UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

hannaw:n kysymykseen olisi yksi vastaus tämänmoinen, että muninta palaisi lähes normaaliksi n. 2-4 viikon päästä.
http://www.farmit.net/tarttuva-keuhkopu ... dus-eli-ib

Meillä yritettiin siis ottaa tänään verikokeet, mutta eipä mennyt lähimainkaan siihen koeputkeen…lopputuloksena neljällä testi-kanalla kainaloissa isot mustelmat (minun murjaisema vitsi: näillähän on nyt ihan selvästi ainakin sinisiipitauti ;)) ja koeputkissa muutama tippa verta. Yhdeltä kanalta pitäisi saada 2ml ja näiltä ei tainnut tulla edes yhteensä sitä määrää. Tässä vaiheessa ell tuumasi, että tää menee jo pian ‘eläinrääkkäyksen’ puolelle, että tulkoon joku muu testaamaan, jos haluaa. Kyseessä oli siis ihan kunnanell, joka oli määrätty tähän tehtävään, koska se meidän seudun hyvinvointiell joutui saikulle. Sitä en käsitä, että testejä tekemään 'nakitetaan' semmoinen ell, jolla on itselläänkin kanoja? Siis aivan ihana ihminen ja tuttu jo penskavuosilta, mutta eipä yhtään oltu ajateltu sitä, että mitä minun kotkot voi tartuttaa hänen kanoihin. Pyysin pukeutumaan "avaruuspukuun", mutta vain takin ja saappaat laittoi päällensä. Ei edes hanskoja...

Taas lainaan 1970-luvun Siipikarjan taudit - kirjaa…”Kerran taudin läpikäytyään eläimet saavat kestävän, elinikäisen immuniteetin eikä näistä eläimistä onnistuta enää kuukauden kuluttua eristämään virusta laboratoriomenetelmin.” Pohdin, että siksikö ei testata nyt muita kuin lähiajan kontaktitiloja, kun niissä nykykaavakkeissakin on vain 30 vrk:n kontaktikyselyt? Vai oiskohan nykyisin keksitty uusia labrakokeita, että saataisiin myös vanhat tartunnat selville? <-Tämä tuli mieleen smarin viestistä.

Vaikka meidän omat kokeet menikin nyt pipariksi, niin sain tasantarkkaan selville sen, ettei kukaan voi määrätä yhtään IB-positiivista kotkoa lopetettavaksi eikä kukaan voi tulla lopettamaan niitä, kuten on jo useammasti tullut tässä ketjussa todettua.

Tokihan sen kaikki ymmärtää, että niille harrastetiloille, joista on myyty kanoja vilkkaastikin eteenpäin ihan siksi, että saadaan levitettyä kotikotkoja mahdollisimman monille (uusille harrastajille tai uutta verta entiseen parveen haluaville), tämä karanteeni on kova ja vakava paikka. Minua itseäni harmittaa suunnattomasti se, että tämän kivan ja eettisen harrastuksen levittäminen tuli nyt näin näin vaikeaksi.

(Itsestäni en siis todellakaan puhu, koska minun siitosmunien myynti on ollut tasan 40 kalkkunanmunaa ja eläissäni olen myynyt vain viisi kanaa…kukkoja jonkin verran enemmän. Mä itse lopetin siitosmunien myynnin ja kanojen myynnin n. vuosi sitten, koska elikoiden myynti ei ole ollenkaan minun laji...olen siihen ihan liian herkkis.)
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ja tuon luettuani tää panikointi tuntuu aina vaan joutavammalta. Tässä nyt pidetään iso älämölö tehokasvattajien takia, jotka sais varmaan muutenkin vähennellä sitä tuotantoa ettei tarvi Ruotsiin niitä munia valtion tuella kiikuttaa.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Minä en muuten ole säilyttäjälistalta eroamassa, ei ole ensimmäinen eikä varmaan viimenenkään tautihysteria jota media vielä lietsoo. Kattokaas vaan niin mitään ei "saneerata".
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Pakkosaneeraamisia ei tarvita, koska pysyvä karanteeni on useimmille tarpeeksi suuri pakote, jolla saadaan kananomistaja "vapaaehtoisesti" (ja tietysti omalla kustannuksellaan) lopettamaan kanansa. Pysyvä karanteeni vaikeuttaa ja rajoittaa elämää niin paljon, ettei sen kanssa taida pärjätä.
Esim. meidän piti vaihtaa paikkakuntaa koulujen loputtua. Ei taida riittää, vaikka tilatunnus on sama ja juridisesti vaihtuisi vain kanojen pitopaikka saman tilan sisällä (oikeasti välimatkaa yli 100 km). Täytyypäs tarkistaa puhutaanko määräyksissä tilasta vai pitopaikasta, hmmmmmm. Joten jos karanteeni ja kanat pysyvät, niin osa perheestä lähtee kesälaitumille lampaiden kanssa (vai onko nekin karanteenissa, mokomat viruksen levittäjät? Pitääkö dipata virkoniin tai saunottaa :smt002 ?) ja mä jään tänne karanteeniin kotkojeni kanssa... (miksiköhän en odota kesää kovin innolla...?)

Oikeasti siis viranomaiset voivat pitää sädekehänsä kun eivät "pakota" saneeraamaan, määräävät vain karanteeniin määräämättömäksi ajaksi. Sitten heidän tarvii vain odotella ja pistää ruksi nimen perään, kun kananomistaja lopulta ihan itse ja vapaaehtoisesti luopuu kanoistaan (ehkä lopullisesti). Homma hoidettu, sujuipa siististi :smt047.

(Oon pahanilmanlintu, mutta se johtuu tästä omasta tilanteesta, josta ei ole mitään ulospääsyä ellei karanteeneja pureta kokonaan. Ja siihen en usko, jos testauksia ei jatketa :smt009.)
siiri

Viesti Kirjoittaja siiri »

Tsemppiä Rusinalle ja muille :smt056
Tuskinpa tässä on kyse mistään 15 tilan positiivisuudesta, eiköhän tätä ole kuitenkin vähän joka toisella ja jos ei ole, niin ihan varmasti tulee, jos ei muuten niin Ruotsista / Virosta :smt017 Testit vaikuttavat aika epävarmoilta :shock:
Ei kai me missään eristyksissä täällä Suomessa pystytä olemaan, ei nyt eikä tulevaisuudessakaan ja ovathan nuo ruottalaisetkin oppineet asian kanssa elämään.
Eiköhän tulevaisuudessa tuotantoelukat rokoteta ja harrastajat hääri kuten ennenkin ? Eihän tuo nyt ole edes hengenvaarallinen tauti :shock:
Minä lähinnä vertaan tätä mielessäni hevosten pääntautiin eikä vaikuta yhtä vakavalta....
Toivottavasti elämä palautuu ennalleen ja päädytään vain rokottamaan tuotantolinnut.
Kai joku yhdistys tmv laittoi palautetta tuon tosi typerän lehtiartikkelin kirjoittajalle Keski-Suomeen ?
lautapihti
silkki

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

NYT JUURI TULI PUHELU;EVIRA ON PÄÄTTÄNYT ETTÄ IB TAUTI ON TULLU JÄÄDÄKSEEN ja rajoitukset puretaan !!!
rekku

Viesti Kirjoittaja rekku »

Rusina kirjoitti:Pakkosaneeraamisia ei tarvita, koska pysyvä karanteeni on useimmille tarpeeksi suuri pakote, jolla saadaan kananomistaja "vapaaehtoisesti" (ja tietysti omalla kustannuksellaan) lopettamaan kanansa. Pysyvä karanteeni vaikeuttaa ja rajoittaa elämää niin paljon, ettei sen kanssa taida pärjätä.
Jos kysymyksessä ei ole lakisääteisesti vastuttava eläintauti, onko viranomaisella oikeus määrätä karanteeni (pysyvä tai väliaikainenkaan)? Vai onko kyseessä suositus? En ole lainoppinut, mutta tämä kysymys heräsi.

Onko kukaan kysynyt tutkijoilta, että ovat löytäneet virusta vai pelkästään vasta-aineita? Kehittyvätkä vasta-aineet ainoastaan sairastuneille / rokoteuille yksilöille, vai onko muuta tapaa? Mikä on pikatestin "oikeeseen osumisprosentti"?

Toinen kommentti tuohon säilyttäjäohjelmaan: MTT taitaa saada rahoituksensa erilaisista hankkeista, Onkohan rahat loppu?...hmm...toisaalta: eikös siinä olisi hyvä hanke rahaa jostain: maatiaiskanan tautikestävyys (...ib, marek...)
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

NYT JUURI TULI PUHELU;EVIRA ON PÄÄTTÄNYT ETTÄ IB TAUTI ON TULLU JÄÄDÄKSEEN ja rajoitukset puretaan !!! kirjoitti lautapihti!

Odotellaan vielä virallista tietoa, mutta täällä on tiputanssia jo tanssittu :smt035.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

:smt041 Jippii!!

Hienoa, mahtavaa!
Vaikkei meillä ehditty edes testejä tekemään, mutta muutamat itkut on tullut jo itkettyä noiden kanojen vuoksi, kun näin kauhukuvia kaikkien lahtaamisesta, huh mikä helpotus :smt038
Elvi

Viesti Kirjoittaja Elvi »

:smt041 :smt041 :smt041 :smt041 :smt041

eli täähän tarkoitttaa sitä, että Lautapihti voi myydä mulle ne just ennen tätä härdelliä varatut kanat
:smt050 :smt050 :smt050 :smt050 :smt040
saralele

Viesti Kirjoittaja saralele »

:smt081 :occasion9:
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

JEEEEEEEEEEEEEEE :smt041 :smt041 :smt041 :smt041 Kuva
anssiu

Viesti Kirjoittaja anssiu »

KUUKAUDEN PARAS PÄIVÄ :smt005 :smt005 :smt005

:smt040 :smt040
Tuometar

Viesti Kirjoittaja Tuometar »

Ou jee! Ihanaa! Voi tätä helpotusta, kun viranomaisilla "kerrankin" järki voitti! :D tämä hei helpottaa meidän kaikkien elämää tosi paljon :) :smt041
uusikananen

Viesti Kirjoittaja uusikananen »

Tää oli mahtava uutinen!! Mutta missä viipyy Eviran sivuille tiedote, vai enkö vaan nää??????
Vastaa Viestiin