilanen

haudonta ja tipujen hoito

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Jo parikymmentä vuotta sitten vaimolleni ja minulle kävi selväksi se, että korkeintaan "yli yön" loma tulee kyseeseen meidän perheessä.
Muutoin koko "pesueen" hoito on senverran spesiaalia, että siihen ei vieras pysty.
Kummasti vaan ihminen tottuu siihen asiaan, että kaikkea maailmassa ei voi saada nautittavakseen.
Meille meidän koirat, kanat ja kyyhkyset muodostavat elämän sisällön, miksi hakea jotain muuta?
No onhan tuolla Viron puolella käväisty yhdessä silloin tällöin, matkat kun ovat minun työmatkojani samalla.
Viikon ja sitä pitemmät lomat olemme sulkeneet pois mahdollisuuksista.
Mielenkiintoinen toteamus lienee sekin, kuka lieneekään lausunut,todellinen elämys saattaa löytyä lähempää kuin arvaatkaan. Se saattaa olla se ELÄMYS.
Minun nykyinen elämykseni lepäilee tuossa printterin vieressä omassa pehmustetussa purkissaan lampun alla.
Kanaset

Olen kanssa vähän sitä mieltä että tipuja on tosi huono jättää vieraan hoitoon.
Meillä kävi kerran niin että tiput olivat jo parin viikon ikäisiä ja seikkailivat muiden kanojen kanssa ja sitten lähdettiin matkalle perheen kanssa, itseasiassa juuri Kanarialle. Kanat jäi sukulaisten hoitoon ja niin vain surkeasti kävi että yksi kananpoika oli kuollut sinä aikana, hoitajat eivät edes löytäneet sitä, mutta mä löysin sen yhden ruokapöntön takaa. Toisen kerran kävi niin että vieraan hoivissa tipu katosi, liekö rotta vienyt tms?
Näitä voi sattua omassakin hoidossa mutta kyllä riski on selvästi suurempi kun ei itse hoida. Eivät vieraat niin tarkkaile kuin itse, tai tunne kanoja. Ja mulle kuullosti vähän oudolta että isovanhemmat tulee joskus ruokkimaan eläimiä, eikös niitä joka päivä pitäisi ruokkia?

No, sun täytyy jutella kotiväen ja isovanhempien kanssa miten tehdä, mun mielestä se on parasta. Jos isovanhemmat uskoo selviytyvänsä hoidosta niin mikäs siinä. Vaikka tarkkailuahan tipuset kyllä vaativat. Jos tuntuu että ei onnistu, niin sitten ei voi muuta kun ottaa munat kylmästi pois kanalta.

Mitään erityistä en keksi mitä pitää ottaa huomioon, no ruokaa pitää varata riittävästi mutta hoitajien hyvä ohjeistus, vaikkapa ihan kirjallinen, on kaikkein tärkein! Ja sitten eristää hautova kana jo valmiiksi, jos ei sitä ole tehnyt. Kyllähän tiput voi selvitä hyvin vieraankin hoivissa.
Noi matkalle lähtemiset on kinkkinen juttu, varsinkin kun perheen kanssa mennään. Mun mielestä matkailu on jees ja eläimille saa hoitajan, poikaset on vaan hankalampia.

(tulipas taas kirjoitettua... :wink: )
HiltaHelikopteri
kukkoilija

TiPulle

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

No ensinnäkin: mullahan ei ole haudonta- eikä pikkutipukokemuksia, mutta hämmennänpä silti tässä kysymyksessä...samoilla linjoilla kuin Kanaset...
-eristä se hautoja muista hyvissä ajoin niin tukevasti, ettei ole pelkoa, että muut pääsevät häiritsemään
-tee valmiiksi tipuruoka-annoksia pakasteeseen---sieltä hoitajien helppo sulattaa annos kerrallaan
-etsi tipuille sopivat ruoka- ja vesiastiat valmiiksi
-vaadi hoitajia käymään ainakin kerran päivässä---mieluummin useamminkin
-laita isoille kanoille ruoka- ja vesiautomaatit, joiden tankkaus riittää pidemmäksi aikaa
-Hauskaa lomaa!
Volmari

Meidän "munat" ne on jo kovin kana- ja kukkomaisia. Kaksi niistä tuli jo otettua erilleenkin.

Laitoin meidän kotisivulle kuvia tipujen kehityksestä aina ekasta päivästä kuukauden ikään. Ja lisäilen aina niitä sitten kunnes ovat jo isoja :D
TiPu

Nooh, nyt ei oo hätää kun ei mitään tipuja edes tule :roll:

Siirsin kanan mielestäni rauhallisempaan paikkaan, ja se otti niin kovasti nokkiinsa että lopetti hautomisen siihen ja söi vielä pari kananmunaa... (joissa oli tipu) :evil:

Siinäpä se hautominen, ei kyllä toisaalta harmita. :roll:
Volmari

Hmmm....siellä sitä istuu taas toinen Susannamarioista pesässä ja kriekuu, kun menen munienhakureissuun :lol:

Hautoo siis jo kolmatta päivää. Aina hetken munia, ennenku kerään ne pois ja silti tyhjään pesään kököttämään yötäpäivää!
Milläs konstin sitä saisi tuon "vaivan" loppumaan, muulla kun upottamalla kanan kylmään veteen (jostain sitäkin luin)?
Kun ei meinata tälle kevättä enää toista satsia haudottaa...
Muut änkeävät taas pesään väkisin munimaan, vaikka toinen valittaa vieressä.
Voi noittia meidän hupsuja kanoja!!

Niin ja tässä vielä kuva meidän kevättipusista, ikää hiukan reilu 2kk:
Kuva
Vasemmalta: Viiru, Kultapiisku, Täplä, Pumpuli ja Suosikki
TiPu

Älä sitä ainakaan veteen pistä.

Laita kana tilaan, jossa ei ole pesänteko-mahdollisuutta; tyhjä lattia, ei heinää tai mitään muuta. Muutama päivä siellä, jo loppuu hautominen. :wink:
Vastaa Viestiin